Участь в розіграші при купівлі товару

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: У наші дні стало нормою у торговців класти у товар папірці з номером, або папірець з назвою призу, або сам приз, або сам торговець об’являє, що той, хто купить товар на таку-то суму, другий подібний товар буде йому безкоштовно, тобто два по ціні одного.

При цьому сам номер вказує на виграш того або іншого подарунка.

Звідси виникає питання: чи буде таке положення відноситись до торгівлі «Гарар» (продаж чого-небудь невизначеного), або ж це буде дозволено по Шаріату?

Відповідь:

Що стосується торгівлі «Гарар», то вона — батиль (в основі неправильна). Тому продаваємий товар повинен бути відомий покупцю. Якщо товар відомий, то і торгова угода правильна. Якщо ж товар невідомий, то так угода — батиль.

Що стосується згаданих Вами положень, то ту є різниця у їх реальності, а, отож, у них будуть різні хукми:

1) Тому, хто купує той або інший товар, давати понад цього буде подарунком, що, у свою чергу, є дозволеним по Шаріату. Отож, така торгова угода буде правильною, а надбавка буде розцінюватись як дар.

2) Класти відому річ (ложку, дитячий годинник і т.п. речі) у якості подарунка, або класти папірець з назвою подарунка у відомий товар, щоб покупець, знайшовши її, прийшов до торговця і отримав свій подарунок — усе це дозволено. Адже торгова угода вважається правильною, якщо товар відомий. Наприклад, у деякі упаковки вологих серветок «Kleenex» іноді додають подарунки. Угода правильна, бо оплата була за упаковку «Kleenex», і тому неважливо, знайшов покупець у ній подарунок чи ні. Що стосується торговця, то в основі він не повинен давати подарунок покупцю, тому якщо у випадку покупки покупець знайде подарунок, то це правильна угода, якщо не знайде, то усе одно угода залишиться правильною.

3) Проте продаж вже закритих контейнерів буде вважатись торговою угодою «Гарар», що, у свою чергу, заборонено по Шаріату. Адже закритий контейнер:

— може бути порожнім,

— у ньому може знаходитись річ, яка дорожча сплаченої суми,

— може виявитись рівний сплаченій сумі ціні товар,

— а може знаходитись річ дешевше сплаченої суми і т.д.

Усе це буде із розділу торгівлі «Гарар».

4) Отримання права на участь у розіграші тим, у кого у товарі знаходився призовий номерок, у більшій мірі говорить про те, що це буде відноситись до азарту (майсір, кимар). Адже кимар — це коли той, хто переміг, бере у того, хто програв, щось у якості виграшу. Таким чином, положення, коли переможець бере виграш у тих, хто програв, відноситься до кимару.

Тому, якщо група людей грає у карти, а переможець у якості виграшу забирає щось у тих, хто програв, то це буде відноситись до кимару, а, отож, буде харамом. Також якщо двоє змагаються на скакунах, велосипедах, автомобілях і т.п. речах, а потім переможець бере що-небудь у того, хто програв, то це кимар.

Або якщо кожен із десяти людей напише своє ім’я або цифру на папірці, далі вони помістять це в один барабан або скриню, а потім чий папірець дістануть, той і забирає з решти у якості виграшу що-небудь із їх засобів, це буде кимаром.

Тепер перейдемо до номерків безпосередньо всередині товару. Є дуже велика ймовірність, що торговець у ціну товару заклав і вартість призу. Наприклад, розігрується у якості призу 1000 динарів, але для цього треба купити товар і знайти папірець з цифрою 50. Даний папірець кладеться в одну із упаковок серед 10 тисяч одиниць товару. При цьому вартість самого призу закладається у ціну 10 тисяч одиниць товару, що складає надбавку по 0,1 динара до ціни кожного товару окремо. Таким чином, переможець отримує приз від тих, хто програв, і ту не враховується той момент, наскільки були проінформовані про розіграш усі ті, хто купував даний товар.

Хтось може сказати, що торговець продавав товар як зазвичай, без надбавок на ціну товару заради призу, щоб збільшити продаж свого товару, що він не закладав вартість призу у ціну товару.

Навіть якщо припустити, що усе виглядало саме таким чином, у що мало віриться, коли виграш великий, у вигляді автомобіля, то усе одно дана ситуація, коли виграш не лягає на плечі тих, хто програв, підпадає під категорію сумнівних справ.

У зв’язку з чим я звертаюсь до братів не брати участь у розіграші папірців з цифрами, навпаки, після покупки товару необхідно порвати ці папірці, щоб не залишати двері для спокус знов шайтана.

 


27 Рабиі уль-ахіра 1428 р.х.
14.05.2007 р.

Головне меню