Шаріатський хукм про замороження ембріонів і плануванні статі дитини

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: У наші дні поширились наукові знання в області замороження ембріонів (кріоконсервація) і планування статі дитини.

Більше того, на Заході це переросло у предмет торгівлі. А сьогодні це стало предметом торгівлі і у мусульманських країнах. Отож, дане питання вийшло за межі наукових досліджень. Тому я хотів дізнатись у Вас шаріатський хукм про замороження ембріонів і планування статі дитини.

Нехай Аллах воздасть Вам благом за Ваші старання!

Відповідь: Перш ніж відповісти на Ваше питання, хотів би нагадати, що Аллах є Тим, Хто створив людину, Хто навчив її тому, що вона не знала, Хто наділив людину благами, життя і Всесвіт певними якостями, мірами і устроєм. Це, у свою чергу, дозволяє відкрити перед людиною двері наук, щоб потім використовувати їх на благо людства Аллах хвалить корисні знання і правильних вчених. Останні більш здатні до того, щоб увірувати в Аллаха, зробити правильні висновки із таємниць людини, життя і Всесвіту про велич Аллаха, Його мудрості і могутності. Аллах сказав:

إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

«Воістину, бояться Аллаха серед Його рабів ті, хто володіє знанням» (35:28).

Передається від Абу ад-Дарди, що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

وَإِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَإِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَارًا وَلَا دِرْهَمًا إِنَّمَا وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

«Вчені — спадкоємці пророків, а пророки не залишають у спадок ані динарів, ані дирхамів. Вони залишають у спадок лише знання, тому той, хто набув його, набуває великий прожиток» (Ібн Маджа).

Проте Шайтан, його послідовники і люди зла використовують науку в ім’я зла і шкоди, щоб поламати життя людей, вивести його із рівноваги. Тому науку почали використовувати не за призначенням. Її використовували для клонування, для заморозки сперми, яйцеклітин, ембріонів, що потім імплантувати у матку чужих жінок. Почали розтинати мертві тіла, торгувати їх органами. Дійшло до того, що навіть живих людей почали викрадати на органи. Стали проводити експерименти з ембріонами, грати життям людського плоду і вилученням його органів під приводом медицини і науки.

Всевишній Аллах говорить:

وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ

«Ми вшанували синів Адама» (17:70).

В основі наука повинна витікати із принципу: радувати людей, покращувати їх фізичне здоров’я і розумовий розвиток. Проте вчені зла взяли за основу принцип «опустити образ життя людини до рівня тварини», тим самим перетворивши життя людини у полігон для зла і шкоди.

Далі, переходячи до питання:

Замороження ембріонів

Іноді у життів деяких подружніх пар бувають захворювання, які не дозволяють сперматозоїдам запліднити яйцеклітину природним шляхом. Причиною тому можуть бути: непрохідність маточних труб, малорухливі сперматозоїди і т.д. Подібні проблеми добре відомі спеціалістам у цій області. Досягнення в області медицини дозволяють на сьогоднішній день проводить екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ). ЕКЗ — це запліднення жіночих яйцеклітин поза маткою, тобто у пробірці, але при певних умовах. Сам процес ЕКЗ протікає так: за допомогою препаратів (таких як «Кломід»), стимулюють суперовуляцію, потім дозрілі яйцеклітини вилучають із організму жінки і запліднюють спеціально приготовленою спермою чоловіка, в умовах «invitro» («у пробірці»).

Після того, як відбулось запліднення яйцеклітин, одну чи декілька із них поміщають у матку дружини. І якщо Аллах предпише, то запліднена яйцеклітина (ембріон) прикріпиться до стінки матки і буде запущений механізм її розвитку: згусток крови, потім розжований шматочок і т.д. Якщо ж Аллах не предпише, то яйцеклітина помре і зникне.

З урахуванням того, що у більшості випадків (іноді це може досягати 90%) запліднена яйцеклітина не приживається у матці, проте подружжя зацікавлене у вагітності, процес повторюється із разу у раз. Під час даного процесу жінці дають лікувальні препарати, щоб спонукати яєшник виробити побільше яйцеклітин. Далі дозрілі яйцеклітини вилучають із жінки. Тому, з урахуванням складності процесу, спеціалісти запліднюють не одну яйцеклітину, а декілька. Після успішного запліднення декілька яйцеклітин імплантують у матку, адже у випадку загибелі однієї інша може прижитися. Усе це обтяжує і втомлює жінку.

