Сумнів відносно Ночі Предопредеління

Відповіді Аміра
Друкарня

Відповідь на питання від Набіля Більатия

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Один чоловік стверджує, що Ніч Предопредеління (ляйлят уль-кадр) — це єдина ніч, в яку був ниспосланий Коран, що вона пройшла і після цього Ночі Предопредеління більше вже не буде. Далі пряма мова цього чоловіка: «Ніч Предопредеління в історії була лише одного разу і більше не повториться. Ця Ніч має свій статус через те, що в ній був ниспосланий Коран. Аллах говорить:

إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ

«Воістину, Ми ниспослали його (Коран) в Ніч Предопредеління (чи величі)» (97:1).

Що ж стосується інших ночей, помилково визначаємих як Ніч Предопредеління, то їх неможна звеличувати, тому що в них не був ниспосланий Коран і, отож, вони не мають особливого статусу.

Деякі упертюхи можуть сказати: «Насправді ми лише поминаємо Ніч Предопредеління, тому що вона більше не повториться». Я ж відповім: «Для того, щоб ми святкували чи поминали Ніч Предопредеління, як того вимагає часто цитуємий хадіс, незалежно від того, чи віримо ми, що це Ніч Предопредеління чи що це поминання Ночі Предопредеління, у неї повинен бути один загальновідомий час, як і в усіх інших ібадатів, таких як пост, хадж і намаз. Шаріат — мудрий, і коли вводить який-небудь ібадат у виді фарду чи сунни, то визначає для нього точний загальновідомий час, не залишаючи місця для сумнівів. Що ж стосується так званої Ночі Предопредеління, то відносно часу її приходу є багато (різних ) хадісів, які залишають після себе одну лише тайну» (кінець цитати).

Потім автор цих слів навів хадіс Мусліма і дискредитував наступні строки:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّهَا كَانَتْ أُبِينَتْ لِي لَيْلَةُ الْقَدْرِ، وَإِنِّي خَرَجْتُ لِأُخْبِرَكُمْ بِهَا، فَجَاءَ رَجُلَانِ يَحْتَقَّانِ مَعَهُمَا الشَّيْطَانُ، فَنُسِّيتُهَا

«О, люди! Мені було повідано про час приходу Ночі Предопредеління, і я вийшов до вас, щоб повідомити про неї. Але до мене явились двоє чоловіків і почали суперечити один з одним, і з ними був шайтан, і тому я забув (про те, що мені було повідано)».

На завершення цей чоловік сказав: «У цілому, особливе ставлення до так званої Ночі Предопредеління, час якої не знав навіть сам Посланець, а також віра в те, що мусульманин, провівши цю ніч як годиться з вірою і надією на винагороду, отримає прощення усіх колишніх гріхів, є підривною і руйнівною ідеєю, яка стала причиною появи серед мусульман лише нісенітниць, дурниць і вседозволеності в релігії».

Прошу прокоментувати те, що заявляє цей чоловік. Нехай винагородить Вас Аллах.

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Я важно прочитав усе те, що Ви написали, і скажу наступне:

1. Відносно способу міркування:

а) — Із тексту, який процитований, видно, що автор не дотримується ані правил фікху, ані знань Шаріату. Він хаотично пробігся по текстам і відкинув багато сахіх і хасан хадісів без яких-небудь причин, окрім деяких догадок, які він прийняв, щоб відкинути на їх основі достовірні повідомлення від Посланця Аллаха ﷺ.

б) — Це спроба підірвати чисту пророцьку Сунну і вселити в серця в мусульман сумніви щодо хадісів, переданих від Пророка ﷺ, виправдовуючи свої домисли змістами Священного Корану. Ми вже знайомі з подібним підходом. Таким же чином діють і ті, хто бажає знищити Іслам і підірвати пророцьку Сунну, яка є роз’ясненням Корану і уточненням його загальних змістів, а також служить зв’язком між основою і відгалуженнями. Спроба дискредитувати чисту Сунну і посіяти сумніви у відношенні збірок хадісів — це дискредитація самого Корану і Ісламу. Заклик до прийняття лише Корану ззовні здається невинним, а насправді приховує в собі зло.

