Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху! Дорогий наш шейх! Нехай береже Вас Аллах від усілякого зла та обрадує перемогою у найближчий час!
Якийсь чоловік винен крупну суму грошей продавцям. Інший чоловік запропонував йому, що переговорить з продавцями і спішно погасить цей борг із власної кишені. Проте в обмін на це продавці повинні будуть знизити для нього суму боргу. Потім ця різниця буде розподілена між посередником та боржником. Чи дозволено це?
Ответ: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.
Із Вашого питання я зрозумів, що Ви винні цим продавцям що посередник хоче допомогти Вам погасити Ваш борг. Проте він говорить, що домовився з продавцями, щоб ті знизили суму боргу і в обмін на це він отримає частину цієї різниці. Наприклад, якщо борг складає 10000, він домовився з продавцями, щоб вони скоротили борг до 8000. Потім він візьме з 1000, тобто. половину різниці в обмін на те, що погасив Ваш борг. Іншими словами, він гарантує, що погасить Вам Ваш борг в обмін на отримання певної частини у відсотках із тієї різниці які виграють він та боржник.
Якщо я правильно зрозумів питання, то угода не дозволена, оскільки реальність угоди вказує на то, що це — гарантія, тобто посередник гарантував, що погасить Ваш борг. Гарантія в Ісламі має умови, і однією із них є те, що гарантія не має компенсації. Що стосується вашої угоди, то посередник гарантував погашення Вашого боргу в обмін на отримання компенсації, а це не дозволено. Згідно Шаріату, гарантія — це приєднання відповідальності до відповідальності, і це стосується лише боргу. Ясно і те, що є гарантуюча особа, гарантуєме і той, кому надається гарантія, а також ясно, що гарантія здійснюється без компенсації. Доказом тому слугує хадіс, переданий Абу Даудом від Джабіра, який сказав:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،لَا يُصَلِّي عَلَى رَجُلٍ مَاتَ وَعَلَيْهِ دَيْنٌ فَأُتِيَ بِمَيِّتٍ فَقَالَ أَعَلَيْهِ دَيْنٌ قَالُوا نَعَمْ دِينَارَانِ قَالَ صَلُّوا عَلَى صَاحِبِكُمْ فَقَالَ أَبُو قَتَادَةَ الْأَنْصَارِيُّ هُمَا عَلَيَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَصَلَّى عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،فَلَمَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،قَالَ أَنَا أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ نَفْسِهِ فَمَنْ تَرَكَ دَيْنًا فَعَلَيَّ قَضَاؤُهُ وَمَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ
«Посланець Аллаха ﷺ не робив погребальну молитву над тими, у кого залишився борг. Одного разу його попросили зробити погребальну молитву над якимось чоловіком. Він спитав: «На ньому є борг?». Йому відповіли: «Так, два динари». Тоді Пророк ﷺ сказав: «Зробіть самі молитву над своїм другом». Абу Катада аль-Ансари сказав: «Я беру його борг на себе». Після цього Посланець Аллаха ﷺ зробив над ним молитву. Потім, коли того побажав Аллах, Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Я — перший, хто повинен допомагати віруючим. Хто залишає за собою борг, то він — на мені. Хто ж залишає майно, то воно належить його спадкоємцям».
Із хадіса ясно, що Абу Катада приєднав свою відповідальність до відповідальності покійного боржника у справі дотримання майнового зобов’язання. Також ясно те, що є гарантуюча особа, гарантуєме і той, кому надається гарантія, і що дана гарантія виконується без компенсації. Хадіс включає у себе умови гарантії та умови укладання такої угоди.
Таким чином, гарантія посередника про виплату Вашого бору та вид домовленостей з позикодавцями — це дозволено, але без компенсації для посередника.
Повторюючись, я скажу, що якщо я правильно зрозумів питання, то відповідь викладені вище. Якщо ж я чогось не зрозумів у питанні, то опишіть більш своє питання, і я знов дав відповідь Вам, з дозволу Аллаха.
Ата ибн Халіль Абу ар-Рашта
2 Джумада аль-уля 1439 р.х.
19.01.2018 р.