Чи буде правильним намаз, якщо зробити його в одязі, на якому присутній одеколон?

Відповіді Аміра
Друкарня

від Tarek Ifaoui

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Який є хукм намазу, здійсненого в одязі, на якому присутня парфумерія, що містить спирт?

Нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

У своїй відповіді хочу зазначити два моменти:

По-перше,про парфумерну продукцію, яка містить в собі етанол, ми писали, що вона вважається хамром і наджасом, а отож, взаємодія з нею повинна бути аналогічна взаємодії з хамром. Так у відповіді на питання від 24.03.2014 ми писали наступне:

«1) Вид спирту, який називається «метиловим»,як мені стало відомо, хоча і не є п’янким, але вважається смертельною отрутою. Використовується він, перш з усе, як паливо, його добувають із деревних або волокнистих речовин, інша його назва — «деревний спирт». Вживання навіть невеликої кількості цієї рідини може викликати сліпоту, в інших же випадках — на протязі декількох днів може привести до смерті. Отож, метил не є хамром, а отож, на нього не поширюється хукм хамру, бо він не є наджасом і заборонним. Проте з точки зору отрути на нього поширюється правило шкоди. Дане правило наводиться у хадісі від Усами ібн ас-Саміта, що Пророк ﷺ сказав:

لا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ

«Неможна завдавати шкоди ані собі, ані іншим» (Ібн Маджа).

2) Другий вид спирту називається «етиловим», використовується він в алкогольних напоях. Що стосується медичного спирту,то він відноситься до різновидів етилового спирту. Етиловий спирт використовується у промисловості, оскільки він є хорошим консервантом для низки речовин і речовиною, яка може виганяти зайву вологу. Також етанол (етиловий спирт)добре розчиняє деякі жири і лугу, не схильний до замерзання, дозволяє розчинити у ліках необхідні речовини, використовується у столярному виробництві, у парфумерії (оскільки властивість етанолу розчиняти речовини дозволяє створювати різного роду аромати).

Отож, застосування етанолу можна розділити на три пункти:

а) Використання етанолу як розчинника або добавки до деяких речовин. Застосування спирту у подібних цілях зберігає його природу, основу і властивості. Інакше кажучи, його структура і властивість п’янити продовжують залишатись незмінними. Даний пункт, безумовно, говорить про те, що спирт продовжує залишатись хамром, а отож, використання його — харам. Наприклад, використовувати одеколон харам, оскільки етанол, який міститься у ньому, є наджасом. Це означає, що змішування духмяних речовин з наджасом як і раніше зберігає в ньому якість п’янкої речовини. Таким чином, одеколон — це речовина, у складі якої є хамр, а хамр, у свою чергу, — наджас. Доказом цьому служить хадіс Абу Сааляба аль-Хушані:

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نُخَالِطُ الْمُشْرِكِينَ وَلَيْسَ لَنَا قُدُورٌ وَلَا آنِيَةٌ غَيْرُ آنِيَتِهِمْ فَقَالَ اسْتَغْنُوا عَنْهَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَارْحَضُوهَا بِالْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورُهَا ثُمَّ اطْبُخُوا فِيهَا

«Якось я сказав: «О,Посланець Аллаха! Ми живемо разом з многобожниками, немає у нас свого посуду і своїх сосудів, окрім їх», — на що він ﷺ сказав: «Обходьтесь без них наскільки можете, а якщо не можете, то ополіскуйте їх водою, адже вода очищує. Після чого можете готувати в них» (ад-Дарукутні).

Слова Посланця Аллаха ﷺ «адже вода очищує» вказують на те, що посуд і сосуди були у наджасі, бо в них наливали хамр, але після ополіскування водою вони ставали чистими. Повторюсь, цей хадіс є доказом того, що хамр є наджасом, адже питання стосувалось посуду і сосудів, в які наливали хамр. У версії Абу Дауда від Абу Сааляба аль-Хушані говориться наступне:

إِنَّا نُجَاوِرُ أَهْلَ الْكِتَابِ وَهُمْ يَطْبُخُونَ فِي قُدُورِهِمُ الْخِنْزِيرَ وَيَشْرَبُونَ فِي آنِيَتِهِمُ الْخَمْرَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنْ وَجَدْتُمْ غَيْرَهَا فَكُلُوا فِيهَا وَاشْرَبُوا وَإِنْ لَمْ تَجِدُوا غَيْرَهَا فَارْحَضُوهَا بِالْمَاءِ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا

«Ми живемо по сусідству з ахлю ль-кітаб (людьми Писання), вони готують у своєму посуді свинину і п’ють із своїх сосудів хамр», — на що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Якщо знайдете щось інше, їжте і пийте із нього, а якщо не знайдете, то омивайте їх (посуд і сосуди) водою, тільки потім їжте і пийте із них».

Отож, свинина і хамр є наджасом, а отож, вони бруднять сосуди, в яких знаходяться. Тому є ваджибом очистити їх водою перед використанням.

