Робити намаз за імамом, чуючи його через гучномовець, без зорового контакту

Відповіді Аміра
Друкарня

Від Абу Кутайби Джитаві

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Чи дозволено робити намаз за імамом мечеті, самому перебуваючи в зовсім іншій будівлі, або на поверсі будівлі мечеті, у дворі мечеті або інших подібних місцях? Інакше кажучи, чи припустимо робити намаз за імамом, не бачачи його, не чуючи його живого голосу, а лише через екран або гучномовець.

Будь ласка, роз’ясніть нам даний аспект, оскільки сьогодні це стало поширеним явищем. Нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Дорогий брате! Питання про п’ятничний намаз вже розглядалось факіхами, і вони поділились на думки. Одні дозволили використовувати екрани. Я не говорю, що усі думки факіхів недійсні в самій своїй основі (батиль), але при цьому я більше схиляюсь до наступному:

1) Для початку згадаю тексти, пов’язані з цим питанням:

а) Передається від аль-Аъраджа, а він — від Абу Хурайри: «Пророк ﷺ сказав:

إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا وَإِذَا صَلَّى جَالِسًا فَصَلُّوا جُلُوسًا أَجْمَعُونَ

«Імам призначається для того, щоб [під час намазу] інші слідували за ним. Тому, якщо він промовить такбір1, промовте і ви, якщо він робить поясний поклон, зробіть і ви, якщо він скаже: «Нехай почує Аллах того, хто воздав Йому хвалу!», — говоріть: «Господь наш, і Тобі хвала!», — якщо він зробить земний поклон,зробіть і ви, якщо він робить намаз, сидячи, робіть і ви» (Бухарі).

б) Передається від аль-Аъраджа, а він — від Абу Хурайри: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَلَا تَخْتَلِفُوا عَلَيْهِ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا وَإِذَا صَلَّى جَالِسًا فَصَلُّوا جُلُوسًا أَجْمَعُونَ

«Імам призначається для того, щоб [під час намазу] інші слідували за ним, так не вчиняйте йому в протиріччя. Тому, якщо він промовив такбір, промовте і ви, якщо він зробить поясний поклон, зробіть і ви, якщо він скаже: «Нехай почує Аллах того, хто воздав Йому хвалу!», — говоріть: «Господь наш, і Тобі хвала!», — якщо він зробить земний поклон, зробіть і ви, якщо він робить намаз сидячи, зробіть і ви» (Муслім).

в) Навів Абу Дауд: «Нам розповів Ахмад ібн Ібрахім: «Нам розповів Хаджжадж від Джурайха: «Мені повідомив Абу Халід від Аді ібн Сабіта аль-Ансарі: «Мені розповів один чоловік, що він був разом з Аммаром ібн Ясіром в місті Мадаін, і, коли був промовлений ікамат для намазу, Аммар вийшов уперед і почав робити намаз, при цьому він встав на лавку так, що люди опинились нижче його. Хузайфа [ібн аль-Яман] виступив уперед, взяв його за руки і потягнув за собою. Аммар підкорився і послідував за ним. Таким чином Хузайфа примусив його спуститись. Коли Аммар закінчив робити намаз, Хузайфа сказав йому: «Хіба ти не чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив:

إِذَا أَمَّ الرَّجُلُ الْقَوْمَ فَلَا يَقُمْ فِي مَكَانٍ أَرْفَعَ مِنْ مَقَامِهِمْ

«Коли чоловік керує молитвою людей, він не повинен стояти вище них»? [Хузайфа додав]: «Або ж він сказав дещо подібне». На це Аммар сказав: «Тому я і послідував за тобою, коли ти потягнув мене за руки».

Бадр ад-Дін аль-Айні, коментуючи цей хадіс в книзі «Аль-Біная шарху аль-хідая», автор Абу Мухаммад аль-Гітабі аль-Ханафі, писав наступне: «Ахмад ібн Ібрахім ібн Касір ібн Зайд ібн Афлях ібн Мансур ібн Музахім аль-Абді Абу Абдуллах, відомий як ад-Дауракі, і був братом Якуба. Ахмад ібн Ібрахім чув Ібн Махді, аль-Хаджжаджа, Абу Дауда ат-Таялісі та інших. Від Ахмада ібн Ібрахіма наводять хадіси Муслім, Абу Дауд, ат-Тірмізі, Ібн Маджа та інші. Абу Хатім сказав: «Ахмад ібн Ібрахім є правдивим». Помер він в суботу, за тиждень до завершення Шабана, в 246 р.х., коли знаходився у складі ісламської армії. Хаджжадж: Ібн Мухаммад аль-Аъвар: Абдуль-Малік: Ібн Джурайдж і Абу Халід: передається зі слів Аді ібн Хатіма, від якого передав Ібн Джурайдж, а від нього — Абу Дауд. Слова «нижче його» є вираженням обставини (аз-зарфійя). Слова Аммара «тому», означають, що [сказане Хузайфою дійсно є ] словами Пророка ﷺ. В ланцюжку передавачів цього хадісу є невідомий (маджхуль) передавач.

