Прикриття ступнів жінки під час намазу

Відповіді Аміра
Друкарня

від Muhamad Awesat

 

Питання: Мир Вам! Яким є закон відносно ступнів жінки у намазі? Чи треба їх закривати так само, як закривається аурат, і чи є це умовою дійсності намазу?

Відповідь: І Вам мир, милість Аллаха та його благословення!

Ступні є ауратом для жінки, і вона повинна їх прикривати. Доказами цього є наступне:

1. Аллах Всевишній відносно одягу жінки говорить про нижню її частину:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ

«О Пророк! Скажи твоїм дружинам, твоїм донькам та жінкам віруючих чоловіків, щоб вони опускали на себе (або зближали на собі) свої покривала. Так їх будуть легше впізнавати» (33:59).

Тобто «нехай вони опускають свої джильбаби (просторі цільні сукні) донизу». Неправомірно говорити, що під словом «опускають» мається на увазі «опускають як завгодно ». Тут мається на увазі «опустити до ступнів», як мінімум, і прикрити їх. Якщо ж вони прикривають свої ступні шкарпетками або взуттям, то можна опустити джильбаб до щиколоток. Якщо ж на жінці нема шкарпеток і нема взуття, то вона повинна опустити джильбаб до землі так, щоб закрились ступні. Отож, ступні є ауратом.

2. Від Ібн Умара передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلاَءَ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا فَقَالَتْ إِذًا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لاَ يَزِدْنَ عَلَيْهِ

«Аллах не подивиться у Судний День на того, хто тягнув свій одяг (по землі) через зарозумілість». Тоді Умму Саляма спитала: «А що ж робити жінкам з подолами їх суконь?». Він ﷺ сказав: «Нехай опустять їх на п’ядь». Вона сказала: «Тоді будуть відкриватись їх ступні». Він сказав: «Нехай опустять їх на лікоть, але не більше» (хадіс передав ат-Тірмізі, сказавши, що він — хороший).

У цьому хадісі говориться про те, що жінка повинна закрити свої ступні. Умму Саляма (р.а.) не обмежилась лише тим, щоб опустити поділ сукні лише на п’ядь, побоюючись, що під час ходьби жіночі ступні відкриються, особливо якщо рахувати той факт, що у ті часи багато хто з жінок ходили по землі босоніж. У відповідь на це Посланець Аллаха ﷺ дозолив жінці опускати поділ сукні на лікоть, але не більше. Мотив (іллят), що пролунав у хадісі, — ясний: «Тоді будуть відкриватись їх ступні».

Необхідно звернути увагу на те, що ступні у жінки є ауратом, який необхідно прикривати так само, як і інші місця аурату.

До відома, є думка, яка належить Абу Ханіфі, яку він вилучив із тафсіру слів Всевишнього:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

«Нехай вони не виставляють напоказ своїх прикрас, за винятком тих, які видні» (24:31).

Із цього Абу Ханіфа вважав, що до числа «видимих» частин відносяться не лише обличчя та кісті рук, але і ступні. Але ця думка , як ми сказали, відхиляється по вище переліченим доказам із благородного аяту та хадісу від ат-Тірмізі, а Аллах знає краще.

Такою є думка, прийнята нами відносно громадського життя , а тому не дозволено жінці виходи на вулицю з відкритими ступнями, як ми про це сказали вище.

Тобто «нехай вони опускають свої джильбаби (просторі цільні сукні) донизу». Неправомірно говорити, що під словом «опускають» мається на увазі «опускають як завгодно». Тут, мається на увазі «опустити до ступнів», як мінімум, і прикрити їх. Якщо ж вони прикривають свої ступні шкарпетками , то можна опустити джильбаб до щиколоток. Якщо ж на жінці нема шкарпеток і нема взуття, то вона повинна опустити джильбаб до землі так, щоб закрились ступні. Отож, ступні є ауратом.

Залишається лише розглянути питання, пов’язане з прикриттям ступнів під час намазу.

До умов дійсності намазу відноситься прикриття аурату, і, згідно нашій думці, під час намазу ступні повинні бути закритими, але Абу Ханифа вважає, що ступні не вважаються. У роз’яснюючій книзі (шархе) «Мухтасар ат-Тахаві», автором якої є Ахмад ібн Алі Абу Бакр ар-Разій аль-Джассас аль-Ханафі, що помер у 370 р.х., у розділі «Аурат жінки у молитві» говориться:

«Абу Джаъфар говорить: «У жінки усе є ауратом у молитві, окрім обличчя, кистей рук та ступнів».

Абу Бакр говорить у коментарі: «Це тому, що усе тіло жінки є ауратом, на які стороння людина не може дивитись, за винятком перелічених частин тіла».

На це вказують слова Всевишнього:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

«Нехай вони не виставляють напоказ своїх прикрас, за винятком тих, які видні» (24:31).

Передається, що такими прикрасами є підводка для очей та кільце, а отож, обличчя та кисть руки не є ауратом . Сказав Пророк ﷺ:

لا يَقْبَلُ اللَّهُ صَلاةَ حَائِضٍ إِلاَّ بِخِمَارٍ

«Аллах не приймає намазу жінки (яка увійшла у вік, коли у неї бувають) місячні, окрім як з покривалом для голови (хімар)».

Це вказує на те, що її голова є ауратом, а те, що є ауратом, необхідно прикривати у намазі. Кисті рук, обличчя та ступні не відносяться до аурату і їх не обов’язково прикривати у намазі».

Ця думка відхилена нами, як сказано вище... Але у питанні намазу ми не виносимо табанні, тому що це питання відноситься до обрядів поклоніння, а тому жінці , яка дотримується ханафітського мазхабу у намазі , не обов’язково прикривати свої ступні. Проте наша думка є такою, що у намазі вона повинна прикривати свої ступні, тому що вони є ауратом.

Підбиваючи підсумки, варто сказати:

1. Думка, до якої ми дійшли, є такою, що ступні жінки ми вважаємо ауратом, і ми прийняли це як табанні для жінки у громадському житті. Жінка не може вийти із свого дому інакше, окрім як у джильбабі, який прикриває її ступні, усе одно, будь то джильбаб, який опускається до самої землі так, що його матерії досить для прикриття її ступнів, якщо вона іде без шкарпеток або взуття, що приховує ступні, або ж це був джильбаб, який опускається лише до щиколоток у випадку, якщо вона надягла шкарпетки, які закривають її ступні, які продовжують собою джильбаб, повинний закривати її ступні, про що ми детально пояснили у книзі «Соціальна система».

2. Ми дійшли думки, що у намазі жінка повинна закривати свої ступні, але ми не прийняли це як табанні, тому що намаз — це питання поклоніння, а тому жінка, яка дотримується мазхабу Абу Ханіфи, не повинна прикривати свої ступні у намазі.

Такою є наша думка у цьому питанні, а Аллах знає краще.

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
27 Джумада ас-сані 1438 р.х.
26.03.2017 р.

Головне меню