Ісламська думка. Низка ідей і понять (4)

Статті
Друкарня

20 — Існує різниця між культурою (хадара — حَضَارَةٌ) та цивілізацією (маданія — مَدَنِيَّةٌ). Культура представляє собою комплекс понять про життя, а цивілізація представляє собою матеріальні форми відчутних речей.

Тому комуністи не переймають культуру Заходу, але запозичують західну цивілізацію; а Захід не переймає культуру росіян, але запозичує їх цивілізацію. Насправді, увесь світ розмежовує між культурою та цивілізацією.

Іслам категорично забороняє мусульманину дотримуватись культури, відмінної від ісламської. Але у відношенні цивілізації Іслам розглядає наступне: якщо об’єкт цивілізації не має відношення до погляду на життя, то його прийняття дозволено, як промисловість, наука, предмети прикрашання, одяг і т.д.; проте якщо об’єкт цивілізації був підданий світогляду, то його прийняття заборонено.

21 — Треба розрізняти між експериментальними науками (і предметами, які відносяться до них, як математика) і знаннями, які виходять із культури (сакафат). Експериментальні науки є універсальними і не мають відношення до окремої нації або погляду на життя: що у Росії, що в Америці ці науки єдині і не мають відмінностей. Ці науки не відрізнялись серед усіх націй та народів в усі часи, і не будуть відрізнятись в залежності від зміни народу, нації або погляду на життя, на відміну від знань, що виходять із культури (сакафат), які впливають на спосіб мислення та судження про оточуючий світ.

Вони різняться в залежності від відмінності світоглядів. Просвітницький світогляд у Росії відрізняється від американського. Наприклад, погляд у Росії на філософію та логіку відрізняється від тих же поглядів в Америці. Просвіта (сакафат) у Росії відрізняється від сакафату в Америці, у тому числі — законодавство, економіка, історія і тому подібне, що є в Росії, різниться з тим, що присутнє в Америці.

Таким чином, ісламська культура (сакафат) відмінна від комуністичної та капіталістичної. Просвітницький погляд в Ісламі чуждий для Заходу та комуністів. Тому у сучасному світі необхідно проводити грань в освіті між вивчаємими науками та сакафатом. Викладання експериментальних наук здійснюється згідно з вимогами життя. Їх вивчення можливе від будь-якої людини, доки воно не приводить до відхилень у переконаннях (догмах),на відміну від сакафату, який вивчається лише у межах поглядів ісламської просвіти.