Чи повинні мусульмани одночасно починати і завершувати пост в Рамадан?

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Посилаючись на Ваше послання від 24.06.2018 щодо спостереження за появою пів-Місяця Рамадану, хотілось би сказати наступне:

Різниця у часі між Палестиною і Каліфорнією складає десять годин. Тобто, при баченні пів-Місяця у Каліфорнії у нас, у Палестині, світанок закінчується приблизно за три години до того. Це означає, що у нас пройшла уся ніч без якої-небудь інформації про бачення пів-Місяця і ми не почали тримати пост у середу (16 травня). Виходить, що два регіони фізично не перетинаються у якому-небудь проміжку часу вночі, де можна було б вести спільне спостереження за народженням нового Місяця. Таким чином, у Палестині завершується ніч без встановлення факту народження нового Місяця, тому ми керувались законом Шаріату відносно тих, від кого прихований Місяць, і не тримали пост у цей день. Якщо ж ми захочемо восповнити упущений день посту у наступному місяці, тобто у місяці Шавваль, то це буде означати, що ми восповнюємо «день сумніву», у який взагалі неможна поститись (оскільки не було встановлено бачення Місяця).

Важливе зауваження: області, розділені лінією зміни дат, сходяться на Місячному календарі, тобто початок Місячного місяця вони зустрічають спільно, незважаючи на різницю у часі у 24 години. Причиною тому служить те, що початок Місячного місяця визначається не з приходом нового дня згідно міжнародному календарю, а баченням нового Місяця.

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Я прочитав Ваше повідомлення і, здається, плутанина трапилась у темі пів-Місяця Рамадану.

Дорогий брате! Є положення, які просто необхідно знати для ясності у цій темі:

1 — Посланець Аллаха ﷺ сказав:

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ

«Постіться з баченням (Місяця) і завершуйте пост з баченням (Місяця)» (Бухарі).

Таким було звернення Пророка ﷺ до усіх мусульман, і це означає, що, якщо у будь-якій точці світу мусульмани побачать новий Місяць, то усі вони повинні брати це до уваги. Це дуже важливий пункт.

Отож, якщо хто-небудь буде вважати, що мусульмани не повинні одночасно починати і завершувати пост, то це слабка думка, яка суперечить ясному хадісу. Тому Ви зробили неправильний висновок, сказавши, що жителі Каліфорнії повинні поститись у цей день, а жителі Палестини — не повинні. Ваша думка суперечить змісту хадісу, який зводиться до того, що мусульмани повинні одночасно починати і завершувати пост.

2 — Ви неправильно порахували час між двома регіонами. У дійсності справа обстоїть наступним чином:

• Так, різниця у часі складає 10 годин. Координати Палестини — 35⁰східної довготи, а Каліфорнії — 120⁰західної довготи. Різниця між ними: 35+120=155. На 1 градус Земля повертається за 4 хвилини. Помножуємо 155 на 4 і отримуємо приблизно 10 годин, проте уперед, а не назад. Таким чином, по часу Палестина випереджає Каліфорнію, а не відстає. Коли у Каліфорнії починається вечір четверга, візьмемо 18:00, у Палестині ніч вже підходить до кінця. Виходить наступним чином 18+10=28 (24+4), тобто у Палестині буде 4 ранку п’ятниці, а це незадовго до ракового заклику на молитву. Із цього ми бачимо, що Ваші розрахунки невірні. Ви порахували час назад (18-10=8) і подумали, що у вас було 8 годин ранку. Коли у Палестині 8 годин ранку, у Каліфорнії 10 годин ночі, а, як відомо, по Місячному календарю ніч випереджає день. У Палестині сонце сходить раніше, аніж у Каліфорнії, і заходить раніше. Коли у Каліфорнії вечір вівторка (по Місячному календарю — початок середи), захід сонця відбувається приблизно у 18:00; у нас, у Палестині, у цей час приблизно 4 голини ранку тієї ж середи. Виходить, що є короткий проміжок часу, коли ніч і там, і тут. У цій спільній частині ночі можна одночасно вести спостереження за появою Місяця.

• Якщо ми припустимо, що два регіони не мають спільну частину ночі, коли можна було б вести спостереження, то усе одно початок і кінець посту повинен бути спільним. Далі ми пояснимо:

Припустимо, що у нас три регіони — «а», «б» и «в». Якщо «а» має спільну частину ночі с «б», тоді вони починають пост разом. Далі «б» має спільну частину ночі з «в» і вони починають пост разом. Таким чином, «а» повинен починати і завершувати пост разом з «в», мають вони спільну частину ночі чи ні. Причиною цього є те, що вони мають спільну частину ночі з регіоном «б». Таке пояснення застосовуване до усіх регіонів Земної кулі, а хадіс «Постіться з баченням (Місяця) і завершуйте пост з баченням (Місяця)» насправді стосується усіх мусульман світу.

