Адресований Мухсіну аль-Азамату
Питання: З іменем Аллаха — Милостивого та Милосердного.
Вітаю Вас — наш амір, нехай береже Вас Аллах — ісламським привітанням: ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху! Мене засмутило виведення (тахрідж) хадісу у своїй другій версії передавання (ріваяту), де говориться, що усі групи увійдуть у Рай, окрім однієї групи. В ісламські літературі я прочитав, що дана версія передавання (ріваят) на думку відомого хадісознавця аль-Хакіма є достовірною, але єдиною по своєму походженню (гъаріб). Інший ісламський вчений аль-Макдасій сказав, що дана версія передавання (ріваят) є більш достовірною, аніж відома версія передавання (ріваят), у якій говориться: «усі групи — у Пеклі, окрім однієї». Якщо Ваш час дозволить, внесіть ясність у цьому питанні. Нехай зробить Аллах благодатними Ваші знання та час!
Відносно ствердження про те, що на думку хадісознавця аль-Хакіма дана версія передавання (ріваят) є достовірною, то це приводиться у книзі «Кашф-уль-Хафа»(автором якої є аль-Аджляваній) на сторінці 150. Це ж можна зустріти у книзі «Аль-Мізан», автором якої є аш-Шаараній, при згадуванні хадісу Ібн ан-Наджара. Достовіврна, але єдина у своєму походженні версія хадісу, яку аль-Хакім вважає достовірною, несе в собі наступний зміст:
تَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى بِضْعٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، كُلُّهَا فِي الْجَنَّةِ إِلَّا وَاحِدَةً
«Моя Умма розділиться більше аніж на сімдесят груп. Усі будуть у Раю, окрім однієї».
У другій версії передавання хадісу (ріваят) від ад-Дайлямі приводиться аналогічне значення, але вже з наступними словами: «الهَالِكُ مِنْهَا وَاحِدَةٌ» — «безнадійною (загиблою) стане лише одна група».
Відповідь: Ва алейкумассалям варахматуллахі вабаракятуху!
По-перше, що стосується Вашого питання відносно розділення Умми, то хадіси, які приводяться на цю тему, можна поділити на три види:
1 — хадіси, у яких говориться про розділення Умми на сімдесят три групи.
2 — хадіси, яу яких говориться про розділення Умми на сімдесят три групи зі згадуванням додаткового виразу: «Усі — у Пеклі, окрім однієї».
3 — хадіси, у яких говориться про розділення Умми на сімдесят три групи зі згадуванням додаткового виразу: «Усі —у Раю, окрім однієї».
Перша група хадісів:
Що стосується першої групи хадісів, без згадування усілякого додаткового виразу, то вони є достовірними. Мені невідомий факт того, щоб хтось із ісламських вчених вважав його слабким:
— Вивів Абу Давуд у «Сунан» від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
افْتَرَقَتِ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، وَتَفَرَّقَتِ النَّصَارَى عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً
«Іудеї розкололись на сімдесят одну (або сімдесят дві) групи, християни розділились на сімдесят одну (або сімдесят дві) групи. Моя Умма розколеться на сімдесят три групи».
— Вивів Тірмізі від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ говорив:
تَفَرَّقَتْ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ أَوْ اثْنَتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَالنَّصَارَى مِثْلَ ذَلِكَ وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً
«Іудеї розділились на сімдесят одну або сімдесят дві групи, християни — подібним же чином, а моя Умма розділиться на сімдесят три групи».
Відносно передавання від Саада та Абдуллаха ібн Амра та Авфі ібн Маліка відомий хадісознавець Абу Іса сказав: «Хадіс Абу Хурайри є достовірним хадісом».
— Вивів аль-Хакім у «Мустадрак» від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
افْتَرَقَتْ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَتَفَرَّقَتْ النَّصَارَى عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً
«Іудеї розкололись на сімдесят одну (або сімдесят дві) групи, християни розділились на сімдесят одну (або сімдесят дві) групи. Моя Умма розколеться на сімдесят три групи».
