Шаріатське рішення відносно біткойна

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання: Шановний шейх, сподіваюсь, цей лист застане Вас у доброму здоров’ї.

Мир вам, милість Аллаха та Його благословення.

Ми з братом розмовляли з приводу хукма відносно купівлі та продажу кріптовалют, таких як биткойн, ефір, деш, ріппл та ін.

Прочитавши іджтіхад професора Абу Халіда аль-Хіджазі, ми обидва знайшли його висновки не зовсім задовільними.

Труднощі у розумінні того,як шейх аналізував реальність кріптовалют, а також у розділі коментарів наприкінці статті, з якими брати не зовсім згодні, привели до обговорення того, що висновок (тахкик аль-манат) професора був не дуже коректним (правильним).

Ми хотіли б дізнатись хукм відносно продажу та купівлі кріптовалют.

Чи не могли б Ви пролити світло на це питання, тому що воно досі залишається незрозумілим для нас?

Нехай Аллах воздасть Вам благом.

Нехай Аллах зміцнить Вас на Його шляху і дозволить нам стати причиною для відродження Халіфату за методом пророцтва, який буде нести світло у цей світ.

Амінь.

Ассаляму алейкум. Ймовірно, на це питання не буде дана відповідь, і я розумію, зі скількома труднощами Вам доводиться стикатись, нехай допоможе Вам Аллах. Проте у мене є питання, яке не може довго чекати відповіді, через те, що я спостерігаю за останні місяці.

Кріптовалюта біткойн — це валюта, яка виникла 8 років назад, на даний момент вона має безпрецедентне поширення, її вартість складає 8 тисяч доларів. Відстежуючи її реальність та взаємодію з нею з боку людей, я не знайшов ніякої різниці між нею та доларом. Єдина різниця між ними дише у тому, що долар матеріальний. Тому я сподіваюсь, що Ви, наш дорогий шейх, виведете для нас шаріатський закон відносно декількох аспектів:

1) купівля та продаж біткойну;

2) процес створення нових біткойнів;

3) обмін біткойну на інші матеріальні валюти.

Якщо Ви побажаєте, то я може надати необхідний матеріал, наприклад, з «YouTube», де розкривається реальність біткойна. Нехай благословить Вас Аллах (WisamAl-Haninny).

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Що стосується Ваших питань, то ми на них відповідали у нашій відповіді за 28.04.2017, тому наведу її іще раз:

1) биткойн не є валютою через те, що він не відповідає належним тому умовам. Усе повертається до того, що Посланець ﷺ грошима назвав лише динар та дірхам. Ці дві валюти мають три сторони:

а) вони виконують роль всезагального еквіваленту для товарів та послуг, а точніше — вони увібрали у себе функцію грошей, тобто ними виражались ціни та заробітна платня;

б) вони визначені грошовою одиницею та видані відомою владою, а не невідомими особами або структурами;

в) вони мали оберт серед людей і не обмежувались якоюсь групою.

Якщо порівняти вимоги Посланця Аллаха ﷺ до грошей з біткойном, то можна побачити, що останній не відповідає жодній із вищенаведених умов:

а) біткойн не несе у собі ролі всезагального еквіваленту для товарів та послуг, навпаки, це усього лише інструмент для обміну товарів та послуг;

б) він не виданий відомою владою, навпаки, виданий невідомою;

в) він не має широкого оберту серед людей, навпаки, обмежений лише тими, хто використовує його для обміну та визнає його цінність. Іншими словами, він не для усього суспільства. Тому біткойн не є грошовою одиницею з шаріатської точки зору.

2) На підґрунті вищепереліченого можна сміливо стверджувати, що біткойн — не більше аніж товар з невідомим джерелом походження, позбавлений усілякого гаранту. Більше того, біткойни мають дошкульні місця, що дають великий простір для обману, шахрайства, спекуляції та махінацій, а отож, не дозволяється як продавати, так і купувати його. Особливо якщо врахувати, що невідоме джерело біткойнів викликає підозру, що цим джерелом цілком реально є капіталістичні наддержави, зокрема — США, або кримінальні організації, зв’язані з однією капіталістичною наддержавою і переслідують підступні наміри, або транснаціональні кампанії, які займаються азартними іграми, незаконним обертом наркотиків, відмиванням грошей та управлінням організованими злочинними угрупуваннями. Якщо ж справа обстоїть не так, тоді чому джерело невідоме?

Говорячи стисло, біткойн — це товар з невідомим джерелом походження який не має ніякого гаранта і потурає махінаціям та домінуванню колоніальних капіталістичних наддержав, зокрема — США, щоб за допомогою таких трюків та операцій оббирати майно, багатство людей і народів. Отож, заборонено купувати біткойни на підґрунті шаріатських доказів, які забороняють купівлю та продаж невідомих товарів. Наведемо низку доказів:

— Імам Муслім у своїй збірці від Абу Хурайри (р.а.) повідомляє:

نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الْحَصَاةِ وَعَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ

«Посланець Аллаха ﷺ заборонив торгові угоди, які укладають за допомогою кидання каміння, а також угоди, які мають невизначеність — Гарар».

Цей хадіс приводить також імам ат-Тірмізі від Абу Хурайри (р.а.):

بَيْعِ الْحَصَاةِ

«… які укладають за допомогою кидання каміння», —

як би говорячи: «Я продав тобі той одяг, на який потрапило кинуте каміння» або «Я продав тобі цю землю звідси і до того місця, де упаде кинуте каміння».

Так само підлягає забороні продаж невідомого товару:

وَعَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ

«… а також угоди, які мають невизначеність — Гарар», —

тобто незрозуміло, якого виду цей товар. Наприклад, продати невиловлену рибу, ненадоєне молоко, ненародженого дитинча у животі худоби … Усі подібні угоди є в основі неправильними, тому що є невизначеними.

Подібне положення речей можна застувати до реальності біткойна, адже він є товаром, джерело якого невідомо. Немає офіційного органа, який випускає біткойн, щоб бути його гарантом. Тому із усього вище сказаного виходить, що продавати та купувати бійткойни неприпустимо.

30 Рабіуль-авваль 1439 р.х.
18.12.2017 р.