Немає хіджри після відкриття

Хадіс
Друкарня

Ми вітаємо усіх вас, наші любі брати в усьому світі, у новій серії програми «Разом із благородним хадісом». І ми хочемо почати з кращого привітання – мир вам, милість і благословення Аллаха!

Передає ібн Аббасс, що Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, сказав у день відкриття Мекки: «Немає хіджри після відкриття, а тільки джихад і намір! І коли вас прикликають у похід на бій, то виступайте в нього!».

У книзі «Тухфатуль-ахуазі, шарх Джамі’ ат-Тірмізі», говориться:

Слова: (Немає хіджри після відкриття), тобто після завоювання Мекки. Аль-Хітабій та інші сказали: переселення було фардом у початку появи Ісламу, коли мусульман було мало і була необхідність зібрати їх у Медині. Коли Всевишній Аллах відкрив Мекку, люди натовпами почали звертатися у релігію Аллаха і необхідність переселення до Медини зникла, але джихад і намір залишилися і є фардом. Окрім того, користю і мудрістю в обов’язковості переселення тих, хто прийняв іслам, безпека і порятунок від катувань і шкоди, що завдавалися невірними, які катували тих, хто приймав Іслам, щоб відвернути їх від релігії, і про них ниспослався аят:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا

Тим, кого янголи упокоять скоюючими несправедливість у відношенні до самих себе, скажуть: «У якому положенні ви знаходилися?» Вони скажуть: «Ми були слабкі і пригноблені на землі». Вони скажуть: «Хіба земля Аллаха не була широкою для того, щоб ви переселилися на ній?». (04:97)

Законність подібного переселення залишається для тих, хто прийняв Іслам на території невір’я і не у змозі переселитися.

Передає ан-Насаї від Бахза ібн Хакім, від його батька, від його дядька, що посланець Аллаха, мир йому і благословення, сказав: «Не прийме Аллах від мушріка жодної справи після того, як він прийняв Іслам, поки він не відійде від мушріків до мусульман»

Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, сказав: «Я непричетний до кожного мусульманина, який живе серед багатобожників». стосується тих, релігія кого наражається на небезпеку. Приводить Абу Дауд, аль-Албані сказав, що він достовірний.

(а тільки джихад і намір): ат-Таібі та інші сказали: Хіджра означає розлуку з батьківщиною, що вимагалося від мусульман, переселення до Медини, зараз же цей закон не дійсний. Однак розлука з причини джихаду залишається, також із причини правильного наміру, як переселення з Дар аль-куфру, переселення заради знань, заради збереження релігії і уникнення смут і спокус, усе це пов’язане з наміром.

(І коли вас прикликають у похід на бій, то виступайте в нього!): Ан-Нававі сказав: можливо благо, яке припинилося зі скасуванням хіджри, можна набути за допомогою джихаду і переселення за праведним наміром, і якщо імам наказав вам вийти на джихад тощо, з добрих справ, то обов’язково підкоряйтеся.

Любі брати!

Хіджра – це переселення Дар аль-куфр в Дар аль-Іслам. Всевишній Аллах говорить:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (٩٧) إِلا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلا يَهْتَدُونَ سَبِيلا (٩٨) فَأُولَئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا

«Тим, кого янголи впокоять скоюючими несправедливість у відношенні до самих себе, скажуть: «У якому положенні ви знаходилися?» Вони скажуть: «Ми були слабкі і пригноблені на землі». Вони скажуть: «Хіба земля Аллаха не була широкою для того, щоб ви переселилися на ній?». Їх обителлю стане Гієнна. Яке ж погане це місце перебування! Це не відноситься тільки до тих слабких чоловіків, жінок і дітей, які не можуть вхитритися і не знаходять правильного шляху. Таких Аллах може пробачити, адже Аллах Милосердний, Прощаючий» (04:97-99)

Переселення з Дар аль-куфр в Дар аль-Іслам залишається і цей закон не скасовується. Ахмад передав від Пророка, хай благословить його Аллах і привітає, що він сказав: «Хіджра не припиниться, поки існує джихад». В іншому хадісі говориться: «Хіджра не припиниться, поки є бій з невірними».

Що стосується закону про хіджру, то вона у деяких випадках є фардом для тих, хто у змозі переселитися, а в інших випадках рекомендованою. Але ті, хто не у змозі переселитися, Аллах пробачить їх і вони не зобов’язані переселятися, подібно до тих, хто не у змозі переселитися через хворобу, вимушені залишитися, слабкі, або жінки і новонароджені тощо.

Але ті, хто не може виконувати закони Аллаха, не можуть сповідувати свою релігію і мають можливість переселитися, то переселення для них є фардом, як сказано в аяті: «Тим, кого янголи впокоять скоюючими несправедливість у відношенні до самих себе, скажуть: «У якому положенні ви знаходилися?» Вони скажуть: «Ми були слабкі і пригноблені на землі». Вони скажуть: «Хіба земля Аллаха не була широкою для того, щоб ви переселилися на ній?». (04:97)

Однак ті, хто може сповідувати свою релігію, виконувати закони шаріату і має можливість переселитися, то їм переселення не є фардом, а є рекомендованим. Доказ цього, що хіджра для вищезгаданих людей є рекомендованою, те що Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, бажав переселитися з Мекки, яка була дар-уль-куфр, до її відкриття. А доказ того, що не є фардом те, що Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, утвердив дію мусульман, які залишилися у Мецці. Було передано, що Нуайм ан-Наххам, коли хотів переселитися, до нього прийшли люди з його племені – Бану Удай і сказали йому: залишайся у нас і дотримуйся своєї релігії, а ми захистимо тебе від тих, хто побажає завдати тобі шкоду…, він залишився на якийсь період, потім переселився. Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, сказав йому: «твоє плем’я поставилося до тебе добре, краще ніж моє до мене. Люди мого плем’я вигнали мене і хотіли вбити, а люди твого плем’я захистили тебе і зберегли». Ібн Хаджар у книзі аль-Ісоба говорить: Він сказав: «О Посланець Аллаха, твоє плем’я вигнало тебе до підкорення Аллаху і джихаду проти Його ворога, а люди мого плем’я зупинили мене від хіджри і послухання Аллаху».

Любі брати, до наступних зустрічей з іншим хадісом Посланця Аллаха ﷺ, ми залишаємо вас під опікою Аллаха. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


02 Раджаб 1435 р.х.
01.05.2014

Головне меню