від AbuMuso
Питання: Ассаляму алейкум! На якому етапі буде Хізб ут-Тахрір, коли встановиться Ісламська Держава? Деякі говорять, що після встановлення Халіфату продовжиться третій етап, а інші говорять, що коли здійснюється перехід до влади, третій етап закінчується, і партія починає зовсім нову діяльність, яка полягає в контролі за політикою правителів і опікою за суспільством. Яка думка є правильною?
Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху. В книзі «Ат-Таріф» ми писали:
«Метод Хізб ут-Тахрір
Метод ведення заклику — це шаріатські закони, які беруться із метода Посланця Аллаха ﷺ, тому що слідувати за ним є обов’язковим. Аллах говорить:
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
«В Посланці Аллаха був чудовий приклад для вас, для тих, хто сподівається на Аллаха і останній день і багато поминає Аллаха» (33:21),
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
«Скажи: «Якщо ви любите Аллаха, то слідуйте за мною, і тоді Аллах полюбить вас і пробачить вам ваші гріхи, адже Аллах — Прощаючий, Милосердний» (3:31),
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا
«Беріть же те, що дав вам Посланець, і стороніться того, що він заборонив вам» (59:7).
Також можна знайти багато інших аятів, які говорять про необхідність слідувати за Посланцем Аллаха ﷺ і брати приклад тільки від нього.
Мусульмани сьогодні живуть в Дар уль-куфр (територія невір’я), оскільки ними правлять не на основі того,що ниспослав Аллах. Положення в їх країнах схоже на положення в Мецці на початку пророцької місії. Тому прикладом заклику для нас повинен стати мекканський період.
Після вивчення дій Посланця Аллаха ﷺ в Мецці аж до заснування держави в Медині стає ясно, що він пройшов через певні етапи, на яких виконував певні дії. Із цього Хізб взяв метод заклику, етапи заклику і дії, які він повинен виконати на цих етапах, беручи приклад із дій Посланця а Аллаха ﷺ на етапах його заклику.
Відповідно, Хізб визначив свій метод заклику в три етапи:
Перший — етап просвіти, на якому виховуються люди, які вірять в ідею і метод партії, щоб сформувати із цих людей партійне згуртування.
Другий — етап взаємодії з Уммою, на якому Хізб несе мусульманам Іслам, щоб вони поставились до нього як до головної проблеми і працювали над його втіленням в своєму житті.
Третій — етап прийняття влади, на якому відбувається повне і всебічне застосування Ісламу, а також його поширення по усьому світу.
В перший етап Хізб вступив в аль-Кудсі в 1953 році, що відповідає 1372 року по хіджрі. На ту мить Хізбом керував його засновник — ісламський вчений, мислитель і політик, суддя шаріатського апеляційного суду Такиюддін ан-Набхані. На першому етапі Хізб зв’язувався з окремими особами із числа мусульман, пропонуючи їм свою ідею і метод. Хто відгукувався на заклик, того визначали на заняття (халакат) для цілеспрямованого вивчення просвіти, щоб він злився з ідеями і рішеннями Ісламу, які прийняті в Хізбі, став ісламською особистістю, взаємодіяв з релігією, володів ісламським складом розуму (аклія) і ісламським складом психіки (нафсія) і прагнув нести ісламський заклик людям.
Досягнувши цього рівня людина сама просить прийняти її в Хізб, і партія приймає її. Саме так діяв Посланець Аллаха ﷺ на першому етапі заклику, який тривав три роки. У цей час він закликав окремих людей, розповідаючи їм про те, з чим його відправив Аллах. Хто увірував, той таємно входив в згуртування, побудоване на основі релігії, отримував ісламську просвіту, перечитував ниспослані аяти, щоб повністю злитись з релігією. Пророк ﷺ таємно зустрічався з ними в безлюдних місцях, і вони, ховаючись, здійснювали обряди поклоніння. Потім звістка про Іслам поширилась по Мецці, і люди заговорили про нову релігію і стали групами входити в неї.
<…>
Після того, як вийшло сформувати партійне згуртування і суспільство відчуло його присутність, дізналось його ідеї і те, до чого воно закликає, тоді Хізб перейшов до другому етапу.
На другому етапі Хізб взаємодіє з Уммою, несе в неї Іслам, формує громадську свідомість і думку на користь ідей і законів Ісламу, які прийняті в основу партії. Мета Хізба полягає в тому, щоб Умма прийняла ці ідеї і закони, працювала над їх здійсненням в своєму житті і підтримала діяльність Хізба по встановленню Халіфату і халіфа, щоб відновити ісламський образ життя і нести послання Ісламу усьому світу.
На цьому етапі Хізб почав всезагальне звернення до мас. На цьому етапі він виконує наступні задачі:
1 — Концентрована просвіта окремих осіб в халакатах, щоб збільшити тіло партії і виховати ісламських особистостей, здатних нести заклик і вступити в ідейну і політичну боротьбу.
2 — Просвіта мас ідеями і законами Ісламу, прийнятими партією, на уроках, в мечетях, на зібраннях, лекціях, в громадських місцях, через газети, книги і прокламації. Мета усього цього полягає в тому, щоб утворити громадську свідомість в Уммі, взаємодіючи з нею.
3 — Ідейна боротьба з переконаннями, системами і думками куфра, а також боротьба з неправильними поглядами і концептуальними оманами, роз’яснюючи їх помилковість і зіставляючи їх з Ісламом. Так Хізб очищає Умму від чужорідних ідей і усуває сліди їх впливу.
4 — Політична боротьба.
<…>
Коли Умма застигла перед Хізбом, втративши довіру до своїх лідерів і керівників, які були об’єктом її надій, на тлі складних обставин, в які занурився регіон через здійснення над ним змов, на тлі панування і пригноблення, практикуємого правителями проти власних народів, і на тлі сильної шкоди, завдаваємої правителями Хізбу і його членам, — на тлі усього цього Хізб вдається до пошуку допомоги (талаб ан-нусра) серед тих, хто може її надати.
<…>
Поряд з тим, що Хізб веде пошук допомоги, він продовжує робити те, що робив до цього, як концентровану просвіту в халакатах, громадську просвіту, несення Ісламу в Умму, формування громадської думки в Уммі, протистояння колонізаторським державам і викриття їх планів і змов, боротьба з правителями, захист інтересів Умми і турбота про неї.
Усе це продовжує виконуватись з надією на те, що Аллах дарує Хізбу і Уммі перемогу і захист. Тоді і настане третій етап — встановлення Праведного Халіфату. І в той день віруючі зрадіють допомозі від Аллаха» (кінець цитати із книги).
Отож, три етапи пов’язані з періодом, коли відсутня держава. І в такому випадку Хізб повинен пройти усі три етап. Але після встановлення Халіфату усе, що пов’язано зі створенням держави, не буде входити в діяльність партії. Наприклад, пошук допомоги (талаб ан-нусра) в кінці другого етапу не буде входити в діяльність партії. Так само і третій етап, тобто встановлення держави, не буде входити в діяльність партії, тому що держава вже буде встановлена. Замість цього Хізб буде займатись звітом правителя згідно шаріатським доказам. Що стосується іншої діяльності Хізба, то вона продовжиться з більшою енергією і активністю, тому що справедливість після встановлення держави замінить несправедливість, а сприятлива атмосфера для діяльності партії замінить жорсткі переслідування. І дійсно, тоді віруючі зрадіють допомозі Аллаха.
В своїх книгах, особливо в книзі «Курраса», ми детально описали те, як відбувається звіт правителя.
Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
1 Зуль-хіджа 1442 р.х.
11.07.2021 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»