Аль-Хакім назвав цей хадіс достовірним по умовам Мусліма, навіть якщо він не передав його у своїй збірці. З цією думкою згоден відомий хадісознавець аз-Захабій.
Друга група хадісів:
Що стосується другої групи хадісів, у яких згадується додатковий вираз: «усі — у вогні, окрім однієї», — то більша частина ланцюжків їх передавання повідомляється у достовірній (сахіх) або надійній (хасан) формі.
— Вивів Тірмізі у своїй збірці «Сунан»: нам розповів Махмуд ібн Гайлян, Абу Давуд аль-Хафарій від Суфьяна ас-Саврій, від Абдуррахмана ібн Зіяда аль-Афрікій, від Абдуллаха ібн Язіда, від Абдуллаха ібн Амра, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
وَإِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً قَالُوا وَمَنْ هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي
«Сини Ізраїлю розділились на сімдесят дві групи, а моя Умма розділиться на сімдесят три групи. І усі вони — у вогні, за винятком однієї». Його спитали: «А яка це група, о Посланець Аллаха?». Він ﷺ відповів: «Це та група, яка іде по тому, що я та мої сподвижники».
Відомий хадісознавець Абу Іса сказав: «Цей хадіс є надійним хадісом по одній лінії».
— Вивів Ібн Маджа у своїй збірці «Сунан»: нам розповів Амр ібн Усман, Ібн Саід ібн Касір ібн Дінар аль-Хімсій, а також Аббад ібн Юсуф, Савфан ібн Амр від Рашида ібн Саада, від Авфа ібн Маліка, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
افْتَرَقَتْ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ وَافْتَرَقَتْ النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ قَالَ الْجَمَاعَةُ
«Іудеї розділились на сімдесят одну течію, із них одна — у Раю, а сімдесят —у вогні . Християни розділились на сімдесят дві течії, із них сімдесят одна — у Пеклі, і одна — у Раю. Клянусь Тем, у Чиїй длані знаходиться душа Мухаммада, моя Умма розділиться на сімдесят три течії, із них одна попаде у Рай,а сімдесят дві — у Пекло». Люди сказали: «О Посланець Аллаха! Хто вони?». Він відповів: «Аль-Джамаа (община)».
— Вивів Ахмад у своїй збірці «Муснад»: нам розповів Абу аль-Мугіра, Савфан, Азхар ібн Абдуллах аль-Хавзаній: від Абу Аміра Абдуллаха ібн Лухія повідомляється, що коли Абу Суфьян прибув у Мекку, він здійснив Салят-уз-Зухр (обідню молитву), потім встав і розповів, що Посланець Аллаха ﷺ сказав :
إِنَّ أَهْلَ الْكِتَابَيْنِ افْتَرَقُوا فِي دِينِهِمْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً وَإِنَّ هَذِهِ الْأُمَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً يَعْنِي الْأَهْوَاءَ كُلُّهَا فِي النَّارِ إِلَّا وَاحِدَةً وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
«Люди Писання розділились у своїй релігії на сімдесят дві групи, а Умма (Мухаммада) розділиться на сімдесят три групи, слідуючи своїм забаганкам. Усі вони потраплять у вогонь, за винятком однієї — аль-Джамаа».
— Вивів ат-Табарий у книзі «Ас-Сагир»: нам розповів Іса ібн Мухаммад ас-Сімсар аль-Васитій, Вахб ібн Бакийя, Абдуллах ібн Суфьян аль-Маданій, Яхья ібн Саід аль-Ансарій від Анаса ібн Маліка, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً ، قَالُوا : وَمَنْ هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي
«Моя Умма розділиться на сімдесят три групи. І усі вони — у вогні, за винятком однієї». Його спитали: «А яка це група, о Посланець Аллаха?». Він ﷺ відповів: «Це та група, яка іде по тому ж, що я та мої сподвижники».
Ніхто не передає цей хадіс від Яхьї, окрім Абдуллаха ібн Суфьяна.