3 — Припустимо, що Палестина немає спільної частини ночі з Каліфорнією, як Ви порахували; у такому випадку є спільні регіони між ними. Наприклад, Африка має спільну частину ночі з Каліфорнією і спільну частину ночі з Палестиною, тому африканці починають і завершують пост разом з Каліфорнією і разом з Палестиною. Виходить, що Палестина і Каліфорнія починають і завершують пост одночасно. Таким же чином усі регіони Земної кулі починають і завершують пост одночасно, а хадіс Посланця Аллаха ﷺ відповідає дійсності. Так що мусульмани повинні починати і завершувати пост одночасно.

4 — Якщо повернемось до Вашої думки про те, що між Каліфорнією і Палестиною повинна бути спільна частина ночі, щоб вони могли починати і завершувати пост одночасно, а вони, згідно Вашим розрахункам, не мають такої частини ночі, то це означало би відміну хадісу Посланця Аллаха ﷺ, по якому мусульмани повинні починати і завершувати пост одночасно. Усе це суперечить тому, що ми прийняли (зробили табанні) і до чого закликаємо — єдність мусульман на початку і завершенні посту. Про це ми заявили у звернені до мусульман усього світу 25 Шабана 1415 р.х. (14.12.1998 р.).

5 — Що стосується Вашого припущення про те, що у Палестині вечір починається тоді, коли у Каліфорнії сонце вже зійшло, і як тримати пост у такому випадку? Ми відповімо, що у цьому немає проблем. Ми у Палестині бачимо новий Місяць після заходу сонця (у середу) і починаємо пост у четвер. У Каліфорнії у цей час день середи. Якщо у них сонце сідає у середу, однаково бачили вони Місяць чи ні, у четвер вони повинні тримати пост, оскільки Місяць бачили у нас. Якщо ж ми не побачили Місяць у середу ввечері, і після цього вони у себе побачили його, тобто до нас інформація про бачення Місяця дійшла вдень у четвер, тоді ми восповнюємо пост цього дня. Так треба вчиняти як відносно початку посту, так і кінця. Подібне траплялось у часи Посланця Аллаха ﷺ. Приводить Ахмад у книзі «Муснад», що Абу Умайр ібн Анас чув, як група сподвижників із числа ансарів говорили:

غُمَّ عَلَيْنَا هِلَالُ شَوَّالٍ فَأَصْبَحْنَا صِيَامًا فَجَاءَ رَكْبٌ مِنْ آخِرِ النَّهَارِ، فَشَهِدُوا عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُمْ رَأَوُا الهِلَالَ بِالأَمْسِ؛ فَأَمَرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُفْطِرُوا مِنْ يَوْمِهِمْ، وَأَنْ يَخْرُجُوا لِعِيدِهِمْ مِنَ الغَدِ

«Одного разу, Місяць місяця Шавваль був прихований від нас, і ми почали наступний день з посту. Наприкінці дня до нас прибули вершники, які засвідчили перед Пророком ﷺ, що ввечері (минулого дня) ви бачили молодий Місяць. Потім Посланець Аллаха ﷺ наказав мусульманам прервати пост і наступного дня виходити для здійснення святкової молитви».

Посланець Аллаха ﷺ наказав мусульманам прервати пост у той день, який вони вважали останнім днем Рамадану. І усе це тому, що інші мусульмани побачили новий місяць за межами Медини. Вершники побачили Місяць до того, як прибули до Посланця Аллаха ﷺ, але жителі Медини не знали про це і почали наступний день з посту. Проте, коли до них дійшла звістка від інших мусульман про бачення нового Місяця, Посланець Аллаха ﷺ наказав їм прервати пост. Сьогодні у кожній державі є технічні можливості повідомити одразу ж усьому світу про бачення Місяця. Таким чином, мусульмани повинні починати чи завершувати пост одразу ж після отримання інформації про бачення місяця із будь якої місцевості Земної кулі.

Усе це нескладно, особливо, враховуючи той факт, що практично кожен мусульман маж доступ до соціальних мереж, де можна отримати інформацію одразу ж після публікації.

6 — Тепер поговоримо про «день сумніву». Справа обстоїть не так, як Ви сказали. Цей день є 30 числом Шабана, у якому Ви не отримали інформацію про бачення нового Місяця із якої-небудь місцевості на Землі. У цей день вам неможна тримати пост. Проте, якщо Ви почали новий день не з посту, оскільки подумали, що це «день сумніву», а потім отримали інформацію про те, що десь бачили Місяць, тоді це вже не «день сумніву», оскільки був встановлений факт бачення нового Місяця. У такому випадку необхідно восповнити упущений день посту.

Підбиваючи підсумки, я скажу, що слова Посланця Аллаха ﷺ «постіться з баченням (Місяця)» стосується усіх мусульман, і якщо хтось говорить протилежне, то він помиляється.


Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
22 Шабана 1440 р.х.
28.04.2019 р.