Шаріатське положення (хукм) відносно скарбу (ріказ)

Відповіді Аміра
Друкарня

بسم الله الرحمن الرحيم

Питання:

Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух! Хай збереже вас Аллах! Моє питання у наступному:

Чому питання скарбу (ріказу) поміщене у розділ хараджу, а не у розділ закяту? І хіба знімається п’ята частина зі скарбу (ріказу), якщо він досягає нісабу?
Хай благословить вас Аллах у ваших стараннях! Від Абу Хаттабу Макдісі.

Відповідь:

Ва алейкум ас-салям ва рахматуллахі ва баракятух!

Вивів Бухарі та Муслім від Ібн Шихаба, який передав зі слів Саїда ібн Мусаййяба від Абу Саляма ібн Абдуррахмана, який передав від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Зі скарбу (ріказ)належить п’ята частина». Скарб (ріказ) – це давно закопане майно або обмежені корисні копалини…і той, хто знайшов його на своїй землі або будівлі, то це належить йому. Той же, хто знайшов скарб або джерело корисних копалин у чужій землі або будівлі, то знайдене належить власнику землі або будівлі, у якій воно було знайдете, а не тому, хто його знайшов…І в цьому майні (скарб або джерело копалин) належить п’ята частина державній скарбниці Байт уль-Мал і забороняється відкладати виплату цієї п’ятої частини.

Що стосується питання «чи є п’ята частина закятом або це трофей (державного майна), то відповідь полягає в тому, що це не закят, а трофей. Доказом тому слугує те, що передав Абу Убайд від Муджаліда, який передав від Шабійя, що «Деякий чоловік знайшов тисячу динарів закопаними за межами Медини, і прийшов із ними до Умара ібн аль-Хаттаба. Умар забрав у нього п’яту частину – двісті динарів, і віддав йому решту. Потім розподілив двісті динарів серед мусульман-містян, і навіть залишилося з цього дещо. Тоді Умар спитав: де власник динарів (скарбу)? Той підійшов до нього і Умар сказав: візьми ці динари, вони твої».

З хадісу Шабій очевидно, що розмір того, що забрав Умар у людини, яка знайшла скарб (ріказ) – це лиш п’ята частина, а чотири п’ятих скарбу повернув знахіднику. Також очевидно, що знайдене не було закятом, а було у якості трофею, оскільки якщо б це було закятом, то розподілялося б у якості закяту і Умар би нічого з цього не дав знахіднику, оскільки він багатий, а закят не дозволений багатому.

Тому, яким би не був розмір скарбу, чотири п’ятих цього скарбу належать знахіднику, а п’ята частина відправляється у Байт уль-Мал. І це не залежить від розміру (нісаб), оскільки це не закят. І не важливо чи досяг скарб (ріказ) розміру нісаб або менше того, п’ята його частина неодмінно віддається у Байт уль-Мал (державну скарбницю). У наш же час, коли не існує Байт уль-Мал, знахіднику необхідно витратити п’яту частину в інтересах мусульман або нужденним серед них…хай чинить так, як бачить найбільш кращим для мусульман.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
23 Зуль-када 1435х.
18/09/2014

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір Ата ібн Халіля Абу ар-Рашта на питання відвідувачів його сторінки у Facebook

Головне меню