— Вивів аль-Байхакий у книзі «Даляіль ан-Нубувват»: вивів Абу аль-Хусейн ібн аль-Фадль аль-Куттан, Абдуллах ібн Джаафар ан-Нахвій, Якуб ібн Суфьян, Абу аль-Яман, Савфан від аль-Азхара ібн Абдуллаха: від Абу Аміра Абдуллаха ібн Лухія повідомляється , що коли Абу Суфьян прибув у Мекку, він здійснив Салят-уз-Зухр (обідню молитву),потім встав і розповів, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
إِنَّ أَهْلَ الْكِتَاب افْتَرَقُوا فِي دِينِهِمْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً وَإِنَّ هَذِهِ الْأُمَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً يَعْنِي الْأَهْوَاءَ كُلُّهَا فِي النَّارِ إِلَّا وَاحِدَةً وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
«Люди Писання розділились у своїй релігії на сімдесят дві групи, а ця Умма розділиться на сімдесят три групи, слідуючи своїм забаганкам. Усі вони потраплять у вогонь, за винятком однієї групи — прихильників єдності «аль-Джамаа».
— Вивів аль-Хакім у книзі «Аль-Мустадрак» за умовами двох збірок достовірних хадісів: нам розповів Абу аль-Аббас Мухаммад ібн Якуб, Мухаммад ібн Ісхак ас-Саганій, Абу аль-Ямані аль-Хакам ібн Нафій аль-Бахраній, Савфан ібн Амр від аль-Азхара ібн Абдуллаха: від Абу Аміра Абдуллаха ібн Лухія повідомляється, що коли Абу Суфьян прибув у Мекку, він здійснив Салят-уз-Зухр (обідню молитву), потім встав та розповів , що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
إِنَّ أَهْلَ الْكِتَاب تَفَرَّقُوا فِي دِينِهِمْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً، وتَفْتَرِقُ هَذِهِ الْأُمَّةُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ كُلُّهَا فِي النَّارِ إِلَّا وَاحِدَةً وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
«Люди Писання розділились у своїй релігії на сімдесят дві групи і розділиться ця Умма на сімдесят три групи. Усі вони потраплять у вогонь огонь, за винятком однієї — прихильників єдності «аль-Джамаа».
Аль-Хакім сказав, що ці передавання слугують аргументом для підтвердження достовірності даного хадісу. З цією думкою згоден відомий хадісознавець аз-Захабій.
— Вивів Абу Давуд у своїй збірці в «Сунан»: нам розповів Ахмад ібн Ханбаль, Мухаммад ібн Яхья, Абу аль-Мугіра, Савфан, Амру ібн Уман, Бакийя, Азхар ібн Абдуллах аль-Харазій: від Абу Аміра аль-Хавзаній повідомляється, що Муавія ібн Суфьян сказав, що одного разу Посланець Аллаха ﷺ встав перед нами і сказав:
أَلَا إِنَّ مَنْ قَبْلَكُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً، وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ: ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ، وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
«Слухайте! Воістину, люди Писання, які були до вас, розділились на сімдесят дві групи, і, воістину, ця община розділиться на сімдесят три групи, із яких сімдесят дві будуть у вогні , а одна — у Раю, і це — аль-Джамаа».
Сучасний хадісознавець аль-Албані вважає цей хадіс надійним (хасан).
Третя група хадісів:
Що стосується третьої групи хадісів, у яких згадується додатковий вираз: «Усі — у Раю, окрім однієї», — то дане передавання є слабким (даіф) на думку більшості хадісознавців:
— Вивів аль-Акилій у книзі «Ад-Дуафа аль-Кабір»: нам розповіли Мухаммад ібн Марван аль-Курайши, Мухаммад ібн Убада аль-Васітий, Муса ібн Ісмаїл аль-Джабалі, Муаз ібн Ясін аз-Зайат, аль-Абрад ібн Абу аль-Ашрас, що Яхья ібн Саід повідомив від Анаса ібн Маліка (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ:
تَفَرَّقُ أُمَّتِي عَلَى سَبْعِينَ أَوْ إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، كُلُّهُمْ فِي الْجَنَّةِ إِلَّا فِرْقَةً وَاحِدَةً، قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ هُمْ؟ قَالَ: الزَّنَادِقَةُ وَهُمُ الْقَدَرِيَّةُ
«Моя Умма розділиться на сімдесят три групи. І усі вони — у Раю, за винятком однієї». Його спитали: «А хто вони, о Посланець Аллаха?». Він ﷺ відповів: «Це зіндики та кадарити».
