Від Бакра Саіда
Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
Моє питання таке: якщо вчені одностайні в тому, що заперечуючий басмалу як аят сури «Аль-Фатіха» не є невіруючим, оскільки на це вказують хадіси категорії ахад, а не хадіси категорії мутаватір, то як басмала може мати нумерацію в деяких мусхафах на початку сури «Аль-Фатіха»? Коли басмалу почали нумерувати як аят сури «Аль-Фатіха»? Скільки аятів у сури «Аль-Фатіха», адже в різних мусфахах пишеться по-різному? Чи може розбіжність в даному питанні суперечити питанню «збереження Аллахом Священного Корану»? Якою є позиція майбутньої Ісламської Держави відносно присутності чогось, що не є мутаватіром, в мусхафі, як, наприклад, басмали і завершуючого Коран дуа, яке сьогодні друкується в кінці мусхафів?
Нехай благословить Вас Аллах!
Відповідь: Ва алейкум ассаляму ва рахматуллахі ва баракятуху.
Відносно басмали, то 21 Рабі уль-ахіра 1432 р.х. (26.03.2011 р.) ми у відповіді на питання писали наступне: «Що стосується басмали, то вона є частиною Корану:
إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
«Воно — від Сулеймана, і в ньому сказано: «В ім’я Аллаха, Милостивого, Милосердного!» (27:30).
Відносно сури «Аль-Фатіха» та інших сур, то вченими розглядається питання: чи є басмала частиною сур, або ж вона використовується у якості розділення між ними? Проте ця розбіжність не несе в собі шкоди, оскільки прибічники як першої, так і другої думки одностайні в тому, що басмала є 30 аятом 27 сури Корана. Їх розбіжність басмали на початку сур окрім 9 сури, тобто чи є басмала першим аятом сур Корану, зокрема — сури «Аль-Фатіха», або ж такою вона не є. Їх розбіжність впливає лише на читання басмали в намазах, будь то намаз , який читається вголос або пошепки. Усе це відбувається у межах шаріатських законів, виведених муджтахідами» (кінець цитати). Для внесення ясності в Ваші питання, я додам наступне:
1) В книзі «Ісламська особистість», 1 том, в темі «Благородний Коран» говориться: «Один раз в кожному році янгол Джібріль прочитував Посланцю ﷺ усе те, що було вже ниспосланим із Корану. В рік смерті Посланця Аллаха ﷺ Джібріль прочитав йому увесь Коран двічі. Передається від Аіші (р.а.), яка передала від Фатіми (р.а.) наступне: «Пророк ﷺ відкрив мені таємницю, сказавши:
أَسَرَّ إِلَيَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ جِبْرِيلَ كَانَ يُعَارِضُنِي الْقُرْآنَ كُلَّ سَنَةٍ مَرَّةً وَإِنَّهُ عَارَضَنِي الْعَامَ مَرَّتَيْنِ وَلَا أُرَاهُ إِلَّا حَضَرَ أَجَلِي
«Джібріль кожен рік представляв мені Коран, а в цьому році він представив його для мене двічі. Я думаю, що це пов’язано з наближенням моєї смерті» (Бухарі). Передається від Абу Хурайри:
كَانَ يَعْرِضُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْقُرْآنَ كُلَّ عَامٍ مَرَّةً فَعَرَضَ عَلَيْهِ مَرَّتَيْنِ فِي الْعَامِ الَّذِي قُبِضَ فِيهِ
«Один раз кожен рік Пророку ﷺ представлявся Коран, а в рік його смерті Коран був представлений йому двічі» (Бухарі). Представлення Корану Джібрілем Посланцю ﷺ один раз на рік означає показ розташування аятів по відношенню один до одного та їх місцезнаходження сурах, тому що представити книгу означає представити її речення, слова та їх порядок. Представлення Корану два рази на рік так само означає показ розташування аятів у відношенні один одного і розташування їх в сурах. Іще, виходячи із значення хадісу, можна зрозуміти, що мова йде про показ порядку сур у відношенні одна одної. Проте є інші достовірні хадіси, які відкрито говорять про зміст розташування аятів. Ці хадіси вказують на розташування аятів у відношенні один одного і та їх місцеположення в сурах:
ضَعُوا هَذِهِ الْآيَاتِ فِي سُورَةِ كَذَا بَعْدَ آيَةِ كَذَا
«Розташуйте ці аяти в такій-то сурі після такого-то аяту»,
ضَعُوا هَؤُلَاءِ الْآيَاتِ فِي السُّورَةِ الَّتِي يُذْكَرُ فِيهَا كَذَا وَكَذَا
«Розташуйте ці аяти в тій сурі, де згадується те-то і те-то».
