Достовірность хадісу: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху»

Відповіді Аміра
Друкарня

 Відповідь на питання стосовно достовірності хадісу: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху»

Адресовано: Мухаммаду Адіб  Халілю

Питання:

Мир вам, милість Аллаха і Його благословення. Нехай віддасть вам Аллах добром, підтримає вас Своєю допомогою і обрадує появою держави Халіфат. Дане моє питання адресоване нашому шановному шейху. Раніше я ставив це питання братам з Хізб ут-Тахрір і вони відповіли мені наступним чином: «Цей хадіс є в книгах ісламського фікху і цього достатньо». Але ми знаємо про необхідність досліджувати і знаходити найсильніші докази у наших думках і шаріатських законах, які приймаються. У книзі “Ісламська особистість ” (т.3, стор. 294) у тексті звеличення сподвижників (нехай буде вдоволений ними Аллах) приводиться хадіс « Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху». Розглядаючи даний хадіс в енциклопедії хадісів “ад-Дурар ас-суннійя” вияснилося, що він є вигаданим. І хто такий Рузайн, чи існує такий передавач хадісів?

Відповідь:

І вам мир, милість Аллаха і Його благословення.

Цей хадіс міститься у деяких книгах в області хадісів. З них:

1. Книга «аль-Ібана аль-Кубра», автор: Ібн Батта: Він –  Абу Абдуллах Убайду-Ллах ібн Мухаммад ібн Мухаммад ібн Хамдан аль-Укбарі, відомий як Ібн Батта аль-Укбари (помер у 387 р.х.). Його текст:
Мені розповів Абу Йусуф Йакуб ібн Йусуф: нам розповів Абу Йахья Закарійя ібн Йахья ас-Саджий: нам розповів Муса ібн Ісхак аль-Анварі: нам розповів Ахмад ібн Йунус: нам розповів Абу Шихаб від Хамзи ібн Абу Хамза від Амра ібн Дінара від Ібн Аббаса, який сказав, що Посланець Аллаха (мир йому і благословення) сказав: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху».

2. Книга «Джамі баян аль-ільм ва фазліхі», автор: Абу Умар Йусуф ібн Абдуллах ібн Мухаммад ібн Абд аль-Барр ібн Асим ан-Намрі аль-Куртубі (помер у 463 р.х.). Його текст:
Нам розповів Ахмад ібн Умар, який сказав: нам розповів Абд ібн Ахмад: нам розповів Алі ібн Умар: нам розповів аль-Каді Ахмад ібн Каміль: нам розповів Абдуллах ібн Равх: нам розповів Салям ібн Суляйм: нам розповів аль-Харіс ібн Гусайн від аль-Амаша від Абу Суфьяна від Джабіра, який сказав: «Посланець Аллаха (мир йому і благословення) сказав: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху». Абу Умар сказав: “Цей існад не може слугувати доказом, тому що аль-Харіс ібн Гусайн є невідомим”.
 Обидва цих хадіси не позбавлені підозри і тому деякі мухаддіси назвали його заіф-хадісом. Однак ми вважаємо його хасан хадісом, тому що він приводиться у книгах по фікху і використаний у виведенні законів. У третьому томі книги “аш-Шахсійя аль-ісламійя” у визначенні хасан-хадісу говориться:
Хасан хадіс ділиться на два види:

а. Хадіс, у ланцюжку передачі якого є передавач, чия справедливість або гріховність невідомі і не встановлена його компетентність. Однак сам він відомий і не є часто роблячим помилку в тому, що передає, і не обвинувачується у брехні.

б. Передавачі цього хадісу відомі як чеснті і надійні люди. Однак вони не доходять до степеню передавачів сахіх хадісу. Хасан хадіс використовується у якості доказу так само як і сахіх хадіс. Хадіси, які містяться  книгах імамів і їх учнів, а також в книгах інших вчених і факіхів як хасан хадіси і використовуються у якості доказів (тому що вони привели їх як доказ на закон або вивели з нього закон), є хасан хадісами, будь-то в книгах усуль аль-фікх або в книгах по фікху, але з умовою, що це визнані книги, як “аль-Мабсут”, “аль-Умм”, “аль-Мудаввана аль-Кубра” та інші... (кінець тексту з книги “аш-Шахсійя аль-іслямійя”).

