بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Адресований Abo Ali
Питання:
Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
Ми знаємо, що не дозволено купувати золото та срібло або які-небудь інші різновиди товарів - ріба (тобто у яких може бути лихварство), окрім як із рук до рук, і не дозволено брати їх у борг. Проте ми купуємо інколи сіль або хліб у борг, чи заборонена ця справа, або як? Прошу вас роз’яснити, нехай Аллах благословить вас! Ваш брат Абу Алі, Палестина.
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятух!
1 - Посланець Аллаха, нехай благословить його Аллах та привітає, сказав: «Золото за золото, срібло за срібло, пшеницю за пшеницю, ячмінь за ячмінь, фініки за фініки, сіль за сіль, подібне за подібне у рівній кількості із рук до рук. Якщо ж види цих (товарів) відрізняються один від одного, то продавайте, як хочете, (при умові що товар буде переданий ) із рук до рук», передав Бухарі та Муслім від Убадата ібн Соміт.
Текст ясний у розрізненні цих видів товарів, і що дозволено їх продавати як забажаєш, тобто не обов’язково подібне за подібне, але обов’язково із рук до рук. Слово ж «види» передано у загальному значенні, тобто усі шість,і ніщо із цього не виключається, окрім як іншим шаріатським текстом. А оскільки такого тексту немає, то дозволено купувати пшеницю за ячмінь, і пшеницю за золото, або ячмінь за срібло, або фініки за золото, або сіль за срібло .. і т.д. і не важливо, наскільки розрізняються розмінна цінність та ціна, проте важливо, щоб було із рук до рук, а не у борг. І те, що стосується золота та срібла, стосується і паперових купюр по загальному мотиву (гроші), тобто використання їх як оплату вартості товарів та послуг.
2 - передається виняток (із зобов’язання передачі із рук до рук) у випадку давання під заставу речі під час купівлі чотирьох видів товарів – пшениця, ячмінь, сіль та фініки» - за гроші згідно хадісу, переданому Муслімом від Аіши (нехай буде задоволений нею Аллах), що Посланець Аллаха ﷺ «купив у одного іудея їжу у борг, і залишив йому під заставу кольчугу із заліза». Тобто Посланець Аллаха ﷺ купив їжу у борг, але під заставу. Їжею ж у той час були ці види товарів, які відносяться до ріба (лихварства). Як це передається у хадісі: «Їжею (тоам) за їжу, подібне за подібне, а їжею у той час був ячмінь», - вивів Ахмад та Муслім по шляху Мамар ібн Абдуллах. Тому дозволено купувати ці чотири види товару товарів-ріба у борг, якщо продавець узяв в обмін під заставу до строку виплати вартості.
3 - Проте, якщо продавець та покупець довіряють один одному, то обходяться і без застави, опираючись на доказ у словах Всевишнього Аллаха:
وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ
«Якщо ви опинитесь у подорожі і не знайдете писця, то призначте заставу, яку можна отримати у руки. Але якщо один із вас довіряє іншому, то нехай той, кому довірено, поверне довірене йому та побоїться Аллаха, свого Господа» (2:283).
Цей благородний аят пояснює нам, що застава береться при подорожі, але можна обійтись без неї, якщо позичальник та боржник довіряють один одному. Цей текст поширюється і на заставу під час купівлі у борг товару із цих чотирьох видів – «пшениця, ячмінь, сіль та фініки», тобто як сказав Всевишній:
فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ
«Але якщо один із вас довіряє іншому, то нехай той, кому довірено, поверне довірене йому та побоїться Аллаха, свого Господа» - доказ очевидний, що у даній ситуації можна обійтись і без застави.
4 – Звідси, дозволено купувати товари цих чотирьох видів товарів-ріба -«пшениця, ячмінь, сіль та фініки» за гроші у борг разом із позикою, щоб погасити борг, або без неї, якщо обидва довіряють один одному, тому що ця справа потребує впевненості та твердості, і щоб позичальник і боржник добре знали один одного і довіряли один одному. І дана ситуація не постійна і щоб мусульманин не наближався до забороненого, то краще не купувати у борг ці чотири види товарів, окрім як якщо він впевнений у тому, що кожна зі сторін повністю довіряє одна одній. І якщо кожний – продавець та покупець – впевнені у цьому, то у такому випадку покупка цих товарів буде дозволена, тобто сіль, про купівлю якої у борг ви питаєте, дозволена, якщо умова аяту дотримана فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ «Але якщо один із вас довіряє іншому».
5 – і для замітки, Ібн Баттал у коментарях до «Сахіха аль-Бухарі» у розділі «купівля їжі у борг» говорить: «і нема суперечок серед вчених, що купівля їжі за певну платню і на певно визначений строк (у борг) дозволена».
А у книзі по фікху чотирьох мазхабів Ібн Джаузі про купівлю товарів-ріба говориться: «Якщо один із товарів гроші, а другий їжа, то у цьому дозволена відстрочка».
І в «аль-Мугні» Ібн Аль-Каййім, коли говорить про заборону продажу цих чотирьох видів одного за інший у борг, згадує: «За винятком, якщо вони (пшениця, ячмінь, сіл та фініки) буди продані за дірхами або за інші із прикрас жінок, тому що у цьому є потреба».
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
22 Шавваль 1434 р.х.
29.08.2013
Низка відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта, на питання відвідувачів його сторінки у Фейсбуку.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=205591039608981