Очищення Забороненої Мечеті повинно включати в себе і очищення її від духовних нечистот

Новини та коментарі
Друкарня

Новина:

Королівська комісія по справам Священного міста Мекки і святих місць запустила кампанію «Очисти мій дім», скеровану на підвищення обізнаності про святість Мекки, зміцнення взаємодопомоги у суспільстві і формування почуття особистої відповідальності. Кампанія підкреслює, що чистота є невід’ємною частиною віри і святості цього місця. В її межах також просуваються сталі екологічні практики, такі як дбайливе ставлення до води і енергії, з акцентом на їх значущість для підтримання екологічного балансу.

Кампанія стимулює суспільство до участі у справах, пов’язаних зі святістю міста. Ціль Королівської комісії — підвищити якість життя, зробити Священне місто унікальним і особливим для його жителів і гостей, а також покращити рівень послуг, які надаються паломникам і відвідувачам святих місць.

Коментар:

Проведення роботи по підвищенню обізнаності людей про важливість чистоти як особистої, так і чистоти навколишнього середовища, дотримання порядку, викидання сміття в призначені для цього місця, а також економного використання води і енергії — безумовно, похвальна справа. Священний Коран, ниспосланий Пророку Мухаммаду ﷺ, зачіпає питання чистоти і очищення широко і багатогранно, охоплюючи різні аспекти життя. Серед них: очищення родини Пророка ﷺ від гріхів, застереження від статевої близькості з жінкою під час її очищення (менструації) а також питання, які стосуються омовіння, навіть якщо людина стоїть під дощем. Коран також говорить про нечистоту сердець тих, хто відмовився від істини, вдався до брехні і спотворення слів. Зокрема, це стосується євреїв і лицемірів. Окрім того, згадується обов’язок сплати закяту, який служить очищенням і шляхом до прийняття покаяння, і необхідність підтримувати чистоту одягу, що включає її прання і уникання гріховних діянь.

Щодо аятів, пов’язаних з очищенням Забороненої Мечеті пророком Ібрахімом (а.с.), в сурах «Хадж» і «Аль-Бакара» Всевишній Аллах говорить:

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

«Ось Ми вказали Ібрахіму (Аврааму) на місце Дому (Кааби): «Нічого не долучай до Мене в співтовариші і очищай Мій Дім (Каабу) для тих, хто здійснює обхід, вистоює намази, кланяється і падає ниць» (22:26).

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

«Ось Ми зробили Дім (Каабу) притулком для людей і безпечним місцем. Зробіть же місце Ібрахіма (Авраама) місцем моління. Ми веліли Ібрахіму (Аврааму) та Ісмаїлу (Ізмаілу) очистити Мій Дім (Каабу) для тих, хто здійснює обхід, перебуває, кланяється і падає ниць» (2:125).

Аяти в цих двох сурах зв’язують обряд паломництва і очищення Кааби з наступними моментами:

Щирість в поклонінні Аллаху і уникання многобожжя — ключові принципи Ісламу, які підкреслюють необхідність очищення від ідолопоклонства.

Важливість щорічного заклику людей з усього світу до здійснення хаджу і обрядів і підкоренні Аллаху, включаючи обхід Кааби, і протистояння тим, хто перешкоджає цьому.

Закликається уникати брехливих промов, бути прихильними істині Ісламу і його ствердженням.

Здатність до керівництва, будь то пророцтва чи влади, що не може знаходитись в руках тиранів.

Безпека і благополуччя тісно пов’язані з вірою в Аллаха і в Судний День, а також з турботою тих, хто прагне до їх забезпечення.

Принесення жертви заради Аллаха, будівництво Кааби, формування Ісламської Умми, общини покаяння і віри в останнє Писання, ниспослане нашому господину Мухаммаду ﷺ і слідування йому до самої смерті. Також підкреслюється, що послання Мухаммада ﷺ — це релігія Ібрахіма (а.с.), на відміну від інших релігій і вірувань, спотворених з плином часу.

Також до цієї теми можна віднести наступі слова Всевишнього Аллаха:

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ * رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

«Ось Ібрахім (Авраам) сказав: «Господи! Зроби це місто безпечним і убережи мене і моїх синів від поклоніння ідолам. Господи! Воістину, вони ввели в оману багатьох людей. Той, хто послідує за мною, має до мене відношення. А якщо хто ослухається мене, то адже Ти — Прощаючий, Милосердний» (14:35,36).

