Адресований Мухсіну Азамат
Питання:
Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
Наш шановний амір, нехай Аллах відкриє перед вами двері раю і перемоги!
Я багато думав, відправити вам це питання чи ні. Знаючи вашу зайнятість, задачі перед вами і велику кількість того, з чим вам доводиться зіштовхуватися, я не хотів вас обтяжувати...однак величезне бажання поспілкуватися з вами подолало мене, тому я прошу пробачити мене за моє бажання, яке подолало розум.
Наш любий амір зупинився коло тексту, який спантеличив мене, що і підштовхнуло мене звернутися до вас. У книзі “Халіфат” приводиться наступний текст: «Якщо в один і той же час у різних країнах буде утворено Халіфат з двома халіфами, Халіфат не буде вважатися утвореним для них, тому як недопустимим є те, щоб у мусульман була два халіфи. Не можна сказати, що у розрахунок приймається присяга, яка дана найпершому з них, тому що питання не полягає в тому, хто з них випередить другого, а полягає у встановленні халіфа і тому, що Халіфат — є право усіх мусульман, а не халіфа. У випадку, якщо мусульмани встановили двох халіфів, то вони повинні переглянути справу і у результаті встановити одного халіфа. За наявності двох халіфів це положення не можна урегулювати за допомогою жеребу, оскільки Халіфат є договором, а жереб не має відношення до договорів». Я зрозумів з цього тексту, що у договорах недопустимий жереб, а коли я повернувся до закону про вибори у нас у статті 19, там приводиться наступний текст: «якщо набрані голоси кандидатів зрівнялися, а необхідною кількістю кандидатів є один, то між ними кидається жереб», так у чому ж різниця між цими ситуаціями, хіба наші вибори кандидатів не є договором? Прошу побачити мене за подовження. Нехай Аллах дасть вам скорішу перемогу, супроводжує вас і принесе перемогу вашими руками. І я люблю вас заради Аллаха, нехай Аллах супроводжує вас!
Відповідь:
Ва алейкум ас-салям ва рахматуллахі ва баракятух!
Що стосується виборів халіфа, то Іслам зобов’язує , щоб у мусульман був тільки один халіф — це той, який володіє першою правильною присягою. Якщо ж цьому послідує інший халіф, що сперечається з ним, то його вбивають. Посланець Аллаха ﷺ говорить: «Якщо присяга дана двом халіфам, то вбийте другого з них», вивів Муслім від Абу Саїда аль-Худрій. Також Посланець Аллаха ﷺ сказав: «… і немає пророка після мене, але будуть халіфи, і їх буде багато», йому сказали: «Що ти накажеш нам?». Він сказав: «дотримуйтеся присяги першому і після нього першому…», вивів Муслім від Абу Хурайри. Тобто той, на кого покладена справа правління і йому дали правильну присягу перед другим, він і є володарем присяги, яку необхідно дотримуватися. А присяга другому є недійсною, дотримання якої абсолютно заборонене. Тому тема стосується того, кому першому була дана правильна присяга — він і буде шаріатським правителем, у якого заборонено віднімати владу.
Якщо ж присяга була дана двом халіфам, то в такому випадку немає халіфа, якому присяга була першому. І тексти хадісів і їх розуміння говорить про те, що шаріатським халіфом є той, кому присяга була дана першому, тому необхідно виконувати саме цей хукм, тобто дотримання присяги першому. А це не може відбутися за допомоги жеребу, адже жереб — це не присяга, а тому необхідно провести вибори заново.
Що ж стосується адміністративної роботи (управління — аль-ідара), то її впорядковує придатна для цього людина, адже дана робота знаходиться в області дозволеного (мубах), окрім якщо не передано текст про неї конкретно, тоді виконується цей текст. Так, робочий графік починається з 8.00 або ж з 9.00 — це не потребує шаріатського тексту. Також організація руху, коли по одній вулиці він дозволений, а по іншій заборонений, то це також не потребує шаріатського тексту, навпаки це регулює придатна для цього людина. Також вибори в маджліс уль-вілаят або ж їх призначення не потребує тексту, а організовується придатною для цього людиною і буде їх число 5, 6 чи 10 — також не потребує тексту, а визначається придатною для цього людиною. Тому якщо для справи адміністрації виявилися придатними дві людини,а необхідність у тільки одній, то кидається жереб між ними, а також призначається придатною для цього людиною.
У підсумку, справа правління відрізняється від адміністративних справ з точки зору вказання на них текстів. Так, перше потребує тексту відносно нього, а друге знаходиться в області дозволеного (мубах), окрім якщо на це не переданий конкретний текст.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
18 зуль-хіджа 1434
23/10/2013
Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, на питання відвідувачів його сторінки у Facebook
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=224337411067677