Відповідь на питання відносно прийняття хадісу і його відкидання

Відповіді Аміра
Друкарня

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Адресований: Мухаммаду Махмуду Сархан

Питання:

Не личить знаючому і не скромно видаляти коментарі, які критикують ваші фатви, не дивлячись на те, що вони не переходили межі знань і етики, обмежуючись словами (такий-то ваш коментар прийнятий). Чиє це керівництво? Або ж це сліпий фанатизм і слідування шейху в тому, що він говорить або вважає?


Бійтеся Аллаха і дотримуйтесь методу вчених, відповідаючи на знання знаннями, а не видаляючи їх і нехтуючи ними через фанатизм.

Відповідь:

Не дивлячись на те, що ти почав своє питання не з привітання, а з суперечки, усе ж ми почнемо відповідь, припускаючи, що ти принаймні привітав нас у серці. Ми почнемо відповідь:

І вам мир від Аллаха, милість Його і благословення.

1 - Не дивлячись на те, що “Адмін” вже відповів тобі і нагадав про моє повідомлення для відвідувачів моєї сторінки про те, щоб вони шукали нам виправдання, якщо ми затримаємося з відповіддю. Однак ти став пускати свої стріли, переходити від однієї теми до другої, запитувати і запитувати. Більш того, ти став вести нападки один за одним, дістався до сторінки Єгипту і вчинив з ними так само...кажучи і кажучи. Не дивлячись на це, адміністратор відповів тобі і розповів тобі про слова вчених у достатньому степені. Але ти повернувся і став продовжувати й немовби між нами і тобою суперечки і суперечки...! Хоча той, хто запитує, щоб дізнатися істину і прагне до неї,  щоб керуватися нею, подібний до того, хто запитує з благом і у благо... Він запитує подібно до людини, яка шукає знання і поважає того,у кого він запитує і , навіть, якщо він вважає себе вченим, то у своєму питанні він йде по шляху володарів знання...

2 - Я дивуюся з тебе і твоїх невпинних атак на нашу відповідь у відношенні хадісу “мої сподвижники подібні до зірок ”! Я був зайнятий деякий час... а потім до мене дійшов твій коментар відносно згаданого хадісу і я побачив, як ти розкидаєшся своєю критикою і йдеш навмання. Ти говориш, що «хадіс з відкидаємим матном (текстом)…» і мотивуєш це тим, що неправильно наслідувати сподвижників з причини розбіжностей серед них в одному питанні! Хіба ти не знаєш, що кожний сподвижник — мужтахід і дозволено слідувати за ним у шаріатському рішенні, навіть, якщо серед них була суперечність? Хіба мусульмани не слідували за Абу Бакром у питанні талаку (розлучення) і не вважали три талака одним талаком (розлученням)? Потім, коли прийшов Умар і порахував це трьома повними талаками, а мусульмани послідували йому в цьому? І не тільки це у відношенні прийняття імамом законів. Навпаки, дозволено слідувати за будь-яким мужтахідом за певних умов і за виключенням тих питань, у яких імам не зробив табані... Потім, хіба ти не вивчав у книгах фікху і не бачив, що в одному питанні у міжтахідів бувають  різні точки зору і , не дивлячись на це, дозволено слідувати за ними,  оскільки кожний з них вивів рішення з книги Аллаха і сунни Його Пророка ﷺ і того, на що вони вказали згідно з припущеннями кожного з них?

Невже це не очевидно для людини, яка шукає знання або вченого, якщо ти хочеш називати себе так?! Чи обов'язково, щоб усі мужтахіди були однієї точки зору в одному питанні?  Або ж важливо, щоб їх іджтіхад був оснований на книзі Аллаха і сунні Його Пророка ﷺ, згідно з основами іджтіхаду? Хіба ти не розглядав різноманітні питання у книгах фікху? Якщо ти розглядав, то чи бачив, як виводяться закони з доказів, які вважаються доказами у одних, але не вважаються такими у інших, згідно з їх методом у перевазі доказів? Шаріатське рішення відносно музараа (оренда землі з долі врожаю), про що ти згадав — серед факіхів є ті, хто дозволяє його і ті, хто забороняє згідно з шаріатськими доказами, до яких вони схиляються. Цього шаріатського рішення достатньо тобі, щоб зрозуміти, що думки мужтахідів в одному питанні можуть бути різними. І тобі дозволено згідно з тим, на чому ти приймаєш закон шаріату: якщо ти є мукаллідом або муттабі, то дозволено тобі слідувати за мужтахідом, за знання якого у тебе немає сумнівів, після ознайомлення з його доказами. Але якщо ти вважаєш себе мужтахідом або володієш здатністю робити іджтіхад згідно з його умовами, то роби іджтіхад...