в) — Автор цих строк поставив під сумнів загальновідомі шаріатські знання, які прийняті мусульманами з часів Пророка ﷺ і його вельмишановних сподвижників і по сей день. І цей підхід також добре відомий. Його використовували західні сходознавці, ставлячи під сумнів кожне питання, яке в усіх мусульман вважається беззаперечним. Через час цей підхід був перейнятий деякими людьми із числа мусульман. Вони почали вносити сумніви в такі питання, як система правління в Ісламі, джихад, віра в када ва кадар. Усе це робиться для того, щоб ослабити довіру мусульман до своєї релігії, схилити їх в сторону від істини і поставити перешкоду між ними і Шаріатом після того, як невірному вдалось зруйнувати державу Ісламу і усунути шаріатські закони із життя мусульман.

г) — Такі міркування про Ніч Предопредеління не є ані серйозним дослідженням, ані вартою уваги думкою, ані шаріатським іджтіхадом, а лише домислами. Їх автор грає шаріатськими текстами і висміює пророцькі хадіси. Такі міркування не заслуговують уваги, тому що їх автор не дотримується чесного ісламського підходу. І якщо б Ви не відправили нам своє питання, ми навіть не вивчали б міркування цього чоловіка.

2. Ніч Предопредеління в Корані:

Автор міркування намагається представити читачу, як нібито він опирається на Коран і відкидає лише хадіси про Ніч Предопредеління. Але це далеко не так. Він говорить: «Ніч Предопредеління в історії була лише одного разу і більше не повториться. Ця Ніч має свій статус через те, що в ній був ниспосланий Коран. Аллах говорить:

إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ

«Воістину, Ми ниспослали його (Коран) в Ніч Предопредеління (чи величі)» (97:1)».

Він навів цей аят «Воістину, Ми ниспослали його (Коран) в Ніч Предопредеління (чи величі)» (97:1) і розтлумачив його, опираючись лише на свої забаганки, представивши усе у вигідному для себе світлі. Проте він не наводить інші аяти, які явно спростовують його думку. Ніч Предопредеління згадується в Корані двічі, і в обох випадках розуміється, що ця Ніч настає знов і знов.

1) Всевишній Аллах говорить:

إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ ١ وَمَآ أَدۡرَىٰكَ مَا لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ ٢ لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ ٣ تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذۡنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمۡرٖ ٤ سَلَٰمٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطۡلَعِ ٱلۡفَجۡرِ

 «Воістину, Ми ниспослали його (Коран) в Ніч Предопредеління (чи величі). Звідки ти міг знати, що таке Ніч Предопредеління (чи величі)? Ніч Предопредеління (чи величі) краще тисячі місяців. В цю ніч янголи і Дух (Джибріль) нисходять з дозволу їх Господа по усім Його повелінням. Вона благополучна аж до приходу світанку» (97:1–5).

При уважному вивченні аяту стає ясно, що Ніч Предопредеління, в яку був ниспосланий Коран, повторюється знов і знов, і кожного разу ця ніч несе в собі благодать. Перш ніж приступимо до доказів, наведемо стислий тафсір ан-Насафі цієї сури:

«Аллах говорить: «Воістину, Ми ниспослали його (Коран) в Ніч Предопредеління (чи величі)». Аллах показав велич Корану, приписавши Собі ниспослані Книги. Аллах говорить «ниспослали Його», не згадуючи назви Книги і вказуючи, що вона не потребує згадувань, а також показуючи важливість часу, в який вона була ниспослана. Повідомляється, що Коран цілком був ниспосланий в Ніч Предопредеління із Хранимої Скрижалі (ляух уль-махфуз) до небес цього світу. Потім Джибріль передавав цей Коран Посланцю Аллаха ﷺ протягом двадцяти трьох років. Ніч Предопредеління означає ніч предрішення і визначення … Можливо, причина приховання Ночі Предопредеління (серед останніх десяти ночей місяця Рамадан) полягає в тому, щоб пробудити запал в тих, хто хоче застати цю Ніч. Подібним чином був прихований і намаз аль-Вуста, було приховано ім’я Аллаха — аль-Азам і був прихований особливий час в день Джума, в якому кожна мольба отримує відповідь… В хадісі говориться:

مَنْ أَدْرَكَهَا يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّى

«Хто застане (цю Ніч) нехай говорить: «О, Аллах, воістину, Ти – Прощаючий, Щедрий, Ти любиш прощати, так пробач мені!»». Далі Аллах говорить: «Звідки ти міг знати, що таке Ніч Предопредеління (чи величі)?». Тобто, твоїх пізнань недосить, щоб зрозуміти, наскільки велика ця Ніч…» (кінець цитати).

