Нісаб закяту

Відповіді на питання
Друкарня

Питання:

У книзі «аль-Амваль» (майно) на стор. 158 приводиться наступне:

«Якщо нісаб золота або срібла був повним з початку року, і мало місце використовування на протязі цього року, то слід звернути увагу на наступне:

Якщо дане використання мало місце у торгівлі, то слід співвіднести це до основи і вважати термін даного використання терміном основи. Тому що використання мало місце у рості майна і його роду, а отже є продовженням його.

Якщо дане використання мало місце у роді нісабу без усілякого росту. Як наприклад у формі передачі спадщини чи принесення дарунку, то слід протримати це використання (користь) повний термін в один рік і не співвідносити його до основи. Подібна користь від використання не потрапляє під термін основи нісабу.

Що стосується першого абзацу, то зрозуміло, а ось із другим абзацом є питання. Так якщо у мене утворився нісаб у місяць Мухаррам цього року, а через чотири місяці у Джумада аль-Уля мені передали спадкоємне майно у розмірі тисячі динарів. Чи означає це, що у моєму майні два терміни у тому сенсі, що закят з основного майна (ан-нісаб аль-аслі) я буду сплачувати у майбутній місяць Мухаррам, а закят зі спадкоємного майна – у майбутній місяць Джумада аль-Уля? Тобто існує два терміни для закяту в одному році? Або дозволяється виплатити закят зі спадкоємного майна по завершенні року основного майна (ан-нісаб аль-аслі), тобто виплачу закят зі всього майна у місяці Мухаррам наступного року?

Відповідь:

Закят з наявного у тебе майна, отриманого без усілякого використання основного майна (ан-нісаб аль-аслій), необхідно виплачувати по завершенню його річного терміну, а не по завершенню року з основного майна (ан-нісаб аль-аслій). Наприклад, у тебе є нісаб у розмірі 85 грамів золота чи 200 грамів у місяць Мухаррам цього року, то закят з цього нісабу слід виплатити по завершенню одного року, якщо він не зменшився на протязі нього.

Якщо дякуючи торгівлі до вищезгаданого нісабу додалися тисячі динарів у місяць Джумада аль-Уля, то вони додаються до існуючого у тебе майна і виплачується з них усіх закят у місяць Мухаррам наступного року. Якщо ж подібна прибавка відбулася дякуючи отриманню спадщини, тобто не з причини твого нісабу. То закят за цю спадщину слід виплатити по завершенню одного року з моменту отримання спадщини, а зовсім не по завершенню одного року твого нісабу. Як це приводилося у твоєму питанні, що слід виплачувати закят з нісабу у місяць Мухаррам наступного року, якщо він не зменшиться на той момент, і виплатити закят зі спадщини у місяць Джумада аль-Уля наступного року. Так нісаб має свій річний термін, а спадщина – свій річний термін. Це з точки зору обов’язковості, тобто вуджуб.

При цьому тобі дозволяється виплатити закят зі спадщини у кінці завершення річного терміну основного майна (ан-нісаб аль-аслій), тобто у місяць Мухаррам, не очікуючи на завершення річного терміну спадщини у місяць Джумада аль-Уля. Іншими словами, виплачуєш покладений на тебе закят за один раз після завершення річного терміну з моменту твого досягнення майнового нісабу, тобто у Мухаррам. Тому що дозволяється заздалегідь виплатити закят до настання чи по завершенню його річного терміну. Так тобі дозволяється виплатити закят зі спадщини до завершення її річного терміну разом із виплатою закяту по завершенню річного терміну основного майна (ан-нісаб аль-аслій). Тому що шаріат дозволив заздалегідь виплачувати закят після досягнення нісабу і до завершення його річного терміну. Обов’язковим є виплата закяту після завершення річного терміну.

Доказами на дозвіл завчасної виплати закяту до завершення річного терміну нісабу слугують наступні тексти:

- Вивів аль-Байхакі у збірці «ас-Сунан аль-Кубра» від Алі:

أَنَّ الْعَبَّاسَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ سَأَلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي تَعْجِيلِ صَدَقَتِهِ قَبْلَ أَنْ تَحِلَّ فَأَذِنَ لَهُ فِي ذَلِكَ

«Аббас, хай буде вдоволений ним Аллах, спитав Посланця Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, про завчасну виплату своєї милостині (закяту) до настання її часу, і він дозволив йому це».

- Вивів ад-Дарукутні у збірці своїх достовірних хадісів від Худж аль-Адавій від Алі, що Посланець Аллаха ﷺ сказав Умарові:

إِنَّا قَدْ أَخَذْنَا مِنَ الْعَبَّاسِ زَكَاةَ الْعَامِ عَامِ الْأَوَّلِ

«Ми прийняли від Аббаса річний закят у першому півріччі».

- Вивів ад-Дарукутній від Муси Ібн Талха від Талха, що Пророк ﷺ сказав:

يَا عُمَرُ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ عَمَّ الرَّجُلِ صِنْوُ أَبِيهِ؟ إِنَّا كُنَّا احْتَجْنَا إِلَى مَالٍ فَتَعَجَّلْنَا مِنَ الْعَبَّاسِ صَدَقَةَ مَالِهِ لِسَنَتَيْنِ

«О Умар! Невже ти не знаєш, що дядько людини – це брат її батька? Якось нам знадобилося майно і ми взяли його завчасно в Аббаса у якості милостині (закяту) з його майна за два роки». Відносно достовірності цієї версії хадісу, найбільш надійним слугує переказ від Хасана Ібн Мусліма, який є мурсаль.

Отже: За спадщину, яка прийшла до тебе через декілька місяців після досягнення тобою нісабу, то закят із нього (спадщину) ти зобов’язаний виплатити по завершенню її річного терміну, а зовсім не по завершенню річного терміну нісабу. Однак дозволяється тобі виплатити закят за нього по завершенню терміну нісабу і до спливання терміну спадщини, яку ти отримав. Підставою для того слугує дозвіл на завчасну виплату закяту згідно з шаріатськими доказами відносно цього.


01 Шаабан 1435 рік за хіджрою.
30/05/2014