Запліднені яйцеклітини імплантуються у стінку матки за допомогою спеціального пристрою. У стінці матки можуть імплантувати навіть три ембріони, щоб мати гарантії того, що який-небудь приживеться. Решту інших ембріонів піддають заморожуванню, і вони чекають своєї черги, адже у випадку невдачі першої імплантації процес повториться. Більше того, повторне вилученні нових яйцеклітин потягне за собою обтяження і втомленість для жінки. Кожного разу, коли відбувається невдача в імплантації яйцеклітин у стінку матки, беруться вже запліднені яйцеклітини (ембріони). І так триває, поки не буде досягнутий успіх.

Само прийняття чи відторгнення ембріонів організмом жінки не відбувається у ту ж мить, для цього вимагається час (години, дні), на протязі якого інші ембріони можуть загинути. У зв’язку з цим їх піддають заморожуванню. При заморожування застосовується рідкий азот.

Спочатку замороження ембріонів призначалось для повторної імплантації у стінку матки у випадку невдачі у перший раз. Адже це дозволяло не обтяжувати жінку прийомом лікувальних препаратів і проведенням повторних процедур.

Потім заморожені ембріони стали предметом торгівлі, особливо у країнах Заходу. Саме тому зморожені ембріони почали зберігати на протязі декількох років. Заморожені запліднені яйцеклітини почали імплантувати іншим подружнім парам, навіть одиноким жінкам. Так з’явилось щось на кшталт банків для зберігання заморожених ембріонів. Дійшло до того, що ембріони із різних пробірок почали змішувати один з одним. Як результат жінкам почали імплантувати чужі ембріони, коли траплялась невдача у першій імплантації у матку її запліднених яйцеклітин, що призвело до змішування родословної.

Як ми згадали раніше, справа не обмежилась лише замороженням запліднених яйцеклітин, також почали піддавати заморожуванню незапліднені яйцеклітини і сперму з метою подальшого їх продажу як матеріалу від людей з певними характеристиками (світле волосся, блакитні очі, високий зріст і т.д.).

Таким є стисле викладення питання про заморожені ембріони. Так, є іще багато деталей і подробиць, але вони не виходять за межі сказаного.

Виходячи із цього, шаріатський хукм буде наступним:

1) Звернення до процедури ЕКЗ для подружньої пари як лікування через нездатність завагітніти звичайним шляхом буде дозволеним по Шаріату. Адже передається від Усами ібн Шаріка: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ

«Лікуйтесь, адже Всемогутній і Великий Аллах, створивши хворобу, створив і ліки від неї, окрім однієї — старість» (Абу Дауд).

Під старістю мається на увазі смерть.

Проте у процесі лікування є дві умови:

а) У процедурі ЕКЗ повинна використовуватись сперма чоловіка і яйцеклітина дружини, тобто використовуватись біоматеріал законної подружньої пари. Передається від Рувайфа ібн Сабіта аль-Ансарі, що Посланець (с.а.с) сказав:

لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَسْقِيَ مَاءَهُ زَرْعَ غَيْرِهِ

«Не дозволено людині, яка вірить в Аллаха і в Останній день, поливати своєю водою чужий посів» (Ахмад).

Отож, запліднювати яйцеклітину жінки можна лише спермою її чоловіка.

б) Запліднення яйцеклітини спермою чоловіка і подальша її імплантація у матку повинні відбуватись при живому чоловікові, але ніяк не після його смерті,що дуже поширено на Заході. Там люди не бачать нічого забороненого в імплантації заплідненої яйцеклітини у матку жінки як при житті чоловіка, таке і після його смерті. Проте в Ісламі це заборонено. Причина у тому, що зачаття дитини без живого чоловіка — харам, і воно карається по Шаріату. Подібна річ розглядається як один із доказів перелюбства. Адже, коли жінка вагітніє без чоловіка, то вона розцінюється як грішниця, яка скоїла тяжкий гріх. Цей висновок ґрунтується на словах Умара ібн аль-Хаттаба та Алі ібн Абу Таліба. При цьому ніхто із сподвижників не висловився проти сказаного ними. Таким чином, положення, коли ніхто із сподвижників не вийшов проти сказаного, треба розцінювати як Іджма сподвижників. А, отож, жінка, яка завагітніла після смерті чоловіка, буде вважатись перелюбкою на основі Іджма.

Отож, до жінки, яка завагітніла внаслідок інтимної близькості з чужим чоловіком, буде застосований відповідний хадд (роз’яснене Шаріатом покарання). Якщо ж вона завагітніла внаслідок імплантації ембріона у матку після смерті чоловіка, то до неї буде застосований найсуворіший таазір (вид покарання, яке визначає халіф чи суддя).

Що стосується запліднення яйцеклітини спермою чоловіка та її імплантація у матку при його житті, то це дозволено. Тому так звані «діти із пробірки» дозволені Шаріатом, але поруч з двома згаданими умовами.