Цей хадіс приводиться факіхами у декількох книгах, з яких:

1. Мабсут

Автор: Мухаммад ібн Ахмад ібн Абу Сахл Шамс аль-Аімма ас-Сархасі (помер у 483 р.х.)

У розділі суду цієї книги міститься наступний текст:

«…йому необхідно виносити рішення по книзі Аллаха. Якщо він не знаходить в ній рішення, то повинен судити згідно з тим, що відомо йому від Посланця Аллаха (мир йому і благословення Аллаха). Якщо не знаходить рішення і в цьому, то судить згідно з тим, що відомо йому від сподвижників (нехай буде вдоволений ними Аллах) Посланця Аллаха (мир йому і благословення). Раніше ми вже роз'яснювали це. Отже, якщо для нього достовірне висловлювання від якогось одного з відомих сподвижників (нехай буде вдоволений ними Аллах) він повинен судити по цьому висловлюванню,  віддаючи перевагу йому пере кийясом, адже Посланець Аллаха (мир йому і благословення) сказав: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху».  Окрім цього в тому, що передається від сподвижника (нехай буде вдоволений ним Аллах) є вірогідність того, що він чув це від Посланця, адже вони дійсно чули його і виносили фетви на основі почутого...”.

2. Хашія ат-Тахтаві аля Маракі аль-Фаллях Шарх Нур аль-Ізах

Автор: Ахмад ібн Мухаммад ібн Ісмаїл ат-Тахтаві аль-Ханафі (помер у 1231 р.х.)
У ній стосовно сунни міститься наступний текст:
«…сунна у ханафітів — це те, що раніше робив Пророк (мир йому і благословення) і його сподвижники після нього. У книзі «ас-Сірадж» він сказав: «Те, що робив Пророк (мир йому і благословення) або один із його сподвижників. Пророк велів слідувати сунні своїх сподвижників словами «Тримайтеся моєї сунни і сунни праведних халіфів після мене», а також словами «Мої сподвижники подібні до зірок за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху».

3. Баян ва тахсіл ва шарх ва тавджих ва таліл лі масаіль аль-мустахраджа

Автор: Абу аль-Валід Мухаммад ібн Ахмад ібн Рушд аль-Куртубі (помер у 520 р.х.)
У ній стосовно питання «Вступили в бій дві групи віруючих» міститься наступний текст:
«…Адже Всевишній Аллах звеличив їх у своїй книзі і мовою свого Посланника. Він сказав:

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ
«Ви є кращою уммою, що з'явилася на благо людства…» (3:110)
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا
«Ми зробили вас справедливою і кращою уммою…» (2:143)
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ
«Мухаммад Посланець Аллаха і ті, які разом з ним…» (48:29)

Посланець (мир йому і благословення) сказав: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху». В іншому хадісі він сказав: «Десятеро з курайшитів в Раю» і назвав у їх числі Алі, Талху і аз-Зубайра. Імами ахлю-с-сунна ва-ль-хакк говорять, що Алі (нехай буде вдоволений ним Аллах) і ті, хто пішов за ним були на істині, а Талха і аз-Зубайр помилилися, але обидва мали точку зору на основі свого іджтіхаду і для них було обов'язковим те, що вони зробили, тому як обидва вони були з муджтахідів.

4. Аз-Захіра

Автор: Абу аль-Аббас Шихабуддін Ахмад ібн Ідріс ібн Абд ар-Рахман аль-Малікі, відомий як аль-Курафі (помер у 684 р.х.)
У ній в частині розгляду усуль (основ фікху) Маліка міститься наступний текст:
«…Тому що згідно з одним з усуль Маліка дія має перевагу над повідомленням одного (хабар вахід). А також кияс має перевагу перед ахад (повідомленнями окремих осіб) як це вважає аль-Абхарі. Якщо він не знаходить  сунні, то керується словами сподвижників (нехай буде вдоволений ними Аллах). Якщо вони розійшлися у думках, то варто керуватися їх висловлюваннями, які супроводжувалися дією. В іншому випадку варто вибрати одне з їх висловлювань, але не суперечити їм усім. Також було сказано про можливість іджтіхаду, навіть якщо його результатом стане суперечність їм усім. Доводом першого слугують слова Посланця (мир йому і благословення): «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху». Якщо він не знаходить рішення у точках зору сподвижників (нехай буде вдоволений ними Аллах), то нехай будує рішення на усуль після ради з вченими ”.

