Питання:
Мир вам! В хадісі від Абу Хурайри (нехай буде вдоволений ним Аллах) передається, що Посланець Аллаха (мир йому і благословення) сказав: «В Судний день, коли не буде іншої тіні, окрім тіні Аллаха, семеро будуть знаходитися під затінком Аллаха: справедливий правитель; юнак, який виріс у поклонінні Аллаху; той, чиє серце прив’язане до мечетей; двоє, які полюбили один одного заради Аллаха, зустрілися через цю любов і розлучилися в любові один до одного; чоловік, якого покликала до себе вродлива жінка з високим становищем, але він відмовився і сказав їй: «Я боюсь Аллаха»; той, хто дав милостиню настільки потай, що ліва рука не знала, що дає права; той, у кого очі розточують сльози, коли він поминає Аллаха в усамітненні» (аль-Бухарі і Муслім). Вид Khilafa Islamia.
Чому в цьому хадісі в усіх категоріях згадується тільки про чоловіка і не говориться про жінку?
Хочу отримати вичерпну відповідь. Нехай благословить вас Аллах і підтримає вас Своєю допомогою.
Відповідь:
Мир вам, милість Аллаха і Його благословіння!
Перш ніж безпосередньо відповісти на ваше питання про те, чому в цьому хадісі не згадано про жінку, хочу нагадати наступне:
1. В арабській мові є так звана форма «тагліб», за якої звернення в чоловічому роді має на увазі також і жіночий рід. Ця форма спостерігається у багатьох аятах Корану. Наприклад, це слова Аллаха:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
«О ті, які увірували», де маються на увазі і чоловіки, і жінки.
Також ця форма спостерігається в хадісах Пророка (мир йому і благословення):
Абу-Бухарі передав від Абу Хурайри (нехай буде вдоволений ним Аллах), що Пророк (мир йому і благословення) сказав: «Хто визволить раба-мусульманина, Аллах визволить усі частини його тіла від вогню Пекла, так само, як він визволив усі частини тіла цього раба» (аль-Бухарі). Згідно з формою «тагліб», зміст цього хадіса стосується і жінки, тобто «Жінка, яка визволила раба-мусульманина…».
В хадісі ан-Насаї від Абу Хурайри щодо закяту з верблюдів передано, що Посланець Аллаха (мир йому і благословіння) говорив: «І власник верблюдів, який не сплачує з них закят; в Судний день буде розпростерто ділянку землі… каркар – рівна пустеля – ширше ніж була, не загубиться жодний фасиль (щойно народжене верблюденя) і вони будуть топтати його своїми копитами і хапати його (кусати) своїми зубами, кожного разу як пройде перший з них, повертається інший, в день, величина якого 50 тисяч років, поки не звершиться Суд між рабами і буде побачено дорогу його або в рай, або у вогонь Пекла». Зміст цього хадісу згідно з формою «тагліб» стосується також і жінки, якщо вона не сплачує закят з наявних у неї верблюдів.
• Таким чином, згідно з цією формою, при загальному положенні, вживання в арабській мові якогось слова в чоловічому роді або навіть вживання слова «чоловік» розповсюджується також на жіночий рід і на слово «жінка».
2. Однак ця форма «тагліб» не вживається, якщо є текст, що скасовує його дію:
Наприклад, слова Всевишнього Аллаха:
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ
«Вам приписано битися, хоча це вам неприємно» (2:216)
Звернення в даному випадку має форму чоловічого роду, але «тагліб» тут не вживається. Тому не можна говорити, що дане звернення, в якому говориться «вам приписано», стосується також і жінок. Причина цього в тому, що таке розуміння, тобто включаючи жінок, скасовується іншими текстами, які визначають джихад обов’язком чоловіків. Ібн Маджа вивів від Хабіб ібн Абу Амра, який передав від Аїші бінт Талха, яка передала від матері правовірних Аїші (нехай буде вдоволений нею Аллах): «Я спитала у Посланця Аллаха: чи є джихад обов’язком для жінок?» на що він сказав: «Так, вони зобов’язані вести джихад, в якому немає битви: це хадж і умра». Тобто джихад в його бойовому сенсі не є обов’язковим для жінок.
Наприклад, слова Всевишнього Аллаха:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
«О ті, які увірували! Коли закликають на намаз у п’ятничний день, то поспішайте до поминання Аллаха і залиште торгівлю. Так буде краще для вас, якщо б ви тільки знали» (62:9)
Тобто чоловіку заборонено продовжувати займатися, наприклад, торгівлею під час заклику до п’ятничного намазу. В даному випадку форма «тагліб» не застосовна, оскільки жінкам не заборонено займатися, наприклад тією ж торгівлею під час заклику до намазу, тому що він не обов’язковий для них згідно з хадісом Посланця Аллаха (мир і благословення), в якому він говорить: «П’ятничний колективний намаз є обов’язковим боргом кожного мусульманина окрім чотирьох: невільника, жінки, неповнолітнього і хворого». Аль-Хакім сказав: «Це достовірний хадіс по умові двох шейхів (аль-Бухарі і Мусліма)». В цьому з ним згодний Аз-Захабі.