2) Що стосується замороження запліднених яйцеклітин (ембріонів), незалежно від кількості, з подальшою імплантацією у матку, то це дозволено по Шаріату. Але повинна бути категорична упевненість, що це саме яйцеклітини матері, а не когось іншого, щоб ембріони могли бути імплантовані повторно.

Враховуючи, що є інформація про те, що ембріони із різних пробірок почали змішувати один з одним і імплантувати у матку у випадку, коли перша спроба була безуспішною, то заморожування ембріонів буде заборонено по наступним причинам:

а) Як правило, з самого початку увесь інтерес скерований у бік перших запліднених у пробірці яйцеклітин, які будуть імплантовані у матку на першому етапі.

б) Що стосується додаткових запліднених і заморожених яйцеклітин, то до них немає такої уваги доти, поки не станеться збій при першій спробі. Як ми вже говорили, про збій можна дізнатись лише через деякий час, тому яйцеклітини і заморожують на цей період.

в) Є інформація про змішування ембріонів одного з іншим,, а це говорить про те, що родословня не буде дотримана.

г) У випадку вдалого завершення першої імплантації необхідно знищити решту ембріонів, але цей процес нічим не підтверджується, більше того, їх залишення більш ймовірне, аніж знищення. На користь цього виступають повідомлення про торгівлю замороженими ембріонами.

А шаріатське правило гласить:

اَلْوَسِيلَةُ إِلَى الْحَرَامِ حَرَامٌ

«Засіб, який веде до хараму, сам стає харамом».

Тому для керівництва цим правилом не вимагається категоричності, досить і переважного припущення (галябат уз-занн). Причина заборони замороження ембріонів полягає у тому, що має місце змішування між собою заморожених ембріонів (неважливо, було це зроблено спеціально для торгівлі чи помилково), що веде до змішування родословної, а це є харамом,адже Іслам зобов’язав зберігати родословню. Передається від Ібн Аббаса: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

مَنْ انْتَسَبَ إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوْ تَوَلَّى غَيْرَ مَوَالِيهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

«Хто зводить своє походження не до свого батька, чи називає своїм покровителем не (того, хто ним є насправді), він буде проклятий Аллахом, янголами та усіма людьми» (Ібн Маджа).

Передається від Абу Хурайри, що, коли був ниспосланий аят про взаємне прокляття між чоловіком і дружиною, він чув, як Посланець Аллаха (с.а.с.) говорив:

أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَدْخَلَتْ عَلَى قَوْمٍ نَسَبًا لَيْسَ مِنْهُمْ فَلَيْسَتْ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ وَلَمْ يُدْخِلْهَا اللَّهُ جَنَّتَهُ

«Та жінка, яка принесла дитину від іншого роду, а не від того, з яким живе, не має ніякого відношення до Аллаха, і Він не введе її у Рай» (ад-Дарімі).

Отож, заморожування додаткових ембріонів є харамом, тому решта запліднених яйцеклітин повинні бути знищені. А у випадку невдачі при першій імплантації ембріонів у матку жінка повинна пройти процедуру повністю, тобто, починаючи від повторного вилучення яйцеклітин із яєчників і до повторної їх імплантації у матку. Втомленість жінки не може бути виправданням для заморозки ембріонів, адже останні можуть бути змішані один з одним. А це призведе до змішування родів, що є харамом.

Хтось може сказати, що згадане вище шаріатське правило вимагає наявності переважного припущення (галябат уз-занн), але у випадку зі змішуванням заморожених ембріонів є лише одне припущення (занн), але ніяк не переважне припущення (галябат уз-занн). Особливо це актуально, коли сторона, яка лікує, є надійною і контролює процес замороження ембріонів і подальше їх зберігання належним чином. Також сторона, яка лікує, гарантує знищення решти ембріонів. Так чому ми говоримо, що замороження ембріонів є харамом, і піддаємо жінку повторній процедурі від початку і до кінця?

Так, дійсно, у правилі мова йде про переважне припущення (галябат уз-занн). Тому у положенні, коли сторона, яка лікує — надійна, переважне припущення (галябат уз-занн) відсутнє. Тому, якщо є повна упевненість у тому, що ембріони не будуть змішані, тоді припустиме їх замороження, але при умові, що після вдалої імплантації в матку решта буде знищена. Проте це питання носить делікатний характер, і треба враховувати, що є повідомлення про змішуванні ембріонів, а це, у свою чергу, позбавляє повної упевненості. Адже у ході усього процесу відбуваються дві речі:

1. На протязі якого відбувається перша імплантація, і поки не буде підтвердження успішності процесу, у цю мить додаткові, заморожені ембріони не знаходяться під належною опікою і контролем. Причина у тому, що уся увага до цих ембріонів залежить від успіху першої імплантації.

