Кияс в іджма ус-сахаба

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: Ми знаємо, що кияс потребує шаріатського ілляту (мотиву), тобто іллят повинен бути присутнім у самому тексті. Звідси виникають питання: чи можна застосувати процес киясу до іджма ус-сахаба (консенсусу сподвижників)? Якщо можна застосувати кияс, то хіба в іджма ус-сахаба є іллят?

Відповідь:

Іджма ус-сахаба дозволяє нам дізнатись про той хадіс, який не дійшов до нас, тобто не був переданий сподвижниками, але згідно якому сподвижники робили діяння. Тому те, що можна застосувати до доказів Корану і Сунни, можна застосувати і до іджма ус-сахаба. Для здійснення правильного киясу необхідна наявність шаріатського ілляту у самому доказі. При цьому неважливо, чи взятий доказ із Корану, або Сунни, або іджма ус-сахаба. Адже якщо у тексті доказу є шаріатський іллят, то використовувати кияс буде правильним. Якщо ж у доказі відсутній шаріатський іллят, або хтось бажає застосувати розумний іллят, у такому випадку застосувати кияс буде неприпустимо.

Що стосується самих прикладів іджма ус-сахаба, де присутній шаріатський іллят, то вони наступні:

а) За допомогою іджма ус-сахаба було доведено, що рука відсікається усім учасникам крадіжки. Таке рішення було винесено на основі кияса зі стратою тих, хто причетний до вбивства. Щодо цього приводу приводиться випадок у часи правління Умара ібн аль-Хаттаба. Якось йому довелось вирішувати питання про групове вбивство, у якому брали участь сім людей, і Умар засумнівався у тому, яким для них повинно бути покарання. Тоді Алі ібн Абу Таліб спитав його: «О, повелитель правовірних! Як ти думаєш, якщо група осіб скоїть крадіжку тварини, призначеної для забою, і кожен візьме від тварини по одній частині, чи відсічеш ти кожному із них руку?», — на що Умар відповів : «Звичайно!». Алі сказав: «Тут так само» (Абд ар-Раззак ас-Санані у своєму «Мусаннафі»).

Тобто помста за вбивство групі осіб було порівняне з відсіканням кисти рук групі крадіїв, бо був присутній спільний шаріатський іллят, який зобов’язав здійснити у відношенні тих та інших хадд (визначене Шаріатом покарання).

б) За допомогою іджма ус-сахаба було доведено, що частка бабусі по лінії матері у спадку — 1/6 частина. Таке рішення було винесено на основі кияса з бабусею по лінії батька. З цього приводу приводиться випадок у часи правління Абу Бакра. Одного разу Абу Бакр при вирішенні одного питання виділив 1/6 частку із спадку бабусі по лінії матері, але при цьому не виділив частку бабусі по лінії батька. Тоді деякі із ансарів сказали йому: «Ти дав спадок жінці від покійного, якому б не дісталось нічого із її спадку у випадку її смерті. І залишив без частки жінку, від якої він би отримав увесь її спадок, якщо б вона померла?!». Після чого Абу Бакр відмовився від своєї думки і розділив між обома бабусями 1/6 частину спадку.

Причина цього полягає у тому, що у випадку смерті бабусі по лінії батька (тобто матері батька) її онук отримує увесь її спадок. У той же час у випадку смерті бабусі по лінії матері (матері матері) онук не отримав би нічого.

 


27 Рабиі уль-ахіра 1428 р.х.
14.05.2007 р.