Обов’язковість безперервності посту відшкодування (каффарат)

Відповіді Аміра
Друкарня

Від Абу Ханіфи аш-Шамі

Питання: Нехай Аллах благословить Вас, наш дорогий амір!

Як вчинити тому, хто почав тримати двомісячний пост в місяць Зуль-када? Наприклад, чи дозволено йому поститись в день свята Курбан-Байрам, або йому можна не поститись в цей день, тобто чи може він перервати послідовність посту, а потім відшкодувати пропущені дні? Прошу Вас роз’яснити даний аспект, і нехай Аллах благословить Вас!

Відповідь: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

В своєму питанні Ви просите прокоментувати те, на що ми вже відповідали у питанні від 15 Шабана 1443 р.х. (18.03.2022 р.). Питання було задано відносно посту відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство . Звучало питання наступним чином: чи можна об’єднувати пост відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство в місяць Рамадан, враховуючи той момент, що пост відшкодування є ваджибом тільки тоді, кули немає раба для звільнення, а пост в місяць Рамадан — початково ваджиб? Інакше кажучи, чи може я об’єднати пост відшкодування місяця Шабан з постом в місяць Рамадан? Також Ви спитали про безперервний двомісячний пост і про дозволеність поститись в день свята Курбан-Байрам.

Відповідь на це буде наступною:

1) Хукм про відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство викладений у наступних словах Аллаха:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

«Віруючому не годиться вбивати віруючого, хіба що помилково. Хто б не вбив віруючого помилково, він повинен звільнити віруючого раба і вручити родині вбитого викуп, якщо тільки вони не пожертвують ним. Якщо віруючий був із ворожого вам племені, то належить звільнити віруючого раба. Якщо вбитий належав до народу, з яким у вас є договір, то належить вручити його родині викуп і звільнити віруючого раба. Хто не зможе зробити цього, тому належить поститись на протязі двох місяців безперервно у якості покаяння перед Аллахом. Аллах — Знаючий, Мудрий» (4:92).

Згідно цьому аяту,при відсутності раба для звільнення вимагається дотримуватись безперервного двомісячного посту. Це означає, що той, від кого вимагається відшкодування , повинен поститись в той час, коли він може здійснити те, що вимагається в аяті: безперервність двомісячного посту . Проте дотримати це неможливо у місяці Зуль-када і Зуль-хіджа, оскільки в місяці Зуль-хіджа є свято Курбан-Байрам і дні ташріка.

Тому той, хто повинен тримати пост відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство , повинен шукати можливості поститись два місяці поспіль без перерви.

У якості додатку скажу,що в Кувейтській енциклопедії по фікху згадуються думки мазхабів про питання порушення безперервного двомісячного посту через Ураза-Байраму, Курбан-Байраму і днів ташріка. В енциклопедії пишеться: «Порушення безперервності посту відшкодування.

Порушується безперервність посту відшкодування на думку факіхів наступним речами:

<…>

в) Приходом Рамадану і двох свят (Ураза-Байраму, Курбан-Байраму).

12. Ханафіти вважають, що приход місяця Рамадан, Ураза-Байраму, Курбан-Байраму і днів ташріка перериває пост відшкодування через обов’язковість поститись в Рамадан і заборони на пост у згадані дні (Ураза-Байраму, Курбан-Байраму і днів ташріка), адже чоловік має можливість знайти два місяці, в яких відсутнє вищезгадане (Рамадан, Ураза-Байрам, Курбан-Байрам і дні ташріка).

Шафіїти дотримаються подібної думки, якщо тільки мова не йде про полоненого. Що стосується полоненого, то якщо він поститься на основі своїх висновків (іджтіхаду) і якщо приходить Рамадан або Курбан-Байрам до спливання двомісячного посту. То щодо даного переривання посту існують різні думки.

Що стосується малікітів, то вони вважали, що навмисне переривання двомісячного посту в день Курбан-Байраму порушує безперервність посту відшкодування, те ж саме — коли чоловік навмисно поститься в Зуль-када і Зуль-хіджа для відшкодування зіхара, адже він знає, що прийде Курбан-Байрам. Це відрізняється від того, коли він не знає цього; в такому випадку його пост не переривається. Це схоже на те, якби чоловік думав, що зараз місць Мухаррам, хоча насправді — місяць Зуль-хіджа, і постився в ньому з розрахунком, що потім прийде місяць Сафар, але пізніше виявилось, що трапилась помилка.

Що стосується ханбалітів, то їх точка зору полягає в тому, що пост відшкодування абсолютно не переривається подібними речами, адже пост в Рамадан є ваджибом по Шаріату, і нетримання посту під час Ураза-Байрам, Курбан-Байраму і у дні ташріка так само є ваджибом по Шаріату, тобто це час, в який Шаріат заборонив поститись, як заборонив він поститись вночі» (кінець цитати).

Усе це означає, що ханафіти, шафіїти і малікіти вважають, що нетримання посту у святкові дні перериває послідовність двох місяців відшкодування, тобто той, хто повинен здійснити відшкодування, повинен почати відлік двомісячного посту заново. Що стосується ханбалітів , то, на їх думку, безперервність двомісячного посту відшкодування не порушується перериванням посту в дні Курбан-Байраму.