2. Як ми вже сказали, після успіху у першій або у другій імплантації надлишкова кількість заморожених ембріонів повинна бути знищена. Проте цей процес не знаходиться під належним контролем з боку подружньої пари, оскільки жінку та її чоловіка, у випадку успішної вагітності, не сильно турбує подальша доля заморожених ембріонів, вони захоплені зовсім іншим. Тому у випадку їх питання: «Чи були знищені ембріони?», — їм просто дадуть відповідь: «Так!».

Проте, враховуючи, що має місце торгівля ембріонами, про який спокій у серці можна говорити?!

Навіть якщо немає підґрунтя для переважаючого припущення (галябат уз-занн), щоб заявити про харам заморозки ембріонів, то усе одно замороження ембріонів буде відноситись до категорії сумнівного. А відносно цього передається від Хасана ібн Алі: «Я завчив від Посланця Аллаха (с.а.с.) наступні слова:

دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لَا يَرِيبُكَ

«Залиш те, що викликає у тебе сумнів, і візьми те, що не викликає його» (ат-Тірмізі сказав, що це хасан сахіх хадіс).

Підбиваючи підсумки:

— Шаріат дозволяє запліднення яйцеклітини жінки у пробірці спермою її чоловіка як метод лікування у випадку, коли неможливо завагітніти природним шляхом.

— Після першого процесу імплантації ембріонів у матку решта ембріонів у пробірці повинні бути знищені.

— У випадку успішності імплантації подружжя повинно воздати хвалу Всевишньому Аллаху. Але, якщо перша імплантація була безуспішною, то процес починається знов: вилучаються нові яйцеклітини, потім запліднюються у пробірці спермою чоловіка і імплантуються у матку дружини.

— Вдаватись до заморожування з подальшим використанням решти ембріонів заборонено.

Усе перераховане дозволяється, якщо яйцеклітини і сперма взяті від однієї подружньої пари і при живому чоловікові.

Планування статі дитини

З давніх часів люди намагались обрати своїй дитині ту або іншу стать і позбутися від того плода, який не хотіли, тими методами, які були їм доступні.
* У часи джахілії (невігластва) араби віддавали перевагу народженню хлопчиків, щоб ті допомагали у подальшому у завоюваннях і збереженні роду. А що стосується дівчаток, то було навіть, що їх хоронили заживо:

وَإِذَا ٱلۡمَوۡءُۥدَةُ سُئِلَتۡ ٨ بِأَيِّ ذَنۢبٖ قُتِلَتۡ

«Коли зариту живцем спитають, за який гріх її вбили» (81:8,9).

* Коли стали доступними інші засоби,як, наприклад, УЗІ, які дозволяли виявити стать плода, то у випадку непотрібної їм статі вони переривали вагітність за допомогою аборту.

* Сьогодні, особливо, коли з’явились нові провідні способи контролю за плодом в утробі матері, було виявлено, що кисле середовище більше підходить для «жіночих» сперматозоїдів, які несуть Х- хромосому, а щілочне середовище — для «чоловічих» сперматозоїдів, які несуть Y-хромосому. Тому спеціалісти вдались до спеціальних засобів для формування щілочного середовища у піхві жінки до інтимної близькості, щоб сприяти заплідненню яйцеклітини «чоловічим сперматозоїдом.
Також вони вважали, що процес окислення вагінального середовища (за допомогою промивання спеціальними препаратами перед інтимною близькістю) сприяє заплідненню яйцеклітини «жіночим» сперматозоїдом.

* Потім почали вивчати види дієт, які сприяють як ощілачіванню, так і окисленню жіночого організму.

Вони побачили, що їжа має вплив на процес планування статі майбутньої дитини з двох сторін:

Перша сторона: змінюється кисле і щілочне середовище у шийці матки і піхви. Так, калій і натрій ощілачівають, отож, є великі шанси народити хлопчика. А магній і кальцій окислюють, а, отож, є великі шанси народити дівчинку.

Друга сторона: викликаються змінення у стінці яйцеклітини, щоб вона якомога довше могла приймати «чоловічі» або «жіночі» сперматозоїди, в залежності від бажаної статі дитини.

Тому вони рекомендували подружжю, зокрема — жінці, які бажають хлопчика, приймати їжу, яка сприяє утворенню щілочного середовища. Наприклад, вони рекомендували їсти побільше солі, солоного м’яса, не вживати молочних продуктів, їсти фрукти, приймати препарати, які містять калій, і т.д. Тобто приймати усе, що сприяє защелачуванню організму.

