Закони, пов’язані з покриттям ступнів ніг

Відповіді Аміра
Друкарня

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Питання:

Ассаляму алейкум, любий наш шейх.

Прошу Вас відповісти на мої два запитання, якщо Ви маєте на те можливість. Баракаллаху фікум.

Питання перше з книги «Соціальна система Ісламу»:

а) на сторінці 51, передостанній рядок, приводиться «немає необхідності закривати ступні, оскільки вони і так закриті». Чи означає це речення, що немає необхідності (не фард) одягати щось на аврат «супні ніг» під одягом жінки, призначеним для громадського життя?

б) стор. 51 з цієї ж книги, 8 рядок, говориться «вільний, опущений донизу, до ступнів ніг одяг є обов’язковим (фард)». Використане тут словосполучення (до ступнів ніг) не вказує хіба на те, що ступні не входять у число тих місць, які повинні бути покриті джильбабом. Так виглядає з точки зору арабської мови, але усе ж перша думка каже про зворотне, про необхідність покривати ступні. Заради виключення плутанини у мові і більш точного визначення чи не краще було б сказати: «до самого низу ступнів ніг»?

Від Ахмада Увайса.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

По-перше, питання, пов’язане зі ступнями:

1 — Перше речення у Вашому питанні «немає необхідності закривати ступні, оскільки вони вже закриті». Так, дійсно, немає необхідності одягати на ступні те, що закривало б їх окремо, крім одягу жінки для громадського життя. Це у тому випадку, коли одяг опущений до полу на п’ять чи на лікоть (не більше), як про це говориться в абзаці приведеного Вами речення, якщо його прочитати повністю.

2 — Друге речення з Вашого питання: «вільний, опущений донизу, до ступнів ніг одяг є обов’язковим (фард)» означає, що якщо ступні ніг закриті шкарпетками або чимось іншим, то для одягу жінки, призначеного для громадського життя достатньо, щоб цей одяг опускався до ступнів ніг, без потреби волочити його по землі. Таким чином, згадуване в аяті необхідне опускання одягу досягнуте, також це ясно розуміється з абзацу, з якого було витягнуте друге речення питання.

3 — Щоб картина була більш зрозумілою, приведу частину тексту раніше оприлюдненої мною відповіді:

а) Жінки, особливо в пустелі, ходили босими чи одягали сандалії чи щось подібне, що не до кінця покривало їх ступні ніг. У випадку, коли жінка не одягала одяг, котрий волочився по землі, її ступні залишалися відкритими. Коли Пророк ﷺ заборонив волочити одяг із зарозумілості, Умму Салама порахувала, що якщо жінка не буде волочити одяг по землі, то під час ходьби буде видно її ступні, оскільки вони оголені і оскільки вона ходить босою чи в сандалях і не покриває їх. Вона перепитала Пророка ﷺ: «А що робити жінкам з подолами одягу?», тому що жінки волочили свої джильбаби чи плащі по землі, щоб не виднілися їх ступні. І Пророк ﷺ дозволив їм опускати на п’ядь, а потім на лікоть нижче ступнів. І навіть якщо вона йшла босими ногами, то її ступні не було видно, поки одяг покривав ступні і волочився по землі… Тема стосувалася волочіння одягу, щоб покрити ступні ніг. Тобто питання було пов’язане з покриттям ступнів, або, іншими словами – з волочінням джильбабу і опусканням нижче ступнів ніг, що було пов’язане з їх покриттям. Мотив (іллят) волочіння одягу по землі, окрім необхідного опускання одягу, криється у покритті ступнів. Мотив пов'язаний зі слідством, за наявності мотиву повинно бути слідство, за відсутності ж – ні, тобто якщо ступні ніг покриті, тоді немає необхідності волочити одяг по землі, достатнім є досягнення сенсу слів «опускання донизу», що приводяться в нижченаведеному аяті:


يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ
«…щоб вони опускали на себе (чи зближали на собі) свої покривала» (33:59), тобто опускали одяг до покритих ступнів ніг.

б) Однак, як Умму Салама відмірила п’ять або лікоть? Питання стосувалося «волочіння одягу по землі». Саме про це запитувала Умму Салама і вважала, що якщо не волочити одяг по землі,то ступні будуть виднітися під час ходьби. І це правильно. Якщо не волочити одяг по землі і якщо жінка буде ходити боса чи в сандалях, то це не буде покривати її ступні і під час ходьби буде видно її ступні. І Пророк ﷺ дозволив опускати одяг на п’ядь, тому що хадіс стосувався волочіння одягу по землі. І слово «волочіння» означає – по землі і вказує на те, що п’ядь – це волочіння по землі, тобто нижче ступнів.

Я повторюся, що опускання тут мається на увазі для того, щоб не оголялися ступні під час ходьби. Якщо ступні були покриті шкарпетками, то достатньо опускання на себе джильбабу до самої верхньої частини ступні, покритої шкарпетками. Тобто достатньо опускання до щиколоток, якщо решта аврату – ступні ніг – покрита. Кінець відповіді на перше питання.


12 Джумада аль-ахіра 1435 р.х.
02.04.2014

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки у Facebook
Посилання на відповідь у facebook:
https://www.facebook.com/Ata.abualrashtah/photos/a.154439224724163.1073741827.154433208058098/280717448763006/?type=1

Головне меню