Рішення кризи ідентичності серед мусульманської молоді

Статті
Друкарня

П’ята доповідь на конференції «Мусульманська молодь – піонери істинного розвитку».

Вступ:

• Дорогі сестри та шановні гості! Криза ідентичності, яка вплинула на багатьох представників нашої мусульманської молоді, є однією із найбільш гострих проблем, з якою стикнулась Умма. Як і у випадку з будь-якою кризою, вона неминуче вимагає від нас свого ефективного та оперативного рішення. Неминуче тому, що це рішення буде визначати успіх наших дітей і нас самих у цьому та у майбутньому житті, а також тому, що воно є невід’ємною частиною успіху майбутнього Умми та положення нашої релігії у цьому світі.

• Сестри, великий ісламський мислитель-вчений імам аль-Газалі (р.а.) сказав: «Хлопчик є довіреним (аманатом) у свого батька. Його серце залишається чистим наївним скарбом, вільним від всіляких написів (зображень) та форми, і воно приймає будь-які написи та схиляється до будь-якої речі. А тому, якщо воно було привчено до благого та до знання, то виросте на цьому підґрунті та буде щасливим у цьому світі та у наступному. А його батько стане співучасником у його нагороді, тому що кожен вчитель отримує нагороду за свого вихованця. А якщо ж це серце було привчено до поганого та кинуто без належної турботи, на кшталт тварині – то стане нещасним та загине, а кожен скоюваний ним гріх буде на совісті тих, хто піклувався та опікував його. Тобто якщо серце було привчено до поганого та до недбалості, то жалкування буде очевидним, а серце буде зруйновано».

• Дорогі сестри, насправді, серця наших дітей у молодому віці бувають чистими та незабрудненими, на кшталт коштовного каміння. Якщо вони занурені у релігію правильним чином та привчені до істини та добра, які виходять з неї, то незабаром стануть, з волі Аллаха, молоддю, чиї серця – стійкі в істині, впевнені в ісламській доктрині, непохитні у виконанні релігійних наказів, прикрашені мужністю у захисті релігії проти усілякої брехні та несправедливості. Вони стануть люблячими праведність та уникаючими усього, що назвав їх Господь порочним, аморальним, несправедливим. І тоді вони стануть кращим джерелом блага для своєї родини, суспільства і для усієї Умми. І тоді вони будуть із числа тих, у кому втілились якості докорінного змінення у цьому світі, – які відчувають відповідальність та підкріплюються правильними ісламськими рішеннями для піднесення цієї Умми (або навіть усього світу) над усіма нескінченними проблемами та тиском, з яким світ стикається сьогодні.

• Але як досягти цієї мети? Як ми можемо побудувати за зберегти ісламську ідентичність в нашій молоді та підготувати її для рішення великих проблем, з якими вона стикається у своїй прихильності до релігії, захисті своєї релігії та боротьбі за свою релігію?

• Сьогодні я хотіла б зачепити деякі основні пункти та базові концепції, на яких повинна бути побудована наша молодь, які є дуже важливими у рішенні проблем цієї кризи ідентичності і дозволять їй, за допомогою Аллаха, ефективно здолати задачі, що стоять перед нею.

• Проте, дорогі сестри, існує питання, на яке ми повинні відповіти для себе, у першу чергу , як батьки, як суспільство і як Умма, якщо ми хочемо ефективно боротись з кризою ідентичності серед нашої молоді. А саме: чого ми дійсно хочемо для наших дітей? Чи бачим ми Іслам і лише Іслам, в усіх його аспектах – духовному, моральному, соціальному та політичному – єдиним засобом порятунку наших дітей від проблем саморуйнування, з яким стикаються багато хто із молоді сьогодні? Як і те, чи бачимо ми його єдиним засобом, щоб дати їм можливість зробити реальний внесок у розвиток людства та покращення світу, що і забезпечило б їм повний успіх у цьому та у майбутньому житті?

• Або існують інші цінності, ідеї та традиції, не засновані на Ісламі, на базі яких ми могли б формувати наші погляди та наші дії, погляд на успіх наших прагнень та прагнень наших дітей, що штовхнуло б нас піти на поступки у нашій релігії, що, неодмінно, призвело б до неоднозначним посилам та замешканню в очах нашої молоді і навіть до обурення по відношенню до Ісламу у їх свідомості?!.