Що стосується планування дитини жіночої статі, то вони рекомендували їжу, яка сприяє виникненню кислотного середовища в організмі. Наприклад, вживання молочних продуктів, зменшення вживання солі, відмова від м’яса, зокрема — від солоного, відмова від фруктів, відмова від прянощів і спецій і т.п. речей, які сприяють окисленню організму.

* Потім вони виявили інший метод, який полягає у тому, що якщо у фаллопієвій трубі першою з’явиться яйцеклітина, аніж сперма, то зростають шанси, що майбутній плід буде чоловічої статі. Якщо ж у фаллопієвій трубі першою з’явиться сперма, а потім вже яйцеклітина, то зростають шанси, що майбутній плід буде жіночої статі. Наприклад, якщо інтимна близькість відбулась одразу після овуляції, то ймовірно, що плід буде чоловічної статі, і навпаки,. Отож, якщо після інтимної близькості яйцеклітина вже знаходилась (на протязі доби) у фаллопієвій трубі, то є велика ймовірність, що плід буде чоловічої статі, якщо ж близькість була до овуляції, то є велика ймовірність, що плід буде жіночої статі. Отож, до азля (переривання статевого акту до початку еяколяції ) вдаються у ті дні, коли не хочуть, щоб дитина була тієї чи іншої статі.
Таким чином, азль стає засобом для планування статі дитини.

Проте, це вимагає контролю за початком овуляції. А, отож, якщо хочуть хлопчика, то вдаються до азля або утримання від близькості до початку овуляції.
Якщо ж вони хочуть дівчинку, то до початку овуляції уникають азля, а вже з початком овуляції вдаються до нього або до утримання від близькості. Також сім’явиверження не повинно бути раніше певного строку, інакше сперматозоїди загинуть до того, як заплідниться яйцеклітина.

Ймовірно, сам на це вказує хадіс, у якому Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

وَأَمَّا الْوَلَدُ فَإِذَا سَبَقَ مَاءُ الرَّجُلِ مَاءَ الْمَرْأَةِ نَزَعَ الْوَلَدَ وَإِذَا سَبَقَ مَاءُ الْمَرْأَةِ مَاءَ الرَّجُلِ نَزَعَتِ الْوَلَدَ

«Що стосується дитини, то якщо рідина чоловіка випереджає рідину жінки, дитина схиляється на його бік, якщо ж рідина жінки випереджає рідину чоловіка, то дитина схиляється на її бік» (Бухари).

Є і інший хадіс, який роз’яснює це. Передається від Саубана, вільновідпущеника Посланця Аллаха (с.а.с.), що одного разу один зі раввінів прийшов, щоб задати питання Пророку (с.а.с.). Серед цих питань було таке:

جِئْتُ أَسْأَلُكَ عَنْ الْوَلَدِ قَالَ مَاءُ الرَّجُلِ أَبْيَضُ وَمَاءُ الْمَرْأَةِ أَصْفَرُ فَإِذَا اجْتَمَعَا فَعَلَا مَنِيُّ الرَّجُلِ مَنِيَّ الْمَرْأَةِ أَذْكَرَا بِإِذْنِ اللَّهِ وَإِذَا عَلَا مَنِيُّ الْمَرْأَةِ مَنِيَّ الرَّجُلِ آنَثَا بِإِذْنِ اللَّهِ

«… Я прийшов, щоб спитати тебе про дитину!». На що він (с.а.с.) сказав: «Рідина чоловіка — білого кольору, а рідина жінки — жовтого. У випадку, коли їх рідини зустрічаються і верхи бере рідина чоловіка, то з дозволу Аллаха, дитина буде чоловічої статі, якщо ж рідина жінки бере верхи, то, з дозволу Аллаха, дитина буде жіночої статі …» (Муслім).

Як правило, перевага чоловічої рідини над жіночою означає, що вона опиняється першою у потрібному місці. Перевага однієї речі над іншою можливе, коли вона вже була присутня та до появи другої. У такому положенні ймовірність, що плід буде чоловічої статі, з дозволу Аллаха, більше. Якщо жіноча рідина опиняється першою, а потім з’явиться чоловіча, то у такому положенні ймовірність, що плід буде жіночої статі, з дозволу Аллаха, більше.

* Далі вони розробили інший науковий метод, який, на їх думку, більш технічний — так званий «метод вибіркового запліднення». Даний метод вимагає певних процедур зі спермою, у ході яких у пробірці будуть розділені «жіночі» сперматозоїди (X-несучий сперматозоїд) від «чоловічих» (Y-несучий сперматозоїд). Дана процедура потребує технічно-медичного втручання.

