Восповнення пропущених днів посту Рамадана

Відповіді Аміра
Друкарня

بسم الله الرحمن الرحيم

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на фікхій тематику

Відповідь на питання

адресований Eenas Mohammed

Питання:

Ассаляму алейкум, я хочу дізнатись про восповнення пропущених днів посту …

Я точно не пам’ятаю, чи восповнив усі пропущені дні посту за минулі роки, тобто я восповнював частину, але залишились дні, які не восповнив. Деякі члени моєї родини говорять, що я восповнював разом з ними, а інші говорять, що не пам’ятають, щоб я повністю завершив восповнення. Що мені слід робити у такому випадку? Я багато питав, і відповіді були різними: одні говорили про восповнення грошима, інші стверджували, що треба і виплатити, і поститись. Навіть якщо я повинен поститись, то я не пам’ятаю, скільки днів треба восповнити. Як вчинити?

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Раніше, 13.05.2019, ми вже опублікували відповідь на подібне питання, і там ми писали:

«Дорогий брате, ми не робимо табанні в обрядах поклоніння. Навпаки, ми залишаємо це на розсуд самих мусульман, щоб вони послідували якомусь мазхабу у питаннях посту, намазу і т.д. Тут я лише згадаю для Вас деякі думки низки факіхів по восповненню посту. До якої думки Ваше серце розкриється, і Ви відчуєте заспокоєння, тій можете послідувати:

1) В книзі «Ніхаяту аль-матлаб фи діраяті аль-мазхаб», автор — шафіїтський факіх Абдуль-Малік аль-Джувайні (Імам аль-Харамейн) (помер в 478 р.х.), наводиться: «Хто пропустив декілька днів посту місяця Рамадан, і він здатний восповнити їх, той не може відкладати це до наступного Рамадана. Те, що ми говоримо, не є мустахабом (бажаним), навпаки, це є обов’язковим при наявності можливості, і не повинно бути ніяких відмовок. Далі, якщо чоловік затягнув восповнення посту (када) до наступного року без шаріатської причини (узр) (тобто наступив новий місяць Рамадан), то вже поряд з восповненням посту (када) за кожен пропущений день необхідно виплатити 1 мудд (міра сипучих тіл) їжі. Якщо чоловік затягнув восповнення посту (када) на два роки чи більше років, то у відношенні питання про збільшення розміру фідьї є дві думки:

1) Фідья не збільшується, тобто залишається 1 мудд, як це відбувається, коли чоловік затягнув восповнення посту (када) на один рік…

І більш правильною серед цих думок буде та, що фідья збільшується, тобто за кожен пропущений рік фідья буде додаватись у розмірі 1 мудда. Тому у випадку, коли чоловік затягнув з восповненням посту (када) на два роки, то за кожен пропущений день він повинен восповнити як сам день, так і виплатити 2 мудда за кожен день пропущеного посту. (Чим далі буде затягуватись восповнення, тим більше,) буде додаватись кількість мудда. Такою є позиція у відношенні фідьї».

Це означає, що восповнення посту місяця Рамадан повинно бути до приходу наступного Рамадана. Якщо чоловік затягне виконання до наступного Рамадана, то потім йому необхідно окрім восповнення також виплатити фідью у розмірі 1 мудда. Якщо ж чоловік затягне восповнення на два роки, то окрім восповнення пропущених днів він повинен також виплатити по 2 мудда за день.

2) В книзі «Кашшаф аль-кіна ан мутун аль-ікна», автор — ханбалітський факіх Мансур ібн Юнус аль-Бахути (помер в 1051 р.х.), наводиться: «Хто пропустив пост місяця Рамадана, і при цьому не важливо, Рамадан був повним чи ні (30 днів чи менше)… той восповнює пропущені дні посту (када)… Також дозволяється відстрочити восповнення пропущеного посту до наступного Рамадана, без наявності на те шаріатської причини (узр)… Якщо чоловік відстрочить восповнення посту до наступного Рамадана або до подальших Рамаданів, то він повинен буде окрім восповнення іще накормити бідних (міскін) за кожен пропущений день, як це відбувається при каффараті (спокута) за пост. Проте кількість фідьї не збільшується, навіть якщо пройшов не один Рамадан. Причина цього полягає в тому, що постійне затягування не приводить до збільшення ваджиба, адже, наприклад, залишення здійснення обов’язкового хаджу на декілька років не тягне за собою обов’язковість здійснити його декілька разів».

