Питання щодо вакцинації і монополії (іхтікар)

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання:

Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух! Ми просимо Всевишнього Аллаха берегти вас и Умму, і дати їй перемогу вашими руками!

У мене є два питання, і прошу Аллаха полегшити вам:

1 - Якою є ваша думка (згідно з Ісламом) про вакцинацію проти поліомеліту, про яку Західний світ і Америка стверджують, що вони допомагають країнам третього світу цілком безкоштовно?
2 - Чи припустимо за шаріатом придбати сільськогосподарську продукцію, бобові наприклад, у період збору врожаю, коли він у надлишку, щоб зберігати їх до періоду, коли постачання є мізерним, а потім продати за вигідною ціною і отримати великий прибуток? Нехай винагородить вас Аллах!

Юсуф Адаму, Абуджа, Нігерия.

Відповідь:

Ва алейкум ас-салям ва рахматуллахі ва баракятух!

Перше: вакцинація (щеплення) – це лікування, лікування ж є рекомендованим (мандуб), а не обов’язковим (фардом), доказом чому є:

1 – передає Бухарі від Абу Хурайри, який сказав: Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Не ниспослав Всевишній Аллах хвороби, від якої не дав лікування».

Передає Муслім від Джабіра ібн Абдуллаха, від Посланця Аллаха ﷺ: «Від кожної недуги існує лікування, тому якщо лікування підібране правильно, хворий вилікується з волі Аллаха». Також передав Ахмад від Абдуллаха ібн Масуда: «Не послав Аллах хвороби, від якої не дав лікування. Знає його той, хто знає. І залишився у незнанні той, хто залишився».

У хадісах настанова до того, що кожна хвороба має лікування, щоб це спонукало прагнути до пошуку лікування, яке приведе до вилікування від недуги з волі Всевишнього Аллаха. І дана настанова не є зобов’язуючою.

2 – Передав Ахмад, що Анас сказав: Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Всевишній Аллах там, де створив хворобу, створив від неї і протиотруту, так лікуйтеся ж». Передає Абу Дауд від Усами ібн Шаріка, який сказав: «Я прийшов до Посланця Аллаха ﷺ, а його сподвижники сиділи так, наче на їх головах птахи. Я привітав їх і сів. Потім прийшли бедуїни з різних сторін і сказали: О Посланець Аллаха, чи лікуватися нам? На що він відповів: «Лікуйтеся, адже воістину, Всевишній Аллах не ниспослав недуги, не давши від неї лікування, окрім однієї - старість», тобто смерть».

Отже, у першому хадісі вимога лікуватися, у цьому ж хадісі відповідь бедуїнам про прийняття лікування, а також звернення до людей з вимогою лікуватися, оскільки Аллах не послав недуги, не давши від неї лікування. В обох хадісах прийшло звернення у вигляді вимоги, але вимога (амр) означає просто вимогу і не означає зобов’язання (ваджиб), якщо вона не сказана у вигляді категоричної вимоги. Категоричність же потребує каріни (вказівки) про обов’язковість. Однак в обох хадісах не існує ніякої каріни, яка вказує на обов’язковість, це у додаток до того, що передані хадіси, які вказують на дозволеність залишення лікування, що спростовує зобов’язання прийняття лікування у цих двох хадісах. Передав Муслім від Імрана ібн Хасіна, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Сімдесят тисяч з моєї Умми увійдуть в Рай без звіту». Його спитали: Хто вони, о Посланець Аллаха? Він відповів: «Ті, хто не робив собі припалювання, не просив читати на них (рук’я), а тільки сподівалися на свого Господа». Рук’я і припалювання є лікуванням. Передав Бухарі від Ібн Аббаса, який сказав: «…чорношкіра жінка прийшла до Пророка ﷺ і сказала: « У мене бувають напади епілепсії, і в цей момент я оголяюся. Попроси Аллаха за мене. Він відповів: «Якщо хочеш, терпи, і тобі буде Рай. А якщо хочеш, я попрошу Його, і Він вилікує тебе». Вона відповіла: «Я буду терпіти. Але я оголяюся, так попроси ж Його, щоб я не оголялася». «І він попросив…». Ці два хадіси вказують на дозволеність залишати лікування.

Усе це вказує на те, що вимога «так лікуйтеся ж» і «лікуйтесь» не є ваджибом (обов’язковим). І справа тут стосується тільки мубаха (дозволеності) або мандуба (рекомендації) через сильне спонукання Посланцем Аллаха ﷺ до лікування. Тобто вимога лікуватися, передана в хадісах, є мандубом (рекомендованим).

Тому вакцинації (щеплення) є мандубом, оскільки вакцинація – це лікування, а лікування це мандуб, а не фард. Лікування дозволене у невіруючого лікаря, не важливо, буде воно за винагородження (плату) або допомогою безкоштовною…Тому, хто бажає робити щеплення – то це є дозволеним.

Тут є справа, про яку я хотів би згадати: допомога невірних колонізаторів у країнах мусульман (не важливо – лікування це або щось інше, а особливо те, що вони подають як безкоштовне) зазвичай є способом набуття впливу і панування колонізатора в країнах і розграбування багатств та благ цієї країни. Західні країни не дають безкоштовної допомоги просто і безоплатно, оскільки немає у них духовних цінностей, які підштовхували б їх до допомоги нужденним. Навпаки, усі їх цінності матеріальні, щоб набувати через подібну допомогу свої бридкі інтереси…так нехай же мусульмани будуть уважні до цього.

Друге: монополія (іхтікар) цілком заборонена в Ісламі, це харам за шаріатом з причини наявності рішучої заборони в ясному тексті хадісу. Передається від Саїда ібн Мусайїба, від Мамара ібн Абдуллаха і далі від Посланця Аллаха ﷺ, який сказав: «Не скуповує (монополізує) ніхто, окрім того, хто помиляється». Заборона в хадісі говорить про вимогу залишити і засуджує монополіста, називаючи його тим, хто помиляється – і той хто помиляється це грішник, злочинець – це каріна, яка вказує на категоричну вимогу залишити. Звідси, хадіс вказує на заборону монополізації. Монополіст – це той, хто збирає товар в очікуванні його подорожчання, усе одно, збирає він скуповуючи його, або збирає врожай зі своїх великих земель, щоб відособитися цим видом врожаю, або нестачі його посівів, і збирає з метою монополізації (іхтікар) для продажу за більш високою ціною так, що обмежує жителям країни купівлю цього товару. І з боку підвищення ціни на товар, монополізація також заборонена, згідно з тим, що передається від Макіля ібн Ясара: Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Хто увійшов у середу мусульман, щоб підвищити ціни, то в Аллаха з’явилося повне право посадити його посеред полум’я в судний день».

Тому монополія (іхтікар) є храмом. Не дозволяється скуповувати врожай за низькою ціною в момент його достатку на ринку, щоб зберігати його, допоки цього товару на ринку стане мало або взагалі не буде, щоб продати його за високою ціною, оскільки це і є монополізм (іхтікар) і це заборонено, к ми роз’яснили це вище.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
02 Джумада ас-сані 1435х.
02/04/2014

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, на питання відвідувачів його сторінки у Facebook
https://www.facebook.com/Ata.abualrashtah/photos/a.154439224724163.1073741827.154433208058098/277800465721371/?type=1