Не їв жоден більш благої їжі

Хадіс
Друкарня

بسم الله الرحمن الرحيم

Ассаляму алейкум ва рахматуЛлахі ва баракятух.

Ми вітаємо вас усіх, шановні брати, у наступному епізоді нашої програми «разом з благородним хадісом».

 Передає аль-Бухарі в «Сахіху»:

Розповів нам Ібрахім ібн Муса від Іса ібн Юнуса, від Савра, від Халіда ібн Maадана, від Мікдада, хай буде Аллах вдоволений ним Аллах, від посланця Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, як він сказав: «Не їв жоден більш благої їжі, ніж тієї, що заробив своїми руками. Воістину, Дауд, мир йому, їв з того, що заробив своїми руками».

 В «Фатх аль-Барі» Ібн Хаджара до тлумачення даного хадісу говориться:

Слова: «не їв жоден», у версії Ісмаїля додано "з числа синів Адама".

Слова: «більш благої їжі, ніж тієї, що заробив своїми руками».

В ріваяті Ісмаїля «своєю працею». Під «благом» мається на увазі, що той, хто заробляє своєю працею, не потребує інших людей. Передає Ібн Маджа, по ланцюжку Умара ібн Саада, від Халіда ібн Mаадана: «Не придбала людина нічого кращого, ніж те, що заробила власноруч». У Ібн Мунзіра передається: «Не їв жодний більш дозволеної їжі, ніж тієї, що заробив своїми руками». В «Фаваїд», Хішам ібну Аммар передає від Бакійа: розповів мені Умар ібн Саад за цим самим ланцюжком, подібно до хадісу приведеного у цьому розділі, додавши: «Хто втомився від праці, той став пробаченим нею».

Немає сумнівів, що набуття майна є задачею кожної людини. Без наявності фінансів людина не може задовольнити свої основні і другорядні потреби в житті. Іслам вирішив проблему, вказавши на способи придбання майна, обмеживши наступним чином:

1 - робота
2 - спадщина
3 - потреба в майні для підтримання життя
4 - надання державою з державного майна для населення
5 - товари, безоплатно отримувані індивідуумами

Благородний посланець у цьому хадісі спонукає до першої причини набуття майна, а саме до роботи.

Неважно якою є праця, фізичною чи розумовою, головне щоб людина це робила самостійно і не потребувала інших людей. Також неважливо, якого роду діяльності ця робота, це землеробство, промисловість, торгівля чи послуга, усі ці види роботи прийнятні і дозволені за умови її дозволенності (шаріатом) і придбання майна буде благим і дозволеним. Іслам забороняє придбавати користь за допомогою заборонених речей, таких як спиртне, мертвечина. Заборонив заробляти шляхом її виготовлення (спиртного) і продажу. Як і заборонив заробляння за допомогою забороненого роду діяльності, як розпуста, танці і тому подібне.

Благородний хадіс хвалить того, хто заробляє своїми руками і своєю працею, спонукаючи людей до активності і прагнення, до збереження честі та гідності, засуджуючи лінь та бездіяльність, і потребу людини в інших людях з метою придбання майна.

Передається від Абу Хурайри, что Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, сказав: «Клянусь Тим, у чиїй руці душа моя, будь-кому з нас нарубати в’язанку дров і принести їх на своїй спині буде краще, ніж просити кого-небудь і взяти землю і покласти її до рота краще, ніж покласти у нього те, що заборонив Аллах».

Праця є поклонінням, за допомогою неї раб наближається до Аллаха. Вона набуває те, що необхідно для витрат на себе, своєї родини, не потребує інших, береже своє майно, слугує своїй уммі, суспільству і набуває любов Аллаха і Його Посланця ﷺ.

О Аллах, подаруй нам Свою любов і любов Твого посланця, збери нас із ним у День Великого Суду коло благородного джерела (Хавда), щоб він напоїв нас своїми благородними руками і ми ніколи не відчули спрагу після цього... Амін.
Шановні брати, до наступної зустрічі, ми залишаємо вас під опікою Всевишнього Аллаха.
Вассаляму алейкум ва рахматуЛлахі ва баракятух.


15 джумада-ссанія 1435р.х.
15/04/2014 р.