3 - Я хотів почати саме так як почав, тому що був вражений твоїм бажанням виправляти помилки, не роздумуючи добре над самими доказами. Ти вважаєш, що хадіс, якщо виявився слабким у одного, то він не може бути сахіх або хасан у іншого. Ти думав, що якщо таке визначення хасан у одного, то не може бути іншого визначення! Хоча ти сам у своїх відповідях на нашій сторінці говориш: «Вчені дали хасану більше десяти визначень». Ти продовжуєш: «Визначення аль-Хаттабій було піддане критиці з боку вчених». «А визначення ат-Тірмізій – до нього дуже багато питань і багато переказів від нього, ніж роз'яснень», тобто аль-Хаттабій – він той, ким він є і ат-Тірмізій вчений в науці про хадіси – вони тобі не подобаються. Що стосується нашого визначення, то воно не лише не несподобалося тобі, більш того, ти критикуєш його і не лише. І навіть той хадіс, який прийняли ханафіти, малікіти, шафіїти і ханбаліти й до якого застосовне наше визначення хасан - усе одно цей хадіс ніщо у Мухаммада Махмуда Сархан! Ти іще більше заперечуєш це, тому що цей хадіс ,навіть, якщо і достовірний, то це означає наслідування сподвижнику. А це для тебе неможливо, тому що сподвижник знаходиться у незгоді у цьому питанні з іншим сподвижником! Субханаллах, творіння Аллаха воістину різні!

Таким чином, визначення аль-Хаттабій тебе не влаштовує, визначення ат-Тірмізі не задовольняє і наше визначення тобі не дає користі і навіть слідування за сподвижником тебе не переконує!
До речі, ти немов учень того, хто вважав слабким близько тридцяти хадісів у сахіху Муслім і близько п'ятнадцяти  у сахіх аль-Бухарі... Я говорив з одним з його учнів, запитуючи — як це так? Аль-Бухарі — великий вчений у науці про хадіси і Муслім так само? Він мені відповів: ну і що тут такого, усі ми люди. Головне — це ланцюжок! Тебе влаштовує це? Хіба можна так просто вважати хадіси слабкими і відкидати їх... о. володар чудового ім'я “Мухаммад ”?

4 -  Прийняття і відкидання хадісу — це знання, у двері яких не повинен входити той, хто не осягнув їх належним чином. Я нагадаю тобі тут щось і нехай Аллах наставить тебе на кращу для тебе справу і говорю:

А - Є такі передавачі, які заслуговують довір'я у декотрих вчених по хадісам і не вважаються такими у інших або вважаються невідомими у декотрих вчених і вважаються відомими у інших. Є такі хадіси, які вважаються достовірними по одному шляху і не вважаються достовірними по іншому шляху. Є такі шляхи передачі, які вважаються правильними у одних і неправильними у інших. Є такі хадіси, які були дискредитовані одними вченими і прийняті у якості доказу іншими вченими. Є такі хадіси, які були дискредитовані деякими вченими по хадісам, але прийняті у якості доказу більшістю факіхів. Неправильно примушувати людей вважати той чи інший хадіс сахіхом або хасан і суперечить реальності хадісів... Хто знайомий з іджтіхадом факіхів знає, що той приймає один хадіс у якості доказу,а інший ні — тому що він вважається достовірним у першого і не вважається таким у другого. Це можна побачити у ханафітів, малікітів, шафіїтів, ханбалітів тощо... Необхідно поміркувати про хадіс перш ніж дискредитувати його. Той, хто розгляне передавачів і хадіси, побачить суперечності у цьому питанні серед вчених по хадісам. Прикладів цьому велика кількість:

Б - Наприклад: Передає Абу Давуд від Амра ібн Шуайба, а той від свого батька і діда, який сказав: Пророк ﷺ сказав: «Мусульмани – рівноцінна кров їх, прагне під їх захист найнікчемнійший, опікують вони віддалених від них, і вони одна рука проти тих, хто окрім їх, сильні з них діляться зі слабкими, ті хто вийшов з тими хто лишився…». Передавач цього хадісу Амр ібн Шуайб, а Амр ібн Шуайб від свого батька, а той від діда, з цього приводу була відома незгода і, не дивлячись на це, багато хто прийняв цей хадіс у якості доказу, а інші відкинули…  

В- Наприклад у ад-Дарукутні від аль-Хасана від Убада і Анаса ібн Маліка передається, що Пророк ﷺ сказав: «Неможна обмінювати однаково зважувані товари, якщо вони були одного виду. Те ж саме можна віднести до відмірюваних речей. Але якщо ці види були різні, то немає нічого поганого у цьому». У ланцюжку цього хадісу ар-Рабі ібн Субайх, який заслуговує на довіру у Абу Зура, а інші вважають його слабким передавачем… Якщо хтось прийняв цей хадіс у якості доказу або хадіс, у ланцюжку якого є ар-Рабі ібн Субайх, то вважається, що він користувався шаріатським доказом...

