Долаюча група (ат-таіфа аз-захіра)

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: Існує низка достовірних хадісі, які згадують про долаючу групу, у чому полягає їх зміст? Чи можна ці хадіси застосувати до вчених науки усуль аль-фікх чи до вчених науки про хадіси? Іноді ми чуємо, як деякі групи називають себе «долаючою групою», як нам уяснити для себе цей момент? Нехай благословить Вас Аллах!

Відповідь:

Я дам відповідь на Ваші запитання з двох сторін:

1) роз’яснення хадісі про долаючу групу,

2) взаємодія з цими хадісами.

Що стосується першого аспекту:

— Передається від аль-Мугіри ібн Шуби: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا يَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ ظَاهِرُونَ

«Не перестане існувати долаюча група із моєї Умми. Навіть коли застигне їх наказ Аллаха (благий вітер перед Судним днем), вона буде продовжувати перемагати (ворога)» (Бухарі).

— Передається від Саубана: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно іде по шляху істини,і не нашкодять їй ті, хто залишив її без допомоги, навіть коли застигне її наказ Аллаха (благий вітер перед Судним днем), вона буде отримувати перемоги» (Муслім).

— Передається від Джабіра ібн Абдуллаха: «Я чув, як Пророк ﷺ говорив:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَقُولُ أَمِيرُهُمْ تَعَالَ صَلِّ لَنَا فَيَقُولُ لَا إِنَّ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَكْرِمَةَ اللَّهِ هَذِهِ الْأُمَّةَ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно б’ється на шляху істини, і так буде до Судного дня». Далі він ﷺ продовжив: «Коли спуститься Іса син Марьям ﷺ, то амір цієї групи скаже йому: «Проходь, будь імамом для нас у намазі». На що Іса йому скаже: «Ні! Аллах підніс цю Умму тим, що тільки ви самі можете бути амірами один одному»(Муслім).

— Передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

وَلَا تَزَالُ عِصَابَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ عَلَى مَنْ نَاوَأَهُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

«Не перестане існувати загін із числа мусульман, який б’ється на шляху істини,який отримує перемогу над тими, хто бореться проти нього. Так буде тривати до Судного дня» (Муслім).

— Передається від Укби ібн Аміра: «Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив:

لَا تَزَالُ عِصَابَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى أَمْرِ اللَّهِ قَاهِرِينَ لِعَدُوِّهِمْ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ وَهُمْ عَلَى ذَلِكَ

«Не перестане існувати загін із моєї Умми, який б’ється за наказом Аллаха, долаючий своїх ворогів. Не нашкодить йому той, хто буде суперечити. Так буде тривати, поки не наступить Час (Судний день)» (Муслім).

— Передається від Муавії: «Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي قَائِمَةً بِأَمْرِ اللهِ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ أَوْ خَالَفَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللهِ وَهُمْ ظَاهِرُونَ عَلَى النَّاسِ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка виконує наказ Аллаха. Не нашкодить їй той, хто залишить її без допомоги і буде їй суперечити. Навіть коли застигне її наказ Аллаха (благий вітер перед Судним днем), вона буде переможною серед людей»(Муслім).

— Передається від Саубана: «Посланець к Аллаха ﷺ сказав:

لاَ تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ لاَ يَضُرُّهُمْ مَنْ يَخْذُلُهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно іде по шляху істини. Не нашкодить їй той, хто залишить її без допомоги. Так буде тривати, поки не застигне її наказ Аллаха (благий вітер перед Судним днем)» (ат-Тірмізі).

— Передається від Імрана ібн Хусайна: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ عَلَى مَنْ نَاوَأَهُمْ حَتَّى يُقَاتِلَ آخِرُهُمُ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно б’ється на шляху істини і отримує перемогу над тими, хто бореться проти неї. Так буде тривати, поки останні із її числа не битимуться з Даджалем» (Абу Дауд).

Передається від Джабіра ібн Абдуллаха: «Посланець к Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно б’ється на шляху істини. Так буде тривати аж до Судного дня» (Ахмад).

— Передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ لَعَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَأَيْنَ هُمْ قَالَ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ وَأَكْنَافِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно іде по шляху істини, долає своїх ворогів. Не нашкодить їй той, хто буде їй суперечити, але, незважаючи на це, її спіткають суворі лиха. Так буде тривати, поки не застигне її наказ Аллаха (благий вітер перед Судним днём)». Його ﷺ спитали: «Де буде ця група?». На що він ﷺ сказав: «Вона буде в аль-Кудсі та в його околицях» (Ахмад).

— Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ عَلَى مَنْ يَغْزُوهُمْ قَاهِرِينَ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ نَاوَأَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَأَيْنَ هُمْ قَالَ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно іде по шляху істини, долає тих, хто б’ється з нею. Не нашкодить їй той, хто буде їй суперечити. Вона буде у такому положенні, навіть коли застигне її наказ Аллаха (благий вітер перед Судним днем)». Його ﷺ спитали: «Де буде ця група?». На що він ﷺ сказав: «Вона буде в аль-Кудсі»(ат-Табарані).

— Передається від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَزَالُ عِصَابَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى أَبْوَابِ دِمَشْقَ وَمَا حَوْلَهُ وَعَلَى أَبْوَابِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَمَا حَوْلَهُ لَا يَضُرُّهُمْ خِذْلَانُ مَنْ خَذَلَهُمْ ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ

«Не перестане існувати загін із моєї Умми, який б’ється біля воріт Дамаску та в його околицях, біля воріт Байт уль-Макдис та його околицях. Не нашкодить йому залишення без допомоги, він продовжить переможно іти по шляху істини аж до Судного дня» (ат-Табарані,«Канз аль-Уммаль»).

Міркуючи над цими хадісами і намагаючись об’єднати їх між собою, стає зрозумілим наступне:

1) Мова йде про якусь частину мусульман, але не про усю Умму у цілому, бо слово «ат-таіфа» (група) означає складову частину якої-небудь речі. Тому будь-яка частина чого-небудь буде називатись «ат-таіфа». В арабському тлумачному словнику говориться: «Ат-Таіфа речі — це складова її частина».

2) Дана група буде слідувати істині, тобто Ісламу, адже у хадісі говориться: «яка виконує наказ Аллаха».

3) Вона буде битися на Його шляху: «яка б’ється на шляху істини», «який б’ється за наказом Аллаха».

4) Вона як володар сили і зброї буде битися з арміями ворога, отримувати на ними беззаперечні перемоги: «якав переможно б’ється на шляху істини і отримує перемогу над тими, хто бореться проти неї», «б’ється за наказом Аллаха».

5) Ця група буде битися біля воріт Дамаску та його околицях, біля воріт Байт уль-Макдіс та  його околицях, отримувати перемогу над ворогам у землях Шаму.

Дані якості групи вказують на те, що вона сформована на основі Ісламу, б’ється за нього, володіє силою, яка дозволяє знищувати ворога. Що стосується ворогів в особі невірних держав та їх армій, то група, яка нанесе їм поразку, повинна бути сильною армією мусульман Ісламської Держави. Очолювати цю армію повинен халіф чи командуючий армією.

Ця група висунеться із земель Шаму, встановить Ісламську Державу і створить її армію, а потім буде знищувати ворогів. Іншими словами, або ця група має прямий зв’язок з державою та армією, або веде діяльність по встановленню держави і формуванню армії, щоб потім отримати перемоги над ворогом.

Що стосується мого розуміння, то я вважаю, що ці хадіси можна застосувати до епохи Посланця ﷺ та його сподвижників, коли вони вели боротьбу з ворогом і отримували над ним перемоги.

Також я вважаю, що ці хадіси можуть застосовуватись:

до золотої епохи Ісламу, коли халіфи і командуючі арміями вели битви з ворогами і отримували перемоги.

до Салах ад-Діна та його армії, коли вони нанесли поразку хрестоносцям,

до Кутузу і Бейбарсу, коли вони розгромили татарсько-монгольські війська,

до нас (Хізб ут-Тахрір), бо ми ведемо діяльність по встановленню сильної Ісламської Держави, яка буде вести битви з ворогами, розбивати їх і отримувати перемоги, адже лише Халіфат здатен викорінити «Ізраїль» і завоювати Рим, як про це повідомив нам Посланець Аллаха ﷺ.

