Хукм посередництва в Ісламі

Хадіс
Друкарня

Ми вітаємо усіх вас, наші любі брати в усьому світі, у новій серії програми "Разом із благородним хадісом". І ми хочемо почати з кращого привітання – мир, милість і благословення Аллаха вам. 

Повідомляється, що Ібн ‘Аббас, хай буде вдоволений ним Аллах, сказав:

«Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, заборонив торгувати осілому за бедуїна». Я сказав: «Що (означає) торгувати осілому за бедуїна?»
Він сказав: «(Осілий) не (повинен) бути посередником для нього».

У книзі «авну-ль-мабуд шарх Сунан Абу Дауд» говориться:

«Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, заборонив торгувати осілому за бедуїна»:

Говориться про те, що місцевому неможна продавати за приїжджого. Ан-Нававі сказав: Шафії і багато інших сказали також: тут мається на увазі, коли (чужий) мешканець іншого поселення чи міста привозить з собою товар, щоб продати його за ціною, яку він знає, але тут місцевий житель пропонує приїжджому залишити йому товар і що він продасть його поступово за більш великою ціною. Наші товариші сказали: торгівля з такими умовами є храмом, звісно ж за умовою того, щоб вони знали про цю заборону. Але якщо вони не знають про цю заборону або немає гострої потреби у подібному товарі у цьому місті куди його привезли, або його настільки мало, що ніяк не впливає на положення, то така торгівля не є храмом, навіть якщо осілий (місцевий) продав за бедуїна (приїжджого) суперечачи цим хадісові, подібна торгівля вважається дійсною, але заборона залишається забороною. Це наша точка зору, так само вважають Малікіти та інші. Деякі Малікіти сказали: таку торгівлю потрібно скасувати, якщо іще не пізно. Ата, Муджахід і Абу Ханіфа сказали: повністю дозволено подавати місцевому за приїжджого через хадіс «релігія є настанова», вони сказали, а хадіс, у якому забороняється продавати осілому за бедуїна є скасованим. Деякі з них говорили: така торгівля є засуджуваною, небажаною.
(Я сказав): тобто Тавус сказав Ібн Аббасу, (спитав):

«Що (означає) торгувати «осілому за бедуїна?»): що це значить?

Він сказав: Ібн Аббас сказав:

«(Осілий) не (повинен) бути посередником для нього»: тобто маклером, посередником.

Імам Бухарі вивів з цього хадісу приватність заборони, яка полягає у торгівлі місцевого за приїжджого, якщо торгівля була за винагороду, і це сильна думка через загальність хадісу, який є настановою для кожного мусульманину.
Посередник це той, хто виконує цю справу і зберігає її. Потім це використовувалося тим, хто здійснював купівлі і продажі. Як відомо, вчені в Ісламі застосовували слово «посередник» відносно тих, хто виконував за когось купівлю і продаж за певну платню, і це реальність маклера, який за певну платню купує і продає за іншого. Отже, посередництво і маклерство є халяль з шаріатом, це вважається торгівлею і одним із видів праці, за яку можна за шаріатом брати гроші.

А що стосується посередництва, про заборону якого говориться у сахіх хадісі, то це стосується (хас) приватне положення, яке стосується обману, коли обдурюють людей, які не знають про вартість свого товару, не знають реальність ринку або у них відсутній досвід у розпізнаванні товарів і тому подібне.

Шановні брати, до наступних зустрічей з іншим хадісом ПосланцяАллаха ﷺ, ми залишаємо вас під опікою Аллаха. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


04 Раджаб 1435 р.х.
03.05.2014