5. Аль-Хаві аль-Кабір фі фікхі мазхаб аль-Імам аш-Шафіі. Це Шарх Мухтасар аль-Музані

Автор: Абу аль-Хасан Алі ібн Мухаммад ібн Мухаммад ібн Хабіб аль-Басрі аль-Багдаді, відомий як аль-Маварді (помер у 450 р.х.)
У цій книзі в темі про сподвижників є наступне:
«розділ: четверта категорія
Слідування їм відрізняється згідно з відмінністю положень в тому, що вони сказали. Вони мають чотири положення:
Третє положення: слова одного сподвижника, які не мають розповсюдженості, і від сподвижників немає протилежного висловлювання, і це не є одностайністю (іджма). Чи є його слова доводом, яким потрібно керуватися або ні? Тут є два висловлювання:
Перше: У книзі “аль-Кадім” сказано (це відповідає мазхабу Маліка і Абу Ханіфи), що його слова є доводом, яким потрібно керуватися, тому що Посланець (мир йому і благословення) сказав: «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху». Також деякі сподвижники приймали висловлювання до керівництва без доказу і це свідчить про те, що висловлювання сподвижників по окремості слугує доводом».

6. Кашшафу-ль-кіна ан матні-ль-ікна

Автор: Мансур ібн Йунус ібн Салахуддін ібн Хасан ібн Ідріс аль-Бухуті аль-Ханбалі (помер у 1051 р.х.)
У розділі “Відшкодування за вбиту здобич ” (мається на увазі у стані іхраму) цієї книги говориться:
«…здобич складається з двох видів. Один з них вимагає відшкодування подібним (зі скоту по зовнішньому вигляду, а не по вартості), про що каже аят. Цей вид, який вимагає подібного, також ділиться на два види, відносно одного з них вирішили сподвижники: навіть якщо деякі із них. а не усі. Стосовно нього застосовується те, що вирішили сподвижники. Вище з хутби приводилося роз'яснення сподвижником слів Пророка(мир йому і благословення): «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху», а також слів Пророка: «Чітко тримайтеся моєї сунни і сунни праведних халіфів» (передали Ахмад і Тірмізі, який назвав його хасан хадісом). Оскільки вони ближче до істини і краще знають про положення мови. Їх рішення було доводом проти інших, як приклад вченого відносно простої людини. Наприклад стосовно страуса передбачався жертвенний верблюд, про що виносили рішення Умар, Усман, Алі, Зайд і більшість учених, тому що він схожий на верблюда за своїм зовнішнім виглядом, і тому входить у загальне указання тексту. Аль-Хіракі відніс страуса до видів птахів через те, що у нього є два крила».

7. Аль-Мугні

Автор: Абу Мухаммад Муваффак ад-Дін Абдуллах ібн Ахмад ібн Мухаммад ібн Кудама аль-Джамаілі аль-Макдісі, а внаслідку ад-Дімашкі аль-Ханбалі, відомий як Ібн Кудама аль-Макдісі (помер у 620 р.х.)
 У розділі “Шостий розділ: відшкодування за вбиту наземну тварину передбачає подібну тварину з худоби».
«…Малік сказав: рішення по ньому оскаржується, тому що Всевишній Аллах сказав:

يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ
«Виносять рішення про неї (про жертвенну тварину) двоє справедливих мужів з вас» (5:95)

І ми знаємо про слова Пророка (мир йому і благословення): «Мої сподвижники подібні до зірок, за яким би з них ви не пішли, будете на вірному шляху». Він – Пророк – також сказав: «Слідуйте за тими, хто буде після мене: Абу Бакром і Умаром». Оскільки вони ближче до істини, вони сильніше у знанні, і, отже їх рішення було доводом проти інших, як приклад ученої людини з простою людиною. До нас дійшло їх рішення, що за вбиту гієну (у стані іхраму) передбачається відшкодування — один баран. Таке рішення виносили Умар, Алі, Джабір і Ібн Аббас.

Як бачите, цей хадіс використаний у книгах визнаних і шанованих факіхів: ханафітів, малікітів, шафіїтов і ханбалітів. Тому він розглядається хасан хадісом.
Що ж стосується згаданого вами “Рузайна”, ми постараємося знайти інформацію про нього у даній темі.

 

Ваш брат Ата Ібн Халіль Абу Рашта
26 шавваль 1434 – 02/09/2013

(серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіль Абу Рашта, на питання відвідувачів його сторінки у Facebook)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=206591559508929