Г- Наприклад: Передав Ахмад: нам розповів ібн Нумайр, розповів Малік ібн Анас, мені розповів Абдулла ібн Йазід вільновідпущений аль-Асвада ібн Суфьяна від Абу Айяша від Саада вбн Абу Ваккаса, який сказав: Пророка ﷺ спитали про обмін свіжих фініків на сухі. Він сказав: «хіба свіжі не стають легше, якщо висохнуть?». Йому сказали: “так ”. Він заборонив це. Передав Абу Давуд зі словами: Нам розповів Абдулла ібн Маслама від Маліка, від Абдулли ібн Йазіда, що Зайд Абу Айяш розповів йому про те, що Саад ібн Абу Ваккас сказав: Я чув як Пророка ﷺ запитували про купівлю сухих фініків за свіжі. І Пророк ﷺ спитав: «Чи зменшуються у вазі свіжі, якщо висохнуть? Люди відповіли: так. І Пророк ﷺ заборонив їм це робити».

Цей хадіс вважається достовірним у ат-Тірмізій, але інші як ат-Тахавій, ат-Табарій, ібн Хазм і Абдуль Хакк сказали, що у його ланцюжку є Зейд Абу Айяш, який невідомий. Він сказав у ат-Талхис і аль-Джаваб що ад-Дарукутній сказав, що він заслуговує довір'я. Аль-Мунзірій сказав: Від нього передають дві особи, які заслуговують на довіру і Малік прийняв від нього, не дивлячись на сильну свою критику в його адресу. Якщо хтось порахував цей хадіс шаріатським доказом або прийняв хадіс у якому Зейд Абу Айяш, то вважається що він використав шаріатський доказ.
Тому прийняття або відкидання хадісу – це знання, у двері яких повинен входити той, хто заслуговує це…

5 - Потім є те, про що я хочу сказати тобі. Можливо це було причиною того, що ти заплутався у цьому питанні. Це твоє припущення про слідування (наслідування) у «за ким би ви з них не пішли -  підете прямим шляхом» що це означає прийняття їх слів, дій і тверджень у якості доказу так само як у відношенні Пророка ﷺ. І ти не знав як це застосовне до сподвижників і можливо це припущення спонукало тебе сказати “хадіс із видкинутим текстом”!

Насправді це не так. Слідування الاقتداء в арабській мові має різні значення і контекст визначає значення. Що стосується слідування у термінологічному значенні, тобто прийняття у якості доказу слів, дій або тверджень, то це стосується Пророка ﷺ. Він ﷺ є об'єктом наслідування у цьому значенні. Що стосується інших значень, далеких від цього термінологічного значення, то можна використовувати як слідувати за таким-то і бути подібним йому, наслідувати його і вдовольнятися тим, чим вдовольняється він... Це можна застосовувати не у відношенні Пророка ﷺ згідно з контекстом пов'язаний з володарями знань або сили у богобоязливості, свідомості, розумі або чотирма імамами і тому подібне. І хто подібний до сподвижників Пророка (с.а..)? Вони кращі з людей після Пророка ﷺ і краща епоха — це їх епоха після Пророка ﷺ.

В тлумачному словнику арабської мови Лісан аль-Аараб приводиться: Імам за яким слідують і множина його аімма...
Коран — імам мусульман і наш пан Пророк Мухаммад ﷺ імам усіх імамів і Халіф — імам усіх підданих і імам війська і їх голова...
Сказав аль-Харавій: تَأَسَّى بِهِ اتَّبَعَ فِعْلَهُ وَاقْتَدَى بِهِ  - послідував за ним.
Ти бачиш тут що слово “слідування” (наслідування) не у термінології можна використовувати у відношенні богобоязливих, щоб уподібнитися їм або брати до уваги їх думки ,або слідувати їм у їх іджтіхаді, або слідувати їм у намазі або урегулюванні рядів на джихаді і рібаті (заставах)…