3. Виходячи з цього, хадіс, про який було поставлено питання, розуміється наступним чином:
Текст хадісу: «В Судний день, коли не буде іншої тіні, окрім тіні Аллаха, семеро будуть знаходитися під затінком Аллаха: справедливий правитель; юнак, який виріс у поклонінні Аллаху; той, чиє серце прив’язане до мечетей; двоє, які полюбили один одного заради Аллаха, зустрілися через цю любов і розійшлися в любові один до одного; чоловік, якого покликала до себе вродлива жінка з високим становищем, але він відмовився і сказав їй: «Я боюсь Аллаха»; той, хто дав милостиню настільки потай, що ліва рука не знала, що дає права; той, у кого очі розточують сльози, коли він поминає Аллаха в усамітненні» (аль-Бухарі і Муслім).
Зміст цього хадісу, згідно з формою «тагліб» розповсюджується також і на жінок, але тільки у п’яти з семи згадуваних у хадісі категоріях, які не скасовуються іншими текстами. Таким чином, він розповсюджується на дівчину, яка виросла у поклонінні Аллаху; двох жінок, які полюбили одна одну заради Аллаха…; жінку, яку покликав до себе чоловік…; та, хто дала милостиню…; та, у якої очі розточують сльози, коли вона поминає Аллаха в усамітненні.
Однак ця форма не стосується справедливого імама (правителя) і того, чиє серце прив’язане до мечетей, оскільки обидві ці категорії скасовані іншим текстом:
Що стосується «справедливого імама», форма «тагліб» не застосовна, оскільки жінка не може займати посаду правителя, як сказав про це Пророк ﷺ в хадісі аль-Бухарі від Абу Бакра, коли до нього прийшла звістка про те, що перси призначили дочку Хосроя своєю царицею: «Не буде мати успіху народ, що поклав правління на жінку». Що стосується інших справ, виключаючи правління, як наприклад судочинство, обрання халіфа, обрання членів Маджліс ісламської умми і знаходження у складі цього Маджлісу, а також інші посади, які не відносяться до правління, то жінка вправі займатися цими справами і бути керівником в цих галузях. Тому слова «справедливий імам» в хадісі Пророка (мир йому і благословення) не стосуються жінки. Однак є деякі тлумачі, які пояснюють слова «справедливий імам» у значенні «справедливий опікун» і застосовують їх у відношенні жінки згідно з текстом хадісу, переданого аль-Бухарі від Абдуллаха ібн Умара, який сказав: «Я чув, як Посланець Аллаха мир йому і благословення) говорив: «Кожний з вас є пастухом, і кожний з вас несе відповідальність за свою паству. Правитель є пастухом і несе відповідальність за свою паству; чоловік є пастухом для своєї родини і несе відповідальність за свою паству; жінка є пастухом в оселі свого чоловіка і несе відповідальність за свою паству; слуга є пастухом для майна свого хазяїна і несе відповідальність за свою паству. Отже, кожний з вас є пастухом і несе відповідальність за свою паству». Однак, найбільш ймовірним є те, що форма «тагліб» тут незастосовна, оскільки слово «імам» переважно стосується правителя і не розповсюджується на жінку.
Що стосується «того, чиє серце прив’язане до мечетей», то тут форма «тагліб» не діє через текст, який повідомляє про те, що намаз, здійснюваний жінкою в своїй домівці краще, ніж її намаз у мечеті. Це хадіс, який передав Ахмад у збірці «Муснад імама Ахмада» від Абдуллаха ібн Сувайда аль-Ансарі, який передав від своєї тітки Умму Хумайд, жінки Абу Хумайда ас-Саїді про те, що, прийшовши до Пророка (мир йому і благословення), вона сказала: «О, Посланець Аллаха! Мені подобається молитися за тобою» Він сказав: «Я знаю, що тобі подобається молитися за мною, але твоя молитва у своїй кімнаті краще для тебе, ніж молитва в домі; і твоя молитва в домі краще, ніж молитва на подвір’ї; і твоя молитва на подвір’ї краще, ніж молитва в мечеті твого народу; і твоя молитва в мечеті твого народу краще, ніж молитва в моїй мечеті».
Таким чином, п’ятеро з семи, про яких говориться в хадісі, стосуються як жінок, так і чоловіків, а «справедливий імам» і «той, чиє серце прив’язане до мечетей» не розповсюджуються на жінок, оскільки обидві ці категорії скасовуються іншими текстами, і тому форма «тагліб» до них не застосовна.
Для більшої переконливості нагадаю вам деякі коментарі до цього хадісу від аль-Бухарі у Ібн Хаджара в книзі «Фатх аль-Барі» і особливо заключні коментарі:
(…згадування чоловіків в цьому хадісі не означає, що він обмежений чоловіками. Його зміст стосується також і жінок за виключенням того аспекту, якщо під словами «справедливий імам» мається на увазі «державне правління». В іншому випадку мова йде і про жінку, як наприклад її справедливе дбання про своїх дітей. Також із хадісу виключається прив’язаність до мечетей, оскільки намаз жінки в домі краще, ніж у мечеті. В усьому іншому зміст хадісу є загальним…).
Таким чином, хадіс про сім категорій людей стосується також і жінок за виключенням «справедливого імама» і «того, чиє серце прив’язане до мечетей». Ці не стосуються жінки, оскільки форма «тагліб» у цих двох випадках скасовується відповідними текстами.
Ваш брат Ата ібн Халіл Абу Рашта
08 Джумада аль-уля 1435
09/03/2014
Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіля Абу Рашта, на питання відвідувачів його сторінки у Facebook
http://www.hizb-ut-tahrir.info/info/index.php/contents/entry_34135