Питання: Чи припустима участь в аукціоні? Маю на увазі ситуацію, коли на продаж виставляється той чи інший товар, у ході якої той, хто дає більше грошей,вважається тим,хто купив його.
Відповідь:
Слово «аукціон» у мові означає: конкуренцію у пропозиції найбільшої ціни за товар, виставлений на продаж.
У термінології означає: заклик до покупки товару, у ході якого люди пропонують найбільшу ціну за товар, і так триває, поки не буде запропонована найбільша ціна, отож, хто запропонує найбільшу ціну, той і стане володарем товару.
Подібна купівля-продаж дозволена Шаріатом. Передає ат-Тірмізі від Анаса ібн Маліка:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَاعَ حِلْسًا وَقَدَحًا وَقَالَ مَنْ يَشْتَرِي هَذَا الْحِلْسَ وَالْقَدَحَ فَقَالَ رَجُلٌ أَخَذْتُهُمَا بِدِرْهَمٍ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ يَزِيدُ عَلَى دِرْهَمٍ مَنْ يَزِيدُ عَلَى دِرْهَمٍ فَأَعْطَاهُ رَجُلٌ دِرْهَمَيْنِ فَبَاعَهُمَا مِنْهُ
«Одного разу Посланець Аллаха ﷺ, продаючи шматок войлока і чашу, сказав: «Хто купить цей войлок і цю чашу?». На що один чоловік сказав: «Я покупаю їх за дірхам». Пророк ﷺ продовжив: «Хто дасть більше ? Хто дасть більше?». Тоді один із присутніх дав йому два дірхама, після цього він ﷺ продав їх йому».
Ат-Тірмізі сказав, що це — хасан (хороший) хадіс.
Даний хадіс ніяк не суперечить хадісу Суфьяна ібн Вахбу аль-Хавляні:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْهَى عَنْ بَيْعِ الْمُزَايَدَةِ
«Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ заборонив продавати з аукціону», —
бо хадіс Суфьяна — даіф (слабкий) через присутність у його існаді (ланцюжку передавачів) Ібн Ляхіа, адже його згадують як слабкого передавача.
Хадіс Анаса також не суперечить хадісу Абдуллаха ібн Умара:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَبِيعَ أَحَدُكُمْ عَلَى بَيْعِ أَحَدٍ حَتَّى يَذَرَ إِلَّا الْغَنَائِمَ وَالْمَوَارِيثَ
«Посланець Аллаха ﷺ заборонив вам перебивати торгівлю іншому, поки він не буде залишений, винятком є продаж трофеїв і спадок» (Ахмад, ад-Дарукутні та інші).
Тут мова йде про заборону під час укладання угоди, тому ніхто не може прийти у цю мить і сказати: «Я можу дати більше!». Адже коли відсутня визначеність (як під час аукціону), то даний хадіс не можна застосувати.
Також Бадрад-Дін аль-Айні у книзі «Умдат аль-Карі» пише, що дозволяється продавати товари з аукціону, і це думка Маліка, Шафії і більшості вчених.
13 Сафара 1430 р.х.
08.02.2009 р.