Комісійна винагорода клієнту

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: Торгові компанії по продажу продуктів здоров’я працюють зі своїми клієнтам наступним чином:

У випадку, якщо клієнт (назвемо його «перший клієнт») купує у них продукцію, то отримує право отримувати комісійну винагороду з тією умовою, що спочатку приведе у компанію іще двох клієнтів. Далі вже ці два клієнти, після своєї покупки товару у компанії, також отримують право на отримання комісійної винагороди при умові, що приведуть іще двох клієнтів. Таким чином, перший клієнт буде отримувати винагороду вже не за двох, а за чотирьох. Дана піраміда продовжує вибудовуватись усе більше і більше. Звідси питання: чи дозволяється це по Шаріату?

Відповідь:

Договори в Ісламі ясні, прості і зрозумілі. У цілому вони повинні бути відомими відносинами, тобто повинна бути зрозуміла їх реальність, відомі сторони угоди, а також повинно мати місце : знання самих текстів, пов’язаних з такого роду відносинами; вивчення цих текстів; виведення хукмів за допомогою правильного іджтіхаду.

Після вивчення поставленого питання, а також текстів, пов’язаних з ним, стає зрозумілим наступне:

а) Ваша покупка товарів для здоров’я (Healthproduct) у таких компаній дозволена, адже вона підпадає під визначення торгівлі. А сама торгівля дозволена у Шаріаті. Аллах сказав:

وَأَحَلَّ ٱللَّهُ ٱلۡبَيۡعَ

«Проте Аллах дозволив торгівлю» (2:275).

Те ж саме стосується отримання від торгової компаній винагороди за приведених клієнтів,бо це підпадає під визначення «маклерство» (сімсара). А маклерство дозволено за допомогою мовчазної згоди (ікрар) Посланця Аллаха (с.а.с.). Маклерство — це договір між сторонами. У даному випадку у якості сторін у договорі про маклерство виступають торгова компанія і перший клієнт, який приведе наступних двох клієнтів.

Усе це дозволено, тобто дозволено купувати у такої компанії продукцію і приводити до неї клієнтів за певну винагороду.

Проте при цьому повинні бути дотримані дві умови:

1) Закупочна ціна товару не повинна підпадати під аль-габн аль-фахіш (обрахування ), тобто ціна не повинна бути у рази вище ринкової. Наприклад, у компанії закупочна ціна товару складає 1000 або 2000 динарів, у той же час на ринку цей товар коштує 500 динарів. Дуже ймовірно, що тут присутнє аль-габн аль-фахіш, адже, по суті, покупець купить даний товар по будь-якій ціні, бо бажає отримати винагороду за двох наступних клієнтів, яких він приведе у компанію.

Така тенденція буде іти вниз по ланцюжку. Як ми знаємо, аль-габн аль-фахіш (обрахування) — харам по Шаріату. Проте якщо покупець знає ринкову ціну товару, але при цьому згоден купити у компанії по завищеній ціні, то це не буде відноситись до аль-габн аль-фахіш (обрахування). Отож, не буде харамом, якщо покупець, знаючи ринкову ціну товару, усе ж таки купує у компанії по завищеній ціні, бо врешті решт це дозволить йому довше заробляти гроші.

2) При покупці товару не повинен стояти у якості умови договір про маклерство. Іншими словами,укладання двох різних договорів не повинно залежати один від одного. Якщо договір про покупку і договір про приваблення клієнтів за винагороду будуть умовою один для одного, то у такому випадку відбудеться укладання двох договорів в одному договорі, а це було заборонено Посланцем Аллаха (с.а.с.).

Наприклад, я говорю Вам: «Якщо Ви продасте мені,, то я буду для Вас маклером». По усій ймовірності, саме це має місце у даному випадку, виходячи із питання, адже з компанією укладається торгівля і маклерство в одному договорі.

Якщо ж покупка продукту буде вільна від аль-габн аль-фахиш (обрахування), або ж клієнт буде знати ринкову ціну, але при цьому погодиться купувати по завищеній, а маклерство не буде обумовлено покупкою товару, тобто вони будуть окремими договорами, — у такому випадку купити товар і отримати винагороду від компанії буде дозволено. Тому, якщо перший клієнт приведе іще двох клієнтів, і компанія вирішить дати йому за це винагороду, або ж він не приведе клієнтів, або компанія не схвалить видачу йому винагороди, — усе це буде правильно по Шаріату. Іншими словами, повинно бути повне розділення між покупкою товару і маклерством.

Якщо відбудеться розмежування, тоді будуть дозволені дві речі:

— покупка товару у компанії,

— отриманні винагороди за маклерство.

б) Коли двоє клієнтів (яких привів перший клієнт) приведуть іще по двоє, тобто іще четверо клієнтів, то перший клієнт отримує відсоток вже від цих чотирьох.

Подібна схема буде неправильною по Шаріату, бо маклерство відбувається між продавцем і тим, хто приводить до нього клієнтів. А це означає, що оплата за маклерство дається лише за тих, кого приводить сам маклер, але ніяк не за тих, кого привели інші.

Проте Шаріат дозволяє компанії дати у якості подарунка першому клієнту що-небудь за тих клієнтів, яких привели інші. Але це не є обов’язковим положенням.

Підбиваючи підсумки:

1) Покупка продуктів здоров’я у подібних компаніях є правильною, якщо у договорі про покупку не був обумовлений іще один договір, якщо не буде мати місце аль-габн аль-фахіш (обрахування), або ж сам клієнт погодиться з такою завищеною ціною (при цьому він повинен знати ринкову ціну товару).

2) Перший клієнт може отримати комісійну винагороду від компанії за кожного клієнта, якого він приведе. Проте він не повинен брати комісійні за тих, кого привели інші, якщо тільки це не буде у якості подарунка з боку компанії, тобто не буде зобов’язуючим договором між ними (компанією і першим клієнтом). Дане положення стосується кожного клієнта компанії, і неважливо, буде це перший клієнт чи це будуть подальші клієнти, яких він приведе.

 


2 Шавваля 1428 р.х.
13.10.2007 р.