Суть цієї ідеї полягає у наступному: вченими було виявлено, що при сперматогенезі (розвитку сперматозоїдів) утворюються сперматозоїди двох типів: ті, які несуть X-хромосому і ті, які несуть Y-хромосому. Y — це чоловіча хромосома, X — жіноча. У той же час яйцеклітини несуть в собі лише X-хромосому. Отож, жіноча стать кодується двома Х- хромосомами (ХХ), чоловіча — ХY. Вчені виявили, що якщо яйцеклітина заплідниться сперматозоїдом, який містив Х- хромосому, то сформується ембріон жіночої статі (ХХ), а якщо сперматозоїд містив Y-хромосому, то чоловічої (ХY). Тому спеціалісти спочатку почали відокремлювати один від одного сперматозоїди з Х та Y-хромосомами, а потім, в залежності від бажання статі майбутнього плода, почали здійснювати запліднення або сперматозоїдом, який містить Y-хромосому, або — Х-хромосому.

Є іще один метод, він майже аналогічний, лише з невеликою різницею: стать плода визначають після запліднення яйцеклітин у пробірці. Так, якщо запліднена яйцеклітина несе формулу XX, то це жіноча стать, а якщо XY — чоловіча. Тому тим, хто бажає хлопчика, імплантують у матку запліднену яйцеклітину з хромосомами XY, а тим, хто бажає дівчинку, — яйцеклітину з хромосомами XX.

З точки зору цілі обидва методи схожі. За винятком того, що у першому методі сперматозоїди тестуються перед заплідненням на наявність Х або Y-хромосом, а при другому методі тестується вже запліднена яйцеклітина, тобто «ембріон», і лише потім відбувається відокремлення ембріонів жіночої статі від чоловічої.

Такими є людські спроби, які робляться при виборі статі плоду, починаючи з давніх часів і до сьогоднішніх днів.

Після того, як ми вивчили реальність даного питання, шаріатський хукм буде наступним:

а) Вбивство дитини, яка народилась, але була небажана — це харам, бо коїться навмисне вбивство людини. І у Наступному житті у якості покарання за вбивство дитини буде вічне перебування у Пеклі. Всевишній сказав:

وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

«Якщо ж хтось вб’є віруючого навмисно, то відплатою йому буде Пекло, у якій він буде вічно. Аллах розгнівається на нього, прокляне його і приготує йому великі муки» (4:93).

У цьому житті у якості покарання буде відплата, тобто страта, якщо тільки опікун вбитого не пробачить чи не візьме дію (плату за вбитого).

б) Вбивство плода в утробі матері, коли подружжя не бажає його, як, наприклад, якщо плід жіночої статі, а батьки хотіли хлопчика, також є харамом. І за це предписане відповідне покарання. Передається від Абу Хурайри:

اقْتَتَلَتِ امْرَأَتَانِ مِنْ هُذَيْلٍ فَرَمَتْ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى بِحَجَرٍ فَقَتَلَتْهَا وَمَا فِي بَطْنِهَا فَاخْتَصَمُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ دِيَةَ جَنِينِهَا غُرَّةٌ عَبْدٌ أَوْ وَلِيدَةٌ

«Дві жінки із племені Хузайль побились одна з одною. Одна із них кинула камінь в іншу і вбила у її утробі дитину. Люди звернулись за рішенням до Посланцю Аллаха (с.а.с.), і тоді він (с.а.с.) велів виплатити викуп за вбитий плід у розмірі одного раба чи однієї рабині» (Бухарі, Муслім).

в) Утримання від статевої близькості у певні дні, або прийом лише певних видів їжі, або промивання піхви для ощелачування чи окислення — усе це дозволено по Шаріату.
Що стосується азля, то відносно нього приходить хадіс від Абу Саіда аль-Худрі:

فَأَرَدْنَا أَنْ نَعْزِلَ وَقُلْنَا نَعْزِلُ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَظْهُرِنَا قَبْلَ أَنْ نَسْأَلَهُ فَسَأَلْنَاهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ مَا عَلَيْكُمْ أَنْ لَا تَفْعَلُوا مَا مِنْ نَسَمَةٍ كَائِنَةٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا وَهِيَ كَائِنَةٌ

«… Ми хотіли зайнятись з ними інтимною близькістю, вдаючись до азла. Але потім сказали оди одному: «Як можна робити це, не спитавши Посланця Аллаха (с.а.с.), коли він знаходився з нами?». І ми спитали його про це, на що він (с.а.с.) сказав: «Можна цього і не робити, адже аж до Судного дня душа, який судилося з’явитись на світ, неодмінно з’явиться» (Бухарі, Муслім).