2. Тримати пост в день Курбан-Байраму і у дні ташріка заборонено, і це пов’язано з хадісом, який навів Муслім від Абу Хурайри:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ صِيَامِ يَوْمَيْنِ يَوْمِ الْأَضْحَى وَيَوْمِ الْفِطْرِ

«Посланець Аллаха ﷺ забороняв поститись два дні на рік: в день Курбан-Байраму і день Ураза-Байраму», —і хадісом, який навів Муслім від Нубайша: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

أَيَّامُ اَلتَّشْرِيقِ أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ وَذِكْرٍ لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ

«Дні ташріка — це дні їжі, питва і поминання Могутнього і Великого Аллаха». Це означає, що чоловіку,який робить пост відшкодування, не дозволяється поститись в день Курбан-Байраму або у дні ташріка, навіть якщо вони приходять під час посту відшкодування; чоловік повинен розговлятись в ці дні. Таким чином, нетримання посту відшкодування в ці дні означає перерву в послідовності відшкодувального посту, який був початий в місяці Зуль-када. А це означає, що чоловік повинен почати двомісячний пост відшкодування заново через те, що трапилось його переривання.

3. При розгляді відповіді на питання , яке ми дали 15 Шабана 1443 р.х (18.03.2022 р.), ми звернули увагу на те, що тоді трапилась технічна помилка , яка трапилась явно ненавмисно. У відповіді писалось: «Пост відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство — це безперервний пост тривалістю в два місяці для того, хто не має раба для звільнення або хто не здатен накормити шістдесят бідняків. Про це говориться Корані:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

«Віруючому не годиться вбивати віруючого, хіба що помилково. Хто б не вбив віруючого помилково, він повинен звільнити віруючого раба і вручити родині вбитого викуп, якщо тільки вони не пожертвують ним. Якщо віруючий був із ворожого вам племені, то належить звільнити віруючого раба. Якщо вбитий належав до народу, з яким у вас є договір, то належить вручити його родині викуп і звільнити віруючого раба. Хто не зможе зробити цього того, тому належить поститись на протязі двох місяців безперервно у якості покаяння перед Аллахом. Аллах — Знаючий, Мудрий» (4:92)»

(кінець цитати).

Вираз «Пост відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство — це безперервний пост тривалістю в два місяці для того,хто не має раба для звільнення або хто не здатен накормити шістдесят бідняків» буде правильним до слів «або хто не здатен накормити шістдесят бідняків». Слова: «або хто не здатен накормити шістдесят бідняків» є помилкою , оскільки у відшкодуванні (каффарат) за ненавмисне вбивство немає кормління бідняків, про це не згадується і в самому аяті, як і не згадується про це у відповіді в 3 пункті: «Я ж схиляюсь до того, що чоловік, нездатний поститись два місяці поспіль у зв’язку з наявністю у нього шаріатської причини , не повинен нічого робити в такому випадку. Аллах краще знає, але швидше за усе, йому необхідно просити пробачення у Аллаха і наближатись до Ньому через додаткові діяння (нафіля).

Що ж стосується того, чому ми не робимо кияс між відшкодуванням за ненавмисне вбивство з відшкодуванням за зіхар, то причина цього полягає в тому, що в текстах про відшкодування (каффаратах) немає ілляту» (кінець цитати). Із цього стає зрозумілим , що речення «або хто не здатен накормити шістдесят бідняків» було поміщено по помилці, плюс, якщо уважно читати відповідь, буде помітно, що воно суперечить решті тексту відповіді. Тому необхідно видалити це речення , і відповідь повинна звучати наступним чином: «Пост відшкодування (каффарат) за ненавмисне вбивство — це безперервний пост тривалістю в два місяці для того, хто не має раба для звільнення, як про це говориться в Корані:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

«Віруючому не годиться вбивати віруючого, хіба що помилково. Хто б не вбив віруючого помилково, він повинен звільнити віруючого раба і вручити родині вбитого викуп, якщо тільки вони не пожертвують ним. Якщо віруючий був із ворожого вам племені, то належить звільнити віруючого раба. Якщо вбитий належав до народу, з яким у вас є договір, то належить вручити його родині викуп і звільнити віруючого раба. Хто не зможе зробити цього, тому належить поститись на протязі двох місці безперервно у якості покаяння перед Аллахом. Аллах — Знаючий, Мудрий» (4:92).

Із аяту стає ясно, що вимагається дотримуватись безперервного посту на протязі двох місяців у якості відшкодування (каффарата), при цьому даний пост не охоплює інші пости, які, у свою чергу, необхідні для досягнення інших цілей, як, наприклад, пост в місяць Рамадан. Шаріатський текст про пост в Рамадан звучить так:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

«В місяць Рамадан був ниспосланий Коран — вірне керівництво для людей, ясні докази із вірного керівництва і розрізнення . Той із вас, кого застане цей місяць, повинен поститись» (2:185).

Як видно, даний текст відрізняється від тексту про відшкодування за ненавмисне вбивство, тому вони ніяк не перетинаються один з одним (кінець цитати).

Я сподіваюсь, що ця відповідь буде зрозумілою, але Аллаху більш відомо!

 

28 Зуль-када 1443 р.х.
27.06.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»