В сурі «Аль-Кадр» є декілька підтверджень того, що Ніч Предопредеління повторюється (кожен рік) і співпадає з тією благословенною Ніччю, в яку був ниспосланий Коран. Досить лише прочитати слова Аллаха: «В цю ніч янголи і Дух (Джибріль) нисходять з дозволу їх Господа по усім Його повелінням». В цю Ніч нисходять янголи, а разом з ними і Джибріль (а.с.). В аяті використовується дієслово теперішнього часу «нисходять», і це вказує на те, що нисходження повторюється знов і знов. Якщо б справа буда вже здійснена, тоді було б використано дієслово минулого часу. Тому Ніч Предопредеління повторюється, тобто янголи кожен рік нисходять в цю Ніч, а разом з ними і Джибріль (а.с.).

2) Всевишній Аллах говорить в сурі «Ад-Духан»:

إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةٖ مُّبَٰرَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ ٣ فِيهَا يُفۡرَقُ كُلُّ أَمۡرٍ حَكِيمٍ

«Ми ниспослали його в благословенну ніч, і Ми застерігаємо. В ній вирішуються усі мудрі справи» (44:3).

Ан-Нафасі в своєму тафсірі говорить: «Згідно думці більшості, Ніч Предопредеління настає в місяць Рамадан. Вчені говорять: «Аллах ниспослав Коран повністю із Хранимої Скрижалі до небес цього світу, а потім Джибріль в потрібний час передавав аяти пророку Мухаммаду ». Також деякі говорять: «Коран начал ниспосилатись в Ніч Предопредеління». Благословенна рясність добра очікує в цю Ніч, тому що благо ниспослане в ній і мольби будуть почуті. Навіть якщо перевага полягала б тільки в тому, що в цю Ніч був ниспосланий Коран, то і цього було б досить. Далі Аллах говорить: «Ми застерігаємо. В ній вирішуються усі мудрі справи». Ці два речення вказують на те, що в цю Ніч визначається доля людини. Аллах нібито говорить: «Ми ниспослали Коран, тому що хочемо застерегти і попередити про покарання. А ниспослали в цю Ніч, тому що Коран містить мудрі справи, а Ніч Предопредеління — це перехрестя усіх мудрих справ». «Вирішуються» означає – виноситься рішення і записується кожна справа, будь то прожиток (різк) людей, строк їх життя (аджаль) та усі інші справи, починаючи з цієї ночі і до приходу цієї ж ночі в наступному році. «Мудрі справи» означає справи, які несуть в собі мудрість. Цей метафоричний (маджаз) вираз, оскільки мудрим може бути тільки Той, Хто вершить ці справи, а самі справи не можуть бути мудрими…» (кінець цитати).

Аяти із сури «Ад-Духан» теж підтверджують те, що Ніч Предопредеління, в яку був ниспосланий Коран, повторюється. Погляньте на слова Аллаха: «В неї вирішуються усі мудрі справи», – вони явно говорять про те, що в кожну таку ніч вирішуються справи людини. Аллах використав дієслово теперішнього часу «вирішуються», і це говорить про те, що дія повторюється багаторазово.

3) Коран ясно говорить про те, що Ніч Предопредеління є благословенною. Що в ній був ниспосланий Коран, що вона настає в місяць Рамадан. Що в цю Ніч янголи і Дух (Джибріль) нисходять з дозволу їх Господа по усім Його повелінням. Що в цю Ніч вирішуються усі мудрі справи, як наказується Аллахом. Що ця Ніч несе в собі велику благодать, тому що благодіяння в ній перевершує благодіяння в інший час в тисячу місяців. Коран вказує на те, що Ніч Предопредеління повторюється знов і знов. Хадіси ж, в яких йде мова про Ніч Предопредеління, лише підтверджують те, що говориться в Корані. І якщо автор наведених Вами висловлювань приймає Коран і те, що говориться в Ньому, тоді він не може відкидати ці благословенні хадіси.

