Питання:
Ми знаємо, що наш пан Мухаммад ﷺ виділив благородному сподвижнику Таміму ад-Дарій землю в Хевроні, яка сьогодні відома під назвою Маскубія, і ми заплуталися у тому, як класифікувати цю землю. Вона є землею з категорії Ушр або ж Харадж? Це при тому, що відоме положення земель, які підпадають під категорію Ушра, описане у книзі «Аль-Амваль», у якій не говориться, що виділена для певної особистості земля стає Ушром, а говориться про виділення землі з Ушра або Хараджу, і вони залишаються після цього такими. Але деякі брати володіють інформацією про те, що земля Таміма ад-Дарій є Ушром. Чи є у цього певне підтвердження, не згадане у книзі «аль-Амваль»? Хай віддасть Аллах Вам і усім мусульманам усіляким благом, дасть прохолоду Вашим очам і усім мусульманам тим, що обдарує нас перемогою і зміцненням у затінку Халіфату за методом пророкування у скорому майбутньому, з волі Аллаха. Від Мухаммада Саккера.
Відповідь:
І Вам мир, милість Аллаха і Його благословення.
Це правда, щодо землі, виділеної Посланцем Аллаха ﷺ Таміму ад-Дарій перш ніж вона була відкрита, немає уточнень у книзі «Аль-Амваль», а згадуються у ній види земель Ушр. Однак, ця земля з детальним та ясним поясненням згадується у книзі «Ісламська особистість», том 2, глава «Земля Ушр, Харадж та Сульх (земля, взята миром)», сторінка 235-237. У роз’ясненні видів земель Ушр приводиться: «Що ж стосується землі Ушр, з якої береться податок «ушр» або половина «ушру» як закят з того, що вона виробляє, то ця земля називається «ушрія». Вона називається так за ім’ям десятинного відсотку, який стягується з виробленої продукції на даній землі як закят з неї.
Такий вид включає в себе землі, населення яких прийняло Іслам за своєю ініціативою, подібно до Осяйної Медини або Індонезії.
Також цей вид включає в себе весь Аравійський півострів, усе одно, прийняло його населення Іслам як у Медині бо ж ця земля була відкрита примусово, як у Мецці.
Також приписується до землі Ушр і стає землею Ушрія будь-яка земля, яку відкрили мусульмани силою зброї і яку Імам розділив між солдатами, як наприклад Хайбар, або ж Імам погодився розділити з ними частину з неї.
Також приписується до землі Ушр і стає вона землею Ушрія, коли є силою завойованою землею і потім виділеною Імамом для людей.
Також до цієї категорії відноситься та земля, яку виділяє Імам, але яка іще не відкрита. Після того, як відкриває її для мусульман Аллах, вона стає здобиччю для того, кому вона була виділена, подібно до того, як Посланець Аллаха ﷺ виділив Таміму ад-Дарій землі Хабрій, Хабруна, аль-Мархуна та Айнуна в Хевроні. Тамім ад-Дарій, прибувши у складі делегації до Посланця Аллаха ﷺ разом зі своєю групою, попрохав у нього виділити йому ці землі, якщо Аллах відкриє їх для мусульман, після чого той ﷺ виділив йому землі і склав йому письмову документацію на це виділення. Умар ібн аль-Хаттаб був одним з двох свідків складення цього документу. Коли ж відкрив Аллах цю землю для мусульман у часи Умара, то Тамім зажадав від Умара цю землю. І Умар передав її йому, підкорюючись рішенню Посланця Аллаха ﷺ».
:І тому земля, яку виділив Посланець Аллаха ﷺ Таміму ад-Дарій, є землею Ушрія, і про цю справу є повідомлення у передачах хадісів: «Вивів Абу Ахмад ібн Хамід ібн Мухлід ібн Кутейба Абдуллах аль-Хазраджий, відомий під ім’ям Ібн Зунджуя (помер в 251 р.х.) у книзі «Аль-Амваль» від Зухрія, від Сауру ібн Язіда, від Рашида ібн Саада, які сказали, що встав Тамім ад-Дарій, а саме – Тамім ібн Аус, чоловік з Ляхма, і сказав: «О Посланець Аллаха! Воістину, я маю сусідів з числа римлян у Палестині, у них – село, що зветься Хабра, і друге, яке називають Бейту Айнун. Якщо Аллах відкриє для тебе Шам, то подаруй їх мені». І сказав Посланець Аллаха ﷺ:
هُمَا لَكَ
«Вони – для тебе». Тамім сказав: «Склади мені документ про це». І (за наказом Пророка ﷺ) було написано:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ هَذَا كِتَابٌ مِنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ، لِتَمِيمِ بْنِ أَوْسٍ الدَّارِيِّ، أَنَّ لَهُ قَرْيَةَ حَبْرَى وَبَيْتَ عَيْنُونَ
«З ім’ям Аллаха Милостивого Милосердного! Ця книга (запис, документ) від Мухаммада – Посланця Аллаха – для Таміма ібн Ауса ад-Дарій у тому, що для нього – село Хабра та Бейту Айнун»».
Подібне до цього вивели Абу Убайд в «Аль-Амваль» та Абу Юсуф в «Аль-Харадж».
Я сподіваюся, що відповідь була ясною та повною, з волі Аллаха.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу Ар-Рашта.
Відповідь узято зі сторінки Аміра в соц. мережі Facebook
28 Шавваля 1435 р.х.
24.08.2014 р.
Серія відповідей шейха Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, узяті з його сторінки в соц.мережі Facebook.