О, молоді люди, якщо хто-небудь із вас здатен вступити у шлюб, нехай одружується!

Статті
Друкарня

Аллах створив людей та встановив шлюб та подружнє життя порядком для продовження роду людського. У Коране Аллах назвав шлюб «суворим заповітом», щоб звернути увагу на його значущість:

وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا

«Вони взяли з вас суворий заповіт» (4:21).

Пророк ﷺ засуджував тих, хто утримувався від шлюбу по якій-небудь причині, навіть якщо цією причиною було здійснення молитов уночі та дотримання посту удень, сказавши:

...وَأَتَزَوَّجُ النّساء، فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي

«…я укладаю шлюби з жінками, а той, хто не бажає слідувати моїй Сунні, не має до мене відношення» (Ахмад).

Імам Ахмад сказав: «Холостякування не із Ісламу. Хто закликає тебе до нього, той закликає тебе не до Ісламу».

Антипатія до одруження суперечить Сунні та чистій природі людини, а також відкриває двері перед пороком, зіпсованістю та розпустою. Залишення одруження без поважної причини породжує хвилювання та розлад, а в одруженні  — заспокоєння та любов:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

«Серед Його знамень — те, що Він створив із вас самих дружин для вас, щоб ви знаходили в них заспокоєння, і встановив між вами любов та милосердя. Воістину, у цьому — знамення для людей міркуючих» (30:21).

Одруження відповідає природі людини, зберігає людський рід та намісництво на землі, збільшує потомство, оживляє землю і є причиною збільшення кількості мусульман, що стане предметом гордості Пророка ﷺ у Судний день.

Але, спостерігаючи за мусульманськими країнами, можна помітити велику кількість дівчат та молодих юнаків поза шлюбом. Нещодавнє дослідження показало, що в арабських країнах одна третина дівчат, які досягли тридцяти років, не перебувають у шлюбі. Наприклад, згідно даним Центрального агентства громадської мобілізації та статистики 2017 року, відсоток неодружених чоловіків Єгипті у віковій категорії від 18 до 29 років складав 37,4 відсотки порівняно з 16,4 відсотками незаміжніх жінок. По деяким даним, у Палестині — найбільш низький відсоток холостяків — 7%, за нею слідують Бахрейн — 25%, Ємен — 30%, Кувейт, Катар і Лівія — 35%, Єгипет і Марокко — 40%, Саудівська Аравія та Йорданія — 45%, Алжир — 51%, Туніс — 65%, Ірак та Сирія — 70%, ОАЕ — 75%, у той час як у Лівані зафіксований найбільш високий відсоток, який досягає 85%.

Такі великі цифри не обіцяють нічого хорошого, призводячи до смути та занепаду, які зачеплять родину та суспільство. Ці молоді люди вважають, що вони живуть спокійним життям подалі від родинних проблем і що їх життя вільне від родинних турбот та труднощів. Проте, вони помиляються, оскільки якщо вони цнотливі, то живуть у напруженості, хвилюваннях, дискомфорті та відчувають гірке життя, позбавляючись усіх благ одруження та радості потомства, які є найбільшою милістю Аллаха для людини. Якщо ж вони живуть у розпусті,тоді вони поглиблюються у гріху, віддаляючись від релігії, високих цінностей і моралі.

З цієї причини треба вивчити причини пізніх шлюбів або утримання від них, а потім усунути перешкоди та полегшити молодим чоловікам і жінкам вступ у шлюб. У протилежному випадку заборонене займе місце дозволеного, порочність, аморальність та гріхи поширяться у родині та суспільстві, а Умма віддалиться від відродження і повернення в Іслам як до конституції, образу життя та державі.

Якщо розглянути причини пізніх шлюбів, то можна побачити, що інколи вони відрізняються від країни до країни, але їх джерело — загальне, і воно пов’язано з незастосуванням рішень Шаріату. Найбільш важливими із цих причин є:

Високий махр та висока вартість шлюбу, що робить одруження складним або неможливим для багатьох молодих людей, і тому вони відкладають шлюб. Або ж молоді люди одружуються на іноземних жінках з більш доступними вимогами, що збільшує кількість незаміжніх дівчат. Це суперечить рішенням Шаріату, який вимагає знижувати махр. Пророк ﷺ сказав:

أَعَظَمُ النِّسَاءِ بَرَكَةً أَيْسَرُهُنَّ مَئُونَةً

«Воістину, найбільш велика із жінок — та, яка найбільш невибаглива у своєму забезпеченні (або їжі)» (Ахмад).