3. Ніч Предопредеління в Сунні:

а) В Сунні є багато хадісів, які вказують на те, що Ніч Предопредеління повторюється знов і знов. Ми наведемо лише два хадіси, тому що цього буде досить:

• В сахіху Бухарі повідомляється від Абу Хурайри (р.а.), що Пророк ﷺ сказав:

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ القَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ وَقَامَهُ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

«Тому, хто простоював (в молитві) Ніч Предопредеління з вірою і надією на нагороду Аллаха, пробачаться його колишні гріхи. І тому, хто під час Рамадана постився і простоював його (ночі в молитві) з вірою і надією на нагороду Аллаха, пробачаться його колишні гріхи».

В іншому ріваяті у Бухарі від Абу Хурайри (р.а.) повідомляється, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

مَنْ يَقُمْ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

«Тому, хто проведе в молитві Ніч Предопредеління з вірою і надією на нагороду Аллаха, пробачаться його колишні гріхи».

Цей хадіс відповідає тому, що говориться в Корані про Ніч Предопредеління, тобто ця Ніч повторюється кожного разу.

• Тірмізі наводить в своєму сунані, що Аіша (р.а.) сказала:

قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ عَلِمْتُ أَىُّ لَيْلَةٍ لَيْلَةُ الْقَدْرِ مَا أَقُولُ فِيهَا؟ قَالَ: قُولِى: اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّى

«(Одного разу) я спитала: «О, Посланець Аллаха, скажи, якщо я дізнаюсь, яка із ночей Ніч Предопредеління, то що мені треба говорити?» Він сказав: «Говори: «О, Аллах, воістину, Ти — Прощаючий, Щедрий, Ти любиш прощати, так пробач мене!»».

Абу Іса сказав, що хадіс хасан сахіх. В іншому ріваяті хадіса, який був виведений Ібн Маджею та іншими, повідомляється, що Аіша сказала:

قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَأَيْتَ إِنْ وَافَقْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ مَا أَدْعُو؟ قَالَ: تَقُولِينَ: اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

«(Я) спитала: «О, Посланець Аллаха, про що мені молити Аллаха, коли я застану Ніч Предопредеління?» Пророк відповів: «Скажи: О, Аллах, Ти — Прощаючий і любиш прощення, так пробач мені»».

І цей хадіс повністю відповідає тому, що говориться в Корані про Ніч Предопредеління, тобто що ця Ніч повторюється знов і знов. Саме так треба розуміти хадіси. Нам же велено слідувати Сунні, як і велено слідувати Корану. Аллах говорить:

وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ

«Беріть же те, що дав вам Посланець, і стороніться того, що він заборонив вам» (59:7).

б) До того ж, відкинення хадіса не повинно відбуватись за забаганкою, або через нерозуміння значення хадіса або через приховану в душі злобу і т.д. Хадіс може бути відкинутий тільки згідно методу, описаному в науці хадісознавства і науці усуль фікх. Кожен може знайти відповідний розділ і вивчити це питання:

Хадіс може бути відкинутий або по ріваяту (ланцюжок передачі), або по діраяту (значення). В книзі «Ісламська особистість. Том 3» у розділі «Умови прийняття хабар ахад» пишеться:

«Хабар ахад приймається в тому випадку, якщо дотримані усі умови ріваяту і діраяту. Що стосується ріваяту, то передавач повинен бути мусульманином, повнолітнім (по Ісламу), при здоровому глузді, справедливим, чесним, точним в передачі, пам’ятаючим текст з тієї миті, як почув і до того, як передав. Вчені усуля і термінології хадіса детально пояснили умови ріваяту, детально пояснили історію хадісознавців та їх передавачів, кожного передавача та їх відповідність цим умовам.

Що стосується прийняття хадіса по діраяту, то він не повинен суперечити більш сильним текстам, наприклад, аяту із Корану, хадісу мутаватір чи хадісу машхур. Якщо ж хадіс суперечить аяту, хадісу мутаватір чи хадісу машхур, або суперечить ілляту (мотиву), який явно простежується в Корані, мутаватірі чи машхурі, тоді він не може бути прийнятий. Якщо не суперечить нічому із цього, тоді хадіс приймається. Якщо хадіс суперечить кіясу (порівнянню по аналогії), тоді приймається хадіс, а кіяс відкидається» (кінець цитати).