Що стосується їжі і промивання піхви, то на їх дозволеність вказує общність доказів про їжу, питво, гусль …

г) Відокремлення один від одного сперматозоїдів з Х та Y-хромосомою і подальше запліднення яйцеклітини сперматозоїдом або з чоловічою хромосомою, або з жіночою; або ж відокремлення ембріонів чоловічої статі від жіночої з подальшою імплантацією у матку — подібні операції є харамом, бо не ж лікуванням. Дані процедури не скеровані на лікування жінок, які нездатні завагітніти природним шляхом. До лікування відноситься лише запліднення яйцеклітини у пробірці. Що стосується згаданих процедур, то вони пов’язані з відокремленням одна від одної чоловічих і жіночих хромосом, або ж з відокремленням ембріонів чоловічої і жіночої статей, але не більше. Тому тут немає місця лікуванню жінок, які не здатні завагітніти природним шляхом.

Також ці процедури неможливо проводити без відкриття аурату, бо немає іншого шляху при вилученні яйцеклітин і їх подальшою імплантацією у матку. А це є харамом. Винятком може бути лише процес лікування, але у даному випадку це не лікування, а отож, харам, що неприпустимо.

На завершення необхідно згадати важливий аспект, пов’язаний з ісламською акидою, тобто з тим, від чого залежить віра людини. Цей аспект полягає у тому, що усі вищезгадані процедури і процеси не вказують на здатність людини створювати так, як це робить Творець. Єдине, що може робити людина, це спостерігати за чоловічими і жіночими властивостями і особливостями організму, які були дані людині з боку Всевишнього Аллаха. Вона може спостерігати за процесом запліднення, аналізувати те, що відбувається, проводити різного роду експерименти, вдаватись до дієт, створювати те чи інше середовище в організмі, відокремлювати «чоловічі» сперматозоїди від «жіночих», запліднювати яйцеклітини та імплантувати у матку... Але усе це не називається процесом сотворіння. Для сотворіння необхідна наявність могутності Творця, але ж лише Аллах може предписати чомусь бути живим, і воно буде, а якщо предпише бути мертвим, то воно буде мертвим. Якщо ж Він не предпише появу творіння, то його і не буде, і тут не допоможе проведення різного роду експериментів і процесів.

Те, що предписав Аллах, буде, а те, що не предписав, ніколи не з’явиться!

Аллах — Творець, Який створив чоловічу і жіночу стать. І це підтверджується категоричними доказами:

ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمۡۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ خَٰلِقُ كُلِّ شَيۡءٖ فَٱعۡبُدُوهُۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ وَكِيلٞ

«Таким є Аллах, ваш Господь. Немає божества окрім Нього, Творця усілякої речі. Поклоняйтесь же Йому! Він є Попечителем і Хранителем усілякої речі» (6:102),

إِنَّ رَبَّكَ هُوَ ٱلۡخَلَّٰقُ ٱلۡعَلِيمُ

«Воістину, твій Господь — Творець, Знаючий» (15:86),

أَفَمَن يَخۡلُقُ كَمَن لَّا يَخۡلُقُۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

«Хіба Той, хто творить, подібний тому, хто не творить? Невже ви не пом’янете назидання?» (16:17),

هَٰذَا خَلۡقُ ٱللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ ٱلَّذِينَ مِن دُونِهِۦۚ بَلِ ٱلظَّٰلِمُونَ فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ

«Таким є творіння Аллаха! Так покажіть Мені, що створили решта усіх інших. О, ні! Беззаконники знаходяться в очевидній омані» (31:11),

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٞ فَٱسۡتَمِعُواْ لَهُۥٓۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ تَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ لَن يَخۡلُقُواْ ذُبَابٗا وَلَوِ ٱجۡتَمَعُواْ لَهُۥۖ وَإِن يَسۡلُبۡهُمُ ٱلذُّبَابُ شَيۡ‍ٔٗا لَّا يَسۡتَنقِذُوهُ مِنۡهُۚ ضَعُفَ ٱلطَّالِبُ وَٱلۡمَطۡلُوبُ

«О, люди! Приводиться притча, послухайте ж її. Воістину, ті, кому ви поклоняєтесь окрім Аллаха, не сотворять і мухи навіть якщо вони об’єднаються для цього. Якщо ж муха забере у них що-небудь, вони не зможуть відібрати у неї це. Слабкий той, хто добивається, і той, від кого він добивається!» (22:73),

