Дві угоди в одній

Відповіді Аміра
Друкарня

Адресований Abdülaziz Marouany

 

Питання: Ассаламу алейкум! Я з Тунісу. Хочу купити автомобіль згідно з дозволеною по Ісламу угодою. Одна людина мені підказала компанії, які здають автомобілі в аренду на довгий термін з подальшим викупом авто після закінчення договору аренди. Мова йде про присутність двох договорів в одній угоді. Чи дозволено це? Ассаламу алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
 
Відповідь: Ва алейкум ассалам ва рахматуллахі ва баракятуху!

Договори в Ісламі ясні і легкі, і один договір не перетинається з іншим. І ще виконання одного не опирається на виконання іншого, а навпаки, договір діє згідно з умовами його укладення і правильності. 

Таким чином реалізація договорів легка і вона не потребує додаткових втручань, як і не призводить до проблем – як це відбувається у встановлених людиною законах, чи то капіталістичних, чи соціалістичних чи інших. 

Посланник Аллаха ﷺ заборонив  укладати два договори в одній угоді, як наприклад, якщо сказати: «Я продаю тобі дім за певну суму при умові, що ти купиш в мене і ось цей дім», – або сказати: «Я продаю тобі дім при умові, що ти продаєш мені свій дім», – або: «...при умові, що ти видасиш за мене свою дочку». Всі ці варіанти неправильні, оскільки слово "продаю" – це один договір, а слова "при умові, що ти продаєш" – другий договір, і вони обоє згадуються в одній угоді, а це не дозволено згідно з тим, що передав Ахмад від Абдуррахмана ібн Абдуллаха ібн Масъуда, а той – від свого батька, який сказав:

نَهَى رَسُولُ اللهِ عَنْ صَفْقَتَيْنِ فِي صَفْقَةٍ وَاحِدَةٍ

«Посланник Аллаха ﷺ заборонив укладати дві угоди в одній», – тобто два договори в одній угоді. 

Таким чином, повертаючись до нашого питання, – це два договори в одній угоді, а саме: договір оренди на певний термін – припустим 10 років, – а потім слідує договір купівлі-продажу. Тобто, це два договори в одному: договір оренди і договір купівлі-продажу в одній угоді, укладеній між власником авто і орендарем цього авто. Така угода згідно з вищевказаним хадісом заборонена. 

Якщо Ви бажаєте вирішити це питання, то узгодьте з власником автомобіля договір купівлі-продажу у розстрочку, де Ви платите йому на початку частину суми, а решту суми будете виплачувати щомісячно до повної виплати обговореної на початку вартості автомобіля.  В цьому випадку автомобіль буде належати Вам відразу після укладення договору купівлі-продажу, а сам договір буде носити характер договору купівлі-продажу у розстрочку, і це – повністю дозволений вид договору при умові, якщо була укладена угода купівлі-продажу готівкою або в розстрочку з самого початку, і продавець і покупець згідні з тим чи іншим видом виплати обговореної суми. Все це буде правильним, тому що це – торг, по якій би ціні він не був, а не продаж. А торг дозволений, оскільки Посланник Аллаха ﷺ торгувався. Передається від Анаса ібн Маліка, що «Посланник Аллаха ﷺ продавав підстилку і чашку, кажучи : «Хто купить цю підстилку і чашку?». Один чоловік сказав: «Я беру їх за дірхам. Тоді Пророк ﷺ сказав: «Хто дасть більше дірхама? Хто дасть більше дірхама?», – і тоді йому дали за них два дірхама», – вивів ат-Тірмізі і сказав: хадіс хасан; і продаж з аукціону – це торг по ціні, на якій завершиться угода. Передає Ібн Маджа в «Сунан» від Сувейди ібн Кьайса, який сказав: «Одного разу я і Махрафа аль-Абді привезли тканини з Хаджару. До нас підійшов Посланник Аллаха ﷺ і почав торгуватися з нами, щоб купити штани. А у нас був чоловік, який важив за плату, і тоді Посланник Аллаха ﷺ сказав йому: «Вагар, зваж і надбав»», – Албані вважає хадіс достовірним. 

Таким чином, продаж у розстрочку є дозволеним, тому що вона укладається в процесі торгу по одній з двох цін. Це відбувається в тому випадку, якщо мав місце торг відносно ціни на місці або в розстрочку, а потім була досягнута домовленість відносно тільки одної з них. Більшість ісламських правознавців (факіхів) зійшлися на тому, що дозволяється продавати річ за більшу вартість, ніж вартість покупки на місці, тобто через відстрочку в виплаті  за товар. Повідомляється від Тавуса, аль-Хакама і Хімада, що вони сказали: «Немає нічого поганого, якщо продавець скаже : «Я продам тобі (товар) за стільки-то за готівку, або за стільки-то в борг». Будь-який вибір з цих двох варіантів буде законним для покупця». Алі ібн Абу Таліб (р.а.) сказав:

مَنْ سَاوَمَ بِثَمَنَيْنِ أَحَدُهُمَ عَاجِلٌ، وَالآخَرُ نَظْرَةٌ، فَلْيُسَمِّ أَحَدَهُمَ قَبْلَ الصَّفْقَةِ

«Хто веде торг з двома цінами, перша – на місці, а інша – на розсуд (в розстрочку), то нехай назве одну з цих двох цін до укладення угоди». 

Звідси можна зробити висновок, що рішенням для Вас буде взяти автомобіль в оренду або купити його в розстрочку, як вказано вище. Хтось може сказати: в чому різниця між купівлею в розстрочку і орендою з подальшим викупом в одній угоді? Відповідь для них така: різниця велика, і вона полягає в дозволеності і забороні угод. Всевишній Аллах краще знає, в чому користь для людей, а в чому – шкода, що виправить їхнє положення, а що зіпсує: 

أَلا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ

«Невже цього не буде знати Той, Хто створив, якщо Він – Проникливий (або Добрий), Знаючий?» (67:14)

А тому істина більш гідна, щоб слідувати за нею. І тільки Всевишній Аллах наставляє на прямий шлях. 

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
17 Рабіъ уль-авваль 1438х.
16.12.2016р.

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки в «Фейсбук»