Це не говорячи вже про багато інших умовах та матеріальних вимогах дівчини та її родини, а також важливості матеріального достатку у виборі чоловіка і відсутності інтересу до інших важливих якостей, такими як релігія, нрав та гідність. Шаріат же вказує на важливість наявності у молодих чоловіків двох якостей. Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةُ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ

«Якщо до вас прийде той, чиєю релігією та нравом ви будете задоволені, то одружіть його. Якщо ви не зробите цього, на Землі виникнуть смута та нечестя» (ат-Тірмізі).

Немає ніяких сумнівів у тому, що Аллах допоможе щирому віруючому в одруженні. Посланець ﷺ сказав:

ثَلَاثَةٌ حُقَّ عَلَى اللهِ عَوْنُهُمْ: الْمُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللهِ وَالْمُكَاتِبُ الَّذِي يُرِيدُ الأَدَاءَ وَالنَّاكِحُ الَّذِي يُرِيدُ الْعَفَافَ

«Аллах неодмінно допоможе трьом категоріям людей: воїну на шляху Аллаха; тому, хто одружується заради того, щоб захистити свою цноту; і рабу, який хоче викупити свою свободу» (ат-Тірмізі).

Подив викликає той, хто видає свою доньку за багатія, який не молиться і не боїться свого Господа, у той же час відмовляючи богобоязливому бідняку.

Ця проблема іще більше усугубляється відсутністю опікунства з боку ісламської держави і викидами капіталістичної системи, у якій живуть мусульмани, такими як поширення безробіття, низький прибуток, широко розповсюджена корупція та кумівство, що робить нездатними молодих людей побудувати дім та створити родину.

Одним із головних чинників, що перешкоджають та затримують укладання шлюбу для багатьох молодих чоловіків та дівчат, є вплив порочних ЗМІ, що перебувають під впливом концепцій та ідей Заходу, а також його суспільних стандартів та думок, які далекі від положень Ісламу, але які віщуються мусульманськими агентствами через телесеріали, фільми та різноманітні програми.

У той же час ми бачимо слабкість релігійного чинника, відсутність законів та стримуючих обмежень з боку системи. Це призвело до падіння моралі та цінностей, а також повної лібералізації. У результаті деякі почали будувати відносини не на основі Шаріату, будучи відомими своїми забороненими пристрастями, обманюючись мріями. Оманливим миражем кохання та потребою у відношеннях до шлюбу, щоб «краще пізнати один одного». Це одна із найбільших смут. Також ми бачимо прагнення до свободи, бажання уникнути відповідальності та інші переконання, які неприпустимі по Шаріату і на які неможна покладатись.

Через панування у мусульманських країнах капіталістичних законів, які засновані на користі та вигоді, де родинні відносини, належне опікування та родинні зв’язки відсутні, багато дівчат відчувають загрозу та небезпеку для свого майбутнього. Тому вони, згідно до своєї думки, працюють над придбанням гаранту на майбутнє у виді освіти та роботи, навіть якщо доведеться пожертвувати шлюбом та материнством. Якщо б застосовувались положення Ісламу, вони б не відчували усього цього, тому що Іслам гарантує їм захист, турботу та безпеку в усіх сферах життя.

Також не варто забувати про ілюзію рівності та економічних прав, що примушує дівчину думати про незалежність та досягненні своєї індивідуальності, створюючи для себе видне місце у суспільстві і тим самим демонструючи ідеї гендерної рівності між подружжям. Це примушує дівчат встановлювати певні критерії у виборі чоловіка, які вони, можливо, і не знаходять, що призводить до відкладання шлюбу або зовсім до відмови від нього. Батьки також іноді задіяні у справі відкладання шлюбу дівчини або чинять перешкоди, бажаючи отримати від цього матеріальну користь.

Оскільки усунення проблеми або її скорочення полягає в усуненні причин, треба почати підкреслювати важливість шлюбу та його необхідність для молодих людей та дівчат, а також вказувати на небезпеку відмови від шлюбу або ускладнення одруження. Потім необхідно працювати над полегшенням укладання шлюбу наступними способами:

Зниження витрат одруження за допомогою зниження махру та економії шлюбних витрат, а також згода вийти заміж за того, чия релігія та нрав хороші, навіть якщо він бідний, завжди пам’ятаючи про слова Аллаха:

وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

«Одружуйте тих із вас, хто холостий, і праведників із числа ваших рабів та рабинь. Якщо вони бідні, то Аллах збагатить їх із Своєї милості. Аллах — Охоплюючий, Знаючий» (24:32), —

і слова Посланця Аллаха ﷺ:

إِنَّ مِنْ يُمْنِ الْمَرْأَةِ تَيْسِيرَ خِطْبَتِهَا، وَتَيْسِيرَ صَدَاقِهَا، وَتَيْسِيرَ رَحِمِهَا

«Воістину, із числа благодаті жінки — це легкі заручини, невеликий махр та легкість її утроби (швидка вагітність та численність потомства)» (Ахмад), —

а також слова Умара (р.а.): «Не підвищуйте шлюбні дари жінок! Якщо цей дар був би вшанованим у цьому житті, або був би благочестям перед Аллахом, то Пророк ﷺ першим би зробив це» (ат-Тірмізі).