Такою є моя думка, і цьому я віддаю перевагу.

Проте слово «ат-таіфа» не застосовується до груп, які не уособлюють державу та її армію, адже якщо група не має зв’язку з державою та її армією, то вона не зможе отримати перемогу над ворогом, не зможе викорінити «Ізраїль», нанести поразки Америці, Англії та іншим колоніальним державам.

Отож, ці хадіси не застосовуються до груп, які не мають зв’язку з державою та її армією; причина цього полягає у тому, що долаюча група буде не просто битися, а буде отримувати руйнівні перемоги над ворогам. Але ж держави та їх армії не можуть бути розгромлені групами без підтримки Халіфату та його армії. Також ці хадіси не застосовуються до груп, які не ведуть діяльність по встановленню Ісламської Держави, адже якщо не будуть цим займатись, то не зможуть розгромити невірні держави та їх армії. Але ж вести битви і отримувати перемоги над ворогами, без різниці, чи відбувається це фактично чи ведеться діяльність для цього — це головна якість даної групи.

Отож, ці хадіси також не застосовуються до вчених науки про хадіси і науки усуль аль-фікх, за винятком тих вчених, які ведуть діяльність по встановленню Ісламської Держави — держави, яка буде вести битви з ворогами і отримувати над ними беззаперечні перемоги.

Що стосується хадісу, приведеного Бухарі у своєму «Сахіх»:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ يُقَاتِلُونَ وَهُمْ أَهْلُ الْعِلْمِ

«Не перестане існувати група із моєї Умми, яка переможно іде і б’ється на шляху істини. Цією групою є володарі знань», —

то вираз «цією групою є володарі знань» є словами автора, а не словами Посланця ﷺ. Так у книзі «Фатх аль-Барі» Ібн Хаджар аль-Аскаляні пише: «Вираз «Цією групою є володарі знань» є додатковими словами автора».

Необхідно згадати, що будь-яка група, яка щиро б’ється з ворогами, отримає нагороду за це, навіть якщо вона не здатна здолати ворога. Більше того, навіть якщо бойові дії буде вести одна людина, вона усе одно отримає нагороду за це. Також будь-яка група, як робить благе, отримає за це нагороду, навіть якщо це діяльність індивідуального характеру. Наприклад, якщо група зайнялась вивченням наук Ісламу, таких як усуль аль-фікх чи науки про хадіси, то вона отримає нагороду за це, незважаючи на те, що ця діяльність відноситься до діяльності індивіда.

Проте суть у тому, що група описана як долаюча, а це вже вимагає, щоб група відповідала цій якості.

Ось таким є тлумачення згаданих нами хадісі після міркування над ними і спроб пов’язати їх один з одним. І цьому я віддаю свою перевагу і вважаю правильним.

Що стосується слів «не перестане існувати», то це не означає безперервність, а має на увазі перевагу над ворогом у ті чи інші періоди, які ідуть один за другим, і так — до Судного дня. Іншими словами, це не означає після одної отриманої перемоги, що ворог прийде і розгромить нас назавжди. Навпаки, наші перемоги будуть відбуватись у різні періоди, які ідуть один за другим, і — до приходу Судного дня. Саме це відбулось у золоту епоху Ісламу а, ми отримували перемоги над ворогом одну за другою. Але потім наші перемоги почали змінюватись поразками:

وَتِلۡكَ ٱلۡأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيۡنَ ٱلنَّاسِ

«Ми чергуємо дні (щастя і нещастя) для людей» (3:140).

Так спочатку були хрестові навали, але ми змогли їх розгромити, потім була татарсько-монгольська навала,але і їх ми розгромили. Далі прийшов період нашої слабкості, а потім — період сили, і ми завоювали Константинополь, який був перейменований в Ісламбул (сучасне місто Стамбул). Потім Халіфат був зруйнований, і, з дозволу Аллаха, він повернеться і покладе край існуванню «Ізраїлю», що окупував Палестину, більше того, він завоює Рим. Згадана група залишиться і буде битися на шляху істини, а перед Судним днем вона битиметься з Даджалем.