Аль-Акилій сказав, що Муаз ібн Ясін аз-Зайат, аль-Абрад ібн Абу аль-Ашрас є невідомим передавачем, а його хадіси не підтверджуються іншими джерелами, що викликає підозру.
— Вивів аль-Акилій також у книзі «Ад-Дуафа аль-Кабір»: «Нам розповів аль-Хасан ібн Алі ібн Халід, Нуайм Хаммад, Яхья ібн Яман, що Ясін аз-Зайат та Саад ібн Саід, брат Яхьї ібн Саіда аль-Ансарій, повідомили від Анаса, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
تَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى بِضْعٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، كُلُّهَا فِي الْجَنَّةِ إِلَّا فِرْقَةً وَاحِدَةً، وَهِيَ الزَّنَادِقَةُ
«Моя Умма розділиться на сімдесят три групи. І усі вони — у Раю, за винятком однієї — кадарити».
Аль-Акилій сказав, що даний хадіс не сходить до рівні достовірності. Швидше усього, Ясін почув його від свого батька, який зі свого боку почув його від аль-Абрада ібн Абу аль-Ашраса. Данний хадіс не має нічого спільного ані з хадісом Яхьї ібн Саіда, ані з хадісом Саада.
— Відомий ісламський вчений Ібн аль-Джавзій (1/267) у розділі «Сунна та засудження нововведень» у главі «Розділення цієї Умми» пише: «Нам розповів Абдуль-Ваххаб ібн аль-Мубарак, Ібн Бакран, аль-Атікий,Мухаммад ібн Марван аль-Курайши, Мухаммад ібн Убада аль-Васітий, Муса ібн Ісмаїл аль-Джабалі, Муаз ібн Ясін аз-Зайат, аль-Абрад ібн Абу аль-Ашрас, що Яхья ібн Саід повідомив від Анаса ібн Маліка (р.а.), від Посланця Аллаха ﷺ:
تَفَرَّقُ أُمَّتِي عَلَى سَبْعِينَ أَوْ إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، كُلُّهُمْ فِي الْجَنَّةِ إِلَّا فِرْقَةً وَاحِدَةً، قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ هُمْ؟ قَالَ: الزَّنَادِقَةُ وَهُمُ الْقَدَرِيَّةُ
«Моя Умма розділиться на сімдесят три групи. І усі вони — у Раю, за винятком однієї ». Його спитали: «А хто вони, о Посланець Аллаха?». Він ﷺ відповів: «Це зіндики, якими є кадарити».
Даний хадіс був переданий Ахмадом ібн Адій аль-Хафізом виходячи із хадісу Муси ібн Ісмаїла від Ібн Ясіна, від аль-Абрада.
В іншому ланцюжку передавання згадуються наступні передавачі: нам розповів Абдуль-Ваххаб ібн аль-Мубарак, Ібн Бакран, аль-Атікий, що Юсуф ібн ад-Дахіль розповів, що аль-Укайлій чув від аль-Хасанаі ибн Алі ібн Халіда аль-Лайсій, від Нуайма ібн Хаммада, Яхьї ібн Ямана, що Ясін аз-Зайат та Саад ібн Саід, брат Яхьї ібн Саіда аль-Ансарій, повідомили від Анаса, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
تَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى بِضْعٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، كُلُّهَا فِي الْجَنَّةِ إِلَّا فِرْقَةً وَاحِدَةً، وَهِيَ الزَّنَادِقَةُ
«Моя Умма розділиться на сімдесят три групи. І усі вони — у Раю, за винятком однієї — зіндики».