• Як, наприклад, ми зможемо очікувати, що наша молодь буде уникати стосунків поза шлюбом, якщо ми допускаємо драми, фільми та музику, які сприяють та прикрашають огидну аморальність у таких стосунках; якщо ми дозволяємо цим порокам увійти у наше життя і якщо ми приймаємо іхтилат (змішування) чоловіків та жінок у нашому суспільстві та відкриті весілля всупереч правила Ісламу?

• Як ми зможемо сформувати у нашій молоді менталітет (або розуміння), що кінцевих успіх полягає у набутті вдоволення нашого Господа та у входженні до Раю, якщо ми допускаємо упущення у намазі, ісламському вбранні та інших обов’язках заради досягнення ними успіху в освіті, або гарантій збереження робочих місць, або високого престижного службового положення? Усе це веде їх до того, що те, що дійсно має значення, – це положення, становище та максимальне досягнення насолод цього світу.

• Як ми можемо виховати нашу молодь у тому, щоб дотримуватись того, що веде до вдоволення Всемогутнього Аллаха, у той час як наші очікування стосовно їх вбрання, поведінки, шлюбу, приналежності та політичних поглядів засновані на ідеалах та традиціях, які виходять не із Ісламу , або які виходять із націоналізму, або демократичної системи, яка є винаходом людини так само, як і наш очікування стосовно родини та суспільства не виходять із того, що узаконив Всемогутній та Всевишній Аллах?

• Як ми можемо прищепити нашій молоді мужність та захист Ісламу, якщо ми боїмось спонукати їх говорити щодо положення Умми у Палестині, Сирії та по усьому світу, або виступати проти ворожості стосовно нашого улюбленого Пророка ﷺ та чистої релігії, або проти західних війн та тиранії у мусульманському світі, або боїмось спонукати підтримати Шаріат та систему Аллаха – Праведний Халіфат за методом пророцтва через страх, що вони можуть бути поміченими як екстремісти та потрапити під контроль репресивних урядів?

• Сестри, якщо ми подаємо неоднозначні посили та подвійні стандарти нашої молоді за допомогою своїх поглядів, висловлювань та дій, то ми не зможемо ефективно боротись з кризою ідентичності, з якою вони стикаються. Таким чином, перший крок у порятунку наших дітей полягає у переоцінці нашої ідентичності та нашої стійкості у дотриманні релігії.
Другий – зміцнення доктрини разом із переконаністю:

• Дорогі сестри! Розібравшись з цим початковим важливішим пунктом, я задалась питанням: якими є інші важливіші кроки, які необхідно вжити для подолання кризи ідентичності серед нашої молоді?

• Перш за усе, сестри, одним із найбільш цінних дарунків, які мит можемо дати нашим дітям, є здатність самостійно думати про життя та всесвіт та зробити їх здатними розрізняти істину від брехні. Це означає, у першу чергу, надати їм можливість ґрунтуватись на суті ісламської доктрини шляхом абсолютної переконаності через забезпечення їх відчутними розумними доказами, які категорично стверджують обов’язковість існування Творця і що Коран є мовою Аллаха, як про це сказав Всевишній:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا

«Віруючими є лише ті, які увірували в Аллаха та Його Посланця, а потім не відчували сумнівів» (49:15)

• Дорогі сестри, у сучасному світі, де наша молодь піддається впливу у ЗМІ або в Інтернеті шквалу ворожих Ісламу речей, нападів на переконання, наведенню страху за прихильність його законам, де ведуть суперечки про те, що віра в Аллаха та релігію не піддаються розумному обґрунтуванню і що релігія – лише для недоумкуватих, – у такому положенні обґрунтованість ісламської доктрини шляхом абсолютної переконаності є справою вкрай важливою. Саме це – те, що перетворить Іслам серед багатьох молодих людей від чогось просто перейнятого від батьків у річ, в якій вони переконані інтелектуально, тому що у ній є правильні відповіді про життя, і, отож, це – те, що стане визначати їх думки та дії.

• Така переконаність у доктрині зробить Рай та Ад встановленим фактом в очах нашої молоді, з волі Аллаха, а відповідальність перед Аллахом – сильною концепцією у їх розумах. Це зробить їх образ життя таким, що відповідає законам Всевишнього Аллаха та Його кордонам. Така визначеність у вірі, з волі Аллаха, утворює чітке розуміння того, що дійсним сенсом життя та правильним сприйняттям успіху є не кваплення позаду тимчасових задоволень цього життя, або отримання визнання, або популярності серед друзів та суспільства, а набуття вдоволення Всевишнього та Всемогутнього Аллаха та великої нагороди у житті наступному.