Варто рішуче сказати тому, хто чинить перепони перед своєю донькою або сестрою і не видає її заміж через жадібність перед матеріальними цінностями або посадового положення, незважаючи на те, що сватається до неї насправді гідна молода людина, яка доволі влаштовує і її саму, що ця дія з його боку заборонена Шаріатом. Всевишній Аллах говорить:

فَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْاْ بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ

«Не заважайте їм виходити заміж за своїх колишніх чоловіків, якщо вони домовились один з одним на розумних умовах» (2:232).

Що стосується молодих людей, які не бажають вступати у шлюб, керуючись далекими від Ісламу неправильними уявленнями, то треба сказати їм: «Бійтесь Аллаха і знайте, що життя іде, хіть кінчається і залишається лише провина, скорбота та жалкування. Розрада та спокій будуть досягнуті лише шляхом вступу у шлюб з хорошою жінкою або порядним чоловіком:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

«Серед Його знамень — те, що він створив із вас самих дружин для вас, щоб ви знаходили в них заспокоєння, і встановив між вами любов і милосердя. Воістину, у цьому — знамення для людей міркуючих» (30:21).

І не уподібнюйтесь тому, що ви бачите у серіалах та програмах, повних зіпсованих думок та поведінки, які далекі від нашої релігії, моралі та цінностей і які примушують нас своїми руками зіпсувати те, чого побоюються наші вороги — повернення Ісламу, як це було у часи існування сильної держави мусульман».

Що стосується тебе, донька та сестра, шукай собі чоловіка, яким будуть задоволені Аллах та Його Посланець ﷺ, і не віддавай перевагу негідному над гідним через гроші, або положення, або звання, яке ти бажаєш, або слави, яку ти шукаєш, або мирського, під вплив якого ти потрапила. Тоді Аллах дасть тобі благодать у твоєму чоловікові. Окрім того, твоє навчання або робота не важливіші за шлюб або материнство, і немає між ними та між знанням та роботою ніякого протиріччя, якщо ти зможеш поєднати усе це. Твоя головна роль у цьому житті — бути матір’ю та хранителькою родинного вогнища, а заробіток та фінансове благополуччя — це задача чоловіка. Чоловік повинен забезпечити усі твої потреби, і це не є обмеженням твого права або приниженням твого статусу та положення. Навпаки, ця твоя роль дуже важлива і є найбільш важкою задачею, яке не зможе здійснити чоловік — це продовження людського роду. Твоя родина та твій дім не компенсуються отриманням диплому та роботою, якими б вони не були.

Ми також хотіли б звернути увагу на закон Шаріату, відсутність якого вплинула на збільшення числа незаміжніх дівчат, який викривляється через жалюгідні серіали, фільми та книги. Мова йде про багатоженство, яке є законом Аллаха та сунною посланців (а.с.), а також є хорошим рішенням проблеми збільшення числа незаміжніх дівчат. Нам необхідно роз’яснити це положення Ісламу. Ті ж, хто має декілька дружин, повинні боятися Аллаха і бути справедливими. А те, що порочить закон багатоженства, є злочином з боку чоловіка. Сьогодні багато хто з них схильні до деяких жінок та їх дітей, залишаючи без уваги інших дружин та їх дітей. Тому жінки почали відчувати огиду до питання багатоженства, боячись за себе та своїх доньок. Вони віддають перевагу тому, щоб залишитись незаміжніми, аніж виходити заміж другою, третьою або четвертою дружиною за того, хто буде чинити несправедливість по відношенню до неї та до іншим дружинам через неї, роблячи гріх.

І на завершення: Посланець Аллаха ﷺ сказав:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ البَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ

«О молоді люди, якщо хто-небудь із вас здатен вступити у шлюб, нехай одружується, тому що це допоможе йому потупляти погляд та уникати розпусти. А той, хто не здатен вступити у шлюб, нехай поститься, тому що так він зможе придушити жадання» (Бухари, Муслім).

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Муслима аш-Шамі (Умм Сухайб)
26 Мухаррама 1440 р.х.
06.10.2018 р.

Головне меню