Хотілось би, щоб ця комісія, якою б не була її назва, додала до своїх задач, пов’язаних з необхідністю підтримання чистоти в Забороненій Мечеті і економією води і енергії , іще одну задачу — реалізацію вищезгаданих змістів в сурах «Аль-Хадж», «Аль-Бакара» та «Ібрахім». Зокрема, це стосується неприпустимості привласнення правителями багатств Умми, а також очищення Священного міста не тільки від забруднення, але й також від духовного бруду. Священне місто повинно бути містом, свобідним від вчинків, неугодних Аллаху, і ніхто не повинен оскверняти його своїми гріхами. Не повинно бути присутнім підкорення створінням в непослуху Творцю, навіть якщо це представники дому Аль-Сауд. Там не повинно бути ідолів, навіть якщо вони втілені в людях, а не в камінні.

В Священному місті не повинні розповсюджуватись пороки і гріхи під приводом розваг. Не припустимо мовчати про істину перед лицем несправедливих через страх перед арештом чи звинуваченням в «розпалюванні смути», адже істинна смута — це мовчання про несправедливість і пригноблення. Таке мовчання лише надає сміливості невіруючим, які відкрито поширюють порочність і закликають до своєму образу життя. Смута — це залишати тих, хто не дотримує кордонів, встановлених Аллахом, і дозвіл їм управляти людьми, прагнучи викреслити із життя суспільства значення наступного аяту:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

«О ті, які увірували! Воістину, многобожники є нечистими. І нехай вони після цього року не наближаються до Заповідної мечеті. Якщо ж ви боїтесь бідності, то Аллах забезпечить вас багатством із Своєї милості, якщо побажає. Воістину, Аллах — Знаючий, Мудрий» (9:28).

Якщо залишити цю справу на розсуд правителів із родини Аль-Сауд, без втручання Ісламської Умми, вони могли б спробувати знищити усе, що Аллах ниспослав Своєму Посланцю ﷺ, включаючи змісти і закони, пов’язані з даним аятом, який вимагає захисту встановлених кордонів Аллаха. Істина в тому, що правителі із родини Аль-Сауд завдають значної шкоди Ісламській Уммі і нехтують кордонами, встановленими Аллахом. Їх положення нагадує опис тих, про кого Всевишній Аллах сказав:

الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْراً وَنِفَاقاً وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنزَلَ اللهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

«Бедуїни виявляються найбільш упертими в невір’ї і лицемірстві. Вони більше за інших не визнають обмежень, які Аллах ниспослав Своєму Посланцю. Воістину, Аллах — Знаючий, Мудрий» (9:97).

Було б краще, якщо б правителі із родини Аль-Сауд та до них подібні були ізольовані вдалині від Ісламської Умми та її справ, не говорячи вже про керівництво нею, оскільки Умма вже досить настраждалась від їх дій.

Хотілось би, щоб ця комісія взяла на себе задачу слідувати аятам, згаданим в сурі «Ібрахім», закликаючи людей до слідування за істинними лідерами, які представляють шлях ісламського заклику і пророків (а.с.), як це було раніше, слідуючи прикладу Посланця Аллаха ﷺ. Комісія повинна була закликати до ідеї єдиної Ісламської Умми і відкидати усе, що їй суперечить, включаючи правителів із родини Аль-Сауд і політику «саудизації», адже вони ввели багатьох в оману, особливо у питаннях дозволеного і забороненого. Вони перетворили добро в зло, а зло в добро так, що закони встановлюються не Аллахом, а під різними приводами: то у вигляді підкорення правителю, то в межах «Бачення 2030» або від особи «новатора, надихнутого вище». Комісія повинна утримуватись від лжесвідчення і не підтримувати пригноблювачів. У той же час основна задача — підтримувати чистоту в Забороненій Мечеті і за її межами — залишається важливою і похвальною. Головне, щоб уся ця робота виконувалась виключно заради довольства Всевишнього Аллаха, у Якого немає співтоваришів.

Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ قَبْلَكُم شِبْرًا بشبْر، وذراعًا بذراع، حتَّى لو سَلَكُوا جُحْر ضَبٍّ لَسَلَكْتُمُوهُ قلنا: يا رسول الله؛ اليهودُ والنَّصارى؟ قال النَّبيُّ: «فَمَن؟!

«Ви послідуєте по шляху тих, хто був до вас п’ядь за п’яддю, лікоть за ліктем, аж до того, що якщо вони увійдуть у нору ящірки, ви послідуєте за ними». Ми спитали: О, Посланець Аллаха, (ти маєш на увазі) євреїв і християн?» Він відповів: «А хто іще?» (Бухарі, Муслім).

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Нізар Джамаль
30 Рабі ас-Сані 1446 р.х.
2 листопада 2024 р.