• Дорогі сестри, насправді, у фізичному світі, одержимому споживацькою тенденцією, яка намагається утворити Рай на землі для нашої молоді за допомогою вражаючих спокус та рясніючих задоволень, несумісних з релігією, як прагнення до володіння останньою моделлю телефона, апаратури та аксесуарів, одягу та інших речей тлінного світу, забирає увесь їх час та увагу. Дуже важливо утворити в нашій молоді жагу до Раю, що допоможе їм піднятися над тимчасовими задоволеннями цього світу та допоможе їм прийняти шаріатські норми, які встановив Іслам у їх житті. І це повинно відбуватись за допомогою постійного нагадування про те, що усе це – лише крапля у морі порівняно з рясними неймовірними благами, які очікують праведних людей в Раю, як про це сказав Посланець Аллаха ﷺ: «Клянусь Аллахом, порівняно з Останнім життям цей світ подібний тому, що залишиться на цьому пальці, якщо ви опустите його у море (при цьому він показав на вказівний палець). Подумайте самі, що на ньому залишиться?».

• Дорогі сестри, саме переконаність у доктрині та прагнення до Раю штовхнули слабкого молодого пастуха, але великого сподвижника Абдуллаха ібн Масъуда (р.а.) задекламувати Коран перед курайшитами, усвідомлюючи, що він буде побитий ними. Саме це підштовхнуло молодого Джафара ібн Абу Таліба (р.а.) говорити від імені мусульман у палці царя Абіссинії (Ефіопії), і його не засмутила присутність на цьому зібранні самої красномовної людини, яку відправили курайшити для того, щоб виступили проти віруючих. Сестри, саме ця переконаність та прагнення до Раю прищеплять, з волі Аллаха, нашій молоді мужність, щоб триматись за свої релігійні переконання, чого б це не коштувало б, а також бути стійкими перед тиском однолітків, не боючись того, що вони будуть затавровані або стануть відрізнятись від своїх друзів, або навіть будуть відкинуті з причини одягу або їх релігійної практики та ісламських поглядів, тому що захист Ісламу в них укоріниться усе сильніше з кожним разом, як тільки-но вони будуть наражатись на атаку.
Третій – викриття брехливості спокус ліберального світського життя:

• Наступним кроком у боротьбі з кризою ідентичності є формування методу критичного мислення у свідомості молоді, щоб вона могла відрізнити брехню від істини по відношенню до пануючих ідей та чуток, якими підпитують її ЗМІ або суспільство, а також протистояти їм. У той час, коли вживається багато зусиль для того, щоб наша молодь вважала Іслам джерелом багатьох проблем та хаосу у цьому світі і що шлях західного лібералізму у житті є ключом до щастя та успіху, стабільності та процвітанню у цьому світі, то зміцнення їх до відкинення брехні проти Ісламу та викриттю шляху світського лібералізму у житті неминуче.

• Ми повинні показати молоді, що це не Іслам викликає епідемію наркоманії та алкоголізму, насильства та банд, злочинів з використанням вогнепальної зброї та інших видів злочинної поведінки, які лютують у середовищі молоді сьогодні. Навпаки, саме ліберальні цінності сприяють житті у самовдоволенні та прагненні вдовольнити особисті бажання, якими б не були наслідки. Це не Іслам утиснув почуття власної гідності та впевненість у собі у багатьох молодих дівчат, тому що вони не у змозі іти у ногу з постаттю життя знаменитостей та супермоделей, – це західний шаблон нереальної краси , який став мірилом успіху. Це не Іслам примусив відчувати багатьох молодих людей себе некомпетентними або будувати взаємостосунки з ними як з вигнанцями, якщо вони не у змозі іти у ногу з останніми тенденціями в області модних товарів та брендів дизайнерів. Навпаки, це – матеріальна культура капіталізму, яка співвідносить цінність особистості з її матеріальними благами. І не закони соціальної системи Ісламу призвели до культури неповаги по відношенню до дівчат та жінок, що призвело до насильства та сексуальним домаганням, навпаки, це – капіталістичні суспільства, які освячують сексуальні свободи та дозволяють замахуватись на гідність жінки через статевий погляд на неї та робити її товаром розважальних та рекламних роликів. Це не Іслам породив масову бідність та зубожіння, безробіття та повсюдну відсутність рівності у володінні багатствами, падінні рівня освіти та охорони здоров’я в усьому світі … Усе це – наслідки втілення отруйної капіталістичної системи, яка паралізувала економіку та переобтяжила її величезними лихварськими боргами, підносячи багатих над бідними.