Тим не менш, даний хадіс використовується у якості доказу в книзі «Аль-Біная шарху аль-хідая», більше того, в ній говориться: «Я сказав наступне: «Абу Дауд навів в своєму «Ас-Сунан» із хадіса Хаммама, що Хузайфа, коли Аммар очолив намаз для інших в місті Мадаін, взяв його за одяг і потягнув. Коли Аммар закінчив намаз, Хузайфа спитав: «Хіба ти не знав, що так робити заборонено?», — на що Аммар сказав: «Я згадав, коли ти потягнув мене». Також наводиться від Аді ібн Сабіта аль-Ансарі: «Мені розповів один чоловік, що він був разом з Аммаром ібн Ясіром в місті Мадаін, і, коли був промовлений ікамат для намазу, Аммар вийшов уперед і почав робити намаз, при цьому він встав на лавку так, що люди опинились нижче його.

Хузайфа [ібн аль-Яман] виступив уперед, взяв його за руки і потягнув за собою. Аммар підкорився і послідував за ним. Таким чином Хузайфа примусив його спуститись. Коли Аммар закінчив робити намаз, Хузайфа сказав йому: «Хіба ти не чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив: «Коли чоловік керує молитвою людей, він не повинен стояти вище їх»? [Хузайфа додав]: «Або ж він сказав дещо подібне». На це Аммар сказав: «Тому і я послідував за тобою, коли ти потягнув мене за руки».

Хоча більшість факіхів і вважають макрухом, коли імам в намазі знаходиться вище тих, хто стоїть за ним, але при цьому вони виключають із цього випадок, коли імам стоїть на незначній височині. В книзі «Аль-Байяну фі мазхабі аль-імамі аш-Шафії» пишеться: «Вважається макрухом, коли імам знаходиться вище тих, хто робить за ним намаз. Шейх Абу Хамід сказав: «Буде макрухом тільки тоді, коли височина буде досить високою. Якщо ця височина буде на висоті лавки, або дуже маленького пагорбка, то це вже не буде вважатись макрухом».

г) Аль-Байхаки в «Ас-Сунану аль-кубра» наводить наступне: «В розділі «Чоловік робить намаз за імамом мечеті, але при цьому між ними знаходиться перешкода» говориться: «Нам повідомив Абу Саід ібн Абу Амр: «Нам розповів Абу аль-Аббас Мухаммад ібн Якуб від ар-Рабіа: «Аш-Шафії сказав: «Одного разу жінки робили намаз разом з Аішею, дружиною Пророка ﷺ, в її кімнаті, після чого Аіша сказала: «Не робіть намаз за імамом, адже через наявність перешкоди [виходить, що] ви [робите намаз] без нього». Шафії додав: «Якщо Аіша сказала подібне [про колективні намази] в її кімнаті, то ми теж солідарні з нею» <…>

Нам повідомив Абу Ахмад аль-Махраджані від Абу Бакра ібн Джаафара: «Нам розповів Мухаммад ібн Ібрахім: «Нам розповів Ібн Бакір: «Нам розповів Малік від того, хто, на його думку, гідний довіри, те, що люди входили в кімнати дружин Пророка ﷺ після його ﷺ смерті і робили там п’ятничний намаз». Причина цього полягає в тому, що мечеть стала тісною для прихожан, тому вони розширили мечеть за рахунок кімнат дружин Пророка ﷺ, але при цьому кімнати не вважались частиною мечеті, хоча двері кімнат виходили в мечеть.

Малік сказав: «Дозволено робити намаз в будь-якому із дворів мечеті, які примикають до неї, або на відкритому просторі, який є її частиною». Люди послідували за цією думкою, і ніхто із факіхів не став засуджувати це. Малік сказав: «Що стосується закритого дому, тобто куди неможна увійти без дозволу, то ніхто не повинен робити в ньому п’ятничний намаз, слідуючи за імамом мечеті, навіть якщо цей дім знаходиться поруч з мечеттю. Причина цього полягає в тому, що дім не є частиною мечеті».

д) Аль-Байхаки навів в «Мааріфату ас-сунані ва аль-асар» наступне: «Нам повідомив ар-Рабіа: «Шафії сказав: «Чи знаходиться чоловік в домі, який поруч з мечеттю, або він далеко від неї, йому не дозволяється робити намаз за імамом мечеті, якщо тільки ряди тих, хто молиться в мечеті не поєднались з ним (чоловіком), коли він знаходиться на нижньому поверсі дому, при цьому між рядами тих, хто молиться і ним не повинно бути перешкоди». Далі Шафії сказав: «Якщо хтось скаже: «А чи є у тебе яка-небудь версія хадісу (ріваят) про це?», — на це буде сказано: «Жінки робили намаз з Аішею, дружиною Пророка ﷺ в її кімнаті, і тоді вона сказала їм: «Не робіть намаз за імамом, адже через наявність перешкоди [виходить, що] ви [робите намаз] без нього». Якщо Аіша сказала подібне [про колективні намази] в її кімнаті, то і ми говоримо про подібне. Шафії існад цього хадісу не згадав в новому своєму мазхабі, але він згадується у старому (варіанті масхаба)».

