Аль-Мідрас і ахлюзімма

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: Імам Бухарі у книзі «Сахіх» (розділ «Аль-Джізья», глава «Вигнання іудеїв з Аравійського півострову») приводить хадіс від Абу Хурайри:

بَيْنَمَا نَحْنُ فِي الْمَسْجِدِ خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ انْطَلِقُوا إِلَى يَهُودَ فَخَرَجْنَا حَتَّى جِئْنَا بَيْتَ الْمِدْرَاسِ فَقَالَ أَسْلِمُوا تَسْلَمُوا وَاعْلَمُوا أنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُجْلِيَكُمْ مِنْ هَذِهِ الْأَرْضِ فَمَنْ يَجِدْ مِنْكُمْ بِمَالِهِ شَيْئًا فَلْيَبِعْهُ وَإِلَّا فَاعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ

«Коли ми знаходились у мечеті, до нас підійшов Посланець Аллаха (с.а.с.) і сказав: «Вирушайте до іудеїв». І ми вийшли (разом з ним), а коли досягли мідраса (місце, у якому читали і вивчали Тору), Пророк (с.а.с.), звернувся до іудеїв  з закликом: «Прийміть Іслам — і будете у благополуччі. Але знайте, що земля належить Аллаху і Його Посланцю. Я бажаю виселити вас з цієї землі. У кого із вас є тут майно, нехай продасть його, у протилежному випадку (не виніть нікого, окрім себе) і знайте, що земля належить Аллаху і Його Посланцю».

Цей хадіс неясний для мене. Читаючи його, ми бачимо, що іудеї мали свої власні школи. Тому одні із нас вважали, що мова йшла про окремі іудейські політичні утворення, такі як Бану Курайза, Хайбар і т.д., а це означає, що проблема з іудейськими школами вичерпана. Інші ж віддали перевагу думці, що мова йде про іудеїв із числа ахлюзімма, які залишились після подій, що відбулись, з Бану Курайза і Хайбаром. Що також вказує на дозволеність наявності приватних шкіл у ахлюзімма. Саме у цьому полягає наша проблема. Ми сподіваємось, що Ви роз’ясните даний аспект.

Відповідь:

Що стосується теми мідраса (місце, у якому читали і вивчали Тору) у заданому питанні, то як Ви самі, так і решта відхилились від неї, пов’язавши її з ахлюзімма та іудейськими політичними утвореннями. Вас засмутило те, що якщо ті іудеї були ахлюзімма, отож для них дозволені свої приватні школи.

Насправді, усе обстоїть набагато простіше, аніж Ви думаєте. Слово «аль-Мадрас» не пов’язано з темою «загальноосвітня школа», а пов’язано з вивченням ахлюзімма своєї релігії. Адже аль-Мадрас — це місце, де іудеї проводять свої обряди і навчають Торі.

Ахлюзімма можуть вивчати свою релігію, що у корні відрізняється від поняття «загальноосвітня школа» у відомому змісті цього слова.

Щоб додати іще більшої ясності, хочу привести цитати із тлумачних арабських словників:

— У словнику «Аль-Камус аль-Мухіт» приводиться два значення:

а) «аль-Мідрас — це місце, у якому іудеї читають Тору»;

б) «аль-Мідрас — це місце, де іудеї збираються під час своїх свят для трапези».

— У словнику «Лісаналь-Араб» також приводиться два значення:

а) «аль-Мідрас — це місце, де іудеї збираються під час свого свята, щоб здійснити там молитву»;

б) «аль-Мідрас — це день, який присвячують трапезі».

Як Ви бачите, аль-Мідрас — це не лише місце для здійснення молебень іудеїв, не лише місце, де відбувається навчання релігії, але й день, який присвячують прийняттю трапези. У будь-якому випадку, усе це не має нічого спільного з загальноосвітніми школами у наші дні.

 


12 Рамадана 1430 р.х.
01.09.2009 р.