• на додаток до цього, сестри, ми також потребуємо того, щоб наша молодь зрозуміла та розтлумачила іншим людям, які перебувають навколо них, з мудрістю і доказами, що нема викривлених ісламських думок, які підпитують тероризм, а, навпаки, це – гнів, викликаний втручанням заходу, і колоніальні війни в ісламському світі , які знищили сотні тисяч мусульман. Ми потребуємо того, щоб вони ясно обговорювали, що ісламська доктрина, яка штовхає їх втілювати Іслам, – це та ж сама доктрина, яка спонукає їх вшановувати батьків та вчителів, ставитися до жінок з гідністю уникати злочинів та докладати для блага усього людства. Як і спонукає вона відмовитися їм від насильства проти невинних та поганого обходження з послідовниками інших релігій. Нам необхідно, щоб наша молодь усвідомила і з повною впевненістю могла сказати, що не є екстремізмом відкрито висловлюватись проти несправедливості урядів, або ж говорити від імені пригноблених, або ж закликати до Ісламського Шаріату та до Праведного Халіфату за методом пророцтва, встановлення якого відбудеться у наших країнах та турбота якого незабаром позбавить наші країни від диктатури та підзвітності Заходу, а його справедливість замінить існуючі поліцейські держави. Що не є екстремізмом заклик до держави, яка скористається багатствами наших країн для вдоволення потреб тих, хто має потреби, замість того, щоб набивати кишені закордонних урядів, жадібних кампаній та малого кола привілейованих еліт.

• Сестри, ми повинні постаратись, щоб наші діти, озброївшись істиною, заводили дискусії та домінували у розмовах про Іслам та інших моделях життя всередині наших суспільств.
Четвертий – розуміння Ісламу як релігії, яка має рішення усіх життєвих проблем та побудова величі на культурі та ісламській історії:

• І, нарешті, мої дорогі сестри, у світі, де Іслам зображується немов відсталість та варварство, що він утискає жінок та інші релігії, а також, що він є історичним минулим і не має нічого спільного з сучасним життям, вкрай важливо, щоб ми утворювали в нашій молоді впевненість у їх релігії. Щоб вони розглядали Іслам як релігію, що тісно переплітається з їх життям та XXI сторіччям замість того, щоб просто бути набором ритуалів та законів. Єдиний спосіб добитися цього – це дати їм зрозуміти Іслам як всеохоплюючу релігію, яка охоплює норми, закони та рішення проблем сучасної епохи в усіх областях життя: духовної, моральної, соціальної, політичної, судової, освітянської, економічної та інших. Всевишній Аллах сказав у своїй Книзі:

مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ

«Ми нічого не упустили у Писанні» (6:38)

Окрім того, нам необхідно утворювати у молоді гордість та велич за допомогою просвіти, ісламської історії і того, що вона принесла людству: як за допомогою Ісламу у цьому світі була досягнута справедливість, процвітання та стабільність, науковий прогрес та гуманність, захист прав жінок та зіммієв (громадян-немусульман Ісламської Держави), видатні досягнення в академічній сфері, високоякісна освіта та система охорони здоров’я на протязі сторічь його правління у наших ісламських країнах у затишку держави славного Халіфату.

• Ми повинні показати їм, що закони ісламської економічної системи несуть в собі ключ справедливого розподілу багатства та процвітаючої економіки. Свідоцтвом тому – Халіфат Умара ібн Абдуль-Азіза, коли йому повідомив його валій в Іраку, що навіть після витрачання засобів Байт уль-Маль на потреби громадян аж до погашення боргів боржників та допомоги у витрачанні на укладання шлюбу у казні іще залишились засоби. Тоді Умар наказав йому використати надлишок на допомогу селянам для засіву їх земель. Свят Аллах!

