Зв’язок затримки поховання Посланця Аллаха ﷺ з присягою

Новини та коментарі
Друкарня

Питання:

Мир вам, милість Аллаха та Його благословення! Нехай Аллах допоможе вам та усім,хто несе це останнє слово, з волі Аллаха як Він любить і чим Він задоволений.

Е ті, хто говорить, що висновок Хізба та деяких інших вчених про те, що відстрочка поховання Пророка ﷺ не є доказом на обов’язок присяги, а була відстрочка по іншим причинам, як, наприклад, зволікання мусульман для присутності на джаназе. А доказом слугує те, що безпосередньо після смерті Пророка ﷺ мусульмани встали для встановлення Імама і це доказ на обов’язковість присяги, а зовсім не відстрочка з похованням, а тому нема зв’язку між відстрочкою поховання та присягою. Чи не розтлумачите ви нам це детально?  Від Хафедх Амдоуні.

Відповідь:

І вам мир, милість Аллаха та Його благословення.

О, брате, перш ніж відповісти на твоє питання про відстрочку поховання …вкажу тобі на деякі основи шаріатських законів:

Основою у шаріатському положенні, однаково чи було це слово або вчинок, це те, що він несе за собою якусь вимогу та потребує передумови (каріни), яка роз’яснює цю вимогу. Якщо існує каріна, то вона несе в собі рішення і тому вимога стає рішучою, тобто обов’язковою (фард). Якщо ж каріна не несе рішення, але несе ймовірність блага в собі, то стає вимога не рішучою, тобто бажаною (мандуб). Якщо ж каріна несе в собі вибір, то вимога переходить у форму вільного вибору (мубах).

Це відноситься до усіх постанов Шаріату, однаково, чи була ця постанова «словом» у Книзі Аллаха Святого, або у Сунні Його Посланця ﷺ, або було справою від Посланця ﷺ, або було одностайною дією його сподвижників (іджма ус-сахаба), нехай Аллах буде ними задоволений, або це було визнано Посланцем Аллаха ﷺ:    

1. Наприклад, слова Аллаха Святого:

فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

 «Коли ж намаз завершиться, то розійдіться по землі, шукайте милість Аллаха та часто поминайте Його, - може бути, ви набудете успіху» (62:10)

Тут наказ فَانْتَشِرُو, «то розійдіться», тобто вимога виходити із мечеті після джума-намазу. Ми шукаємо каріну, щоб побачити вимогу розходитись, тобто виходити із мечеті після завершення фард, мандуб або мубах …ми знаходимо, що мусульмани після завершення джума-намазу, частково одразу виходили, частина із них ненадовго залишалась, а частина надовго …. І це було схвалено Посланцем Аллаха ﷺ… тобто було однаково, чи залишатись у мечеті чи ні, що вказує на те, що «розійдіться» положення, в якому вимога перетворюється у вільний вибір.  

2. Зупинка джанази:

Вивів Нісаій у його «Сунані», кажучи: «Сказав нам Шуаба, від Абдуллаха бін абі ас-Сафар, який сказав: я чув від Шаабій, який говорив, від Абу Саіда, що  «Посланець Аллаха ﷺ, коли проходила перед ним джаназа, встав» і сказав Амр: «Воістину, Посланець Аллаха ﷺ встав, коли поруч з ним проходила джаназа». У даному випадку Посланець Аллаха ﷺ встав, коли поруч з ним проходила джаназа, і ця дія видає вимогу до вставання. Після цього ми шукаємо каріну для того, щоб зрозуміти, чи була ця вимога рішучою і тоді стає фардом, або ж не рішучою, але має припущення (блага) і стає мандубом, або ж залишено на вибір та стає мубахом. Ми знаходимо у «Сунані» Нісаій від Айюба від Мухаммада, що коли джаназа проходила поруч Хасана бін Алі та ібн Аббасом, встав Хасан, а ібн Аббас ні, і сказав Хасан: «хіба не встав Посланець Аллаха ﷺ, коли йшла поховальна процесія за іудеєм?» Ібн Аббас відповів: «Так, потім він ﷺ сів». Це вказує на те, що залишитись на  місці або сісти залишається на вибір, тобто мубахом. Так само справа обстоїть з присягою під навісом, і ця дія на яку одностайна думка сподвижників (іджма ус-сахаба).  На вимогу присяги халіфу вказує факт звільнення посади халіфа. Для того, щоб визначити, чи є ця вимога фардом, мандубом або мубахом, ми шукаємо каріну і знаходимо її рішучою від того, що сподвижники поставили укладання присяги перед похованням покійного, а поховання це фард. Це має на увазі, що присяга теж фард, який іще важніше, аніж фард поховання покійного.

Таким чином, доказом того, що присяга халіфу, якщо звільниться посада халіфа, це фард. Доказом слугує те, що поховання Посланця Аллаха ﷺ було зупинено на час проведення присяги, при тому, що поховання покійника це фард і перед ним може стояти тільки інший фард.

Таким чином, воістину, відстрочка поховання покійного була з причини присяги і це роз’яснює те, що присяга одному халіфу обов’язкова і є фардом, а також яким саме фардом.
Це з боку фікха.    

Що ж стосується слів, що між відстрочкою похованням та присягою нема зв’язку, а що це була відстрочка мусульманами для присутності на джаназе, то ця обставина далека від реальності того, що трапилось, тому що звістка про смерть Посланця ﷺ розійшлась стрімко і про неї чули усі мусульмани у Медині і навколо неї, і мусульмани зібрались у Медині і в мечеті, але були зайняті присягою Абу Бакру на укладання та підкорення… Ось для тебе послідовність того, що відбувалось, як це передається:

Посланець Аллаха ﷺ помер у передполуденний час (духа) о понеділка  та залишався не похованим ніччю о вівторка. Вдень о вівторок Абу Бакру (р.а.а.) присягнули, після чого поховали Посланця Аллаха ﷺ у середині ночі о середі. Присягнули Абу Бакру перш ніж поховали Посланця Аллаха ﷺ. На це була іджма, яка виходила  із занятості вибору Халіфа поперед похованням покійного, і цього б не трапилось, окрім як якщо вибір халіфа був би більш першочерговим обов’язком, аніж поховання покійного. Тому відстрочка поховання не була для того, щоб зібрати мусульман для джанази, навпаки, вони самі зібрались, особливо сподвижники, але були зайняті присягою, і як тільки звільнились від неї укладанням та підкоренням, зайнялись похованням Посланця Аллаха ﷺ. Але коли? Посередині ночі, після того, як закінчили з присягою. Якщо б відстрочка була пов’язана з тим, щоб зібрати людей для джанази, то була б вдень о понеділка або вночі о вівторка …але вони чекали завершення присяги Абу Бакру на укладання та підкорення, після чого одразу ж взялись за поховання Посланця ﷺ вночі о середі.   
 
Тому після осмислення та роздумів про затримку поховання, стає ясним, що це не було ані по якій причині, окрім як з причини очікування присяги Абу Бакру на укладання та підкорення, а це і є суть зв’язку з присягою.      

Ваш брат Ата бін Халіл Абу ар-Рашта
Відповідь взята зі сторінки Аміра у Facebook

22  Рабі ус-сані 1435 р.х.
22.02.2014 .

http://www.hizb-ut-tahrir.info/info/index.php/contents/entry_33558
Низка відповідей шейха Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта, аміра Хізб ут-Тахрір на питання відвідувачів його сторінки у Фейсбуку.

Головне меню