В іншій версії аль-Байхаки зі слів Мухаммада ібн Ісхака і аль-Муаммаля говориться: «Нам розповів аз-Заъфарані від Шафії: «Нам повідомив Ібрахім ібн Мухаммад від Ляйса, а він — від Ата, а він — від Аіші, що жінки зробили намаз в її кімнаті,і тоді вона сказала їм: «Не робіть намаз за імамом, адже через наявність перешкоди [виходить, що] ви [робите намаз] без нього». Під перешкодою мається на увазі перегородка, загородження, ширма».

2) Наведемо значення слів «аль-кудва» (зразок для подражання) і «аль-іктіда» (слідувати прикладу) в арабській мові на прикладі тлумачного словника «Лісан аль-араб»: «قَدَا» <…> говориться: «قِدْوَةٌ» і «قُدْوَةٌ» тому, за чим слідують <…> те, чому я слідую, називається «اَلْقُدْوَةُ» і «اَلْقِدْوَةُ» <…> «اَلْقِدَةُ» схоже на слово «اَلْقِدْوَةُ». Можна сказати: «Я слідую твоєму прикладу (قِدْوَةٌ), (قُدْوَةٌ), (قِدَةٌ)». На це буде схожий вираз: «такий-то досяг положення (حِظْوَةً), (حُظْوَةً), (حِظَةٌ)» <…> Чоловік, за яким слідують є прикладом (اَلْقُدْوَةُ), (اَلْقِدَةُ). Говориться: «Такий-то є прикладом (قُدْوَةٌ), за яким слідують». Факіхи використовують саме мовне значення слів «аль-кудва» (зразок для подражання) і «аль-іктіда» (слідувати прикладу). Відносно намазу факіхи дають наступне значення цим словам: «Слідування того, хто молиться за імамом в діях намазу».

3) Ґрунтуючись на вищевикладеному, я більше схиляюсь до тому, що «аль-кудва» і «аль-іктіда» — це суворе керівництво роблячого намаз за імамом в наступних моментах:

а) Місце, де чоловік робить намаз за імамом, повинно бути всередині того місця, де робить намаз сам імам, всередині будівлі мечеті або у її дворі … При цьому не повинно бути природного розділення між двором мечеті і самою мечеттю, як, наприклад, в виді каналу з проточною водою або головної вулиці, по якій їздять автомобілі.

б) Чоловік повинен робити намаз за імамом в тому місці, де він бачить його, або робити намаз на відкритому просторі, але при цьому він повинен бачити інших, хто молиться, які, у свою чергу, бачать імама. Отож, він не повинен знаходитись в закритому приміщенні, звідки не видно того, що ззовні. Бачити зображення імама не означає бачити самого імама, адже хукми зображення чоловіка відрізняються від хукмів реального бачення чоловіка. Наприклад, якщо ви нанесли удар ножем по зображенню імама, це не означає, що ви нанесли удар ножем по самому імаму! Бачити зображення ніяк не пов’язано з питанням слідування за іншими. Бачити зображення через екран телевізора, при цьому знаходитись на далекій відстані від мечеті або її двору, або навіть бути зовсім в іншій країні, — усе це не має нічого спільного з імамом і слідуванням за ним. Таким чином, подібне бачення не може прийматись в питанні «слідування імаму».

в) Необхідно чути такбіри імама, і не важливо, буде це напряму або через гучномовці. Чути голос імама через гучномовці або навіть чути голос того, хто повторює такбіри імама для інших, буде дозволено, щоб керуватись цим в намазі за імамом.

В книзі «Хашіяту ад-дусукі аля аш-шархі аль-кабір», автор шейх ад-Дардір, пишеться: «(і) дозволено (вдатись до засобу /голосу, який дозволить іншим слухати [про такбіри імама]), тобто використовувати ті речі,які дозволять тим, хто молиться за імамом, дізнатись про дії імама. (І) дозволено (слідувати за ним), тобто слідувати за імамом на підґрунті лише сприйняття слів імама слухом. Тому краще, щоб імам сам підвищував свій голос, що дозволить відмовитись від використання засобів /голосу [передаючих такбіри імама до тих, хто не чує їх]».

г) Імам не повинен знаходитись на височині. Наприклад, імам знаходиться на верхньому поверсі, а решта — на нижніх поверхах.

Якщо усі згадані пункти будуть реалізовані, то слідування за імамом буде зараховане, а отож, умови слідування за імамом у п’ятничному намазі, з волі Аллаха, будуть виконані. Іще раз повторю, що сказав на самому початку: я не говорю, що усі думки, які суперечать сказаній мною думці, недійсні (батиль), адже це була думка, до якої я більше за усе схиляюсь у даному питанні. Але Аллах більш Знаючий і Мудрий.

 

29 Шабана 1443 р.х.
01.04.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»

_________________

1. Аллаху акбар — прим. пер.

Головне меню