• Ми повинні продемонструвати нашій молоді, що лише релігія Іслам відкидає сексуальні свободи, запобігає експлуатації жінок, а також встановлює всеохоплюючі рамки законів, щоб регулювати стосунки між чоловіками та жінками з метою збереження їх честі. Що лише Іслам здатен покласти край поширенню епідемії насильства та сексуальної наруги над жінками, яке панує у світі сьогодні.

• Ми повинні показати нашим дітям, що нема ніякої іншої системи, окрім ісламської, яка відкидала б матеріальний або патріотичний підхід до рішення людських проблем, яка дійсно служила б людським потребам у рішенні кризи біженців, як про це свідчать дії Османського Халіфату у 1492 році, коли халіф Баязід II послав увесь морський флот для порятунку 150 тисяч євреїв Європи, які наражались на переслідування з боку християн у часи іспанської інквізиції. Баязід II прийняв їх в землях Халіфату, де до них поставилися як до громадян, і надали їм можливість рости та процвітати.

• Сестри, побудова гордості та величі за допомогою просвіти та ісламської історії в нашій молоді, а також розуміння Ісламу як всеохоплюючої релігії, яка включає в себе усі рішення людських проблем усіх часів та місць, зміцнить її у протистоянні атакам на її релігію і у відмові від порядку денного «реформування» Ісламу, як і вселить в ній впевненість у її ісламській ідентичності та дозволить їй говорити про Іслам з мудрістю та силою аргументу.

• На додаток до вищесказаного хотілось би сказати, дорогі сестри, що відкриття істинної природи Ісламу є саме тим, на чому у нашої молоді буде побудоване відчуття величезної відповідальності стосовно Умми і навіть стосовно усього людства. Це відбудеться після того, як молоді люди усвідомлять велику силу, яка знаходиться у їх руках, щоб добитися кардинальних (докорінних) змін у світі за допомогою цієї релігії. Це стане для них справою, гідною того, щоб боротися за неї за зміцнити її заради того, щоб побудувати на її основі краще майбутнє для своєї країни та світу, як і забезпечить освітянські та економічні; це справа, яка не витратить марно їх енергію, не призведе їх до розчарування та не погасить в них ентузіазм. І це – не те, що представляє собою участь у насильницьких атаках як у способі досягнення політичних змін, навпаки, це – участь у боротьбі ідей для встановлення цієї релігії в правлінні, слідуючи Сунні Пророка ﷺ.

• Дорогі сестри, усе це дозволить сформувати наших молодих людей такими, щоб вони були «піонерами істинного розвитку», підкріпленими Ісламом. Таке виховання підкорить їм чуттєвість та величезний потенціал енергії в оточенні молоді, щоб вони здійснили реальні зміни у цьому світі, проте лише шляхом, який веде до вдоволення їх Господа та величезної нагороди у житті Останньому. Саме за допомогою такого виховання наша молодь підніметься на цей рівень величезного виклику, який полегшить, з волі Аллаха, швидке повернення держави Праведного Халіфату за метолом пророцтва – Халіфату, який буд керівництвом та буде слугувати реальним хранителем ісламської ідентичності для наших дітей. Держави, яка огорне їх благородними ісламськими цінностями та утворить середовище, яка стане їм постійно нагадувати про їх відповідальність перед Аллахом і про важливість прагнення до майбутнього життя. Держави, яка скерує ЗМІ та систему освіти в ньому для заохочення праведних ідей та справ, щоб вони стали підживленням богобоязливості в нашій молоді та у їх любові до релігії. Ця держава буде у великій кількості виховувати відмінні ісламські особистості, благородних та щирих рабів Аллаха, які понесуть тягар Умми, а також сильне протистояння несправедливості, і в них втіляться якості лідерів людства.

• Сестри, боротьба по захисту ісламської ідентичності майбутніх поколінь не буде виграна без скорішого створенні цієї системи – Праведного Халіфату за методом пророцтва. Таким чином, на додаток до утворенню ісламських концепцій в нашій молоді сьогодні, давайте також звернемо увагу та докладемо усіх зусиль, щоб відновити цю благородну державу в наших землях, за допомогою якої ми сформуємо покоління молоді, яка стане джерелом величі цієї Умми та буде уособлювати модель та джерело натхнення для молодих людей в усьому світі.

Всевишній Аллах сказав:

وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

«Але вдоволення Аллаха буде понад цим. Це і є великий успіх» (9:72)

Несрін Наваз
Голова жіночого відділу
Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
30 Раджаб 1437
7.05.2016