Різниця між мадудом (товар, який продається поштучно), маузуном (товар, який вимірюється вагою) і макілем (товар, який вимірюється сосудами, кипами, метрами, ліктями і т.д.)

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: Допоможіть, будь-ласка, побачити різницю між мадудом, маузуном і макілем у Шаріаті, якими є стандарти в усього цього?

Відповідь:

Такі терміни, як мадуд, маузун чи макіль, мають місце у купівлі-продажу. Якщо Ви бажаєте купити той чи інший товар за допомогою угоди «Ас-Салям», то погляньте, яким чином на ринку відбувається продаж того чи іншого товару. Чи продається даний товар як мадуд, тобто продається по N ціні за штуку? Або ж продається як маузун, тобто продається по N ціні за кг? Або ж продається по N ціні за метр? Або ж продається по N ціні за са?

Якщо справа обстоїть саме так, як згадано у питаннях, то товар можна описати або як мадуд, або як маузун, або як макіль. І тут неважливо, чи іде мова про одну одиницю товару чи про декілька.

Наприклад:

— пшениця і ячмінь продаються як кілограмами, так і сосудами;

— банани і апельсини — кілограмами і поштучно;

— тканина — метрами, ліктями і т.д.

Отож, речі, які купуються за допомогою ваги, поштучно, місткостями, метрами, тобто речі категорії маузун, мадуд і макіль, можна придбати за допомогою угоди «Ас-Салям». Але при цьому дуже важливо описати сам товар, це дозволяє усунути неясність в угоді. Тому, коли говорять, що є 100 кг пшениці на продаж, то цього недосить для її опису, іще необхідно в обов’язковому порядку позначити вид пшениці. Лише тоді у позначеній вазі товару можна усунути неясність в угоді. Те ж саме стосується речей категорії макіль і мадуд.

Що стосується тварин, чи продаються вони поштучно? Адже буває так, що торговець зазиває, говорячи: «Кожен верблюд коштує 1000». Але подивившись на нього, покупець заявляє, що верблюд стільки не коштує і вибирає підходящого для цієї ціни. Враховуючи це, хіба можна сказати, що один верблюд рівний іншому з точки зору продажу поштучно?

Або, наприклад, продаж домів і квартир, хіба вони продаються як мадуд,, маузун чи макіль у тому значення, що хіба торговець десяти домів зазиває, говорячи: «Кожен дім продається за 1000»? Або ж купівля-продаж нерухомості здійснюється за допомогою бачення, бо один дім відрізняється від іншого?

Тому і говориться, що тварини і нерухомість не відносяться до речей категорії мадуд, маузун, макіль. Хтось може сказати, що є люди, які продають тварин по вазі. Але так відбувається не з усіма тваринами. Адже, наприклад, якщо один певний баран продається по вазі, то його вартість неможливо застосувати до кожного барану, адже у кожного барана своя вага. Те ж саме — з коровами та іншими тваринами. Поки усі тварини при продажу не будуть регулюватись вагою як фрукти чи овочі, то у відношенні них неможна буде застосовувати угоду «Ас-Салям». Адже людина не говорить, що у неї є 100 кг тварин (природно, мова йде про живу вагу), вона продає їх окремо.

Хтось може також сказати, що є люди, хто продає нерухомість по метражу. Проте це не застосовується до кожного дому. Адже в одному домі 10м², в іншому їх 20. Тут варто врахувати, що нерухомість не описується за допомогою метрів. Плюс ніхто не говорить, що у нього 100м² дома, а говорить у нього є дім у 100м².

Підбиваючи підсумки у цілому, треба сказати, якщо на мить купування товар описується як маузун, мадуд чи макіль, то його можна придбати за допомогою угоди «Ас-Салям». Якщо ж такого немає, то купувати товар через угоду «Ас-Салям» заборонено.

Також допустимо говорити, що більшість речей продається у якості маузуна, мадуда і макіля. Але й той же час говорити, що усі речі продаються так, буде грубою помилкою.

Відносно продажу каміння варто відзначити наступне:

а) Якщо каміння описується як речі категорії макіль і мадуд, то купити його через угоду «Ас-Салям» дозволено. Іншими словами, дозволяється заздалегідь оплатити володарю каменоломні вартість каміння при умові, що воно описується як макіль чи мадуд, але при цьому повинен бути оговорений строк отримання каміння. Я повторю іще раз, якщо у мить купування товару останній описується як макіль і мадуд, то дозволяється його придбання через угоду «Ас-Салям», і неважливо, чи є товар на руках у продавця чи ні.

В угоді «Ас-Салям» оплата здійснюється заздалегідь, а отримання самого товару відбувається у межах оговореного строку.

б) Якщо каміння купується через іншу угоду (тобто не через угоду «Ас-Салям»), у такому випадку каміння як товар повинно бути на руках у продавця, інакше він буде продавати неіснуючий у нього товар, що заборонено по Ісламу. Якщо ж товар на руках продавця, то покупець вправі оплатити усю вартість товару або його частину. Неоплачена частина буде у якості боргу, а це дозволено. У даній угоді оплата (чи буде вона повністю чи частково) здійснюється так, як домовляться продавець і покупець.

в) Якщо мова йде про найм, як, наприклад, коли Ви хочете побудувати паркан з каменю і домовляєтесь з будівником, що метр паркану буде по такий-то ціні, оговорюєте будматеріали, саму роботу і т.д. У подібній ситуації дозволяється укласти угоду з будівником, і тут неважливо, чи має він на руках каміння (тобто будматеріали) чи ні. Причина цього полягає у тому, що угода була про будівництво паркану, а не про купівлю каміння.

 

12.02.2006 р.