Ідея без методу: відсутність політичного бачення в промові шейха Хайбатулли Ахундзади

Новини та коментарі
Друкарня

Новина:

У перший день свята Ід аль-Фітр лідер «Талібану» шейх Хайбатулла Ахундзада виступив з промовою, в якій закликав до терпіння перед обличчям зубожіння, попередив про небезпеку розбрату і підкреслив про необхідність суворого дотримання законів Шаріату і неприйняття будь-яких інших законів.

Коментар:

На початку своєї промови шейх Хайбатулла Ахундзада описав бідність як частину божественного випробування і порадив людям не скаржитись на своє тяжке становище, а проявити довольство предопределінням Всевишнього Аллаха. Ці слова є зрозумілими і прийнятними з боку простої людини, проте його заява як правителя вимагає уважного осмислення, оскільки одним обов’язків правителя, згідно Шаріату, є забезпечення основних потреб людей як на рівні окремих індивідів, так і суспільства у цілому. Якщо правитель є нездатним чи відмовляється забезпечити вдоволення основних потреб, таких як їжа, одяг і житло, то народ має право, а, можливо, і обов’язок, закликати його до звіту. Цей звіт не є викликом предопределінню Всевишнього Аллаха, а навпаки, свідчить про шаріатське і ідейне усвідомлення.

З іншого боку, відповідальність правителя не обмежується тільки його наміром служити народу, вона також охоплює вжиті зусилля та їх відповідність Шаріату. Правитель мусульман повинен вирішувати проблеми суспільства дозволеними шляхами. Якщо він вживає заходи, які здаються корисними на перший погляд, але суперечать Шаріату, наприклад, взаємодія з відсотковими банками, введення несправедливих податків чи залежність від фінансової допомоги ворогів Умми, то такі дії є забороненими, і правитель несе за це повну відповідальність.

В своїй промові шейх Хайбатулла Ахундзада також зачепив питання розбрату в рядах Умми, вважаючи його однією із причин страждань від несправедливості. Він закликав до єдності і усунення розбіжностей. В цьому заклику треба звернути увагу на два моменти:

По-перше, це відображає його занепокоєння внутрішніми розбіжностями всередині самого руху «Талібан», особливо на тлі спроб Заходу розділити рух на два крила: радикальне і помірковане. З точки зору Заходу, шейх Хайбатулла Ахундзада представляє радикальне крило, яке суворо дотримується Шаріату.

По-друге, вказав на палестинське питання і вважає, що розбіжності серед мусульман є причиною триваючих страждань палестинців. Проте він не запропонував ніякого конкретного плану чи шаріатського рішення для досягнення єдності, обмежившись лише моральними наставляннями, у той час як Іслам надає ясні приписи, підхід і політичну систему для досягнення єдності Умми. Ця єдність не досягається лише через наставляння. Навпаки, вона здійснюється через встановлення ісламської системи, повернення до Шаріату і створення Халіфату, який об’єднає ряди мусульман. Це обов’язок тих, хто має силу і владу.

В іншій частині своєї промови Хайбатулла Ахундзада знов підтвердив свою тверду позицію у відношенні законів Шаріату, підкресливши, що не прийме ніяких інших законів, і якщо його попросять про протилежне, він піде з посади. Ці слова відображають його особисте благочестя, але цього недосить в контексті правління. Правителю недосить уникати гріха самому, він повинен протистояти йому і не допускати його появи у суспільстві. Ухід у відставку перед обличчям запровадження законів, які суперечать Шаріату, замість того, щоб протистояти їм, демонструє слабке політичне бачення і відсутність ідеологічного мислення.

Слова шейха Хайбатулли показують, що він діє, швидше, як проповідник, а не як політичний лідер. Його сприйняття релігії носить індивідуалістичний характер, він розглядає колективні зобов’язання через індивідуальні. Цей підхід не здатен врятувати суспільство від криз. Наставляннями не вирішити економічні кризи і не досягнути єдності. Ісламська Умма потребує лідерів, які мають ідеологічне мислення, ясно бачать ідею і метод Ісламу, будучи готовими втілити Іслам в реаліях життя. Тільки при такому управлінні можна врятувати Умму від бідності, розбрату і омани.


Спеціально для радиіо Центрального інформаційного офісу «Хізб ут-Тахрір»
Юсуф Арслан
Член Центрального інформаційного офісу «Хізб ут-Тахрір в Афганістані»
9 Шаваля 1446 р.х.
7 квітня 2025 р.