Якщо трапилось так, що чоловік не знає, прийняти хадіс чи відкинути, тоді нехай спитає у знаючого. Посланець Аллаха ﷺ сказав:

أَلاَّ سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا، فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ

«Якщо вони не знали, то чому не спитали? Воістину, ліки від невігластва — питання» (Абу Дауд).

Так повинен вчиняти той, хто підкоряється Аллаху і Його Посланцю. Він не повинен дискредитувати чи висміювати хадіс. А якщо він це зробить, то візьме на себе тяжкий гріх. В нашому випадку автор гучних заяв дискредитував або висміяв хадіс. Далі пояснення:

Автор висміяв хадіс, виведений Муслімом в сахіху, в якому говориться про час Ночі Предопредеління, переказуючи те, що Пророку ﷺ була показана Ніч Предопредеління, а він забув. Автор говорить: «Як Посланець міг забути, коли Аллах говорить:

سَنُقۡرِئُكَ فَلَا تَنسَىٰٓ ٦ إِلَّا مَا شَآءَ ٱللَّهُۚ

«Ми дозволимо тобі прочитати, і ти не забудеш нічого, окрім того, що побажає Аллах» (87:6,7). Аллах говорить про те, що ми дозволимо тобі прочитати, і ти ніколи не забудеш його …» (кінець цитати). Цей чоловік не розуміє, що говорить! В аяті мова йде про Коран. Аллах дозволить Посланцю ﷺ прочитати Коран і збереже його так, що він ніколи не забуде. В тафсірах до цьому аяту говориться:

1) Тафсір Куртубі: «Аллах говорить: «Ми дозволимо тобі прочитати», тобто «Ми дозволимо тобі прочитати Коран, о, Мухаммад, і Ми навчимо тебе так, що ти не забудеш його». Аллах обіцяє зберегти Коран. Ці слова повідомив Ібн Вахб від Маліка. Такою є блага звістка від Аллаха. Він обрадував Пророка тим, що дарував йому ясний аят (знамення). Джибріль дозволив йому прочитати одкровення, у той час як він був неграмотним (не вмів ані читати, ані писати). І Аллах зберіг в ньому цей Коран, так що він ніколи не забуде».

2) Тафсір Табарі: «Аллах говорить: «Ми дозволимо тобі прочитати, і ти не забудеш нічого, окрім того, що побажає Аллах». Тобто «Ми дозволимо тобі прочитати цей Коран, о, Мухаммад, і ти не забудеш нічого, окрім того, що побажає Аллах». Потім вчені в тлумаченні розійшлись щодо значення слів Аллаха: «І ти не забудеш нічого, окрім того, що побажає Аллах». Деякі сказали: «Аллах повідомив Своєму Пророку ﷺ, що навчить його цьому Корану і збереже Коран в ньому. І Аллах заборонив йому квапитись в читанні Корану, як говориться в іншому аяті:

لَا تُحَرِّكۡ بِهِۦ لِسَانَكَ لِتَعۡجَلَ بِهِۦٓ

«Не воруши своїм язиком, повторюючи його (Коран), щоб якомога швидше запам’ятати» (75:16)» (кінець цитати).

Так само і в інших тафсірах говориться, що в згаданому аяті мова йде про Коран. Що стосується усього іншого, то Пророк ﷺ може забути, якщо того побажає Аллах по Своїй Мудрості. Ось повний текст хадіса: вивів Муслім, що Абу Саід аль-Худрі розповів:

اعْتَكَفَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ الْعَشْرَ الْأَوْسَطَ مِنْ رَمَضَانَ يَلْتَمِسُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ قَبْلَ أَنْ تُبَانَ لَهُ فَلَمَّا انْقَضَيْنَ أَمَرَ بِالْبِنَاءِ فَقُوِّضَ ثُمَّ أُبِينَتْ لَهُ أَنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فَأَمَرَ بِالْبِنَاءِ فَأُعِيدَ ثُمَّ خَرَجَ عَلَى النَّاسِ فَقَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهَا كَانَتْ أُبِينَتْ لِي لَيْلَةُ الْقَدْرِ وَإِنِّي خَرَجْتُ لِأُخْبِرَكُمْ بِهَا فَجَاءَ رَجُلَانِ يَحْتَقَّانِ مَعَهُمَا الشَّيْطَانُ فَنُسِّيتُهَا فَالْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ الْتَمِسُوهَا فِي التَّاسِعَةِ وَالسَّابِعَةِ وَالْخَامِسَةِ»، قَالَ قُلْتُ يَا أَبَا سَعِيدٍ إِنَّكُمْ أَعْلَمُ بِالْعَدَدِ مِنَّا قَالَ أَجَلْ نَحْنُ أَحَقُّ بِذَلِكَ مِنْكُمْ قَالَ قُلْتُ مَا التَّاسِعَةُ وَالسَّابِعَةُ وَالْخَامِسَةُ قَالَ إِذَا مَضَتْ وَاحِدَةٌ وَعِشْرُونَ فَالَّتِي تَلِيهَا ثِنْتَيْنِ وَعِشْرِينَ وَهِيَ التَّاسِعَةُ فَإِذَا مَضَتْ ثَلَاثٌ وَعِشْرُونَ فَالَّتِي تَلِيهَا السَّابِعَةُ فَإِذَا مَضَى خَمْسٌ وَعِشْرُونَ فَالَّتِي تَلِيهَا الْخَامِسَةُ

«Посланець Аллаха невідлучно перебував в мечеті середню декаду Рамадана в очікуванні Ночі Предопредеління, до того, як йому були дані роз’яснення відносно неї. І коли закінчились (дні перебування в мечеті), він велів прибрати навіс (намет), а потім йому було роз’яснено, що Ніч Предопредеління треба шукати серед останніх десяти ночей Рамадана. Тоді він велів заново поставити намет, що і було зроблено. А потім він вийшов до людей і сказав: «О, люди! Мені було повідано про час приходу Ночі Предопредеління, і я вийшов до вас, щоб повідомити про неї. Але до мене явились двоє чоловіків і почали суперечити один з одним, і з ними був шайтан, і тому я забув (про те, що було повідано мені). Шукайте ж її серед останніх десяти ночей Рамадана, а саме в дев’яту, сьому чи п’яту ніч ч». Я сказав: «О, Абу Саід, ви краще нас розумієте, як обчислювати». Він відповів: «Звичайно, ми знаємо краще». Я сказав: «Що означає «в дев’яту, сьому або п’яту ніч»? Він відповів: «Коли закінчиться двадцять перший (день Рамадана), за яким слідує двадцять другий — це дев’ятий. А коли завершиться двадцять третій — наступає сьомий». Коли завершиться двадцять п’ятий, наступає п’ятий».

Ібн Халляд сказав: «Замість слова «يَحْتَقَّانِ», повинно бути «يَخْتَصِمَانِ»»».

Бухарі вивів цей хадіс в більш короткій версії від Убади ібн ас-Саміта:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ خَرَجَ يُخْبِرُ بِلَيْلَةِ القَدْرِ، فَتَلاَحَى رَجُلاَنِ مِنَ المُسْلِمِينَ فَقَالَ: إِنِّي خَرَجْتُ لِأُخْبِرَكُمْ بِلَيْلَةِ القَدْرِ، وَإِنَّهُ تَلاَحَى فُلاَنٌ وَفُلاَنٌ، فَرُفِعَتْ، وَعَسَى أَنْ يَكُونَ خَيْراً لَكُمْ، التَمِسُوهَا فِي السَّبْعِ وَالتِّسْعِ وَالخَمْسِ

«(Одного разу) Посланець Аллаха вийшов (із дому), щоб повідати (людям) про Ніч Предопредеління, але в цей час двоє мусульман вступили в суперечку один з одним, і він сказав: «Воістину, я вийшов, щоб повідати вам про (часу приходу) Ночі Предопредеління, але такий-то почав сваритись з таким-то, і (те, що я знав,) зникло. Можливо, це і краще для вас, (а тепер) чекайте її в сьому, дев’яту або п’яту»».