Це означає, що пропуск посту в місяць Рамадан і затягування його восповнення до наступного Рамадана тягне за собою окрім самого восповнення і виплату фідьї.

3) Щодо мазхабу Абу Ханіфи, то в ньому, скільки б років чоловік не затягував з восповненням посту (када), виплата фідьї на нього не покладається. Він повинен лише восповнити пропущені дні, і не більше. В книзі «Аль-Мабсут», автор — ханафітський факіх Сарахсі (помер в 483 р.х.), наводиться: «Той, на кому лежить восповнення пропущених днів посту в Рамадан, і він не восповнив їх до приходу наступного Рамадану… повинен лише восповнити пропущені дні посту, без додавання фідьї. Такою є наша думка! Щодо думки Імама Шафії (нехай змилується над ним Аллах), то він вважав, що поряд з восповненням посту також лягає обов’язок накормити одного бідняка (міскін) за кожен пропущений день… Для нас у якості аргументу виступають в слова Аллаха:

فَعِدَّةٞ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَ

«нехай поститься стільки ж днів в інший час» (2:184).

Тут ми не бачимо встановлення якого-небудь часового періоду. Тому встановлення часового відрізка «від Рамадана до Рамадана» буде додатковим аспектом. Так, ми згодні, що дане поклоніння (пост в Рамадан) має відведений час, але восповнення посту не має часових обмежень…».

В книзі «Бадаі ас-санаі фі тартіб аш-Шараі», автор — ханафітський факіх Абу Бакр аль-Касані (помер в 587 р.х.), наводиться: «Шлях наших товаришів (ханафітів) полягає у тому, що обов’язок по восповненню посту не обмежений часовим відрізком. Адже як ми вже згадали, питання восповнення посту не має якого-небудь часового обмеження, у зв’язку з чим залишається необмеженим часом. Тому наші товариші сказали: «Якщо чоловік затягне восповнення в посту місяця Рамадан настільки, що прийде наступний Рамадан, то на нього не буде покладена фідья».

Це означає, що мазхаб Абу Ханіфи зробив обов’язковим восповнення посту без виплачування фідьї, тобто восповнюються тільки пропущені дні місяця Рамадана.

Як я згадав на самому початку: «Ми не робили табанні у питаннях поклоніння». Тому з мого боку була згадана низка думок мазхабів Абу Ханіфи, Шафії і Ханбаля. Тому до якої думки Ваше серце розкриється, так і вчиняйте. Нехай Аллах направить Вас до того, що любить і що веде до Його довольства!

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
1 Рамадана 1440 р.х.
06.05.2019 г.].

Кінець попередньої відповіді.

Висновок:

1 — Оцініть і виверіть таку кількість пропущених днів посту, до якого ви схиляєтесь переважно.

2 — Після цього вивчіть наведені думки і виберіть ту, якій більше довіряєте. Як бачите, одні говорять про восповнення посту разом з фідьєю, а інші стверджують, щоб досить тільки восповнення без фідьї.

Щодо розміру однієї фідьї, згаданої вище в один мудд, то вага мудда складає 544 грама пшениці, як вказано в книзі «Аль-Амваль»:

Мудд = 11/3 багдадського ратля.

Мудд = 11/3 ратля × 408 гр. (вага ратля) = 544 гр. (вага мудда пшениці).

Деякі вважають набагато більше, але приблизно так само.

Я прошу Аллаха, щоб Він прийняв пости і нічні стояння!

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
5 Шабана 1446 р.х.
04.02.2025 р.