6 - Наше визначення хасана, о володар чудового ім'я — це те, що ми вважаємо правильним. Воно не було прийняте для колекції, а було прийняте після ретельного дослідження з волі Аллаха. Адмін єгипетської сторінки привів тобі деякі точки зору вчених з цього питання і ми у своїй відповіді про хадіс “мої сподвижники подібні до зірок...” привели достатньо для того, хто бажає істини і прагне іти по істинному шляху. Ми зазначили, що наше визначення хасан — це те, що ми вважаємо правильним і відповідає згаданому хадісу. У той же час ми обмежились тим, що згадали і не згадали жодного передавача що заслуговує на довір’я , який також передав його. І це «Разін ібн Хабіб аль-Джахній ат-Тімар з жителів Куфи» як приводиться у книзі Мішкат аль-Масабіх автором якої є Мухаммад ібн Абдулла аль-Хатиб аль-Умурій, Абу Абдулла, Валіюддін, ат-Табрізій який помер у 741р.х.. Ібн Хіббан у своїй книзі «Сікат» (передавачі, які заслуговують довір'я) відносить Разіна ібн Хабіба аль-Джахній до них, а також ібн Абу Хатім у своїй книзі Виправдання і дискредитація і Абу Джамалуддін аль-Мізій у своїй книзі Тахзіб аль-Камаль фі асма ар-Ріджаль… І деякі згадані нами факти достатні для того, щоб вважати хадіс хасаном. І як щодо того, що ми привели повністю? Таким чином, хадіс у нас вважається хасан, навіть якщо і дехто вважає його слабким. Той, хто осяг ці знання, міркував і усвідомив їх значення, Аллах дав йому істину і він знає її ясно. Аллах наставляє на правильний шлях.

7 - У завершенні, ось ми роз'яснили тобі усе що було неясним для тебе або про що ти неправильно вважав. Я сподіваюся, що ця відповідь і минула будуть повними і достатніми для тебе... Якщо Аллах розкриє твої груди і це принесе тобі користь і пелена зникне з очей... це те, до чого ми прагнемо. А якщо ця тема була зачеплена у якості питання-відповіді тобто для суперечки, то ми не хочемо цього, оскільки наш час обмежений. Ми будемо запитані за нього і нам не личить витрачати його на те, від чого немає жодної користі як суперечки. Мусульманин, який читає слова Всевишнього Аллаха:

مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
 Варто йому сказати слово, як при ньому опиняється готовий спостерігач. (50:18)

він докладає зусилля щоб бути подалі від суперечок. У тлумачному словнику Лісан аль-Араб говориться про спір: в основі це коли людина витягує із свого співрозмовника мову і сенси, що ведуть до ворожнечі тощо. Метою суперечок не є пізнання істини і слідування за нею, а питання-відповідь для того, щоб викликати занепокоєння. І ми не потребуємо цього! Приводить ат-Табараній в аль-Кабір від Абдулли ібн Йазіда ібн Адам ад-Дімашкий, який сказав: мені розповів Абу ад-Дардаа, Абу Умама, Васіля ібн аль-Аска і Анас ібн Малік, які сказали: Одного разу до нас вийшов Пророк ﷺ коли ми сперечалися про якесь питання релігії, і він сильно розгнівався на нас як іще ніколи не гнівався. Потім він посварив нас, сказавши: «Будьте пильні, о, Умма Мухаммада. Ті, хто був до вас, загинули саме через це. Вони сперечалися через незначність блага в ньому». Потім якщо людина сперечається — це вказує на те, що вона не зайнята благими справами...

Якщо б він був серйозним і старанним у своїх діях, то не знайшов би часу для суперечок. У книзі хадіса від аз-Зухрі приводиться автором якої є Убайдулллах ібн Абдуррахман ібн Мухаммад ібн Убайдуллах ібн Саад ібн Ібрахім ібн Абдуррахман ібн Ауф аль-Уфій, аз-Зухрій, аль-Карший, Абу аль-Фадль аль-Багдадій (помер у 381р.х.) який сказав: «Нам розповів Абу аль-Фадль аз-Зухрій, розповів Абдуррахман, Ібрахім ібн Хані, Усман ібн Саліх, розповів ібн Вахб від Хафси тобто ібн Омара, а він від того, хто йому розповів, від Маліка, тобто ібн Дінара, який сказав: Я сидів разом з Хасаном і він почув як люди сперечалися в мечеті і сказав: О, Малік, ті люди втомилися від поклоніння і стали зневажати набожність. Вони дізналися, що розмови легше для них ніж дія».  Так, якщо б вони щиро працювали, то не знайшли б достатньо часу для суперечок...

8 - І в заключному слові я прошу в Аллаха  для нас, для тебе і для усіх відвідувачів сайту і для всіх мусульман, щоб Він наставив нас до того, що краще й уберіг нас від суперечок, які ведуть до зла, щоб Він прибрав із сердець мусульман злобу один до одного і щоб вони були братами на ложах, звернувшись обличчям один до одного.

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ

Ми приберемо з їх сердець злобу, і вони, як брати, будуть лежать на ложах, звернувшись обличчям один до одного. (15:47)

І щоб Аллах накрив нас у житті цьому тінню стягу «Немає бога окрім Аллаха і Мухаммад Посланець Аллаха» і щоб у наступному житті Він накрив нас Своєю тінню, у день, коли не буде тіні окрім Його тіні. І це велика перемога.


Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта
04 Зу аль-Када 1434р.х.
10/09/2013

(Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіля Абу ар-Рашта, на питання відвідувачів його сторінки у  Facebook)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=210573039110781&;

Головне меню