б) Положення, коли використовуємий спирт втрачає свою природу, основу і властивість п’янити. Змішуючись з іншими речовинами, спирт перетворюється у нову речовину зі своїми властивостями, які відрізняються від властивостей спирту. Також нова речовина не є отруйною. Отож, на дану речовину не поширюється хукм хамру, бо вона вважається чистою (не наджасом), як і будь-яка речовина, яка підпадає під правило:

اَلْأَصْلُ فِي الْأَشْيَاءِ الْإِبَاحَةُ مَا لَمْ يَرِدْ دَلِيلُ التَّحْرِيمِ

«Речі у своїй основі є мубахом, поки не прийде доказ на їх заборонність».

в) Положення, коли використовуємий спирт втрачає свою природу, основу і властивість п’янити. Змішуючись з іншими речовинами, спирт перетворюється у нову речовину зі своїми властивостями, які відрізняються від властивостей спирту. Проте нова речовина є отруйною, отож, на неї поширюється хукм отрути, тобто вона вважається чистою (не наджасом), але використовувати її у питві чи їжі — харам, бо це завдає шкоди як собі, так і іншим.

3) Таким чином, якщо етиловий спирт змішається з іншими речовинами, то хукм Шаріату відносно речовини, яка утворилась внаслідок змішування, залежить від того, чи втратила нова (змішана з етиловим спиртом) речовина якість п’янкого чи ні, чи стала вона отруйною чи ні. Усе це потребує вивчення реальності (тахкікуль-манат) з боку фахівців. Якщо науково чи на практиці буде встановлено, що нова речовина п’янить, то на неї пошириться хукм хамру, а це буде вказувати на те, що етиловий спирт у новій речовині не втратив своїх якостей, природи і основи. Якщо ж підтвердиться, що дана речовина перестала бути п’янкою чи не є отруйною, то на неї не будуть поширюватись хукми хамру і отрути. Якщо ж підтвердиться, що дана речовина хоча і не є п’янкою, але при цьому стає отруйною, то на неї пошириться хукм отрути.

Отож, якщо отримана суміш буде оп’яняти, як, наприклад, одеколон, тоді на неї пошириться хукм хамру, оскільки у хадісі від Аіші говориться:

كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَكُلُّ خَمْرٍ حَرَامٌ

«Усе п’янке вважається хамром, а будь-який вид хамру — харам»(Бухарі, Муслім).

У версії Абдуллаха ібн Умара також говориться:

كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَكُلُّ خَمْرٍ حَرَامٌ

«Усе п’янке вважається хамром, а будь-який вид хамру — харам» (Муслім).

Треба зазначити, що хамр є заборонним в десяти положеннях, а не тільки при вживанні. Передається від Анаса ібн Маліка:

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الخَمْرِ عَشَرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالمَحْمُولَةُ إِلَيْهِ وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ ثَمَنِهَا وَالمُشْتَرِي لَهَا وَالمُشْتَرَاةُ لَهُ

«Десять категорій людей, пов’язаних з хамром, прокляті:

— виробник хамру;

— хто просить виготовити його;

— хто п’є його;

— хто приносить його;

— той, для кого несуть,

— торговець хамром;

— хто поїдає прибуток від нього;

— хто купує;

— той, для кого купують» (ат-Тірмізі).

Це означає, що будь-який із цих десяти категорій людей робить харам» (кінець цитати).

По-друге, парфум, який містить в собі етиловий спирт, є наджасом. До умов намазу відноситься чистота одягу і тіла від різного роду наджасу. Доказом цьому служать наступні шаріатські тексти:

● Чистота тіла:

— Передається від Ібн Аббаса, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

تَنَزَّهُوا مِنَ الْبَوْلِ فَإِنَّ عَامَّةَ عَذَابِ الْقَبْرِ مِنْهُ

«Очищайтесь від сечі, адже більшість мук у могилі через неї» (ад-Дарукутні).

— Передається от Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

أَكْثَرُ عَذَابِ الْقَبْرِ مِنَ الْبَوْلِ

«Покарання у могилі частіше усього відбувається через сечу» (ад-Дарукутні).

● Чистота одягу:

— Слова Всевишнього:

وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ

«Одяг свій очищуй» (74:4).

— Передається від Асми, доньки Абу Бакра:

سَأَلَتْ امْرَأَةٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِحْدَانَا إِذَا أَصَابَ ثَوْبَهَا الدَّمُ مِنَ الْحَيْضَةِ كَيْفَ تَصْنَعُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَ إِحْدَاكُنَّ الدَّمُ مِنَ الْحَيْضَةِ فَلْتَقْرُصْهُ ثُمَّ لِتَنْضَحْهُ بِمَاءٍ ثُمَّ لِتُصَلِّي فِيهِ

«Одного раз одна жінка задала Посланцю Аллаха ﷺ наступне питання: «О, Посланець Аллаха! Що нам робити, якщо на одяг однієї із нас попала менструальна кров?», — на що він ﷺ сказав: «Якщо на одяг однієї із вас попала менструальна кров, то нехай вона зіскоблить її, поллє це місце водою, і тільки потім робить в ній намаз» (Бухарі).

3) Отож, намаз після того, як на одяг чи тіло був нанесений парфум, який містить спирт, буде неправильним.

Такою є моя думка у цьому питанні, але Аллах знає краще.

 

19 Рабіуль-авваль 1442 р.х.
05.11.2020 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»

Головне меню