Наявність Халіфа є умовою дійсності джума намаза?

Відповіді на питання
Друкарня

1. У розмові з одним із людей, він робить п’ятикратну молитву, з’ясувалося, що він не робить джума намаз, а замість нього робить полуденний (зухр). Коли я спробував заперечити його, він сказав, що наявність Халіфа є умовою дійсності джума намаза. Чи говорить про це хто-небудь із вчених? І який погляд Хізба на дане питання? Нехай Аллах воздасть вам благом.

Відповідь: Джума намаз є обов’язком, незалежно від того, існує Халіф чи ні, і докази з цього приводу відомі, із них:

Слова Всевишнього:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ  
 «О, ті, які увірували! Коли закликають на намаз у п’ятничний день, то спрямовуйтеся до поминання Аллаха та залиште торгівлю. Так буде краще для вас, якщо б ви тільки знали».(62:9)

А також вивів Хакім у «Мустадрак» від Абу Муси, від Пророка ﷺ, що він сказав: «Джума намаз джамаатом (колективом) – це обов’язок кожного мусульманина, окрім чотирьох: раба, жінки, хлопчика та хворого». Хакім сказав, що даний хадіс достовірний на умовах двох шейхів (аль-Бухарі та Муслім), але вони не вивели його. Також вивів Насаій від Ібн Умара від Хафси, дружини Пророкаﷺ, «що Пророк ﷺ сказав: Прийти на джума намаз є обов’язком кожного повнолітнього».

Із цих доказів стає очевидним, що джума намаз не обмежується Імамом (Халіфом).

Так само кажуть і три мазхаба (Малікі, Шафії, ібн Ханбаль), проте Ханафіти вказали із умов джума намазу:  

(Дозвіл Султана на проведення джума намазу або його присутність, або присутність його заступника, тому що саме таким чином відбувалось у час Пророка ﷺ та у час Праведних Халіфів. Це у випадку, якщо у місті, де проводиться джума, існує Імам (правитель) або його заступник. Якщо ж нема жодного із них через причину смерті або фітни або подібного до цього, і прийшов час джума намаза, у цьому випадку люди обирають із свого числа одного, який очолює над ними джума намаз). Тому умова дозволу Султана на проведення джума намазу є слабким (марджух) у нас.

Висновок: Джума намаз фард, не залежно від того, чи існує Халіф чи ні.  

29 шаъбана 1433
19/07/2012

Головне меню