Викуп за вбивство за помилкою та за навмисне вбивство

Відповіді Аміра
Друкарня

З іменем– Милостивого, Милосердного!

Адресований Абу Ахмаду Абд‬‬у

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!

Викуп за вбивство за помилкою є обов’язковим (ваджібом) і сплачується родині вбитого. Передається від Посланця Аллаха ﷺ, що розмір викупу складає сто верблюдів для людей, які живуть у долинах, або тисячу динарів золотом або дванадцять дирхамів сріблом для тих, хто не сплачує викуп худобою.

Передають, що ‘Амр ібн Хазм розповідав зі слів свого батька та діда, що Пророк ﷺ відправив у Ємен послання, в якому було написано: «… Викуп за вбитого віруючого складає сто верблюдів.… Якщо ж люди побажають сплатити викуп золотом, то вони повинні сплатити тисячу динарів» (ан-Насаі). Передають, що Ібн ‘Аббас, нехай буде Всевишній Аллах задоволений ним та його батьком, розповідав, що у часи Посланця Аллаха ﷺ один чоловік вбив іншого: «Тоді Пророк ﷺ велів сплатити викуп за вбитого у розмірі дванадцяти тисяч дирхемів» (Абу Дауд та Ібн Маджа). Розповів аш-Шабій, що Умар, нехай буде задоволений ним Аллах, призначив володарям золота викуп у тисячу динаров. Передає Амр ібн Шуайб від свого батька та діда, що «Умар, нехай буе задоволений ним Аллах, встав для здійснення промови, сказав: «Нині верблюди сильно подорожчали …». Тоді Умар встановив розмір викупу для володарів золота у тисячу динарів, а для володарів срібла – у дванадцять тисяч дирхемів, для володарів корів – у двісті корів, для вівчарів – у дів тисячі овець, а для тих, хто шиє одяг– у двісті плащів (або інших видів верхнього одягу)» (передав Абу Дауд).

Наш шановний шейх, нехай Аллах надасть Вам честь правити цією Уммою у державі Халіфат у найближчий час, иншааллах. Ми бачимо розбіжності у питанні сплати викупу під час Умара ібн аль-Хаттаба, нехай буде задоволений ним Аллах, і це – згідно його наказу. Чи є це (іджма) одностайною думкою сподвижників, і тоді ваджіб приймати те, що він наказав? І чи дозволяється сплачувати сьогодні викуп сріблом, враховуючи величезну різницю між цінами на золото і на срібло, яке сьогодні майже на дев’яносто процентів дешевше? Тобто викуп золотом коштує у десять разів більше аніж сріблом, і це – величезна різниця и широкий розрив між викупами, отож, який із цих викупів повинен призначати суддя на сьогоднішній день?

Нехай Аллах винагородить Вас благом.
 
Нехай благословить Вас Аллах.

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятух!

Викуп може бути сплачений як худобою, так і грошима. Що стосується викупу, сплачуваного худобою, то там нема збільшення та посилення: він складає сто верблюдів за ненавмисне, помилкове вбивство з його різновидами. Доказом цьому слугує те. Що передав ан-Насаі від Амра ібн Шуайба, від його батька та діда, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «…хто був вбитий за помилкою, то його викуп (складає) сто верблюдів...».

А що стосуєтся вбитого за помилкою, близькій до навмисного вбивства, то ан-Насаі передає від Абдуллаха ібн Амра, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «За вбитого за помилко, близькій до навмисного вбивства, як вбивство батогом або ж палкою, покладається сто верблюдів, сорок із яких повинні бути тільними». Такий же викуп за навмисне вбивство полагається, якщо родичі вбитого згодні на викуп замість помсти (аль-Къісас).

А що стосується грошового викупу, то володарі золота сплачують тисячу динарів, а володарі срібла– дванадцять тисяч дирхамів. Передають, що ‘Амр ібн Хазм розповідав зі слів свого батька та діда, що Пророк ﷺ відправив у Ємен послання, в якому було написано: «Якщо ж люди побажають сплатити викуп золотом, то вони повинні сплатити тисячу динарів» (ан-Насаі). Передають, що Ібн ‘Аббас, нехай буде Всевишній Аллах задоволений ним та його батьком, розповідав, що у часи Посланця Аллаха ﷺ один чоловік вбив іншого: «Тоді Пророк ﷺ велів сплатити викуп за вбитого у розмірі дванадцяти тисяч дирхемів» (Абу Дауд).

Шаріатський динар рівний за вагою 4,25 грамам золота, це шаріатська вага. Дирхам же за шаріатською вагою рівний 2,975 грамам срібла. Таким чином, викуп золотом за вбитого рівний вазі 4.250 грамів золота, а сріблом – 35.700 грамів срібла.

Також можна сплачувати викуп паперовими грошима у вигляді вартості тисячі динарів, рівній 4.250 грамам золота, та дванадцять тисяч дирхамів срібла, рівній 35.700 грамам срібла.

Проте нинішня паперова валюта не підкріплена золотом або сріблом, тому не годиться для сплати викупу для володарів золота або срібла, які хочуть сплатити грошима. Ця валюта вважається грошима на підґрунті аналогії через наявність ілляту, виведеного із тексту, і це валюта, як описано у главі, що відноситься до цієї теми у книзі «Фінанси» та інших наших книгах.

І вартість викупу золотом стосовно нинішніх паперових грошей більше, аніж оцінка викупу сріблом стосовно нинішнім паперовим грошам. І прийняття цих цінних паперів у якості викупу залежить від іджтіхаду у цьому питанні. Я вважаю, що можна оцінювати викуп сріблом за ненавмисне вбивство, тому що той, хто скоїв ненавмисне вбивство, не скоював гріха, і викуп тут існує не тому, що він зробив харам. Тут є якась мудрість, яку знає Аллах. А тому брати викуп за вбивство за помилкою можна і сріблом і золотом, тому що вбивця не скоїв харам. Що ж стосується навмисного вбивства, то я вважаю, що викуп повинен оцінюватись золотом, тому що вбивство – умисне і вбивця скоїв харам, і тут недоречне пом’якшення, навпаки, необхідно обрати найсуворішу із цих двох оцінок викупу.

Я прошу Всемогутнього Аллаха, щоб моя думка, з Його Волі, була правильною.

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
5 Шаъбан 1437
12.05.2016

Низка відповідей шейха вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, приведені на його сторінці у «Фейсбук» (Фікх)