Новина:
На питання, чи буде у Сирії дозволений алкоголь, Ахмад аш-Шараа відповів: «Є багато речей, про які я просто не вправі говорити, тому що це — юридичні питання».
Він додав, що у Сирії буде створений комітет із правознавців, який складе нову конституцію: «Вирішувати будуть вони. І будь-який правитель чи президент повинен буде дотримуватись закону» (BBC).
Лідер повстанців і фактичний правитель Сирії Ахмад аш-Шараа у п’ятницю, 3 січня, зустрівся в Дамаску з головами МЗС Німеччини і Франції. Проте він не потиснув руку голові німецького відомства через те, що вона є жінкою (NV).
Коментар:
Згадані вище дві новини викликали обговорення серед мусульман Сирії, а також мусульман усього світу.
З одного боку мусульмани засуджували питання кореспондента ВВС Джеремі Боуена, який проїхав тисячі кілометрів для того, щоб задати незначне питання про майбутнє алкоголю.
Багато хто критикували Дж.Боуена за те, що на тлі труднощів і розрухи, з якими стикнулась нова сирійська влада, а також на тлі немислимого масштабу злочинів колишнього режиму Асада, які розкрились на прикладі в’язниці Седнаю, кореспондента західного ЗМІ цікавило питання про майбутнє алкоголю у Сирії.
З іншого боку, серед мусульман обговорюється відмова Ахмада аш-Шараа потиснути руку міністру іноземних справ Німеччини Анналене Бербок через те, що вона є жінкою.
Багато хто порахував даний крок Ахмада аш-Шараа немислимим до цього проявом Ісламу у міжнародних відносинах. І розглядали даний вчинок головного представника нинішньої сирійської влади як перемогу Ісламу.
У відношенні даних двох новин для Ісламської Умми необхідно ясно усвідомлювати наступне:
Питання західного кореспондента про майбутнє алкоголю не є безглуздим і недоречним. Навпаки, тут необхідно оцінювати дане питання як деякий лакмусовий папір, за допомогою якого західний світ тестує нову сирійську владу.
Це схоже на те, як, наприклад, європейські країни практично завжди обумовлюють питання євроінтеграції і економічної допомоги країнам-кандидатам на вступ до ЄС необхідністю проведення реформ, де найважливішим питанням є захист прав ЛГБТ. Для західного світу просунення подібних питань — це питання життя і смерті, адже якщо сторона, якій вони нав’язують свою волю, дасть згоду на запровадження західних стандартів в сфері ЛГБТ, то вона буде згодна на решту іншого, на більш істотні реформи і поступки.
Подібно до цього у відношенні Сирії статус алкоголю виступає найважливішим тестом, найважливішим показником поступок з боку нової сирійської влади. Тому це не чергове безглузде і неістотне питання, яке мусульмани Сирії повинні вважати незначним.
На жаль, аш-Шараа не дав ясної і чіткої відповіді на нього, заявивши, що це питання, про яке він просто не вправі говорити, і що доля цього питання буде вирішуватись спеціальним комітетом, який складе нову конституцію.
Насправді, заборона алкоголю утверджена категоричним текстом Корану, який не має якого-небудь тлумачення і розбіжностей. Тому будь-який мусульманин не тільки має право, але повинен заявляти про її категоричну заборону.
Відносно відмови від рукостискання слід зазначити, що Ахмад аш-Шараа — це не звичайний мусульманин, для оцінки дій якого досить буде звертати увагу на такі питання як здійснення п’ятикратної молитви, пост в місяць Рамадан, відмова від непристойної лексики, відмова від розпивання спиртного або, як ми маємо справу в даному випадку, відмова від рукостискання з жінкою, згідно до відомої шаріатської думки в даному питанні.
Поза сумнівів, звіт перед Всевишнім Аллахом з юнака, який тільки-но став мукалляфом і перебуває на утриманні у свого батька, відрізняється від звіту з голови роду, який володіючи певним впливом, даним йому від Аллаха, може спонукати увесь свій клан до дотримання Ісламу.
Аналогічним чином, звіт з людини, яка по факту є правителем мусульман, буде відрізнятись від звіту з вищезгаданого юнака чи голови роду.
Поза сумнівів, якщо для першого буде достатнім виконувати індивідуальні обов’язки Ісламу, то для правителя обов’язковим також, окрім індивідуальних обовьязків, буде запровадження Ісламу на рівні усього ввіреного йому суспільства.
Тому здійснення п’ятикратної молитви, носіння бороди, красиве читання Корану, здійснення хаджу не можуть бути критеріями для оцінки правителя мусульманської країни. Безперечно, критеріями тут повинно бути те, наскільки він повноцінно і правильно запроваджує закони Шаріату над суспільством.
З миті розпаду Халіфату в історії цієї Умми були тирани, які здійснювали навіть хадж подібно президентам Єгипту у минулому (Джемаль Абден Насер, Анвар Садат чи Хосні Мубарак), або сучасному правителю Чечні Рамзану Кадирову.
Безперечно, нагорода за індивідуальні прояви Ісламу Ахмада аш-Шараа у Всевишнього Аллаха. Проте він сьогодні є фактичним правителем Сирії і критерії його оцінки повинні відповідати статусу займаємої ним посади.
Всевишній Аллах, критикував курайшитів за те, що вони ставили на один рівень турботу про паломників і заповідну мечеть з вірою в Аллаха, Судний день і битвою на Його шляху:
أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ١٩
«Невже вгамування спраги паломника і утримання Заповідної мечеті ви прирівнюєте до діянь тих, хто увірував в Аллаха і в Останній день і бився на Його шляху? Вони не рівні перед Аллахом, і Аллах не веде прямим шляхом несправедливих людей». (9:19)
Подібно цьому, ставити на один рівень немічного індивіда і правителя мусульманської країни і оцінювати їх однаковими критеріями є несправедливим упущенням, яке засуджується Кораном і Сунною.
На завершення слід зазначити, що ця плутанина в критеріях оцінки вищезгаданих двох новин пов’язана з засівшими у свідомості багатьох мусульман ідеями секуляризму, які спонукають їх бачити у питанні про алкоголь прояв безглуздя, а також бачити в правителях мусульман лише індивідуальні прояви Ісламу, закриваючи очі на відсутність в їх діях ісламських вчинків, які відповідали б статусу займаємої ними посади.
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Голова інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір в Україні
Фазил Амзаєв
07.01.2025