Видача нареченої заміж батьком проти її волі

Відповіді Аміра
Друкарня

بسم الله الرحمن الرحيم

Відповідь на питання Назік аль-Маляіка

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху

Прошу Вас якомога швидше відповісти на моє питання. Чи може відбутись шлюб з дівчиною, незадоволеною майбутнім чоловіком?

Як вирішити проблему, якщо шлюб вже укладений, а подружньої близькості іще не було? Річ не у тому, що мене примусили укласти шлюб, швидше, мені повідомили, що наречений вже біля двері, і я погодилась укласти з ним шлюб, відчуваючи, що мене примушують погодитись, хоча словесно ніхто від мене не вимагав цього.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахи ва баракятуху.

Щ стосується цього питання, то ми згадували у книзі «Соціальна система» у главі «Шлюб» хадіс від Посланця ﷺ відносно цієї теми:

Від Абдуллаха ібн Бурайди і далі від його батька повідомляється, що він сказав:

جَاءَتْ فَتَاةُ إِلَى النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَتْ: إِنَّ أَبِي زَوَّجَنِي ابْنَ أَخِيهِ لِيَرْفَعَ بِي خَسِيسَتَهُ. قَالَ فَجَعَلَ الأَمْرَ إِلَيْهَا فَقَالَتْ: قَدْ أَجَزْتُ مَا صَنَعَ أَبِي، وَلَكِنَّ أَرَدْتُ أَنْ أُعَلِّمَ النِّسَاءَ أَنَّ لَيْسَ إِلَى الآباَءِ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ

«Одна дівчина прийшла до Посланця Аллаха ﷺ і сказала: «Мій батько видав мене заміж за сина свого брата, щоб завдяки мені підняти його важливість». Абдуллах сказав, що Пророк ﷺ надав їй право самій розпоряджатись у цій справі. Вона сказала: «Я дозволила тому, що зробив мій батько. Проте я бажала сповістити жінок про те, що батько не має права розпоряджатись у цій справі» (вивів Ібн Маджа).

У книзі Шіхабуддіна аль-Бусайрі (помер у 840 р.х.) «Місбах аз-зуджаджа фі заваід ібн Маджа» приводиться: від Абдуллаха ібн Бурайди і далі від його батька повідомляється, що він сказав: «Одна дівчина прийшла до Посланця Аллаха ﷺ і сказала: «Мій батько видав мене заміж за сина свого брата, щоб завдяки мені підняти його важливість». Абдуллах сказав, що Пророк ﷺ надав їй право самій розпоряджатись у цій справі. Вона сказала: «Я дозволила тому, що зробив мій батько. Проте я бажала, щоб жінки знали про те, що батько не має права розпоряджатись у цій справі» (ланцюжок хадісу достовірний, передавачі надійні, — аль-Бусайрі).

На підґрунті цього батько повинен отримати згоду доньки, ясно переконатись у тому, що дозвіл отриманий і що пропозиція і згода відбулись по волі і вибору.

Це ясно вказано нами у тій же главі книги «Соціальна система»:

«... Після того, як жінка вже засватана, вона лише одна має право прийняти чи відхилити пропозицію про заміжжя. Ніхто із її попечителів чи хто-небудь інший не має права видавати її заміж без її згоди чи заборонити їй виходити заміж. Від Ібн Аббаса повідомляється, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

الثَّيِّبُ أَحَقُّ بِنَفْسِهَا مِنْ وَلِيِّهَا، وَالْبِكْرُ تُسْتَأْذَنُ فِي نَفْسِهَا وَإِذْنُهَا صُمَاتُهَا

«Жінка володіє відносно себе більшим правом, аніж її попечитель, у дівчини питають дозволу, і її мовчання є достатнім», —

вивів Муслім. Від Абу Хурайри повідомляється: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لاَ تُنْكَحُ الْأَيِّمُ حَتَّى تُسْتَأْمَرَ، وَلاَ الْبِكْرُ حَتَّى تُسْتَأْذَنَ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَكَيْفَ إِذْنُهَا؟ قَالَ أَنْ تَسْكُتَ

«Не одружуються на жінці без її веління і не одружуються на дівчині, не спитавши її дозволу». Його спитали про те, яким чином вона дає дозвіл, і він відповів: «Мовчанням» (муттафакуналейхі).

Від Ібн Аббаса повідомляється:

أَنَّ جَارِيَةَ بِكْراً أَتَتْ رَسُولَ اللهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَذَكَرَتْ أَنَّ أَبَاهَا زَوَّجَهَا وَهِيَ كَارِهَةٌ، فَخَيَّرَهَا النَّبِيُّ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

«Одна дівчина прийшла до Посланця Аллаха ﷺ і сказала, що її батько видав її заміж проти її волі, і Посланець Аллаха ﷺ надав їй вибір» (вивів Абу Давуд).

Повідомляється від Ханси бінт Хізам аль-Ансарійя:

أَنَّ أَبَاهَا زَوَّجَهَا وَهِيَ ثَيِّبٌ فَكَرِهَتْ ذَلِكَ فَأَتَتْ رَسُولَ اللهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَرَدَّ نِكَاحِهَا

«що вона побувала замужем, а потім батько знов видав її заміж без її згоди. Вона сказала про це Посланцю Аллаха ﷺ, який розірвав такий шлюб» (Бухарі).

Ці хадіси ясно говорять про те, що якщо жінка не дає згоду на шлюб, то він не може бути укладений, а якщо вона відхиляє його чи видається заміж проти своєї волі, то такий шлюбний договір розривається, окрім випадків, якщо вона передумала і погодилась...».

Перед Вами ясні тексти, які стосуються Вашого питання. Повторюю, ці хадіси ясно говорять про те, що якщо жінка не дає згоду на шлюб, то він не може бути укладений, а якщо вона відхиляє його чи видається заміж проти своєї волі, то такий шлюбний договір розривається, окрім випадків, якщо вона передумала і погодилась.

Сподіваюсь, що моя відповідь — вичерпна. Аллах Всезнаючий і Мудрий.


Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
14 Джумада аль-ахіра 1441 р.х.
08.02.2020 р.


Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» «Фікх»

Головне меню