Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта, на питання відвідувачів сторінки у Facebook.
Питання:
“В основі речей лежить дозволеність, доки не передано доводу про її забороненість”. Майно — це річ, і якщо не передано про його забороненості, воно залишається дозволеним.
Наприклад, “Фулян поцупив майно”, хукм такої дії як “крадіжка ” - “харам”, той, хто скоїв дану дію (Фулян” заробляє гріх і як наслідок, отримує покарання. Що ж стосується самого майна, то воно залишається у своїй основі, тобто дозволеним і повинно бути повернено власнику. Це хукм викраденого, незалежно від того, рухоме це майно або нерухоме. Майно в цілому залишається дозволеним (мубах), незалежно від тих дій, які навколо нього, тобто пов'язані з ним можуть відбуватися, зрозуміло до того моменту, доки не прийде приватний доказ. Отже той, хто отримав від такого майна подарунок або витрачання на себе, не зробив нічого поганого. “Заборона не може розповсюджуватися одночасно на два положення”, Аллаху відомо краще. “Хамр (оп´яняючі напої) не дозволений з причини того, що він оп´яняє”. Тобто хамр заборонений, тому що він є хамр. Інакше кажучи, хамр заборонений у своїй основі, у тому числі і усі положення (хукми) пов'язані з оп´яняючим (продавець, споживач тощо)”. Але яким чином може заборона розповсюджуватися на будь яке рухоме або нерухоме майно, пов'язане з хамром і його продажем?!Сам хамр і його заборона, чи можуть виступати мотивом (іллятом) заборони майна? Якщо це так, то згідно з цим, виходить що не можна використовувати чашу, з якої одного разу вживався хамр і т.п, використовувати вантажівку, яка одного разу перевозила спиртне, адже вони потрапляють під загальний мотив (іллят)! Прохання внести ясність, пояснити і нехай Аллах віддасть вам благом.
ВІДПОВІДЬ
Так, в основі речей лежить дозволеність, доки немає доказу про її забороненість. Що ж стосується твого питання про причину заборони спиртного, а також, наприклад, вантажівки, яка перевозить його, і чаші, у якій містилося спиртне, то тема полягає в наступному:
Вивів Абу Дауд від Джабіра ібн Абдуллах, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Те, що оп´яняє у великій кількості, заборонено і в малій».
У хадісі очевидна відсутність причини. Одурманювання не є причиною, аргументуючи тим, що якщо випито небагато вина, і ця кількість не оп´янить споживача, заборона усе одно дійсна, і за це є покарання. Хадіс забороняє і малу кількість, якщо оп´янить велика. Звідси споживання малого є харамом.
Також не передано іллят десяти категорій. Вивів Хакім у “Мустардак” від Абдуллаха ібн Абдуллах ібн Умара, від його батька, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:“Аллах прокляв хамр і того, хто його наливає, і прокляв того, хто його виготовляє, того хто його п'є, подає, приносить, того, для кого його приносять, того, хто його купує, і того, для кого його купують, того хто його продає, заробляє на його продажі”, Ясно, що хадіс не пояснює причину, тому інше не порівнюється з цими категоріями.
Звідси, кожен, хто спожив одурманююче “хамр” як у малій, так і у великій кількості, і десять категорій, про яких сказано вище у хадісі, заборонені без пояснення причин. Однак це положення застосовується до уповноваженого за виготовлення, і застосовується до водія вантажівки, але не застосовується до вантажівки, у якій перевозять, і до чашки, у якій було спиртне. Хукм, пов'язаний з хамром, не той самий хукм, який пов'язаний з вантажівкою або кубком...
Вивів ат-Табарані у «аль-Кабір» від Абі Сааляба аль-Хущанні, який сказав: «Я прийшов до Посланця Аллаха ﷺ і сказав: «О, Посланець Аллаха! ... Я буваю на землі людей Писання, які у посуді їдять свинину и п'ють із сосудів алкоголь. Чи можу я їсти і пити з них ...?» Тоді он ﷺ сказав: «Якщо знайдеш окрім їх посуду, то не їж з них, але якщо не знайдеш, то ретельно вимий водою, потім їж», тобто якщо ти потребуєш посуду і не знайшов інший, то ретельно помий його.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта.
11 Раджаб 1434р.х.
21.05.2013р.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=166845606816858&;set=a.154439224724163.1073741827.154433208058098&type=1&relevant_count=1