Відносно визначення строку обрання халіфа

Відповіді Аміра
Друкарня

Запитання: Шейх, я хочу задати питання про три дні як крайнього строку для призначення халіфа після відставки попереднього.

У книзі «Держапарати» сказано, що ця тривалість (часу) ґрунтується на наказі Умара (нехай буде задоволений ним Аллах) вбити будь-кого із шести сподвижників, якщо вони не дійдуть згоди (щодо кандидатури) через 3 дні. Питання у наступному: деякі люди стверджують, що цей ріваят із Ат-Таріх ат-Табарі є слабким (даіф). Що ви скажете про це? Нехай Аллах воздасть вам благом. Ahmad Nadhif.

Відповідь: Мир вам, милість Аллаха та Його благословення!

Подія, коли Умар (нехай буде задоволений ним Аллах) визначив для сподвижників строк у три дні для обрання Халіфа, відбувалося на виду у сподвижників. Умар (нехай буде задоволений ним Аллах) у присутності сподвижників сказав Сухайбу: «Будеш імамом для людей у намазі протягом трьох днів. Збери Алі, Усмана, аз-Зубайра, Саада, Абд ар-Рахман ібн Ауфа і Талху, якщо він повернеться. Слідкуй за ними, і якщо п’ятеро із них погодяться з однією кандидатурою, а один стане заперечувати, то відрубай йому мечем голову …». Це передав Ібн Шабба у книзі «Таріх аль-Мадіна» та Ат-Табарі у своїй книзі «ат-Таріх ат-Табарі».

Ріваят з таким же змістом передав Ібн Саад у книзі «ат-Табакат аль-Кубра». Умар сказав це, незважаючи на те, що дані люди були із числа великих сподвижників, мали членство у Шурі і з ними завжди трималась рада. Це відбувалось у присутності та на виду сподвижників. Нема повідомлень про це, що хтось із них був іншої думки про це, виступив проти або заперечив. Отож, дане положення є одностайним з боку сподвижників у тому, що мусульманам не дозволяється залишатись без халіфа протягом більше трьох днів та ночей. Одностайність сподвижників слугує таким же шаріатським доказом як Коран та Сунна. Тому, коли місце халіфа стає вільним, мусульманам дається лише триденний строк для того, щоб вони обирали наступного халіфа.

Винятком є положення, яке у силу нездоланних обставин заважає їм виконати це. У такому випадку гріх за невиконання даного обов’язку знімається з них, оскільки вони зайняті його виконанням, але строк його виконання вимушено відтягується. Ібн Хіббан та Ібн Маджа передали від Ібн Аббаса: «Посланець Аллаха (мир йому та благословення) сказав: «Воістину, Аллах зняв з моєї Умми відповідальність за помилку, забудькуватість та за те, до чого вони примушуються». Якщо ж вони не були зайняті виконанням цього обов’язку , то усі впадають у гріх до появи халіфа. З його появою цей обов’язок знімається з них, а гріх, скоєний ними через причини бездії в установленні халіфа, залишається на них, за який вони будуть спитані Аллахом як і за будь-який інший гріх , скоєний мусульманином через невиконання ним обов’язку.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
Дивись відповідь на сторінці аміра у Фейсбуку
25 раджаб 1434 – 04/06/2013

Головне меню