Ібн Хаджар в книзі «Фатх аль-Барі» так прокоментував цей хадіс: «Коли говориться: «Посланець Аллаха вийшов, щоб повідати про Ніч Предопредеління» мається на увазі – повідати про час приходу Ночі Предопредеління. «Вступили в суперечку», мається на увазі – почали суперечити про щось … «Зникло», на увазі – зникло знання про час приходу із моєї пам’яті. Саме так треба розуміти ці слова. Роз’яснення цього приходить в хадісі Мусліма від Абу Саіда, в якому говориться: «До мене явились двоє чоловіків і почали суперечити один з одним», – тобто, кожен із них заявляв про свою правоту, – «і з ними був шайтан, і тому я забув». Каді Іяд сказав: «В цьому є вказівка на те, що суперечка — це засуджуване дія, і що суперечка є причиною морального покарання, тобто причиною позбавлення. Також є вказівка на те, що місце, де знаходиться шайтан – позбавлено добра і благодаті …»» (кінець цитати).

При уважному вивченні хадісів з’ясовується, що Пророк ﷺ не знав, коли наступає Ніч Предопредеління в місяці Рамадан, тому він шукав цю ніч середні десять ночей Рамадану. Потім він велів прибрати намет, який був поставлений для того, щоб він проводив в ньому ітікяф. Потім йому було повідомлено, в яку із останніх десяти днів Рамадана наступає Ніч Предопредеління. І коли він хотів повідати це знання мусульманам, до нього явились двоє чоловіків і почали суперечити один з одним. З цієї причини Посланець Аллаха ﷺ забув, коли наступає Ніч Предопредеління, і велів людям шукати цю у ніч в останні десять днів Рамадана. Пророк ﷺ пояснив причину, через яку він забув те, що дізнався, і це – суперечка двох чоловіків. Це показує, наскільки погані наслідки має суперечка в Ісламі, і показує, що суперечка приводить до покарання, як це було роз’яснено в шарху до цьому хадісу. Окрім того, в цій історії є мудрість, яка спонукає приділяти особливу увагу останнім десяти дням Рамадана, коли рішучість мусульманина ослаблена. Відсутність знання про те, коли саме наступає Ніч Предопредеління і веління шукати її в останні десять днів Рамадана, спонукає людей більше старатися в останню декаду місяця і отримувати велику благодать. Ан-Нафасі в своєму тафсірі пише: «Можливо, причина приховання Ночі чи Предопредеління (серед останніх десяти ночей місяця Рамадан) полягає в тому, щоб пробудити запал в тих, хто хоче застати цю Ніч. Подібним чином був прихований і намаз аль-Вуста, було приховано ім’я Аллаха — аль-Азам і був прихований особливий час в день джума…». Так де в цьому хадісі сумнівне місце, щоб автор вищенаведених строк міг відкинути його? Чому Аллах по Своїй Мудрості не міг примусити Посланця ﷺ забути розказане? Очевидно, що автор строк не знав про причину втрати цього знання Пророком ﷺ і про мудрість, яка приховується в цій історії, тому він відкидає хадіси про Ніч Предопредеління.

Хадіс не відкидається за своїми забаганками, незнанню чи ненависті до Ісламу і мусульман. Швидше хадіс вивчається тими, хто може вивчати так, як слід вивчати. Якщо ж той, хто вивчає, не знає, тоді нехай спитає у тих, хто знає, як це велів зробити Посланець Аллаха ﷺ:

أَلاَّ سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا، فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ

«Якщо вони не знали, то чому не спитали? Воістину, ліки від невігластва — питання» (Абу Дауд).

4. Із усього вищесказаного з’ясовується, що автор строк, наведених в питанні, не володіє переданими знаннями, не володіє умоглядними знаннями, не володіє знаннями в фікху і усулі. Він не зважує питання на правильних вагах і не слідує в своїх міркуваннях прямому шляху. Швидше із його міркувань видна спроба підірвати релігію і примусити мусульман сумніватись в основі і розгалуженнях Ісламу. І якщо б нам не було задане питання, ми і не подумали б відповідати на ці жалюгідні строки. На завершення просимо Аллаха відбити змову змовників, захистити Умму від їх зла, підняти статус релігії, підтримати її вірних служителів і загасити вогонь невір’я, лицемірства і необґрунтованих сумнівів.

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
8 Рамадан 1444 р.х.
30.03.2023 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» по темі «Фікх»

Головне меню