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمۡ فِي رَيۡبٖ مِّنَ ٱلۡبَعۡثِ فَإِنَّا خَلَقۡنَٰكُم مِّن تُرَابٖ ثُمَّ مِن نُّطۡفَةٖ ثُمَّ مِنۡ عَلَقَةٖ ثُمَّ مِن مُّضۡغَةٖ مُّخَلَّقَةٖ وَغَيۡرِ مُخَلَّقَةٖ لِّنُبَيِّنَ لَكُمۡۚ وَنُقِرُّ فِي ٱلۡأَرۡحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ أَجَلٖ مُّسَمّٗى ثُمَّ نُخۡرِجُكُمۡ طِفۡلٗا ثُمَّ لِتَبۡلُغُوٓاْ أَشُدَّكُمۡۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰٓ أَرۡذَلِ ٱلۡعُمُرِ لِكَيۡلَا يَعۡلَمَ مِنۢ بَعۡدِ عِلۡمٖ شَيۡ‍ٔٗاۚ وَتَرَى ٱلۡأَرۡضَ هَامِدَةٗ فَإِذَآ أَنزَلۡنَا عَلَيۡهَا ٱلۡمَآءَ ٱهۡتَزَّتۡ وَرَبَتۡ وَأَنۢبَتَتۡ مِن كُلِّ زَوۡجِۢ بَهِيجٖ

«О, люди! Якщо ви сумніваєтесь у воскресінні, то адже Ми сотворили вас із землі, потім — із краплі, потім — із згустку крові, потім — із розжованого шматочка, сформованого чи несформованого. Так Ми роз’яснюємо вам істину. Ми поміщаємо в утробах те, що бажаємо, до призначеного строку. Потім Ми виводимо вас немовлятами, щоб ми могли досягнути зрілого віку. Одні із вам помирають, інші ж повертаються у жалюгідну старість і забувають усе, що знали. Ти бачиш безжизнену землю. Але варто Нам ниспослали на неї воду, як вона приходить до руху, набухає і породжує усілякі чудові рослини» (22:5),

وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ مِن سُلَٰلَةٖ مِّن طِينٖ ١٢ثُمَّ جَعَلۡنَٰهُ نُطۡفَةٗ فِي قَرَارٖ مَّكِينٖ ١٣ثُمَّ خَلَقۡنَا ٱلنُّطۡفَةَ عَلَقَةٗ فَخَلَقۡنَا ٱلۡعَلَقَةَ مُضۡغَةٗ فَخَلَقۡنَا ٱلۡمُضۡغَةَ عِظَٰمٗا فَكَسَوۡنَا ٱلۡعِظَٰمَ لَحۡمٗا ثُمَّ أَنشَأۡنَٰهُ خَلۡقًا ءَاخَرَۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحۡسَنُ ٱلۡخَٰلِقِينَ

«Воістину, Ми створили людину із есенції глини. Потім Ми помістили її краплею у надійному місці. Потім Ми створили із краплі згусток крові, потім створили із згустку крові розжований шматочок, потім створили із цього шматочка кості і потім облекли кості м’ясом. Потім Ми виростили його в іншому творінні. Благословен же Аллах, Найкращий із творців!» (23:12–14),

لِّلَّهِ مُلۡكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ يَخۡلُقُ مَا يَشَآءُۚ يَهَبُ لِمَن يَشَآءُ إِنَٰثٗا وَيَهَبُ لِمَن يَشَآءُ ٱلذُّكُورَ ٤٩أَوۡ يُزَوِّجُهُمۡ ذُكۡرَانٗا وَإِنَٰثٗاۖ وَيَجۡعَلُ مَن يَشَآءُ عَقِيمًاۚ إِنَّهُۥ عَلِيمٞ قَدِيرٞ

«Аллаху належить влада над небесами і землею. Він творить, що побажає. Він одаряє, кого побажає, потомством жіночої статі, а кого побажає — чоловічої. Або ж Він сочетає потомство чоловічої і жіночої статі, а того, кого побажає, Він робить безплідним. Воістину, Він — Знаючий, Всемогутній» (42:49,50),

يَٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَٰنُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٦ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّىٰكَ فَعَدَلَكَ

«О, людина! Що ввело тебе в оману відносно твого Великодушного Господа, Який створив тебе і зробив твій вигляд досконалим і сорозмірним?» (82:6,7),

هُوَ ٱلَّذِي يُصَوِّرُكُمۡ فِي ٱلۡأَرۡحَامِ كَيۡفَ يَشَآءُۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ

«Він — Той, Хто надає вам в утробах такого вигляду, якого побажає. Немає божества окрім Нього, Могутнього, Мудрого» (3:6).

Усе перераховане нами необхідно добре зрозуміти, щоб не відхилитись від істини і не опинитися серед заблудших. Нехай врятує Аллах нас від цього!

Аллах дарував знання і науки, навчив людину тому, чого вона не знала, обдарував її розумом, міркуванням, щоб іман віруючих міцнів і міцнів, а невіруючих спіткала ганьба у цьому світі і покарання у Наступному.

І на звершення ми хотіли б воздати хвалу Аллаху — Господу світів.


18 Джумада ас-сані 1430 р.х.
11.06.2009 р.