Вітаємо вас, шановні слухачі, у нашому новому випуску програми «Разом із благородним хадісом» і почнемо його з найкращого привітання:
Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
Від Абу Хурайри передається:
Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Чоловік сповідує релігію свого близького друга, нехай же кожний з вас дивиться, кого він вибирає собі в друзі».
У книзі «Тухфа» Імама аль-Ахвазі – коментарі до збірки «Джамі» Імама ат-Тірмізі приводиться:
Слово «чоловік» означає «людина».
«сповідує релігію свого близького друга» означає: дотримується його звичок, шляху і норм поведінки.
«нехай же кожний з вас дивиться»: тобто зважить і обміркує.
«кого він вибирає собі в друзі» (халіль): слово (халіль) – близький друг, від слова (мухалля), тобто дружити, бути побратимом.
Звідси, якщо вдоволена людина релігійністю і моральністю когось – бере його в друзі (халяль), а якщо не влаштовує – цурається його. Тому як якості запозичуються і дружба здійснює на це вплив, виправляючи їх або погіршуючи. Імам Аль-Газалі сказав: «Дружба і тісні відносини з бережливими (жадібними) приводить до більшої бережливості, а дружба з аскетами і тісні відносини з ними приводять до більшого аскетизму до мирського життя. Це тому, що якості схильні до наслідування, імітації, більше того, якості часом переймаються непомітно». Кінець цитати.
Імам Аль-Карафі сказав: «Не кожний гідний того, щоб з ним дружили, мали відносини і ділилися таємницями».
Алькама сказав: Дружи з тим, хто через дружбу збагатить тебе, а якщо тебе торкнуться труднощі, допоможе. Той, хто відстоїть твої слова; якщо побачить від тебе добре – запам’ятає, а якщо спотикнешся (помилишся) приховає. Якщо ти попрохаєш його – дасть, а якщо тебе торкнеться трудність – розрадить. І найменше – це коли тебе не торкається через нього лихо, і ваші шляхи не стануть розходитися.
Шейх Ахмад ібн Ата говорить: Тісне спілкування з опонентами – це плавлення для душі; спілкування з різного роду людьми – запліднення розуму; однак не кожний, хто підходить для спілкування, підходить і для дружби; і не кожний, хто підходить для дружби, підходить для довіряння йому таємниць; і не довіряють таємниць нікому, окрім вірних (аль-амін).
Декотрі люди у наші дні дивляться на свій стан або стан своїх дітей з шкодуванням і сумом. І задаються питанням: як вони або їх діти докотилися до такого? Задаються питанням: як йому виправити цей стан? Однак запитуючий забуває про вплив на нього його друзів і товаришів. Тому і було згадано вищесказане, щоб відобразити усю важливість цього питання. І нехай знає той, хто опинився у подібному положенні, що йому необхідно змінити себе і взятися за пошук кращих товаришів, які стануть допомагати йому в підкоренні Аллаху. Ми просимо Всемогутнього Аллаха про постійне перебування нас в оточенні богобоязливих.
Шановні слухачі, до нових зустрічей з черговим хадісом Посланця ﷺ. Хай Аллах береже вас, ва ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
27 Джумада ас-сані 1435х.
27/04/2014