Питання: У книзі «Майно у Державі Халіфат» говориться, що з ріказу (скарбу) виплачується хумс (1/5).
Питання полягає у наступному: із деяких видів металу чи слонової кістки роблять різного роду форми, які є наслідком погляду на життя людей, наприклад, хрести і статуетки. Чи можна володіти такими речами , якщо вони є частиною скарбу? Мається на увазі, чи можна їх продати, мати з них вигоду і виплатити хумс?
Відповідь: Що стосується ріказу:якщо річ є мухаррам (забороненою), то і володіти нею забороняється , купувати і продавати — у тому числі. Отож, якщо мусульманин знайде ріказ, в якому містяться речі, такі як хрест чи статуетки, то він не може ними володіти через їх заборонену форму. Але йому дозволяється зламати їх, щоб змінити їх форму, а потім продати їх у зламаному виді. Хумс від вартості ріказу виплачується на користь Ісламської Держави , щоб вона могла витратити цей хумс на інтереси і потреби мусульман. Якщо ж немає Ісламської Держави, то хумс віддається на користь жебраків і бідняків, а також на користь інтересів мусульман. Що стосується 4/5 частини ріказу, то вона залишається тому, хто знайшов.
Це у тому випадку, якщо хрести і статуетки не виготовлені із мертвечини, оскільки змінення їх форми за допомогою ламання не позбавляє їх якості мертвечини.
Проте, якщо вони виготовлені із костей чи рогів тварин, то у відношенні їх чистоти чи скверни (наджаса) факіхи мають розбіжності. Я більше схиляюсь до того, що хрести чи статуетки, виготовлені із костей, є наджасом, а отож, до них застосовувана якість мертвечини. Доказом цьому служать слова Всевишнього:
قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ
«Він сказав: «Хто оживить кості, які зотліли?» (36:78).
Використання слова «оживить» зі словом «кості» вказує на те, що кості померлих вважаються мертвими.
Таким чином, якщо статуетки чи хрести виготовлені із якої-небудь частини мертвечини, то їх використання заборонено, навіть якщо вони поламані. Причина цього полягає у тому, що частини мертвечини залишаються мертвечиною, а отож, до них застосовується хукм про мертвечину.
Я прошу Всемогутнього Аллаха, щоб моя думка була правильною.
17 Зуль-када 1433 р.х.
03.10.2012 р.