Від Nizar Steitieh
Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
Чи впливає відкидання хадіса з причини його смислового протиріччя (діраятан) на передавачів цього хадіса? Інакше кажучи, якщо доведено, що той чи інший хадіс відкидається з причини свого смислового протиріччя (діраятан), чи приводить це до засудженню,дискредитації (таджріх) кого-небудь із його передавачів, будь то останній передавач, тобто той, який передає саме повідомлення , або перший передавач, тобто той, який передав те, що бачив своїми очима або чув своїми вухами?
Нехай Аллах воздасть Вам благом!
Відповідь: Ва алейкум ассаляму ва рахматуллахі ва баракятуху.
Прийняття хадісів категорії ахад допускається тільки після виконання умов його достовірності з боку передачі (ріваятан) і смислового змісту (діраятан):
1. Що стосується виконання умов передачі (ріваятан), то мова йде про те, щоб ланцюжок передавачів хадіса був достовірний (сахіх). Це означає, що до хадісу від початку і до кінця існаду застосовувались умови достовірності: передавач повинен бути мусульманином, повнолітнім, зі здоровим глуздом, справедливим, правдивим, точним в передачі того, що чув, пам’ятаючим усе з миті почутого і до миті передачі іншим і т.д. І це те, що називається «хадіс з достовірною передачею».
2. Що стосується виконання умов достовірності з точки зору смислового змісту (діраятан), то мова йде про те, щоб цей хадіс не суперечив текстам хадісів, які сильніше його. Наприклад, хадіс не повинен суперечити аяту, або хадісу категорії мутаватір, або хадісу категорії машхур і т.д. Це означає, що якщо один із передавачів вважається слабким або невідомим в ланцюжку передавачів, то хадіс відкидається з точки зору передачі (ріваятан).
Але якщо у відношенні передавачів існаду немає ніяких нарікань, то як тільки текст хадіса суперечить тому, що сильніше його, цей хадіс відкидається з точки зору смислового змісту (діраятан).
Отож, відкидання хадіса з причини його смислового протиріччя (діраятан) не вказує на те, що хтось із передавачів слабкий або засуджується і т.д. Якщо ж в ланцюжку є такі передавачі, тоді хадіс буде відкидатись з точки зору передачі (ріваятан). Тому вираз «відкидається з причини смислового протиріччя (діраятан)» вказує на протиріччя тексту такого хадіса текстам більш сильним, аніж він.
В книзі «Ісламська особистість», 1 том, в темі «Сунна є шаріатським доказом подібно Корану» говориться: «Треба розуміти, що хадіс відкидається в тому випадку, якщо він суперечить категоричному змісту Корану. В цьому випадку подібний хадіс відкидається по своєму смисловому змісту (діраятан), адже його зміст суперечить Корану. Прикладом цьому може служити повідомлення, передане від Фатіми, доньки Кайса, яка сказала:
طَلَّقَنِي زَوْجِي ثَلَاثاً عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَجْعَلْ لِي سَكَنًا وَلَا نَفَقَةً
«Мій чоловік тричі заявив про розлучення зі мною у часи Посланця Аллаха ﷺ. Я прийшла до Пророку ﷺ, і він не визначив для мене ані житла, ані утримання».
Цей хадіс відкидається в силу свого протиріччя наступним словам Корану:
أَسۡكِنُوهُنَّ مِنۡ حَيۡثُ سَكَنتُم مِّن وُجۡدِكُمۡ
«Поселяйте їх там, де ви самі поселились по вашому достатку» (65:6). В даному випадку хадіс відкидається через протиріччя вищенаведеному аяту Корану, який категоричний по своєму походженню і вказівці (катъият ус-субут і катъият уд-діляля). А якщо хадіс не суперечить Корану, як у випадку, якщо він містить те, що не повідомлено в Корані, або має додаткову інформацію до тому, що вже міститься в Корані , то в такому випадку приймається як хадіс, так і Коран. І не говориться: «Нам досить Корану і того, що міститься в ньому», — адже Аллах наказав слідувати їм обом разом , і увірувати в них разом — обов’язково» (кінець цитати).
В книзі «Ісламська особистість», 3 том, в темі «Умови прийняття хадісу категорії ахад» говориться: «Хадіс категорії ахад приймається, якщо він відповідає умовам прийняття передачі (ріваятан) і смислового змісту (діраятан). Що стосується умов прийняття передачі, то вони полягають в тому, щоб передавач хадісу був мусульманином, повнолітнім, зі здоровим глуздом, справедливим, правдивим, точним в передачі того, що чув, пам’ятаючим усе з миті почутого і до миті передачі іншим і т.д.
Вчені науки усуль аль-фікх і вчені науки мусталях аль-хадіс детально роз’яснили умови передачі. Вони також детально роз’яснили реальність кожного передавача і якості, якими він володіє.
Що стосується умов прийняття хадісу категорії ахад по смисловому змісту (діраятан), то вони такі: хадіс не повинен суперечити тому, що сильніше його. Наприклад, хадіс не повинен суперечити аяту, або хадісу категорії мутаватір, або хадісу категорії машхур, і т.д. Прикладом цьому може служити повідомлення , передане від Фатіми, доньки Кайса, яка сказала:
طَلَّقَنِي زَوْجِي ثَلَاثاً عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَجْعَلْ لِي سَكَنًا وَلَا نَفَقَةً
«Мій чоловік тричі заявив про розлучення з мною у часи Посланця Аллаха ﷺ. Я прийшла до Пророку ﷺ, і він не визначив для мене ані житла, ані утримання». Цей хадіс відкидається в силу свого протиріччя наступним словам Корану:
أَسۡكِنُوهُنَّ مِنۡ حَيۡثُ سَكَنتُم مِّن وُجۡدِكُمۡ
«Поселяйте їх там, де ви самі поселились по вашому достатку» (65:6). В такому випадку хадіс Фатіми, доньки , відкидається, і не дозволяється вчиняти на його основі» (кінець цитати).
Я сподіваюсь, що ця відповідь буде вичерпною, але Аллаху більш відомо!
30 Шавваля 1443 р.х.
30.05.2022 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»