Проте в усьому цьому в очі кидається хадіс про прихід Іси (а.с.) перед Судним днем. У ньому говориться, що Іса (а.с.), спустившись на землю, знайде у мусульман державу та аміра, після чого буде отримана беззаперечна перемога над ворогом.

Таким чином, вираз «не перестане існувати» не означає постійність, а означає, що буде велика кількість різних періодів, коли мусульмани будуть отримувати беззаперечні перемоги над ворогом. І так буде тривати до Судного дня.

Подібне положення дуже схоже з положенням, про яке згадав Посланець Аллаха ﷺ:

وَلَنْ يَزَالَ أَمْرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ مُسْتَقِيمًا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ

«Справа Умми буде правильною до Судного дня» (Бухарі).

Цей хадіс не говорить про те, що Умма буде правильною на постійній основі, навпаки, іноді мусульмани від правильності будуть відходити. Зокрема, саме це трапилось після падіння Халіфату. Даний хадіс вказує на те, що правильність Умми не зникне і справа Умми не буде спотворена назавжди. Навпаки, правильність повернеться, адже усе, що спотворюється, виправляється і повертається у правильній постаті. Тому правильність Умми буде присутня, хоча і у різні періоди, і так буде тривати до Судного дня.

Це перша частина моєї відповіді, і це те, чому я віддаю перевагу, але я не виключаю, що є і інше пояснення.

Що стосується другої частини відповіді, тобто того, як взаємодіяти з цими хадісами, то взаємодія з ними повинна бути такою, як це було у сподвижників і табіїнів. Адже коли вони чули хадіси про завоювання Константинополя і Риму, то кожен із них прагнув втілити цю радісну звістку Посланця ﷺ у життя своїми діями. І так тривало, поки Аллах не побажав руками Мехмеда II аль-Фатіха (Завойовника) відкрити для ісламського правління Константинополь. Іншими словами, коли сподвижники і табіїни чули той чи інший хадіс, то розпочинали його втілення, щоб своїми власними руками втілити у життя благо, згадане у хадісі. Ви тільки послухайте, як був описаний Мехмеда II та його армія Пророком Аллаха ﷺ:

فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُ

«Наскільки чудовий той амір і наскільки чудове те військо, що завоює його (Константинополь)» (Ахмад).

Багато халіфів посилали армії для взяття Константинополя, багато сподвижників були у цих військах з метою вшануватись цього блага. Серед них був і Абу Айюб аль-Ансарі.

Такою є суть хадісів про долаючу групу. Посланець  ﷺ згадав групу як таку, що б’ється і розбиває ворогів. Проте необхідно розуміти, що це можливо лише з існуванням Ісламської  Держави та її армії. Адже тільки держава та її армія здатні розгромити колоніальні держави. Так давайте засучимо рукава і прискоримось у діяльності по встановленню Другого Праведного Халіфату, а потім приєднатись до його армії, будемо битися з нашими ворогами і отримувати над ними перемоги. І ми дуже сподіваємось, що, по милості Аллаха, ми із числа цієї групи.

Але є один важливий аспект, адже проблема не у тому, кого назвати «долаючою групою», чи заявити, що цією групою є ми. Проблема у тому, хто бажає бути цією групою, хто бажає втілити її якості, хто бажає вести діяльність по встановленню Ісламської Держави і формуванню її армії? Адже лише Держава та її армія будуть битися і перемагати Америку, Англію, «Ізраїль» та інші колоніальні держави. Лише держава здатна розгромити їх. Тому той, хто прагне бути цією групою, нехай робить те, що дозволить їм набути її якості.

Ми просимо Аллаха зробити нас із числа цієї групи, побачити встановлення Другого Праведного Халіфату, бути у лавах його армії і брати участь у розгромі ворогів і отримувати над ними беззаперечні перемоги.

О,Аллах, Ти — Той, Хто надає допомогу тим, хто надасть її Твоїй релігії, адже Ти — Всесильний і Всемогутній!

 

7 Рамадана 1425 р.х.
21.10.2004 р.