Завершення однієї сури і початок іншої відбувалось згідно наказу Аллаха за допомогою Джібріля. Передається від Ібн Аббаса:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَعْلَمُ خَتْمَ السُّورَةِ حَتَّى يَنْزِلَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«Пророк ﷺ не знав про завершення сури, поки не ниспосилалось «бісмілляхір-рахманір-рахім». В іншій версії:
فَإِذَا نَزَلَتْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ عَلِمُوا أَنَّ السُّورَةَ قَدِ انْقَضَتْ
«І, якщо ниспосилалось «бісмілляхір-рахманір-рахім», вони розуміли, що сура завершилась» (навели аль-Байхакий і Абу Дауд). Усе це однозначно говорить про те, що порядок аятів в сурах, форма самих сур з точки зору кількості аятів і місце розташування аятів визначені Всевишнім Аллахом (тобто є Одкровенням). І таким же чином Умма передала даний Коран від свого Пророка ﷺ, і це підтверджено за допомогою таватура» (кінець цитати).
2) Коли сподвижники утвердили мусхаф Усмана, вони підтвердили, що басмала ставиться на початку «Аль-Фатіхи» і на початку решти сур, за винятком сури «Тауба». Проте залишився неясним один момент: чи означає це , що басмала є аятом в кожній сурі, де вона була поставлена, тобто в сурі «Аль-Фатіха» та інших сурах, окрім «Тауби», або ж басмала призначена для розділення сур? Саме тому між вченими виникло протиріччя про те, чи є басмала аятом «Аль-Фатіхи» і аятом решти сур. Незважаючи на цю розбіжність, усі вчені визнають, що басмала записана в мусхафі, з чим одностайно погодились сподвижники, тобто вони погодились з тим, що басмала повинна бути записана на початку «Аль-Фатіхи» і на початку інших сур, окрім сури «Тауба». Інакше кажучи, зі згоди усіх сподвижників в мусхафі Усмана басмала була поміщена на початку «Аль-Фатіхи» та інших сур, окрім «Тауби».
3) В книзі «Аль-Іткан фі улум аль-куръан» Джалалуддін ас-Суюті писав: «Сура «Аль-Фатіха» на думку більшості вчених має сім аятів. Тому куфійці і мекканці пронумерували басмалу як аят без нумерації аяту «тих, кого Ти облагодіяв», інші ж сказали протилежне. Аль-Хасан сказав: «У «Фатіхи» — вісім аятів, зарахувавши їх обидва, інші сказали: «Шість», — виключивши їх обидва, а треті сказали про дев’ять аятів — додавши до них іще окремо і порахувавши як аят слова «Тобі ми поклоняємось». Перша думка підкріплюється тим, що навели Ахмад, Абу Дауд, ат-Тірмізі, Ібн Хузайма, аль-Хакім і ад-Дарукъутні та інші від Умму Салями, що Пророк ﷺ читав «Аль-Фатіху» наступним чином:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (1) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ (7)
Під час читання він ﷺ розділяв аяти один від одного і навіть перераховував їх для бедуїнів. Так, вираз «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» він порахував аятом, при цьому «عَلَيْهِمْ» не відніс до окремому аяту. Ад-Дарукъутні навів це з достовірним існадом від Абду Хайра, який сказав: «Одного разу Алі спитали про сім часто повторюваних (ас-сабъу аль-масані).1 На це він сказав: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ». Тоді йому сказали: «Вона складається із шести аятів!». На що він сказав: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» є теж аятом» (кінець цитати).
Із усього цього стає зрозумілими, що вердикт про басмалу з точки зору того, до чого її відносити, буде питанням іджтіхаду зі своїми достовірними доказами і своїми послідовниками в цьому питанні. І це буде дозволено по Шаріату.
4) Що стосується проставляння діакритичних точок, харакатів, знаків зупинок і т.д. в мусхафі, або того, що було поміщено в деяких мусхафах в виді дуа в кінці, або тафсірів і роз’яснень на полях сторінок, то подібного роду речі ніяк не впливають на аяти, тобто аяти не змішуються з ними. Причина цього полягає в тому, що Умма в свій час приділила величезну увагу Корану, мільйони її синів завчили його напам’ять, передавали із вуст в уста, що досягло степені таватура. В результаті подібного підходу стало неможливим змішати аяти зі словами людей і збити Умму з пантелику. Враховуючи , що немає небезпеки змішування Корану з іншими речами, сторіччя назад Умма помістила в мусхафах те, що полегшує мусульманам читання аятів, в виді діакритичних точок, харакатів і т.д., але при цьому вони ніяк не впливають на самі аяти. Саме тому майбутній Халіфат не буде перешкоджати наявності подібних речей в мусхафах.
Підбиваючи підсумки: виникнення розбіжностей в іджтіхаді відносно басмали зводиться до того, чи є вона аятом «Аль-Фатіхи» чи ні, скільки аятів у «Аль-Фатіхи» — шість чи сім, чи треба читати басмалу вголос або пошепки під час намазу і т.д. Але усі ці розбіжності ніяк не впливають на збереження Корану Аллахом, оскільки басмала є аятом сури «Ан-Намль». Коран зібраний в одному мусхафі з часів праведних халіфів згідно тому, як він був записаний у присутності Посланця ﷺ і як він був заучений від нього ﷺ. Як же був правий Всевишній, коли сказав:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
«Воістину, Ми ниспослали Нагадування, і Ми оберігаємо його» (15:9)!
Я сподіваюсь, що ця відповідь буде вичерпною , але Аллаху більш відомо!
26 Зуль-када 1443 р.х.
25.06.2022 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання,задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»
1. Тобто про суру «Аль-Фатіха».