Значення слова «здатність» як умови укладення Халіфату

Відповіді Аміра
Друкарня

بسم الله الرحمن الرحيم

Питання:

Бісміллях, ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

У книзі «Ісламська особистість» у другій частині на стор. 33 (рос. переклад – 34) у сьомому пункті мова йде про здатність людини нести тягар Халіфату, що виступає умовою зайняття ним цієї посади. Потім тема продовжується до наступного речення: «Також для укладення Халіфату немає умови, щоб халіф був хороброю або мудрою людиною в управлінні народом і його інтересами». Звідси виникає питання: хіба дані якості неможна віднести до здатності? Питання від Ntham Rd.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

У даному матеріалі приводиться наступне: «Також для укладення Халіфату немає умови, щоб халіф був хороброю або мудрою людиною в управлінні народом і його інтересами, оскільки про це немає достовірного хадісу або іншого шаріатського закону, який визначає цю умову умовою укладення. Однак було б краще, якщо б халіф був хороброю і мудрою людиною», кінець цитати. Як про це відомо у питанні умов укладення Халіфату, якщо Умма обере для себе халіфа, який не відповідає даним умовам, тоді правління такого халіфа буде вважатися недійсним. Якщо уважно розглянути згадані дві якості (хоробрість і мудрість), тоді стає очевидним, що вони не відносяться до обов’язкових умов укладення Халіфату у тому сенсі, що якщо Умма обере халіфа, позбавленого цих якостей, то його правління не буде анульоване. Це пов’язане з тим, що шаріатські докази не вказують у подібному випадку на необхідність анулювання договору між Уммою та халіфом. Хоробрість і мудрість відносяться до такого роду якостей, як бажані умови для укладення Халіфату. Але вони не є обов’язковими якостями для нього, тобто було б краще, якщо б Умма, обираючи халіфа, враховувала б дані якості і старалася б обрати з числа кандидатів такого, у якому (окрім обов’язкових умов для укладення присяги) сполучалася б найбільша кількість бажаних умов. Звісно ж, це краще і правильніше.

Що ж стосується здатності, то вона відноситься до обов’язкових умов укладення Халіфату. Це означає, що халіф повинен бути здатним нести тягар Халіфату загалом, і тут не існує обмовки про будь-які сфери. Усе, що впливає на його здатність нести тягар Халіфату, є причиною порушення умов укладення, а саме – бути здатним. Адже сфера діяльності халіфа полягає у виконанні законів Шаріату, а це (у свою чергу) вимагає здатності виконувати певні дії або стежити за виконанням певних справ у тому випадку, коли вони були покладені ним на інших. Якщо ж людина на це не здатна, тоді вона не може бути вірна договору про Халіфат, укладений на її особистість як на таку, яка здатна виконувати закони Шаріату. З цього приводу достатніми виступають згадані нами сім умов укладення Халіфату, однією з яких виступає здатність людини нести тягар Халіфату. І якщо людина позбавляється цієї здатності, то про подальшу правильність збереження договору між ним та Уммою перестає йти мова. Наприклад, якщо халіфу ставлять діагноз захворювання Альцгеймера або якщо він на тривалий період часу впадає у кому або інші захворювання, на лікування яких необхідний тривалий час, внаслідок чого це негативно позначається на правлінні, і на тлі своєї хвороби халіф не має можливості самостійно вести справи Халіфату або, доручивши іншим вести певні справи, контролювати їх. У свою чергу, Махкамат уль-Мазалім (суд зі справ несправедливості) повинен вжити заходи з виявлення подібних випадків і утвердження нездатності халіфа далі нести тягар Халіфату, а також ухвалити належне рішення і проголосити про вакансію на посаду Халіфату.

Що ж стосується невідповідності бажаним умовам, як те, що халіф повинен бути хороброю людиною та вправним майстром ведення війн або відноситися до академіків та випускників вищих навчальних закладів, то це не веде до порушення договору про Халіфат. Усе це не виступає обов’язковою умовою укладення Халіфату і не заважає договору відбутися, тому що на цей рахунок не існує шаріатського доказу. Адже, з іншого боку, відсутність відповідності подібного роду умовам не здійснює згубного впливу на ведення справ Халіфату. Якщо так стається, коли деякі обставини штовхають халіфа на прояв хоробрості, як участь у війнах, тоді він може звернутися до особистостей, що володіють подібними якостями і доручити їм виконання справ, які вимагають прояву хоробрості. Так само, коли справа торкнеться звернення до вищих розумів науки, халіф без особливих хвилювань може це зробити і доручити їм виконання певних справ. Як ми вже казали раніше, буде бажаніше, якщо Умма, обираючи халіфа, окрім обов’язкових умов для укладення Халіфату зверне увагу і на бажані умови. Але усе ж якщо вона обере такого, який відповідає лише обов’язковим умовам, а жодної з бажаних у ньому немає, то договір про Халіфат з ним вважається укладеним і правильним, адже він відповідав обов’язковим умовам укладення Халіфату, тому що шаріатські докази кажуть саме про це.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
27 Мухаррам 1436
20.11.2014

Серія відповідей шейха вченого Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, узяті з його сторінки у Facebook