У третьому ланцюжку передавання цього хадісу згадуються наступні передавачі: «Нам розповів аль-Джарірій, аль-Ушарій, ад-Даракутній, Абу Бакр Мухаммад ібн Усман ас-Сайдаляній, Ахмад ібн Давуд ас-Сиджистаній, Усман ібн Аффан аль-Курайший, що Абу Ісмаїл аль-Айлію Хафс ібн Умар повідомив від Місаара,від Саада ібн Саіда, що Анас ібн Малік говорив: «Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив:
تَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى بِضْعٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً كُلُّهَا فِي الْجَنَّةِ إِلا الزَّنَادِقَةِ
«Моя Умма розділиться н сімдесят три групи. Усі увійдуть у Рай , окрім зіндиків».
У виді коментаря до даного хадісу Анас ібн Малік говорив: «Зіндиками ми вважали кадаритів».
Як видно, немає підтверджень тому, що ці хадіси сходять до самого Посланця Аллаха ﷺ. У ланцюжку кожного із цих хадісів зустрічається причина слабкості в одному або декількох місцях. Для повної ясності проллємо світло на це:
а) Відносно трьох вищезгаданих ланцюжків передавання Ібн аль-Джавзій говорить:
«Вчені в області хадісознавства заявили: «Аль-Абрад — це один із згадуваних на початку ланцюжка хадісу людей, відомий тим, що є брехуном та обманщиком».
Що стосується Ясіна — одного із передавачів у третій версії хадісу, то хадісознавець Яхья сказав, що «його хадіси не представляють ніякої значущості». Ан-Насаій сказав: «Хадіси,передані Ясіном, неможна приймати».
Що стосується згадує мого у ланцюжку передавання хадісу Усмана ібн Аффана, то вчені одностайно зійшлись у тому, що передані ним хадіси варто залишити і не згадувати, за винятком у якості прикладу тому, що так неможна робити.
Що стосується Хафса ібн Умара, який згадується у ланцюжку передавання третьої версії хадісу, то Абу Хатім ар-Разій сказав, що він був брехуном, а аль-Укайлій сказав, що Хафс розповідав від імені вчених багато небилиць.
б) У книзі «Лісан-уль-Мізан» за авторством Ібн Хаджара аль-Аскаляній приводиться:
Передавач Абрад ібн Ашрас, який повідомляє від Яхьї ібн Саіда аль-Ансарій, є брехуном та пропащою людиною. Про це говорить Ібн Хузайма.
Отож, додатковий вираз «усі увійдуть у Рай, окрім однієї групи» є недостовірним.
По-друге, що стосується Ваших слів: «В ісламській літературі я прочитав, що дана версія передавання (ріваят) на думку відомого хадісознавця аль-Хакіма є достовірною, але єдиною за своїм походженням», — то я не знайшов нічого, що підтверджувало б дану інформацію. Але якщо є у якихось невідомих мені або непрочитаних мною джерелах таке повідомлення, то воно не може переважити висновки величезної кількості хадісознавців, які вважають даний додатковий вираз слабкістю хадісу та недостовірною інформацією .
По-третє, підбиваючи підсумки, скажу, що хадіс про розділення Умми на сімдесят три групи без згадувань додаткових виразів є достовірним (сахіх). Що стосується першого додаткового виразу «Усі — у Пеклі, окрім однієї», то більшість хадісознавців вважають його надійним (хасан). Що стосується другого додаткового виразу «Усі— у Раю, окрім однієї», то більшість вважають його слабким (даіф), і лише мала частина хадісознавців вважає його надійним (хасан). Згілно моїй думці, припустимо приймати перший додатковий вираз, а другий — неможна на підґрунті вище приведеного розбору ланцюжків передавання хадісів, у яких згадуються додаткові вирази.
Цій думці я віддаю перевагу слідувати, а Аллах знає краще.
Ваш брат Ата ібн Халиль Абу ар-Рашта
24 Рабіуль-ахір 1439 р.х.
11.01.2018 р.
Низка відповідей вченого, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізбут-Тахрір, на питання відвідувачів його сторінки у «Facebook» «Фікхій»